wilhelm-meister Skrevet 26. april 2016 #1 Skrevet 26. april 2016 Jeg er i prosess med å finne en ny bolig. Nærmere bestemt en forholdsvis liten leilighet i Oslo, pris maks 2,2 millioner. Har vært på flere visninger rundt om i Oslo, og hittil har alle leilighetene jeg har sett på blitt solgt for flere hundre tusen over prisantydning. En megler forklarte prisnivået med at det er veldig få boliger for salg i Oslo, sammenlignet med antallet personer som er på boligjakt. Sånn sett skjønner jeg at prisene går opp. Men noe jeg ikke skjønner er hvorfor det kommer ganske kraftige budøkninger helt i starten av en budrunde. Ved en anledning så jeg at noen la inn et første bud som var 400 000 kroner over prisantydning (som var på 1.9 millioner). - Skremmetaktikk, sa megleren. Men er det bare det? Det hender også til stadighet at det kommer budøkninger på over 100 000 på leiligheter med relativt lav prisantydning. Er det fornuftig av disse kjøperne? Finnes det rasjonelle grunner til å gjøre det? Denne artikkelen på hegnar.no gjør meg enda mer nysgjerrig på disse spørsmålene: http://www.hegnar.no/Nyheter/Eiendom/2016/04/Har-du-kjoept-en-dyr-bolig-Du-tapte
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #2 Skrevet 26. april 2016 Det er ikke slik at alle boliger i Oslo går over prisantydning. Hvis du ikke går etter akkurat det alle vil ha så kan du fortsatt kjøpe bolig nær prisantydning. Hvis du vil ha en liten leilighet innenfor ring 3 med balkong og litt sol så må du regne med at det svir. At noen gir mye i starten kan skyldes at de har holdt på lenge (i flere år) og vet at de kommer til å tape hvis de ikke kan bruke skremmetaktikk. En som har mye penger gjør ikke slike ting i starten.. Anonymkode: 54347...584
Anglofil Skrevet 26. april 2016 #3 Skrevet 26. april 2016 (endret) Fornuftig kan man spørre seg om, men mange gjør det nok fordi de taper budrunde etter budrunde og dette er en måte å sikre seg å være den som vinner budrunden. Mange faller nok automatisk fra nå man går hardt ut med bud. Det er som megler sier en måte å skremme andre budgivere unna på. Det er nok som Anonymbruker skriver over her, en som med penger, en som har råd og ville nok ikke gått ut slik, men hvis man kanskje kun har en viss sum så er det kanskje lett for å gjøre dette fordi man har på en måte ikke så veldig mange andre virkemidler, og håper dermed at det får folk til å trekke seg unna. Jeg har selv opplevd å tape mang en budrunde i Oslo, så jeg forstår jo frustrasjonen over å oppleve det. Og når man har opplevd at mange leiligheter går for 2-3-4-5-600 000 kr over takst blir man oppgitt og man tenker at man kanskje uansett ikke har noe å tape ved å legge inn et bud høyt. En del tenker kanskje at leiligheten uansett vil gå langt over takst. Mvh Yvonne Endret 26. april 2016 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #4 Skrevet 26. april 2016 Skjønner ikke helt dette med skremmetaktikk altså. Har man 3 mill, så har man 3 mill. Hvis noen starter budrunden med f.eks 400k over prisant.( la oss si den er på 2,4mil, dvs. bud på: 2,8mil), så har man jo fremdeles limit på 3mill. Er man villig til å betale opp mot limit, så spiller det ingen trille hvordan man kom seg til sluttsummen. De fleste vil vel aktivt følge med så lenge summen er innenfor det man har lyst til å gi regner jeg med? Anonymkode: 184d1...424 3
Anglofil Skrevet 26. april 2016 #5 Skrevet 26. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke helt dette med skremmetaktikk altså. Har man 3 mill, så har man 3 mill. Hvis noen starter budrunden med f.eks 400k over prisant.( la oss si den er på 2,4mil, dvs. bud på: 2,8mil), så har man jo fremdeles limit på 3mill. Er man villig til å betale opp mot limit, så spiller det ingen trille hvordan man kom seg til sluttsummen. De fleste vil vel aktivt følge med så lenge summen er innenfor det man har lyst til å gi regner jeg med? Anonymkode: 184d1...424 Poenget er vel at en del også har kanskje akkurat råd til f.eks prisantydning eller bare litt mer. Slik som jeg/vi selv hadde da vi kjøpte vår leilighet. Dermed vil en god del potensielle budgivere falle fra naturlig fordi de ikke har mer enn f.eks 2,4 mill å bruke. En annen ting er at det da er lett for å tro at "jaja, men da går denne så mye over uansett, så da kan vi like godt gå videre". Jeg har selv tenkt tanken når jeg har opplevd folk som har bydd mye over prisantydning. Da har man på en måte satt stemningen for budrunden. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #6 Skrevet 26. april 2016 Hadde du fulgt med på Boligjakten på tv3 så hadde du lært alt dette du tar opp og enda mer. Anonymkode: 77cfe...886 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #7 Skrevet 27. april 2016 For vår del har det ihvertfall vært slik at vi ikke gidder å tulle i evigheter med økning på 10.000. Har enten økt med 50.000 eller 100.000. Mulig vi hadde sett annerledes på det hvis vi hadde kjøpt hus til rundt/under 2 mill. Anonymkode: bd6cd...e02 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #8 Skrevet 27. april 2016 Personlig skjønner jeg ikke at folk tør å by så grassalt i dette markedet. Med økende arbeidsleidighet, stor innvandring etc. så kan bobla sprekke raskere enn man tror. Jada, vi "krakknisser" har sagt det i mange år, men bare fordi det tar lenger tid enn de fleste trodde så betyr det ikke at det kommer til å skje. Anonymkode: a2cdf...07b
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #9 Skrevet 27. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Personlig skjønner jeg ikke at folk tør å by så grassalt i dette markedet. Med økende arbeidsleidighet, stor innvandring etc. så kan bobla sprekke raskere enn man tror. Jada, vi "krakknisser" har sagt det i mange år, men bare fordi det tar lenger tid enn de fleste trodde så betyr det ikke at det kommer til å skje. Anonymkode: a2cdf...07b Tipper at svaret er både ja og nei på dette. Arbeidsmarkedet i Norge har de siste årene forandret seg. Med høyere arbeidsledighet i vest er det flere som trekker mot de store byene og særlig Oslo for å få jobb. Å kjøpe bolig i Oslo vil nok fortsatt en stund være svært så populært pga. tilflyttingen. Ekstrem lav rente de neste årene samtidig vil gjøre det gratis å låne penger til bolig. Å leie i Oslo er veldig veldig dyrt. Samtidig bygges det for lite i Oslo til at etterspørselen blir dekket innenfor kommunens markagrenser. Å bygge blokker i snobbeområder/enebolighager tar svært langt tid å få godkjent hos kaffedrikkerne i Plan og bygningsetaten. Men ikke kjøp bolig i tidligere oljesmurte regioner. Der har nok prisfallet ikke nådd bunnen ennå. I verste fall kan man tape mye penger her. Anonymkode: 54347...584
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #10 Skrevet 27. april 2016 Dette er et kjent fenomen på boliget som er priset for lavt. Vi var selv på jakt etter ny bolig i 2,5 år før vi kjøpte noe (fordi vi tittet i feil segment; på boliger som vi tilsynelatende hadde råd til, men som gikk himmelhøyt over prisantydning). Vi lærte etter hvert å se hva prisantydning burde vært og justerte preferansene etter det, og så var det plutselig vi som høynet budet med flere hundretusen fordi vi visste hva boligen kom til å gå for. Veldig mange meglere priser boligene alt fot lavt for å trekke folk på visning, og det er et tett samarbeid mellom meglere og takstmenn. "Takstmann" er forøvrig ikke en beskyttet tittel. Anonymkode: efb86...c23
Million Skrevet 27. april 2016 #11 Skrevet 27. april 2016 (endret) Det er typisk skremselstaktikk, det å fleske til med et bud langt over prisantydning. De regner med at det ville gått så høyt i budrunden uansett, så de prøver å skremme vekk alle budgiverne allerede ved første bud. Feilen mange gjør når de går på visning, spesielt unge folk, er at "alle" prøver å få seg leilighet sentralt, helst på Grünerløkka for eksempel, i Oslo. Du kan bli gående på visninger en evighet hvis du bare går etter de mest populære objektene, det "alle" vil ha. Da blir prisene dertil høye også. Prøv å utvide søket ditt litt, gå litt ned i standard innvendig, og søk på adresser i andre kanter av byen. Det kan være det som gjør at "det løsner" og går din vei. Selv var jeg på en enkelt visning i mars, i et veldig spesifikt område (jeg var bare interessert i èn gate, men den ligger i et område som er litt uattraktivt for nordmenn). Det krydde av folk på visningen. Jeg var med og bød på leiligheten, men tapte raskt. Den gikk 550.000 over prisantydning, men det var lokkepris i utgangspunktet, så i virkeligheten gikk den vel "bare" 250.000 over takst. Jeg mistet nesten motet allerede da. Vært på bare èn enkelt visning og tapt budrunde, og jeg var deppa i dagesvis etterpå... Dårlig start. Noen uker senere dukket det opp en ny bolig i samme gate/vei. Egentlig akkurat på kanten av hva jeg kunne klare prismessig, så jeg tenkte at "den har jeg aldri råd til, for budene går sikkert langt over". Men så sier venninnen min at "den har ligget ute før, jeg har sett den boligen for noen uker siden!". Dette ga jo litt tanker. De fikk altså ikke solgt den da. Kanskje det da var håp om en rimelig pris? Jeg ringte megler og han sa at de hadde kun fått bud under prisantydning, og det var noen uker siden, og det hadde de takket nei til. Jeg var eneste interesserte for øyeblikket, og ba om privat visning samme kveld. Fikk det og dro avgårde. Leiligheten var helt innafor, kanskje litt sliten, det kan jeg imidlertid leve med. Iallfall en stund. Ikke plass til vaskemaskin heller, det var en liten nedtur, men kunne jeg leve med å måtte bruke vaskekjelleren i blokka? Ja. Det fant jeg raskt ut at jeg kunne. NOEN krav må man fire på, skal man få seg et sted å bo. Neste morgen var jeg fremdeles eneste interesserte, og jeg bød først 70.000 under prisantydning. Det ble avslått, men samtidig fikk jeg et motbud fra selger på prisantydning på leiligheten. Jeg sa ja til dette etter å ha tenkt meg om noen sekunder bare. Dermed var leiligheten min! Eneste budgiver var jeg, og jeg fikk boligen til prisantydning, hurra! Jeg slapp altså budrunde, fikk en leilighet til prisantydning i Oslo, på bare visning nummer to som jeg har vært på. Det ER altså mulig å ha flaks. Endret 27. april 2016 av Million 2
Sialove Skrevet 27. april 2016 #12 Skrevet 27. april 2016 2,2 for en leilighet i Oslo er svært lite (ja, kommer an på hvor man ser etter leilighet). Du må finne objekter som ligger ute til mye mindre enn det du har å gå på for å ha sjans - det har du vært lært til nå?😝 Og tro meg, det er MANGE som har 2,3 - 2,5 å gå på. Kupp leiligheten før fellesvisning
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #13 Skrevet 7. mai 2016 Jeg har også en solskinnshistorie. Hadde tapt en budrunde tidlig på dagen, og kikket ganske tilfeldig på finn etter jobb, og begynte på siste side, der hvor det allerede har vært visninger uten salg. Fant en søt liten 30 kvm på Frogner, og ba om visning samme ettermiddag. Badet var gammelt, men sameiet skulle ta full rehabilitering samme høst, så jeg la inn bud på prisantydning, og jeg FIKK DEN! Dette er nå et år siden, og jeg har fått et superlekkert bad, og byttet inngangsdør, malt stuen, byttet lister og pusset opp vinduene med stilige plisségardiner. I sommer skal jeg bytte gulv, innstallere ny lysekrone, flytte og innstallere splitter nytt Strai-kjøkken og pusse opp gangen. Hadde verdivurdering for et par uker siden, og eiendomsmegleren sa jeg hadde gjort et kupp, den har steget med 20 %! Det lønner seg å kikke på leilighetene som ingen andre vil ha, også kan man skreddersy den slik man vil ha det. Det er kjedelig å betale mangfoldige hundre tusen kroner for de mest attraktive boligene. Nå skal det dog sies at det verken er balkong eller garasjeplass, og den ligger i 2. etasje. Ikke er det sol inn vinduet heller. Men jeg er allikevel svært fornøyd med min første bolig - og til en "rimelig" penge (man kan vel diskutere hvor rimelig det er med 2 mill for et bøttekott, men det er jo beliggenhet, beliggenhet)! Jeg fikk forhøyet lånet mitt på bakgrunn av verdistigning, og har nå råd til full oppussing av resten av boligen. Som sagt; kikk på de leilighetene som ikke er nyoppusset og som har kvaliteter som ikke alle andre liker. Jeg liker for eksempel ikke å bli blendet av solen i min egen stue, og jeg kan også klare å parkere på gaten når jeg sparer 300 000 kroner på det. Jeg har masse parker rundt hjørnet, så det er ikke krise å ikke ha balkong. Anonymkode: 4b4c8...908 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #14 Skrevet 8. mai 2016 Den 7. mai 2016 at 3.44, AnonymBruker skrev: Jeg har også en solskinnshistorie. Hadde tapt en budrunde tidlig på dagen, og kikket ganske tilfeldig på finn etter jobb, og begynte på siste side, der hvor det allerede har vært visninger uten salg. Fant en søt liten 30 kvm på Frogner, og ba om visning samme ettermiddag. Badet var gammelt, men sameiet skulle ta full rehabilitering samme høst, så jeg la inn bud på prisantydning, og jeg FIKK DEN! Dette er nå et år siden, og jeg har fått et superlekkert bad, og byttet inngangsdør, malt stuen, byttet lister og pusset opp vinduene med stilige plisségardiner. I sommer skal jeg bytte gulv, innstallere ny lysekrone, flytte og innstallere splitter nytt Strai-kjøkken og pusse opp gangen. Hadde verdivurdering for et par uker siden, og eiendomsmegleren sa jeg hadde gjort et kupp, den har steget med 20 %! Det lønner seg å kikke på leilighetene som ingen andre vil ha, også kan man skreddersy den slik man vil ha det. Det er kjedelig å betale mangfoldige hundre tusen kroner for de mest attraktive boligene. Nå skal det dog sies at det verken er balkong eller garasjeplass, og den ligger i 2. etasje. Ikke er det sol inn vinduet heller. Men jeg er allikevel svært fornøyd med min første bolig - og til en "rimelig" penge (man kan vel diskutere hvor rimelig det er med 2 mill for et bøttekott, men det er jo beliggenhet, beliggenhet)! Jeg fikk forhøyet lånet mitt på bakgrunn av verdistigning, og har nå råd til full oppussing av resten av boligen. Som sagt; kikk på de leilighetene som ikke er nyoppusset og som har kvaliteter som ikke alle andre liker. Jeg liker for eksempel ikke å bli blendet av solen i min egen stue, og jeg kan også klare å parkere på gaten når jeg sparer 300 000 kroner på det. Jeg har masse parker rundt hjørnet, så det er ikke krise å ikke ha balkong. Anonymkode: 4b4c8...908 Dette :-) Blir så glad av å høre slike historier; at det faktisk finnes fornuftige mennesker som innser at man må starte et sted og ikke nødvendigvis "på topp"! Mener ikke å si noe negativt om leiligheten din altså :-) Men det er nettopp slik man bør gjøre det i et hett boligmarked, starte i det små og pusse opp for så å selge med kjempegevinst om en stund. Da vil du sitte med en betydelig egenkapital som vil være god å ha om du vil ha noe større etterhvert. Gratulerer med bra investering! Anonymkode: 412e3...7b8
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 8. mai 2016 #15 Skrevet 8. mai 2016 (endret) 2.2 er ganske lite i Oslo. Jeg skulle kjøpe leilighet og alt gikk for 2.7 ++. Alt av oppussingsobjekt, alt av falleferdige leiligheter, alt var det en heftig krig om og gikk langt over takst. Jeg hadde lyst til å gråte, men fikk til slutt en leilighet som var greit pusset opp. Det syns jeg for øvrig er ganske skrullete. Jeg ser på prisene på hva to roms her går for og hva tre roms går for. Det er snakk om en økning på 10.000-50.000 fra en to roms til tre roms. De i fjerde etasje selges for godt under hva to roms selges for. Man må bare titte litt egentlig, se litt og kanskje se på alt når man er i starten. Et sted må man begynne og det er en myte at alt går flere hundretusen over takst i Oslo. Endret 8. mai 2016 av Steve Rogers
Ms. Steele Skrevet 8. mai 2016 #16 Skrevet 8. mai 2016 3 timer siden, Steve Rogers skrev: 2.2 er ganske lite i Oslo. Jeg skulle kjøpe leilighet og alt gikk for 2.7 ++. Alt av oppussingsobjekt, alt av falleferdige leiligheter, alt var det en heftig krig om og gikk langt over takst. Jeg hadde lyst til å gråte, men fikk til slutt en leilighet som var greit pusset opp. Det syns jeg for øvrig er ganske skrullete. Jeg ser på prisene på hva to roms her går for og hva tre roms går for. Det er snakk om en økning på 10.000-50.000 fra en to roms til tre roms. De i fjerde etasje selges for godt under hva to roms selges for. Man må bare titte litt egentlig, se litt og kanskje se på alt når man er i starten. Et sted må man begynne og det er en myte at alt går flere hundretusen over takst i Oslo. Motsier du ikke deg selv nå?
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 8. mai 2016 #17 Skrevet 8. mai 2016 10 minutter siden, Ms. Steele skrev: Motsier du ikke deg selv nå? Jeg kjørte meg inn på et veldig lite område på grunn av tilknytning til barnehage, men Oslo er veldig mye mer enn de få kilometerne jeg ønsket å skaffe meg en leilighet innenfor
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #18 Skrevet 9. mai 2016 Jeg hadde sett på leilighet i 4 år! Hadde tapt budrunde etter budrunde pågrunn av dette med budkrig langt over prisantydning! Til slutt bestemte jeg meg for å starte høyt med en gang. Jeg kan kun skrive av egen erfaring, men etter å ha hvert på markedet så lenge var det verdt å kaste inn mye på en gang for å slippe disse små beløpene. Å være i en budrunde er utrolig stressende. Til slutt begynte jeg å by 100-200.000 over prisantydning med en gang. Jeg tapte til og med da jeg ga 600.000 over prisantydning! Ble egentlig drittlei for ingenting fungerte. Tok derfor en sleip en å på første øyekast jeg så en leilighet jeg ville ha ringte jeg rett til selger å ba om privatvisning. Ga et bud der å da som var flere 100.000 over prisantydning direkte til selger. Endte med at jeg fikk leiligheten ! Taktikken min da var egentlig å by såpass høyt at selger var fristet men ikke så høyt at jeg hadde oversteget en evt budrunde. Viste seg at det var flere som i ettertid hadde ringt å sagt de hadde gitt mer for den. Dette er en leilighet på oslo vest, og jeg gikk vel på minst 3 visninger i uken i flere år, og etter å ha observert markedet la jeg absolutt merke til at det var få leiligheter, men enormt med interesse, og betalingsviljen hadde steget hos mange. Folk var "gale". Selv om jeg har kjøpt nå endelig! Følger jeg fortsatt med på markedet, og vårsleppet har fortsatt ikke kommet i lik grad som i fjor, og dette viser hvor hardt det er å få bolig spesielt på de populære sentrale områdene. Få leiligheter ute og mange på vent. Å når det først kommer noe er det i hovedsak de som er som meg. De som har ventet såpass lenge at de bare kjører på. Dette med skremseltaktikk kan funke i mange tilfeller. Et høyt bud langt over prisantydning betyr ofte at budgiveren mest sannsynlig er veldig interessert eller egentlig går all in selv om grensa er kun det budgiver ga på første bud. Ofte ristet jeg av meg mange ved å gjøre dette. Hvis man ser på flere leiligheter samtidig, og det er flere budrunder samtidig, og den ene budrunden går slik som du beskriver. Med høyt bud på første. Kan dette medføre at mange gir slipp på den leiligheten, og byr videre på neste budrunde den dagen, og da rister man av seg konkurrenter. Ofte jeg fikk et sånt bud å jeg ga opp selv for ble "skremt". Om det er fornuftig å by så høyt? Husk at en leilighet er verdt det en kjøper er villig til å betale. For meg er det verdt det for andre kanskje ikke. Jeg skal forhåpentligvis aldri selge den leiligheten, og den dagen jeg gjør det blir det vel såpass langt frem i tid at leiligheten har steget i verdi uansett mest sannsynlig. Det du kan gjøre som en venninne av meg gjorde var egentlig å gå for en 1 roms. Var vel rundt 40 kvm, men hun fikk en snekker til å sette opp et soverom, og hun fikk den perfekte 2 roms SÅ absolutt viktig å se på muligheter med leiligheter kanskje mange ikke kjøper på første øyekast. Mange ser ikke potensialet. Leiligheten jeg kjøpte er ikke renovert den trenger absolutt oppussing her å der, men for meg er det en sjarm i seg selv. Bruke litt tid på evt gode løsninger så får man en veldig fin leilighet! For min del var det ikke aktuelt å by på en ferdig oppusset leilighet fordi man egentlig aldri vet hvordan de har pusset opp, eller om det har hvert entreprenører som bruker enkle løsninger som ikke er verdt det vi som kjøpere betaler for, og man vet heller ikke hva som skjuler seg bak alt. Håndtverkere kan være ganske smarte sånn sett Bedre da å gjøre det selv. EN som skriver her oppe at det er en myte at leilighetene går flere hundretusen over takst ? Er vel strengt talt ikke en myte det er faktisk ganske reelt når man ser på markedet. Ja du kan få en leilighet til prisantydning på steder det ikke er attraktivt å bo for mange, men senest forrige uke gikk 4 leiligheter 1.5 millioner over prisantydning sentralt i oslo. Tror faktisk alle leilighetene jeg var med å by på gikk så langt over at jeg bare ga opp Anonymkode: 6a660...cd2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #19 Skrevet 9. mai 2016 I gamledager sa man at det var tre ting som gjaldt når det gjelder eiendom: 1.Beliggenhet 2.Beliggenhet 3.Beliggenhet Så enkelt kan det sies. Så når markedet er såpass bonanza som nå så spør nok mange seg hvor lenge det kan fortsette? Jeg tipper at med en snittinntekt på 500 000 så vil vel bankene stoppe på 5-6x; dvs. 2 500 000 mill. pr. person + egenkapital + sikkerhet/pant. Ca. 3 mill. kr. vil da være smertegrensen for de aller fleste på markedet. Vi nærmer oss dette. Anonymkode: 54347...584
mjauritz Skrevet 9. mai 2016 #20 Skrevet 9. mai 2016 Å by over takst når det kommer til de mindre leilighetene i Oslos mest sentrale områder er smart. Dette fordi man som regel har å gjøre med førstegangskjøpere som ikke har spesielt mye erfaring / taktikk og heller ikke spesielt mye å gå på over takst. Her er det som regel mange med i kampen og sannsynligheten for at leiligheten går for takst eller under er svært liten. Første gang vi kjøpte leilighet så så jo vi på de boligene som var taksert til rundt hva vi hadde å rutte med. Vi bor ikke i Oslo, men jeg er derifra og har foreldre som driver med utleie så jeg er litt oppdatert på hvordan boligmarkedet fungerer. Det er lettere å bli revet med i en budrunde når man går 10k om gangen. Begynner man derimot 200k over takst så er det flere som med en gang rygger unna. Både fordi de tror at boligen kun er verdt taksten og ikke vil bruke mer enn det, men også fordi de rett og slett ikke har mer penger eller vil hive seg på en budrunde som de tenker at kommer til å øke med så mye per gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå