Gå til innhold

Lavendel


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en stor fin lavendel i sommer,som jeg har hatt stående i en urne på trappa.Hva skal gjøre for å få den til å blomstre neste vår.?Sette den i kjeller eller plante de hvis det ikke er for sent?Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det kommer helt an på hvor du bor i landet.

Lavendel tåler ned til ca 5 minus, og overvintrer i de aller mildeste strøka i landet.

Alle andre steder må lavendel (og rosmarin) tas inn om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien, ja.

Men jeg vet at bestemoren min og onklene mine, har lavendel i blomsterbeddene sine. Og de overlever uten problemer vintere med -30. Hagen er selvfølgelig tildekket på vinterstid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ei lavendel-plante som har stått i krykkke til nå vil IKKE klare det. Skal en lavendel ha sjanse til å overvintre må den nok plantes om våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har en lavendel som er 4-5 gammel og har blitt en vedaktiv busk. Den står inntil husveggen uten å være tildekket og har klart seg alle vintre hittil.

En ting som kan hjelpe overvintring er at jorden er halvblandet med sand. Drenerer mye bedre og lite vann som blir stående når det fryser.

Hvis potten er liten og det er lite sand i kan det være verre. Pass på hvis du tar inn potten at det ikke er for varmt der den står +5-10?

Rosmarin tåler ikke å stå ute.

Den fryser. Synd! Min yndlingsurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er helt korrekt det gjesten ovenfor sier.

Det største problemet når det gjelder overvintring av planter er nemlig ikke kulda, men kombinasjonen drukning og tørke. En av dem, eller begge.

Rosmarin klarer seg forresten fint innendørs om vinteren. Gi den så mye lys som mulig, og unngå å sette den der det er varmest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

rakk å plante 80 røde rimiTulipaner idag, det fint å se på til våren

Er det noen som kjenner til om det lønner seg å rydde bort døde vekster i bed slik at sneile-egg fryser

(tror jeg hørte det på et hage program i helgen, det dumme var at jeg hørte på med 25% )

hva med å drepe sneiler... holder det å klippe de i 2/3?

ta på de med fingre er lite greit, slimet sitter godt fast

hva med sneile egg? Hvordan ser de ut og hvor dypt ligger de i jorden (lenge trodde jeg at det fulgte med masse sneileegg fra hagesentre, ,em det viste seg at det var gjødning :-))

Har ikke noe lyst, kaldt sted for rosmarin :-(

Leste ifjor at en burde ta "stikling" av den og så plante den ut til våren...

Jeg er ikke ekspert på det. Kan noen forklarer det til meg? Please...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har ikke noe lyst, kaldt sted for rosmarin :-(

Leste ifjor at en burde ta "stikling" av den og så plante den ut til våren...

Jeg er ikke ekspert på det. Kan noen forklarer det til meg? Please...

Rosmarin trenger ikke å stå kaldt. Den kan godt stå i normal romtemperatur, bare den får nok lys. Sett den i vinduet, i et rom som (helst) er litt kjølig. Soverommet er utmerket, men stua går også an, bare den ikke kommer for nær varmekilden.

Jeg har aldri tatt stiklinger av Rosmarin, men en stikling kommer til å være liten og stusselig til våren sammenligna med den planta du tar den fra, og begge skal ha samme stell gjennom vinteren.

Behold planta di du, og håp på det beste.

Om den skulle begynne å skrante, så er det ikke verre enn at du høster masse deilig krydder fra den og kjøper deg en ny til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:-)

Jeg har lest det med rosmarin på soverommet tidligere, men det lukter så heftig :-)

Jeg har prøvd å ha rosmarin inne 2 vintre nå og det har feilet hver gang. Anten har den tøkert fordi jeg har glemt å vanne den eller så har det blitt for varmt. Det er ganske varmt i alle lyse rom hos oss.

synd, synd rosmarin er min favoritt

Hvilke favorittvekster har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...