Gå til innhold

Gjentagende bilhærverk - hva kan vi gjøre??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, NorthDakota skrev:

Nå vet ikke jeg hvordan skadene ser ut. Kan det være at folk har skrapt den opp når de har gått forbi eller er det tydelig at noen har brukt foreksempel stein mot lakken? 

Du kan kjøpe et biltrekk til bilen som du legger på  på kvelden. Tviler på at noen gidder å dra det til sides for å ripe lakken. Det blir også vanskligere å se at det er deres bil, siden det virker som at deres biler er mest utsatt! 

Men, du sa det var din og en annen bil som ble utsatt. Ligner deres biler? Kan det være hevnaksjon av noen? 

De fleste ripene er helt klart og tydelig gjort med vilje. Det er også riper som har kommet på baksiden av bilen, når den har stått mot baken inn mot en mur, så ingen har noe som helst bak den å gjøre. 

Bilen jeg så med make ripe var veldig ulik min, helt motsatt farge (lys vs mørk), feil størrelse og merke. Jeg har tenkt at samboeren sin bil kan være en forveksling, for det er en akkurat make bil i borettslaget, bare med takluke og ulikt reg skilt. Men det forklarer ikke min. Vi har selvsagt blitt helt paranoid av dette, men ingen av oss kan tenke oss noen som vil oss noe vondt. Vi har ingen fiender, og skjønner ikke hvem det skulle være og hvorfor. 

Anonymkode: 914d1...6a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville spandert på meg et dashcam. Lovligheten ville jeg rett og slett driti i. Målet helliger middelet.

Anonymkode: b25d9...b5f

AnonymBruker
Skrevet

Det du trenger er 1-2 bilkameraer med bevegelsessensorer. Slike brukes av 1000-vis bilister i Norge for å ta skurker som stikker fra hit-and-run ulykker (slik Jens Stoltenberg gjorde for noen år siden http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/12/08/299904.html) eller riperskader fra barn eller kriminelle.

Disse kan plasseres inni bilen og filmer bare når noe beveger seg i nærheten. Bilkameraer er lovlig å bruke i Norge.

http://www.autofil.no/924511/stor-test-8-dashbord-kameraer

Anonymkode: 3dda8...842

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bare henge opp noen skilt om at området blir video-overvåket? Selv om man ikke henger opp noen kamera, så TROR kanskje folk at det henger noen skjulte kamera en eller annen plass? Dermed lar de kanskje være å ødelegge bilene til folk?

0g hvordan er egentlig lovverket rundt noen slags "dummy camera" og slike ting? Dette er noen falske overvåkningskamera, som ser ut som ordentlige kamera. Men som egentlig ikke fungerer, og som ikke tar opp noe som helst av bilder / lyd....

Anonymkode: b001a...4fa

Skrevet

Det er jo mulig å sette opp et "ulovlig" kamera bare så  dere finner ut hvem som står bak.

Det fungerer ikke som bevis i forhold til politiet. Og selvfølgelig må det gjøres på en slik måte at dere selv ikke får problem.

Og ja det kommer til å være massevis med film av uskyldig aktivitet.

Vi hadde en litt lignende situasjon noen år siden. En nabo og jeg satte opp hvert vårt videokamera, vi hadde begge leiligheter med utsikt over parkeringen.

Dermed fikk vi filmet de skyldige in action og også hvor en av dem bodde.

En alvorsprat med vedkommende og foreldrene gjorde slutt på tullet.

Men vi sa ingenting om kameraene, vi bare sa at vi hadde sett dem gjøre det..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enda en artikkel om samme sak som jeg linket til i innlegg 25. 

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Eieren-fant-en-stygg-ripe-pa-Teslaen-Sa-sjekket-han-bilens-kamera-3375824.html

Bileieren fikk ikke problemer av at han satte opp kameraet, og 51-åringen som gjorde hærverk ble kontaktet av forsikringsselskapet. Politiet har ikke gjort nevneverdig nytte for seg, men de har som sagt heller ikke laget problemer av at det var et kamera der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skaff dere et dashbordkamera og la det gå utover natten. Forsikringsselskapet anbefalte en bekjent av oss å gjøre dette, da det var noen som hele tiden kjørte borti bilen hans

Anonymkode: 76e13...4ba

AnonymBruker
Skrevet

Ville gått for en dashcam-løsning som enkelte sier her, evt. bare satt av litt tid til å selv overvåke bilen og ta affære når den skyldige dukker opp.

Var litt vanskelig å skjønne om det var kun deres bil (+ 1-2 til) eller mange som ble utsatt for dette. Er det kun dere/et fåtall skjønner jeg godt at borettslaget ikke gidder å bry seg; jeg bor i borettslag selv, og ville ikke ønsket å være med på å betale for et fåtalls problemer som attpåtil ikke har noe med borettslaget å gjøre. Her er det en strafferettslig side da det er snakk om skadeverk, og et privatrettslig forhold i henhold til erstatning mellom dere og dusten som driver å gjør dette. Kjipt, men igjen, ikke fellesskapets problem. Enkelte har altfor høye forventninger til hva som er borettslagets/styrets ansvar, og tror automatisk at man bor på et slags servicepreget hotell i borettslag, hvor man kan kreve, kreve, kreve og aldri selv bidra.

Anonymkode: 99a68...0f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ville gått for en dashcam-løsning som enkelte sier her, evt. bare satt av litt tid til å selv overvåke bilen og ta affære når den skyldige dukker opp.

Var litt vanskelig å skjønne om det var kun deres bil (+ 1-2 til) eller mange som ble utsatt for dette. Er det kun dere/et fåtall skjønner jeg godt at borettslaget ikke gidder å bry seg; jeg bor i borettslag selv, og ville ikke ønsket å være med på å betale for et fåtalls problemer som attpåtil ikke har noe med borettslaget å gjøre. Her er det en strafferettslig side da det er snakk om skadeverk, og et privatrettslig forhold i henhold til erstatning mellom dere og dusten som driver å gjør dette. Kjipt, men igjen, ikke fellesskapets problem. Enkelte har altfor høye forventninger til hva som er borettslagets/styrets ansvar, og tror automatisk at man bor på et slags servicepreget hotell i borettslag, hvor man kan kreve, kreve, kreve og aldri selv bidra.

Anonymkode: 99a68...0f9

Unnskyld meg, men det var da voldsomt til holdninger og meninger du tillegger meg. Jeg tror ikke at jeg bor på et servicepreget hotell, nei. Jeg har bodd i borettslaget i over 10 år, og vet udmerket hvordan ting fungerer i forhold til hva som er et problem for den enkelte, og hva som er et problem for borettslaget. 

Det er flere biler, ikke bare våre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder lovligheten, så tar jeg gjerne på meg en anmeldelse og bot, bare at jeg får tatt pakket. Monter inne i bilen. Ikke si noe. Tviler på de som eventuelt blir tatt anmelder deg for ulovlig overvåking. Hvor mye skal en betale selv i lengden pga andres pøbelstreker...

Anonymkode: 62195...06c

• 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det, ts? 

Anonymkode: 38dd6...8ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2016 den 11.28):

Jeg ville spandert på meg et dashcam. Lovligheten ville jeg rett og slett driti i. Målet helliger middelet.

Sikker? 

Skrevet
On 4/26/2016 at 7:31 AM, AnonymBruker said:

De siste månedene har bilene våre gjentatte ganger blitt utsatt for hærverk på parkeringsplassen utenfor blokken i borettslaget vi bor i. Det er snakk om riping og smøring av ting på bilene. De første par gangene fikset vi det, men nå har vi gitt opp. Det kommer en ny ripe, noe nytt klin på bilene, ukentlig. Hva kan vi gjøre?? Vi har sett en annen bil som sto ved siden av min, med omtrent akkurat samme type skader, så det roet paranoiaen litt med tanke på om det var noen som var ute etter oss spesifikt. 

Til nå har vi brukt titusener på å fikse skadene. Det har ikke svart seg å ta det på forsikringen, med bonustap og egenandel, siden dette er spredd over tid er det separate skader, og derfor blir det masse "småsummer" på flere tusenlapper som blir veldig kostbart til sammen. 

Vi kontaktet styreleder i borettslaget etter første (og alvorligste) runden, men han trakk på skuldrene og lurte på hvorfor vi plaget ham med det, for det var jo ikke noe han kunne gjøre. 

Vi trenger bilene for å komme oss på jobb. Vi kan klare oss med én bil en stund, det blir plundrete, men det går. Men altså, vi kan jo ikke ha det slik i lengden??

Har dere ikke kamera I borettslaget/sameiet? Og jo du har lov til og sette kamera opp bilen din det er ingen som kan nekte deg det.

AnonymBruker
Skrevet
Lovelymother skrev (54 minutter siden):

Har dere ikke kamera I borettslaget/sameiet? Og jo du har lov til og sette kamera opp bilen din det er ingen som kan nekte deg det.

Jo, hvis kamera fanger andre personer, er det ikke lov 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Eller? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2016 den 9.57):

Joda, men det er jo ulovlig å drive hærverk på andre sine biler også. Du kan ikke bruke videoen i en rettsak, men du kan finne ut hvilke drittunger (ja, for det er mest sannsynlig noen unger) som har gjort det og troppe opp på døren deres og skremme de litt. 

Du får nok ikke borettslaget til å betale for noe overvåkning. 

Anonymkode: cd5be...b13

stan skrev (På 26.4.2016 den 15.56):

Det er jo mulig å sette opp et "ulovlig" kamera bare så  dere finner ut hvem som står bak.

Det fungerer ikke som bevis i forhold til politiet. Og selvfølgelig må det gjøres på en slik måte at dere selv ikke får problem.

Og ja det kommer til å være massevis med film av uskyldig aktivitet.

Vi hadde en litt lignende situasjon noen år siden. En nabo og jeg satte opp hvert vårt videokamera, vi hadde begge leiligheter med utsikt over parkeringen.

Dermed fikk vi filmet de skyldige in action og også hvor en av dem bodde.

En alvorsprat med vedkommende og foreldrene gjorde slutt på tullet.

Men vi sa ingenting om kameraene, vi bare sa at vi hadde sett dem gjøre det..

Det er fri bevisførsel i Norge. Dvs, det er retten som vurderer bevis og om de kan brukes. At et bevis er "ulovlig" innhentet betyr ikke at det ikke kan brukes. Men man må være forberedt på at man selv kan bli anmeldt (mest aktuell er personen som ble tatt av overvåkingen). 

Om filmen kun er brukt i saken og ikke publisert offentlig, er det tvilsomt at det blir gjort noe med. 

Alle teslabiler har en rekke kamera som fanger opp bevegelse rundt bilen om noen kommer for nær. Det har datatilsynet sagt ja til er i orden. Så om dere får opp et kamera, finnes det sikkert en sensor som gjør at det kun filmer når noen går forbi bilen. 

Kjør på med kamera. 

Anonymkode: ca253...47c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Joda, det er like lov som at det er lov å filme på offentlig sted hvor andre ferdes. Men man kan ikke gjøre så mye med filmen annet enn å gå til politiet. Eller personen direkte om man ser hvem det er. Men altså, ikke henge opp bildet i oppgangen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er fri bevisførsel i Norge. Dvs, det er retten som vurderer bevis og om de kan brukes. At et bevis er "ulovlig" innhentet betyr ikke at det ikke kan brukes. Men man må være forberedt på at man selv kan bli anmeldt (mest aktuell er personen som ble tatt av overvåkingen). 

Om filmen kun er brukt i saken og ikke publisert offentlig, er det tvilsomt at det blir gjort noe med. 

Alle teslabiler har en rekke kamera som fanger opp bevegelse rundt bilen om noen kommer for nær. Det har datatilsynet sagt ja til er i orden. Så om dere får opp et kamera, finnes det sikkert en sensor som gjør at det kun filmer når noen går forbi bilen. 

Kjør på med kamera. 

Kjør på med kamera uten å spørre naboer? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Joda, det er like lov som at det er lov å filme på offentlig sted hvor andre ferdes. Men man kan ikke gjøre så mye med filmen annet enn å gå til politiet. Eller personen direkte om man ser hvem det er. Men altså, ikke henge opp bildet i oppgangen. 

Nei, det er ikke lov

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...