Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var gjennom et samlivsbrudd og eksen kjøpte meg ut fra huset vi eide 50/50. Jeg flyttet ut 1.april. Jeg finner ikke ut hvordan jeg skal føre dette inn på selvangivelsen. Skal jeg bare legge det inn som et nytt punkt på egen bolig, med taksten vi fikk i fjor og så krysse under der det står jeg ikke eier huset lenger. For så å fortelle i punkt 5 hvor lenge og hvilke summer jeg hadde i formue/gjeld? Eller er det noen annen måte å gjøre det på som jeg ikke ser? 

Det er mellom 40min og 1 time vente i telefon til skatteetaten og jeg går på skole så kan ikke vente på dette før til torsdag. 

Så noen som har tips til hva jeg kan gjøre? 

Anonymkode: 650ff...8f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvangivelsen er for 2015 og status mht boligen skal oppgis slik det var pr. 31.12.2015.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Okay, så da får man ingenting igjen for de månedene man har betalt for altså? Det er jo litt kjipt! 

AnonymBruker
Skrevet

Man får vel ingenting igjen for å eie bolig? Kun fradrag fra rentene, de får den som sto som hovedlånetager på lånet. Var det esken din så må du evt kreve han for renter betalt Jan til april.

Anonymkode: 7a1f2...d61

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okay, så da får man ingenting igjen for de månedene man har betalt for altså? Det er jo litt kjipt! 

Det får du igjen på neste selvangivelse. Selvangivelsen gjelder for 1.1.2015 til 31.12.2015, som vi nå skal levere innen 30.04.2016. Neste år tar vi for oss inntektsåret 2016. 

Anonymkode: 0993b...562

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får vel ingenting igjen for å eie bolig? Kun fradrag fra rentene, de får den som sto som hovedlånetager på lånet. Var det esken din så må du evt kreve han for renter betalt Jan til april.

Anonymkode: 7a1f2...d61

Som sagt, vi sto begge på lånet og betalte like mye.

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det får du igjen på neste selvangivelse. Selvangivelsen gjelder for 1.1.2015 til 31.12.2015, som vi nå skal levere innen 30.04.2016. Neste år tar vi for oss inntektsåret 2016. 

Anonymkode: 0993b...562

Dette gjelder for i fjor, altså 2015..! 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, vi sto begge på lånet og betalte like mye.

Dette gjelder for i fjor, altså 2015..! 

I fjor eide du hele boligen og betalte halvparten (eller en annen fordeling) av rentene. Salget og de resterende 4 måneder må du føre opp i 2017.

Anonymkode: ec14b...d23

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

I fjor eide du hele boligen og betalte halvparten (eller en annen fordeling) av rentene. Salget og de resterende 4 måneder må du føre opp i 2017.

Mener selvfølgelig din halvpart av boligen.

Skrevet (endret)

Du kan kreve å få igjen 28% på skatten av de rentekronene du betalte i fjor. Du skriver at du flyttet ut 1. april, dermed er det kun  renter for januar, februar og mars du kan kreve skattelette for å ha betalt renter for. Sjekk hvor mye renter som ble betalt de tre månedene (sjekk med banken eller eksen din), del det i to like deler og skriv opp din halvdel under renteutgifter på selvangivelsen. For å regne ut for deg selv hva du kan forvente, så trekker du ut 27% av din halvdel. Det er det du får tilbake. Siden det bare er et kvartal, er det nok ikke så voldsomt mange kroner det er snakk om.

Det kan være du trenger lånenummeret for å dokumentere hvilken gjeld det var snakk om. Før opp i selvangivelsen, bruk eventuelt vedlegg. Vær obs på at vedlegg gjør at selvangivelsen din tas ut for manuell kontroll, og da tar det antageligvis lenger tid å få oppgjøret. Kanskje ikke før utpå høsten.

Eksempel:

4000 kr betalt i renter hver måned, i første tre måneder av 2015. Tilsammen 4000 x 3 = 12.000 kr i renter.

12.000 minus 27% = 3240,- kroner

Det vil i eksempelet ovenfor altså være 3240 kr du skal ha tilbake på skatten.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Million skrev:

Du kan kreve å få igjen 28% på skatten av de rentekronene du betalte i fjor. Du skriver at du flyttet ut 1. april, dermed er det kun  renter for januar, februar og mars du kan kreve skattelette for å ha betalt renter for. Sjekk hvor mye renter som ble betalt de tre månedene (sjekk med banken eller eksen din), del det i to like deler og skriv opp din halvdel under renteutgifter på selvangivelsen. For å regne ut for deg selv hva du kan forvente, så trekker du ut 27% av din halvdel. Det er det du får tilbake. Siden det bare er et kvartal, er det nok ikke så voldsomt mange kroner det er snakk om.

Det kan være du trenger lånenummeret for å dokumentere hvilken gjeld det var snakk om. Før opp i selvangivelsen, bruk eventuelt vedlegg. Vær obs på at vedlegg gjør at selvangivelsen din tas ut for manuell kontroll, og da tar det antageligvis lenger tid å få oppgjøret. Kanskje ikke før utpå høsten.

Eksempel:

4000 kr betalt i renter hver måned, i første tre måneder av 2015. Tilsammen 4000 x 3 = 12.000 kr i renter.

Hun flyttet ut 1. april i år.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun flyttet ut 1. april i år.

Nei, det var i fjor. Det gikk visst litt fort når jeg skrev HI, men skrev det i en post senere her. 

1 time siden, Million skrev:

Eksempel:

Takk for godt svar. Fikk tak i skatteetaten i dag og har fått svar. Men for å skrive opp dette på min selvangivelse måtte jeg være sikker på at eksen også forandret sin selvangivelse. Jeg vil ikke prate med han, dermed er ikke de få kronene verdt det. Men igjen, takk for at du tok deg tid til å forklare :-) 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...