AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #1 Skrevet 26. april 2016 Jeg startet i ny jobb etter nyttår. Siden da har jeg oppdaget at det er kutyme blant de ansatte å møte opp på jobb ca 30 minutter før betalt arbeidsdag begynner, for å gjøre "forefallende arbeid" og andre diverse jobb relaterte oppgaver. Jeg har aldri vært borti dette før, og jeg møter opp på jobb som jeg anser i vanlig tid, 5-10 minutter før bedriften åpner og er står klar til dyst når min betalte arbeidsdag begynner. Det begynner nå å bli litt amper stemning siden jeg ikke ønsker å jobbe 30 minutter hver dag ubetalt. Sjefen er jo selvsagt glad til, men jeg synes dette er merkelig oppførsel? Jeg er glad i jobben min, men er der for å tjene til livets opphold, ikke gi sjefen gratis arbeidskraft. Er jeg rar, som de andre jeg jobber med tydeligvis? Anonymkode: e1ce5...60d
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #2 Skrevet 26. april 2016 Edit: Er jeg rar, som de andre jeg jobber med tydeligvis synes jeg er? Anonymkode: e1ce5...60d
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #3 Skrevet 26. april 2016 Du skal ikke jobbe gratis. Punktum. Om de andre ansatte gjør det, er det deres eget valg. Ingen kan tvinge deg til det samme. Jeg hadde drete en lang vei i folkene: Jeg jobber ikke gratis. Vil de jeg skal møte opp tidligere, skal jeg vitterlig ha full betaling for det. Anonymkode: 727c6...a2d 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #4 Skrevet 26. april 2016 Jeg er helt enig med deg. Jeg ønsker absolutt ikke å jobbe gratis. Med spørsmålet er om det vil gå opp i opp ifht stemningen på jobb. Å heller jobbe den halvtimen ubetalt så jeg ikke fucker opp jobb-miljøet.....svelge den kamelen rett og slett... Anonymkode: e1ce5...60d
Gjest noe tilfeldig Skrevet 26. april 2016 #5 Skrevet 26. april 2016 Du skriver det er amper stemning, men det er jo basert på dine antagelser, som ikke nødvendigvis er helt korrekte. Kan jo også være en del er kjempeglad for at noen endelig har mot til å stå imot dette..
Kristanna Skrevet 26. april 2016 #6 Skrevet 26. april 2016 Ikke bry deg om det, det er ikke vanlig å møte før for å jobbe gratis. Arbeidsdagen starter da tidlig nok fra før av? På jobben til mannen så kommer de fleste en halvtime før, drikke kaffe og gjør klart til dagen. De syns mannen er så rar som kommer fem på 7 Han bryr seg ikke. 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #7 Skrevet 26. april 2016 Jeg ville tatt det opp med dem som lager den ampre stemningen. Si til dem at i arbeidskontrakten din begynner ikke arbeidsdagen din før kl x. Da skal du heller ikke jobbe gratis før det tidspunktet. Jeg ville rett og slett latt dem bli så sure de bare vil. Om du føler det blir ubehagelig, ta det opp med sjefen. Så er det opp til ham å irettesette de andre kollegaene dine for å lage dårlig arbeidsmiljø. Det er ikke du som er problemet her. Men om du gir etter, så kan du forsterke dette problemet. Det kan, som nevnt over, være mange som er helt enige med deg, men som har gitt etter for presset. Anonymkode: 727c6...a2d 3
Pinto2013 Skrevet 26. april 2016 #8 Skrevet 26. april 2016 Hva slags jobb er det, og hva slags forefallende arbeid er det? Umiddelbart tenker jeg at du absolutt ikke skal jobbe gratis, men hvis det er for å rekke å gi beskjeder eller lignende kan jeg forstå det. Eventuelt at det er en jobb der man gjør denne gratisjobbingen i bytte mot andre goder som f. Eks avspasering, mat på jobb eller noe sånt. 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #9 Skrevet 26. april 2016 Nettop, JEG blir stemplet som rar som ikke "vil" møte opp å jobbe gratis. Jeg har nok med å få ungene i barnehage og skole, det har ingen av de andre ansatte da de ikke har barn eller har store barn. Men ifølge dem er det urimelig at jeg kommer 10 min før bare, selv om jeg er klar til jobbing når arbeidsdagen min starter. Anonymkode: e1ce5...60d
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #10 Skrevet 26. april 2016 Synes det er rart at kollegene dine vil jobbe 30 min gratis. Hva får de ut av det? Anonymkode: 324bc...33d
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #11 Skrevet 26. april 2016 Nja, akkurat hva de får ut av det vet jeg ærlig talt ikke.... Ikke får de "ros" fra sjefen heller, han er jo vant til at arbeiderne sine jobber gratis. Det virker som om "sånn er det bare, sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være." Da jeg begynte her syntes jeg og at de var sprøyte gal som gjorde det. Blir noen timer gratis-arbeid på året! Anonymkode: e1ce5...60d
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #12 Skrevet 26. april 2016 Det er snakk om vasking av kundeområdet og bakrommene og toaletter blant annet. Rydding. Sortering av lagervarer. Ingenting viktig ifht den faktiske driften av bedriften som ikke kan gjøres i den reelle arbeidstiden. Ingen avspasering. Betaler fast sum til lunsjkassen hver måned. Anonymkode: e1ce5...60d
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #13 Skrevet 26. april 2016 1 time siden, Raven.WritingDesk skrev: Du skriver det er amper stemning, men det er jo basert på dine antagelser, som ikke nødvendigvis er helt korrekte. Kan jo også være en del er kjempeglad for at noen endelig har mot til å stå imot dette.. Med amper stemning mener jeg at det til stadighet stikkes hint min vei når det snakkes om diverse, som f.eks "ja, for oss som faktisk møter på jobb tidlig om morran", og "vi som ikke er morra-late", "det hadde du fått med deg om du hadde vært her samtidig med oss andre". Jeg har nok med å få prekkevert ungene i barnehage og skole, mannen jobber borte i uken, så jeg har ikke luksus om morgenen som de tror. Jeg tror de mener jeg sover bort morgenen istedet for å møte på jobb. Jeg møter på jobb i rimelig tid før min betalte arbeidsdag starter. Sjefen tar nok ikke tak i dette uansett, hvorfor skulle han ordne opp i noe som gagner han i flerfold? Ikke er han tilstede, han er i felten og vår kontakt er via telefon og e-post for det meste. Så for han er ikke arbeidsmiljøet så viktig. Han har hatt det sånn som det er nå i alle år. Så det er klart jeg blir den nye som kommer inn og lager uhygge.... Til den som sa at det var forståelig å møte opp min før jobb hver dag hvis viktige beskjeder skulle gis, er det virkelig OK å godta mange timers ubetalt arbeidstid for noe som er absolutt arbeidsrelatert? Usikker nå om jeg må legge meg flat. Anonymkode: e1ce5...60d
Lauge Skrevet 26. april 2016 #14 Skrevet 26. april 2016 Det viktigste tror jeg blir å ikke skamme deg for at du kommer 5-10min før. Dersom du viser skammelige tendenser (sniker deg inn osv) så uttrykker du jo at det du gjør er galt. Du må EIE det valget å komme på jobb når du kommer. Dersom noen konfronterer deg så sier du bare at offisiell arbeidstid starter (f.eks) 8, og det er da du er der. ;-) 8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #15 Skrevet 26. april 2016 10 minutter siden, Lauge skrev: Det viktigste tror jeg blir å ikke skamme deg for at du kommer 5-10min før. Dersom du viser skammelige tendenser (sniker deg inn osv) så uttrykker du jo at det du gjør er galt. Du må EIE det valget å komme på jobb når du kommer. Dersom noen konfronterer deg så sier du bare at offisiell arbeidstid starter (f.eks) 8, og det er da du er der. ;-) Det er dette som er blitt vanskelig i det siste. Det reageres som om jeg kommer for sent. Jeg har tidligere sagt at arbeidstiden min begynner da og da, og at jeg ikke ønsker å jobbe gratis. Føler det tas imot med himling og stemplet som "den vanskelige". En annen ting er at noen av oppgavene som blir gjort på morgenen er arbeidsoppgaver faktisk outsourcet til andre aktører. Det ender med at disse møter opp for å gjøre jobbene, men når de kommer er arbeidsoppgavene de har betalt for å gjøre fullført. Dette har jeg påpekt er å kaste penger ut av vinduet for bedriften vår, da den utenforstående aktøren fakturerer oss for en jobb de skal gjøre, men som vi gjør likevel.... Denne logikken ser ikke de andre ansatte... Anonymkode: e1ce5...60d
Lauge Skrevet 26. april 2016 #16 Skrevet 26. april 2016 (endret) 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dette som er blitt vanskelig i det siste. Det reageres som om jeg kommer for sent. Jeg har tidligere sagt at arbeidstiden min begynner da og da, og at jeg ikke ønsker å jobbe gratis. Føler det tas imot med himling og stemplet som "den vanskelige". En annen ting er at noen av oppgavene som blir gjort på morgenen er arbeidsoppgaver faktisk outsourcet til andre aktører. Det ender med at disse møter opp for å gjøre jobbene, men når de kommer er arbeidsoppgavene de har betalt for å gjøre fullført. Dette har jeg påpekt er å kaste penger ut av vinduet for bedriften vår, da den utenforstående aktøren fakturerer oss for en jobb de skal gjøre, men som vi gjør likevel.... Denne logikken ser ikke de andre ansatte... Anonymkode: e1ce5...60d Jeg hadde gått inn til sjefen med dette og uttrykt problemstillingen. Dette vil jo bare føre til baksnakking og misnøye blant de på jobb hvis ingen kommer inn, setter ned foten og forteller alle nøyaktig slik det skal være. Jeg ville også uttrykt problemet med outsourcingen. Sjefer liker ansatte som hjelper dem å spare penger. ;-) Endret 26. april 2016 av Lauge .
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #17 Skrevet 26. april 2016 6 minutter siden, Lauge skrev: Jeg hadde gått inn til sjefen med dette og uttrykt problemstillingen. Dette vil jo bare føre til baksnakking og misnøye blant de på jobb hvis ingen kommer inn, setter ned foten og forteller alle nøyaktig slik det skal være. Jeg ville også uttrykt problemet med outsourcingen. Sjefer liker ansatte som hjelper dem å spare penger. ;-) Jeg skjønner hva du mener. Men å faktisk ha mot nok til å gjøre det, er noe annet. Jeg er egentlig ganske konfliktsky... Og når jeg i tillegg adresserer noe som gagner sjefen (at de ansatte gladelig jobber gratis) så ser jeg ikke for meg at det er meg, den nye, som blir backet opp. Vanskelig situasjon dette. 🤔 Anonymkode: e1ce5...60d
Lauge Skrevet 26. april 2016 #18 Skrevet 26. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner hva du mener. Men å faktisk ha mot nok til å gjøre det, er noe annet. Jeg er egentlig ganske konfliktsky... Og når jeg i tillegg adresserer noe som gagner sjefen (at de ansatte gladelig jobber gratis) så ser jeg ikke for meg at det er meg, den nye, som blir backet opp. Vanskelig situasjon dette. 🤔 Anonymkode: e1ce5...60d Jeg forstår veldig problemstillingen din. Husk at er det noe som virkelig koster penger, så er det når ansatte slutter på grunn av misnøye og dårlig arbeidsmiljø. Dessuten tror jeg han/hun blir mer glad av å høre din side av saken enn at h*n tenker "æsj, nå fant du ut av planen min om masse gratis arbeidskapasitet". Dessuten betales jo den andre bedriften for den jobben dine kolleger gjør, så han verken tjener eller taper på å ta den praten med de ansatte. Du kan jo hinte litt smålig, f.eks " du, jeg lurer på om du kunne gått gjennom rutinene og ansvarsområdene for *ditt og datt* for alle sammen. Det er noen uoverensstemmelser som er ute og går, og det hadde vært fint om du kunne tatt opp for alle hvordan du vil ha det gjort". Så tar han praten foran alle slik at det blir klart hva det andre firmaet skal gjøre, og hva dine kolleger skal gjøre. :-)
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #19 Skrevet 26. april 2016 Det er medarbeider samtale om ikke så veldig lenge. Får se om jeg gror en ryggrad til da. 😉 Takk for råd! Anonymkode: e1ce5...60d 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #20 Skrevet 26. april 2016 De jobber nok ikke gartis,de har sikkert fleksitid.Du bør så snart som mulig starte med å flekse du også,for du kan jo ta ut i avspasering det du får av plusstid.30 minutter daglig blir fort en herlig fridag i oppspart plusstid Anonymkode: 0c0a9...c88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå