Gå til innhold

Male på ferdigmalt Huntonit. Erfaring?

Sjela

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med å male på ferdigmalte huntonit veggplater? Jeg tenker å male med en vanlig interiørmaling fra Jotun og lurer på hvordan, eller om jeg må, behandle veggen på noen måte for at den nye malingen skal sitte. Tips og triks tas derfor i mot med stor takk :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disse veggplatene er veldig glatte/tette, så jeg ville ha malt et strøk med heftgrunn først for å være sikker på å få god vedheft. Da sparer du gjerne et toppstrøk også. I hvert fall hvis du planlegger å male med en lys farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Leo skrev:

Disse veggplatene er veldig glatte/tette, så jeg ville ha malt et strøk med heftgrunn først for å være sikker på å få god vedheft. Da sparer du gjerne et toppstrøk også. I hvert fall hvis du planlegger å male med en lys farge.

Takk for svar :) Da får jeg gå til innkjøp av heftgrunn. Tenkte kanskje det ville være nok å vaske dem eller noe slikt, men kanskje like greit å benytte noe som man vet fungerer. For å skrape av maling å gjøre det på nytt er jeg ikke interessert i :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også vaske veggene med forholdsvis sterkt salmiakkvann først. (Mener det står dosering på flasken). Gjør du det og bruker heftgrunn etterpå så sitter det garantert. (Jeg har gjort det på baderomsplater som er enda glattere/tettere og det sitter som bare det).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest økonomifrue
10 timer siden, Sjela skrev:

Noen som har erfaring med å male på ferdigmalte huntonit veggplater? Jeg tenker å male med en vanlig interiørmaling fra Jotun og lurer på hvordan, eller om jeg må, behandle veggen på noen måte for at den nye malingen skal sitte. Tips og triks tas derfor i mot med stor takk :nigo:

Vi har malt ferdigmalte huntonittplater i begge husene vi har eid. Har ikke gjort annet enn å male 2-3 strøk og det har fungert veldig fint! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, økonomifrue skrev:

Vi har malt ferdigmalte huntonittplater i begge husene vi har eid. Har ikke gjort annet enn å male 2-3 strøk og det har fungert veldig fint! 

Ingen pussing eller vasking før maling? På huntonit sine hjemmesider leste jeg i dag at de er lett å male over med akrylmaling, men det står ikke noe mer enn det. Så da bør man jo tro at acryl fester seg uten videre arbeid, men jeg er ingen ekspert. Har fått så mange ulike råd av de jeg spør så det gjør meg bare mer forvirra :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest økonomifrue
1 minutt siden, Sjela skrev:

Ingen pussing eller vasking før maling? På huntonit sine hjemmesider leste jeg i dag at de er lett å male over med akrylmaling, men det står ikke noe mer enn det. Så da bør man jo tro at acryl fester seg uten videre arbeid, men jeg er ingen ekspert. Har fått så mange ulike råd av de jeg spør så det gjør meg bare mer forvirra :ler:

Nei, faktisk ikke. Begge husene vi har gjort dette i var nye. Vi vasket siste huset ved innflytting, og malte etter 2-3 mnd, så vasket ikke over veggene når vi skulle male. Dette har i hvert fall fungert hos oss. 

Brukte forøvrig frisk pust fra Coop obs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg slet med å male de platene!! Det bare rant, så ikke ut.. Først etter femte strøk- med pensel, så det greit ut. Neste gang tester jeg heftgrunn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Solsenga skrev:

Jeg slet med å male de platene!! Det bare rant, så ikke ut.. Først etter femte strøk- med pensel, så det greit ut. Neste gang tester jeg heftgrunn! 

Måtte flere strøk til enn jeg trodde. Vasket platene med salmiakkvann før vi malte dem med jotun sense. Vasket litt over lister etter arbeidet og kom borti veggen med kluten. Er ikke altfor mye som skal til for at malingen går av så det ut til... Men ingen flassing el. nå i ettertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...