Polly Ester Skrevet 26. oktober 2004 #1 Skrevet 26. oktober 2004 Jeg har to gutter - de er 15 1/2 og 8 år. Han eldste har X-box på rommet, og en data står på rommet til 8-åringen (som sønnen til sambo også bor på når han er her). Pc'n på rommet til de to yngste er egentlig eldstemann sin, og det er selvfølgelig endel spill på den - det er en spill-pc... Han eldste bruker selvfølgelig sin storebror-rett og får stort sett spille hver gang han er hjemme, selv om lillebror satt og spilte i utgangspunktet. (sønnen til sambo har vel aldri spilt, tror jeg) Søsken krangler vel som søsken flest, men lillebror spør ofte om han kan få lov til å låne X-box når storebror spiller pc-spill. Dette har storebror sagt nei til. Han har også sagt at han vil slette alle spill hvis lillebror går inn på rommet hans uten å få lov først. Jeg syns storebror må få lov til å ha sitt eget rom i fred og har all rett til å nekte lillebror å spille x-box og gå inn på hans rom. De fleste spillene på pc'n er jo også storebror sine, så sånn sett har han full rett til å slette de også. Men, jeg syns det er så dårlig gjort mot lillebror. Vi valgte å sette pc'n på det store rommet både fordi at alle skulle få sjansen til å spille spill og fordi det ikke var plass på rommet til storebror... Jeg syns storebror er ego, som overtar når lillebror sitter og spiller, og samtidig ikke vil la lillebror spille x-box når han allikevel spiller på pc. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe an denne situasjonen. Skal jeg bare la de holde på selv? Skal jeg få storebror til å fire når det gjelder X-box'en? Eller skal jeg nekte storebror å spille pc hvis ikke lillebror får lov å låne x-box'en? Noen forslag?
Gjest Chanda Skrevet 26. oktober 2004 #2 Skrevet 26. oktober 2004 Du sier at det er eldstemann sin PC og X-box ? Hvis det er slik at han har kjøpt dette selv for egne penger eller fått det i gave så kan han selvsagt nekte broren sin å bruke det. En 8-åring er ikke alltid like forsiktig med slike gjenstander. Jeg har også 2 sønner - 5 års aldersforskjell - men jeg har gjort det slik at de har fått Nintendo og PS2 i gave sammen - PC`en er min, så den er det jeg som bestemmer over (egentlig de to, da ) La yngstemann spare til sin egen PC og X-box - og la ham låne eldstemann sin når han får lov ...
BritElin Skrevet 26. oktober 2004 #3 Skrevet 26. oktober 2004 Eldstedatter fikk en pc til bursdagen sin et år, den står i loftstua til benyttelse for alle, sitter lillesøster der får ikke storesøster jage henne vekk bare fordi det er hennes maskin. Jeg synes barna også har like mye rett til å sitte ved "vår" data, i godstolen og være i stua med venner som oss voksne. Dessverre synes ikke min mann det og mener han har førsteretten til alt og har ungene venner inne mener han de får være oppe. Stor kilde til konflikt her hos oss
Polly Ester Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter #4 Skrevet 26. oktober 2004 Storebror vet faktisk ikke at det egentlig er hans. Da vi fikk den av min tante og onkel sa de at den var til storebror, men jeg sa at vi har fått pc og vi setter den slik at alle kan spille med den. Lillebror er ikke så kjip på rommet sitt ennå, men alle som vil inn på rommet til storebror må banke på eller bli invitert inn først. Og jeg syns det er helt greit at storebror bestemmer over rommet og x-boxen sin... Jeg skulle bare ønske at han kunne være litt snillere mot lillebroren sin - for lillebror er alltid snill mot storebror... I stua har jeg min PC, og den er det bare meg som driver på - og det er fordi det er spilleforbud på den. Jeg spiller ikke selv heller... Det har vært så mye krøll med spill og programmer og slikt på denne, så jeg satte spillforbud her. Men, hvis barna trenger ting og tang til skolen og slikt får de lov å finne fram på pc'n og lete seg fram på nettet eller lage presentasjoner på Powerpoint og slikt. Det er bare at spilling får ingen lov til her... bare de som ligger inne automatisk med MS og WinXP...
Thomasine Skrevet 26. oktober 2004 #5 Skrevet 26. oktober 2004 Du synes det er dumt at storebror oppfører seg som han gjør mot lillebror - det har du all grunn til!! :-? Storebror er da så stor at han bør være et forbilde for lillebror og ihvertfall være snill! Det er ikke snilt å bryte inn midt i spillet til lillebror og ikke la ham spille ferdig en gang... :-? Det vitner mere om at storebror ønsker å vise lillebror hvilken makt han har! :fy: Jeg har selv to gutter. Her hjemme må alle dele. Er det noe vår største ikke ønsker å dele skal det være på hans/eget rom hvor yngstemann ikke har adgang hvis han ikke får beskjed om annet av storebror! Jeg synes absolutt du kan si til storebror at han SKAL la lillebror spille ferdig og når det gjelder x-boxen kan du jo fortelle ham at en annen gang er det kanskje han som ønsker å låne noe - det bør han tenke over! Dessuten er det dere foreldre som bestemmer så lenge han bor i deres hus. Du har all mulig rett til å kreve. Ikke la lillebror få lide for at storebror ikke kan oppføre seg. :)
Gjest gjest1 Skrevet 26. oktober 2004 #6 Skrevet 26. oktober 2004 Her i gården er det også data og spillkonsoll. Og her må det deles! Enten 1 "verden" hver eller på tid! Og bloir det krangling og furting er det slutt på spillingeng for alle en god stund. Det har vært noen runder på det, men nå funker det greit. Også nabolagets unger innretter seg. Jeg har en stående regel om at vi skal DELE og alle skal ha det alright. I enkelte tilfeller betyr det at noen må bøye av og innrette seg. Men skal vi bo så mange under samme tak + ha åpent hus for hele nabolaget må de faktisk være sånn. Og ungene både forstår og aksepterer det. Vi har brukt mye tid på å snakke med dem om hvordan vi ønsker å ha det her hjemme.
Polly Ester Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter #7 Skrevet 26. oktober 2004 Helt enig i at jeg kan kreve. Det hender jeg sier at det er greit at storebror spiller pc, hvis lillebror da får lov å låne x-box... noen ganger er det greit, andre ganger blir da fjortisen sur og går på rommet... Men, verst er det de gangene jeg bryr meg med hva de gjør - og så forsvarer lillebror storebroren sin!! Da har jeg liksom ikke noe jeg skal ha sagt... og trekker meg rolig tilbake som mor og må bare la de ordne seg i mellom... Men, det er de gangene som lillebror kommer og er lei seg at jeg reagerer som nå - og skriver innlegg på KG...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå