AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #1 Skrevet 26. april 2016 Samboer har ikke fast inntekt. Jeg jobber deltid. Jeg har betalt for ganske mye i det siste, siden at min inntekt kommer til fast tidspunkt. Når han så drar inn penge, må vi nesten bruke alle på å betale ned ting. Men det er 1 ting som irriterer meg, og det er at han snuser en boks om dagen. For et eksempel. I morges drar han ut for å kjøpe seg en kaffe, hvilket han gjør hver morgen. Og så kjøper han seg også en snus. Og dette er fra mitt kort. Så dette blir omkring 100kr til sammen. Og så sier jeg at han godt kunne ha spurt, og at det er dårlig han bruker mine penger på dette, da jeg bare fikk inn 5000 kroner.. Så sier han at da kan jeg heller ikke bruke av hans, når han får sine. Men greien er, at om han bare hadde hatt en fast inntekt, da hadde jeg jo ikke trengt å bruke av hans. For deg er meg som får inn penge til faste datoer, og da blir alle mine penge brukt på viktige ting som husleie og regninger, og da må jeg nesten bruke av hans når han får sine... Jeg tror det egentlige problemet er, at slik som tingene ser ut nå, har vi ikke råd til å bruke 36tusen kroner i året på kaffe og snus. Og om han bruker 100kr om dagen, da er det slik regnestykket ser ut... Han går selvfølgelig i forsvars posisjon, og skjønner ikke at han gjør noe galt. Hvordan håndterer jeg denne situasjon. Er jeg urettferdig ? Anonymkode: 2ce08...774
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #3 Skrevet 26. april 2016 Din samboer er blottet for økonomisk sans, logikk og respekt for deg. Hvorfor gidder du å drasse på daukjøttet? Anonymkode: 4a95a...12e 14
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #4 Skrevet 26. april 2016 Du er ikke urettferdig, men du er kanskje litt dumsnill. Det var litt rotete å få tak på hva dere har som inntekt. Han skal ihvertfall ikke ha tilgang til ditt kort og din konto når han holder på sånn. Skaff dere en felleskonto, og sett inn likt beløp på den hver måned. Den skal dere betale felles ting som husleie fra. Ikke gå i kvinnefellen og betal leie og andre ting som forsvinner ut vinduet. Ting til bare deg skal du betale fra din konto, ting til bare ham skal han betale selv fra sine egne penger. Har han ikke penger, så dumt for han, da. Anonymkode: f08a1...415 7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #5 Skrevet 26. april 2016 Han drar vell inn mellom 10 og 20 tusen i måneden.. Sier han i hvert fall.. Men vi har i hvert fall ingen penge. Og akkurat nå er de eneste pengene vi har, de pengene jeg har på min konto. altså det var 5000kroner før han stakk hen og kjøpte seg kaffe og snus. Nå er jeg ganske irritert.. Han sier at han får inn 10 tusen kroner på lørdag, og at han skal betale mine regninger for de... Men skjønner dere at jeg blir irritert uansett? Eller er jeg urettferdig her ? Anonymkode: 2ce08...774
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #6 Skrevet 26. april 2016 Dere har det alt for rotete. Nå virker det som dere lever fra hånd til munn, og alt er kaos hvem som betaler for hva og hvorfor. Det blir fort urettferdig, og krangel av. Dere må bli enige om hvem som skal betale for hva. Det mest ryddige er felleskonto til felles utgifter. Så må dere ta hensyn til ulik inntekt, og bestemme hvor mye hver av dere skal sette inn hver måned. Om den ene tjener mye mer enn den andre, må den som tjener mest enten finne seg i å betale inn mer, eller finne seg i å redusere levestandarden til et nivå den som tjener minst har råd til. Å drive og kjøpe unødvendig tøys som snus når dere har så dårlig råd, er helt urimelig og dårlig gjort. Men du bør ikke gi ham kortet ditt. Aldri. Da får du heller bli med ham og betale for det han trenger - og han trenger ikke snus. Har han problemer med det, bør han bli flinkere til å spare sine egne penger. Anonymkode: f08a1...415 6
Gjest Dwight Skrevet 26. april 2016 #7 Skrevet 26. april 2016 1. Bestill nytt kort med ny kode. Ikke gi han det. 2. Dump karen. Han utnytter deg bare.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #8 Skrevet 26. april 2016 Jeg prøver å snakke med han, men det blir bare en krangel, og han sier at han aldri skal bruke noen av mine penger igjen. Men det går jo ikke. Shit nå fikk jeg bare sykt dårlig samvittighet.. Anonymkode: 2ce08...774
Glitnir Skrevet 26. april 2016 #9 Skrevet 26. april 2016 Har han ikke penger til snus, så har han ikke penger til snus. Og kaffe ute hver dag? Hvorfor det? Traktekaffe eller pulverkaffe hjemme er nesten gratis. Muligens ikke like godt, men har man ikke penger så er det helt unødvendig luksus. Dere bør umiddelbart opprette felles konto til felles utgifter der dere setter inn like mye penger hver måned, og privatutgifter dekkes av den enkeltes penger DERSOM vedkommende har noe igjen og ønsker å prioritere det. 8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #10 Skrevet 26. april 2016 4 minutter siden, Glitnir skrev: Har han ikke penger til snus, så har han ikke penger til snus. Og kaffe ute hver dag? Hvorfor det? Traktekaffe eller pulverkaffe hjemme er nesten gratis. Muligens ikke like godt, men har man ikke penger så er det helt unødvendig luksus. Dere bør umiddelbart opprette felles konto til felles utgifter der dere setter inn like mye penger hver måned, og privatutgifter dekkes av den enkeltes penger DERSOM vedkommende har noe igjen og ønsker å prioritere det. Hvorfor skal kjøpekaffe være så mye bedre enn den kaffen man trakter selv? Ettersom summen på både en pakke snus og kaffe koster rundt 100 kr tyder det jo på at det er billigkaffe fra et eller annet tilfeldig sted. Jeg hadde forstått tankegangen dersom det var fra en kaffesjappe, men det virker jo ikke sånn. Anonymkode: 3b937...3dc 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #11 Skrevet 26. april 2016 Dere MÅ rydde opp i de økonomiske forholdene deres. Slik det er nå virker det ikke som om noen av dere har oversikt, og det kommer bare til å skape splittelse eller stor gjeld. Sett opp en oversikt over inntekter. Hva tjente du siste måned? hva tjente han siste måned? Kom det inn noen andre penger sist måned? Sett opp en oversikt over utgifter. Hva koster leie? Strøm? Mobil? TV/Internett? Bil? Buss? Mat? Sett opp en oversikt over gjeld. Ubetalte regninger, inkasso, ting kjøpt på avbetaling, studielån, billån. Så må dere bestemme hvordan dere skal fordele økonomi. Jeg foreslår at dersom dere stort sett har lik inntekt betaler dere en lik sum til fellesskapet hver måned. Ha to kontoer som dere begge disponerer. En regningskonto, som dere bruker til å betale leie, strøm og andre faste utgifter med. En handlekonto, som dere begge har kort til og bruker til å handle felles mat. Handlekontoen skal ikke brukes til å kjøpe kaffe, snus, mat til jentekvelden, lunsj eller andre ting som kun er til den ene, men er bare for felles mat. Dersom det skal kjøpes møbler eller andre felles ting må dere på forhånd bli enige og sette ekstra penger inn på handlekontoen. Det er også en grei regel at dere skal ta vare på kvittering hver gang handlekontoen blir brukt, disse kan dere også bruke til å sammenligne priser for å se at f.eks melka er billigere på Rema enn på Meny. Felles ferier og middager på restaurant betales også på fellesen, dette er også ting som planlegges. Ting som er til bare en av dere må dere betale selv. Det er snus, sjokolade som ikke skal deles, klær, sminke, mobiltelefon, elektroniske duppeditter, den nye pyntetingen du har veldig lyst på og han ikke bryr seg om, gaver til hver deres familier, busskort. Dette er da slike ting som ikke går ut over den andre hvis ikke blir betalt. Hvis dere har en bil dere deler på betaler dere den felles, hvis dere har flere biler eller bilen bare tilhører og brukes av en er det eieren som betaler. Han har variabel inntekt, og det vil kreve mer planlegging fra hans side. Han blir nødt til å spare opp litt, slik at han er i stand til å betale inn sin andel av fellesutgiftene hver måned, selv om han ennå ikke har fått lønn. Han må også selv passe på at han har penger til snus og kaffe hvis han ikke klarer seg uten. HUSK: Dette er ikke bare fordi han har rotete økonomi, men også fordi det ikke virker som om du har så mye oversikt over deres felles økonomi. Et slikt system vil gjøre det lettere for begge, og vil kunne hindre konflikter og frustrasjon. Dere risikerer også å oppdage unødvendig store utgifter som kan kuttes. Anonymkode: 14c83...e38 2
Djungelvrål Skrevet 26. april 2016 #12 Skrevet 26. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Samboer har ikke fast inntekt. Jeg jobber deltid. Jeg har betalt for ganske mye i det siste, siden at min inntekt kommer til fast tidspunkt. Når han så drar inn penge, må vi nesten bruke alle på å betale ned ting. Men det er 1 ting som irriterer meg, og det er at han snuser en boks om dagen. For et eksempel. I morges drar han ut for å kjøpe seg en kaffe, hvilket han gjør hver morgen. Og så kjøper han seg også en snus. Og dette er fra mitt kort. Så dette blir omkring 100kr til sammen. Og så sier jeg at han godt kunne ha spurt, og at det er dårlig han bruker mine penger på dette, da jeg bare fikk inn 5000 kroner.. Så sier han at da kan jeg heller ikke bruke av hans, når han får sine. Men greien er, at om han bare hadde hatt en fast inntekt, da hadde jeg jo ikke trengt å bruke av hans. For deg er meg som får inn penge til faste datoer, og da blir alle mine penge brukt på viktige ting som husleie og regninger, og da må jeg nesten bruke av hans når han får sine... Jeg tror det egentlige problemet er, at slik som tingene ser ut nå, har vi ikke råd til å bruke 36tusen kroner i året på kaffe og snus. Og om han bruker 100kr om dagen, da er det slik regnestykket ser ut... Han går selvfølgelig i forsvars posisjon, og skjønner ikke at han gjør noe galt. Hvordan håndterer jeg denne situasjon. Er jeg urettferdig ? Anonymkode: 2ce08...774 Si at han skal kjøpe seg kaffetrakter og kaffeposer (mange tusen i året spart) samt egen snus. Hvorfor skal du betale for hans nytelsesmidler???? 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #13 Skrevet 26. april 2016 Se på Luksusfellen sammen med han, og dere vil se at første bud er å kutte ut røyk/snus/unødvendige ting (som kaffe, pølser på bensinstasjon osv). ALLE som har røyket og snuset i den serien, har måttet kutte det ut. Hvorfor? Det er DYRT. Hvis man ikke har råd til det, så kjøper man det ikke. Ellers er jeg veldig enig med alle som har gitt deg råd her. Dere må få orden på økonomien deres. Anonymkode: 8d906...cde 2
Mis(s)Understood Skrevet 26. april 2016 #14 Skrevet 26. april 2016 Jeg sitter med ett eneste spørsmål: Hvorfor har han ditt kort og din kode ? Kaffetrakter og en Sverigetur i måneden vil spare deg for flere 1000 lapper i året. 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #15 Skrevet 26. april 2016 Nr.1 Det er TS som er hovedproblemet når hun låner bort kortet sitt til personer som misbruker det. Nr.2 Avhengighet har som regel konsekvenser. Helsemessig bør kjæresten din sjekkes regelmessig for blodtrykket da snusing kan øke blodtrykket. Over tid kan dette få permanente konsekvenser. I tillegg er snusing vanskelige å slutte med (jeg vet det selv). Er du råd til å leve med en som kastet bort 30000-40000 på tobakk? Anonymkode: e9775...fd5 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #16 Skrevet 26. april 2016 Men hva er din inntekt? Tjener du bare rundt 5000 kr i måneden? Da må du få høyere inntekt. Hvorfor skal ikke han få kjøpe snus, hvis han tjener 3 ganger så mye som deg? Regner med at når du tjener så lite, så betaler ikke du husleie, strøm og sånt. Du har vel bare penger til mat til deg, telefon og bare småting til deg selv. Så er det riktig at han skal betale alt, men ikke få snuse. Anonymkode: 766fe...0de 1
ITjenta Skrevet 26. april 2016 #17 Skrevet 26. april 2016 Be han fylle ut dette http://www.dinside.no/787895/slosekalkulator så kan han se hva han bruker pengene på, Sett opp forbruket med det han får inn så kan han se hvor mye penger han skylder deg. Jeg hadde lignende med en eks. Han hadde ingen inntekt men stakk gladelig av med mitt kort. når vi hadde samlivsbrudd mente han og vi burde dele alle møblene som jeg hadde kjøpt i 2. Han fikk med seg kun det han tok med inn.. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #18 Skrevet 26. april 2016 Pengene til snus drar staten inn. Noen av de pengene havner ifølge NRK i hendene på terrorister som sitter i israelske fengsler. Han må derfor slutte å støtte terrorisme ved å slutte å kjøpe snus. Hvis han hadde stjålet snusen, ville problemet være løst. Anonymkode: eb16c...eb7 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #19 Skrevet 26. april 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Samboer har ikke fast inntekt. Jeg jobber deltid. Jeg har betalt for ganske mye i det siste, siden at min inntekt kommer til fast tidspunkt. Når han så drar inn penge, må vi nesten bruke alle på å betale ned ting. Men det er 1 ting som irriterer meg, og det er at han snuser en boks om dagen. For et eksempel. I morges drar han ut for å kjøpe seg en kaffe, hvilket han gjør hver morgen. Og så kjøper han seg også en snus. Og dette er fra mitt kort. Så dette blir omkring 100kr til sammen. Og så sier jeg at han godt kunne ha spurt, og at det er dårlig han bruker mine penger på dette, da jeg bare fikk inn 5000 kroner.. Så sier han at da kan jeg heller ikke bruke av hans, når han får sine. Men greien er, at om han bare hadde hatt en fast inntekt, da hadde jeg jo ikke trengt å bruke av hans. For deg er meg som får inn penge til faste datoer, og da blir alle mine penge brukt på viktige ting som husleie og regninger, og da må jeg nesten bruke av hans når han får sine... Jeg tror det egentlige problemet er, at slik som tingene ser ut nå, har vi ikke råd til å bruke 36tusen kroner i året på kaffe og snus. Og om han bruker 100kr om dagen, da er det slik regnestykket ser ut... Han går selvfølgelig i forsvars posisjon, og skjønner ikke at han gjør noe galt. Hvordan håndterer jeg denne situasjon. Er jeg urettferdig ? Anonymkode: 2ce08...774 Nå forstår jeg ikke hva som er så sexy og attraktivt med den type menn du er samboer med ? litt offtopic men det du kan gjøre er å heve din egen standard såpass at du finner noen andre. Han kan alternativt gå og finne\pante flasker og kjøpe snus osv for dem vel ..hjelpe det meg hvor dypt går det an å synke ? Anonymkode: 5c970...b41
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #20 Skrevet 26. april 2016 7 minutter siden, ITjenta skrev: Be han fylle ut dette http://www.dinside.no/787895/slosekalkulator så kan han se hva han bruker pengene på, Sett opp forbruket med det han får inn så kan han se hvor mye penger han skylder deg. Jeg hadde lignende med en eks. Han hadde ingen inntekt men stakk gladelig av med mitt kort. når vi hadde samlivsbrudd mente han og vi burde dele alle møblene som jeg hadde kjøpt i 2. Han fikk med seg kun det han tok med inn.. Men hva er det som gjør at dere blir sammen med denne typen menn sånn i utgangspunktet ? fremfor ordentlige som har selvrespekt nok til å IKKE snylte på alle andre til livets opphold ? Anonymkode: 5c970...b41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå