AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #1 Skrevet 26. april 2016 Hei Min mamma er 46 år, røyker og lever et meget stillesittende liv. Hun er i dårlig form noe som både sees og høres når hun går i trapper eller motbakker. Jeg vet at hun ønsker å komme i bedre form og gå ned i vekt. Hun er 170 cm og veier 74-76 kg. Hun føler selv at hun er for gammel og utrent til å gå på treningssenter. Aller helst vil hun nok finne noen gode og effektive øvelser som hun kan gjøre hjemme. Er det noen som kan tipse om slike øvelser? Det eneste hun har av utstyr er en rockering med vekt på. På forhånd tusen takk for svar Anonymkode: f2c10...30c
Lauge Skrevet 26. april 2016 #2 Skrevet 26. april 2016 Adopter en gammel omplasseringshund som er litt low-maintenance, så kommer hun seg ut litt. Mora mi var i samme situasjon som din, og hun ble et nytt menneske av å dele hverdagen med en liten tass. :-)
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #3 Skrevet 26. april 2016 Si hun kan begynne å gå turer hver dag i hurtig tempo, ca 30 minutter. Så kan hun prøve å løpe en dag i uka, etterhvert vil hun kjenne at alt blir lettere, pusten, utholdenheten osv. Hun er jo ung, må ikke ha den innstillingen hun har! Opp av sofaen idag å gå! Så vil hun kjenne mestring hver gang hun har gått tur, og det baller på seg til hun klarer å løpe et par ganger i uka. Hun kan og bruke lette manualer og strikk hjemme så hun får balansert med styrketrening. Anbefaler også at hun også kan begynne å sykle. Anonymkode: a7710...e29 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #4 Skrevet 26. april 2016 3 minutter siden, Lauge skrev: Adopter en gammel omplasseringshund som er litt low-maintenance, så kommer hun seg ut litt. Mora mi var i samme situasjon som din, og hun ble et nytt menneske av å dele hverdagen med en liten tass. :-) Hun leier leilighet og der er det ikke lov med dyrehold. Men takk skal du ha Anonymkode: f2c10...30c
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #5 Skrevet 26. april 2016 P.S: Hun må i samme slengen stumpe røyken Anonymkode: a7710...e29 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #6 Skrevet 26. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Si hun kan begynne å gå turer hver dag i hurtig tempo, ca 30 minutter. Så kan hun prøve å løpe en dag i uka, etterhvert vil hun kjenne at alt blir lettere, pusten, utholdenheten osv. Hun er jo ung, må ikke ha den innstillingen hun har! Opp av sofaen idag å gå! Så vil hun kjenne mestring hver gang hun har gått tur, og det baller på seg til hun klarer å løpe et par ganger i uka. Hun kan og bruke lette manualer og strikk hjemme så hun får balansert med styrketrening. Anbefaler også at hun også kan begynne å sykle. Anonymkode: a7710...e29 Jeg har tilbudt meg å gå sammen med henne. Hun har flotte oppoverbakker rett ved leil. med varierende bratthet. Det jeg har inntrykk av er at hun først vil trene hjemme for så å begynne mer og mer ute etterhvert som formen (og selvsikkerheten) stiger. Hun er ikke vanskelig som jeg får det til å høres ut som, men veldig usikker på seg selv. Anonymkode: f2c10...30c
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #7 Skrevet 26. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tilbudt meg å gå sammen med henne. Hun har flotte oppoverbakker rett ved leil. med varierende bratthet. Det jeg har inntrykk av er at hun først vil trene hjemme for så å begynne mer og mer ute etterhvert som formen (og selvsikkerheten) stiger. Hun er ikke vanskelig som jeg får det til å høres ut som, men veldig usikker på seg selv. Anonymkode: f2c10...30c Ville anbefalt å begynne å gå tur, han kan trene hjemme også ( gjøre øvelser etc ), men å gå oppover bakker er supert da hun vil få bedre kondis ganske kjapt. Hun må gå over den terskelen med at hun skal bli i den og den formen før hun gjør ting... Anonymkode: a7710...e29
Luckiness Skrevet 26. april 2016 #8 Skrevet 26. april 2016 Dersom din mor har økonomi til det vil jeg anbefale å kjøpe en tredemølle, ellipsemaskin, romaskin eller spinning/ergometersykkel. Bruker hun disse apparatene regelmessig og gjerne litt hver dag, så vil hun fort merke bedring i kondisjon. Dette kan igjen føre til at hun føler seg mer komfortabel til å gå turer ute. Hvis ikke finnes det mange kondisjons og styrkeprogram på youtube hun kan følge. Finnes jo også treningssentre/nettsider som tilbyr live hjemmetrening. Å stumpe røyken, eller hvertfall røyke mindre enn før, vil nok også gi henne bedre helse. Har hun vært i kontakt med legen sin angående dette? Eller lest på nettsider som slutta.no for å finne motivasjon? Det viktigste er at det er HUN som er motivert for dette, og ikke bare en tanke du har for henne
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #9 Skrevet 26. april 2016 Mamma var på samme måte. Nå er hun 49 og i sitt livs beste form! Startet med å gå turer, samarbeide og spise sunt (vi startet med dette som et teamwork). Hun har fått enorm selvtillitsboost og ser smashing ut (folk tror hun er 30 når vi er ute sammen). Prøv å fremme noen av interessene hennes slik at hun syntes det er gøy og noe hun kan glede seg til, istede for å se på det som et "ork". Anonymkode: 94c9a...6de 1
Pringle Skrevet 26. april 2016 #10 Skrevet 26. april 2016 Jeg tenker umiddelbart på to innledende øvelser som burde være aktuelle for din mor: 1. Stumpe røyken 2. Joine Kvinneguiden og spørre her selv 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #11 Skrevet 26. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mamma var på samme måte. Nå er hun 49 og i sitt livs beste form! Startet med å gå turer, samarbeide og spise sunt (vi startet med dette som et teamwork). Hun har fått enorm selvtillitsboost og ser smashing ut (folk tror hun er 30 når vi er ute sammen). Prøv å fremme noen av interessene hennes slik at hun syntes det er gøy og noe hun kan glede seg til, istede for å se på det som et "ork". Anonymkode: 94c9a...6de Åhh, dette likte jeg å lese Jeg liker ikke høre at hun synes hun er for gammel til å gjøre ditt og datt. 5 minutter siden, Luckiness skrev: Dersom din mor har økonomi til det vil jeg anbefale å kjøpe en tredemølle, ellipsemaskin, romaskin eller spinning/ergometersykkel. Bruker hun disse apparatene regelmessig og gjerne litt hver dag, så vil hun fort merke bedring i kondisjon. Dette kan igjen føre til at hun føler seg mer komfortabel til å gå turer ute. Hvis ikke finnes det mange kondisjons og styrkeprogram på youtube hun kan følge. Finnes jo også treningssentre/nettsider som tilbyr live hjemmetrening. Å stumpe røyken, eller hvertfall røyke mindre enn før, vil nok også gi henne bedre helse. Har hun vært i kontakt med legen sin angående dette? Eller lest på nettsider som slutta.no for å finne motivasjon? Det viktigste er at det er HUN som er motivert for dette, og ikke bare en tanke du har for henne Jeg vil helst at hun slutter å røyke men vil ikke mase om det. Første pri er å få henne i aktivitet så får det andre komme etterhvert. Nå har jeg lett frem noen videoer fra youtube som involverer rockering. Jeg håper innetrening blir kjedelig etterhvert slik at hun ønsker seg ut. Det er vel begrenset for hvor god form hun kan bli kun med rockeringen sin. Anonymkode: f2c10...30c
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #12 Skrevet 26. april 2016 Du kan fortelle henne at min far på 70 er på treningssenter flere ganger i uka, så hun har ingen unnskyldning! Be henne sjekke livegym.no, som har mange treningstimer på nett til 50 kr i måneden. Anonymkode: c786b...92e 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #13 Skrevet 26. april 2016 Jeg ville ikke anbefalt å kjøpe tredemølle før jeg visste at personen ville brukt tredemøllen(gjelder for alle dyre treningsmaskiner som tar sTor plass). Og det vet man ikke Før man har drevet med tredemølle Anonymkode: 6f723...654 1
Tvist Skrevet 27. april 2016 #14 Skrevet 27. april 2016 Hva med å begynne å hverdagssykle? Til butikken, jobb o.l. 1
Freaky Fly Skrevet 27. april 2016 #15 Skrevet 27. april 2016 Kanskje innkjøp av fitbit/aktivitetsarmbånd med pilsmåler kan være en motivasjon? Jeg ble i hvertfall veldig motivert til å røre mer på meg av det, i tillegg til at det var supermotiverende å se hvilepulsen synke. Ellers kan du Google fitfocuse, det er en blogger som har mange hjemmetreningsøvelser med film 1
sugarcrush Skrevet 27. april 2016 #16 Skrevet 27. april 2016 2 timer siden, Freaky Fly skrev: Kanskje innkjøp av fitbit/aktivitetsarmbånd med pilsmåler kan være en motivasjon? Jeg ble i hvertfall veldig motivert til å røre mer på meg av det, i tillegg til at det var supermotiverende å se hvilepulsen synke. Ellers kan du Google fitfocuse, det er en blogger som har mange hjemmetreningsøvelser med film Aktivitetsarmbånd er et veldig godt tips! Jeg merket selv hvor mye mer motivert jeg ble til å røre meg litt ekstra i hverdagen. Med fitbit kan man jo konkurrere med venner også, så om både TS og moren investerer i det kan de motivere hverandre
Gjest Nanne70 Skrevet 27. april 2016 #17 Skrevet 27. april 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Åhh, dette likte jeg å lese Jeg liker ikke høre at hun synes hun er for gammel til å gjøre ditt og datt. Jeg er like gammel som moren din og har nylig begynt å trene styrketrening med PT 46 er da ingen alder! Men det er klart at hun sikkert føler seg eldre enn hun er når hun er i såpass dårlig form som du beskriver. Synes du skal prøve å oppmuntre henne til å stumpe røyken - kombinert med mosjon vil hun raskt komme i bedre form!
Krapylet Skrevet 27. april 2016 #18 Skrevet 27. april 2016 Mora mi er 52 år gammel og i bedre form nå enn hun noen gang har vært takket være trening. For min del startet det med at jeg fikk henne interessert i MMA (mere spesifikt Ronda Rousey) og det ble en stor inspirasjon for henne. Så inspirasjonen sparket det igang, men deretter må man ha motivasjon til å opprettholde. Her finnes det noen enkle triks som jeg har brukt og som har fungert gull: Start med å brenne ut en god trenings CD som mora di liker. Og da hovedsakelig låter som HUN synes er bra til trening. Ikke dine favoritter hvor enn fristende det er. Trenger ikke være mer enn en time lang. Hvis man får inn en time kvalitetstrening er det mer enn lenge nok for hver økt. Deretter sett opp et treningsprogram tilpasset henne og som hun kan mestre. Man skal være sliten ja, men det skal ikke være så hardt at hun ikke føler at hun får det til. Tren sammen! Kom hjem til henne med treningsklær og vær litt PT for henne, samtidig som dere gjør noen øvelser som utføres i par. Vær oppmuntrende og positiv, selv om hun muligens ikke yter bra i starten. Det kommer seg. En gym matte og et par lette manualer kommer man veldig langt med. Trenger ikke noe mer treningsutstyr i starten. Begge deler av dette finner du til en veldig billig penge på biltema. I starten, gjør øvelser som det er lett å se fremgang med og skriv ned hva hun klarer å yte i starten. F.eks hvis hun klarer 10 situps, skriv ned det. Tren fast sammen et par dager i uken og etter to uker se hvor mange situps hun kan ta. Eller å løpe opp og ned trapper og telle antall turer hun klarer. Her ser man fremgang fort og det er motiverende! Varier øvelsene. Om du selv er tom for ideer så er youtube stappfullt av gode øvelser. Det er VIKTIG at treningen forblir morsom. Jeg gjentar meg på et punkt, for det er det desidert viktigste. Vær oppmuntrende og positiv! Skryt av henne når du ser at hun tar i det lille ekstra! Fortell henne at hun er kjempeflink og at du er stolt av å se innsatsen. Si at du ser forskjell på kropp og holdning. I starten er dette kanskje ikke sant og muligens synes du at det hun yter er minimalt, men her er det helt innafor med en hvit løgn for å gi den ekstra motivasjonen. Jeg gjorde alle disse tingene, sto ved siden av henne når hun tok pushups og lekte heiagjeng!. Nå et år i ettertid forteller hun at i starten betydde det veldig mye å få den typen backup. Etterhvert kommer hun til å merke fysisk forskjell selv på kroppen og det motiverer ytterligere og treninga blir til slutt en vane og rett og slett avhengighetsdannende. Inntil da, ta det som din jobb å holde det igang. Jeg gikk fra å ha ei mor som knapt nok rørte seg til ei som har en boksesekk hengende midt i kjøkkenet på heltid og som sparrer med meg i kickboxing. Hun har blitt knalltøff og vi har fremdeles mye moro sammen med trening. Så det var mine råd. Håper noe kan være til hjelp! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #19 Skrevet 27. april 2016 Tusen takk for gode råd og tips. Nå har jeg vist tråden til henne og hun ble både overrasket og glad over svarene dere har kommet med. Vi har sammen sjekket ut treningsvideoer fra youtube og hun har plukket ut noen som hun vil prøve. I morges fikk jeg en sms der hun skrev at hun har kjøpt seg gode tursko og skritteller. Sent i går kveld lurte hun seg ut for å ta fatt på noen av bakkene der hun bor. Hun visste at formen var dårlig men at det stod såå dårlig til var både skremmende og en oppvekker for henne. Hun innser nå at det beste er å bare hoppe i det og begynne å gå turer også så hun vil kombinere inne/ute trening. Jeg har spøkt med at jeg skal legge ut oppdateringer i denne tråden så hun må bare stå på Vi har en avtale i kveld, min mor og jeg, og da skal vi tråle bakkene begge to Anonymkode: f2c10...30c 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #20 Skrevet 27. april 2016 Prikken over i-en: http://røykeslutt.org/ Anonymkode: c786b...92e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå