AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #1 Skrevet 25. april 2016 Hei! Jeg har vært sykemeldt i litt over et år på grunn av plager i forbindelse med refluks. Jeg har mye vondt i magen, og selv om medisiner hjelper en god del, har jeg fortsatt mye vondt. I tillegg ødelegger det nattesøvnen min fullstendig, da jeg våkner flere netter i uka fordi jeg får mageinnhold ned i luftveiene. Da kan jeg heller ikke legge meg igjen, siden jeg må sitte. Jeg har vært på gastroskopi flere ganger, men det har ikke ført meg nærmere noen løsning på problemet. Fastlegen og jeg har blitt enige om at jeg skal forsøke å gå ned i vekt, ellers må det bli operasjon. Før jeg ble sykemeldt jobbet jeg med pasienttransport. For to måneder siden søkte jeg om AAP, da sykemeldingsperioden på et år er over. I dag fikk jeg avslaget i posten. Tydeligvis har legen spesifisert at jeg ikke kan jobbe med pasienttransport i sin erklæring, noe NAV har tolket som at jeg kan jobbe med noe annet. NAV mener dermed at jeg er i stand til å jobbe med hva som helst annet, til tross for at både legen og jeg mener noe annet. Plagene jeg har nå gjør at jeg fungerer dårlig i hverdagen, selv uten jobb, og jeg kommer ikke på en eneste jobb som kan ta hensyn til disse plagene. Nå har jeg tenkt til å klage på avslaget, men hvordan gjør jeg egentlig det? Hvordan skriver man en slik klage, hva skriver man, og burde man gå til en trygderetts-advokat? Anonymkode: 913de...9ff
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #2 Skrevet 25. april 2016 Få ny legeerklæring hvor det står tydelig at han mener du er for syk til å jobbe overhodet. Anonymkode: a0dbc...e0c 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #3 Skrevet 26. april 2016 Praksis er at legeerklæring fra allmennlege ikke holder i slike saker, du må ha erklæring fra spesialist. Og den må inneholde bl.a. at du ikke kan jobbe med noe som helst. Normalt sett er det enklere å få godkjent delvis AAP, altså at man jobber noe og har AAP på resten av tiden. Er du sikker på at du ikke kan jobbe f.eks. 20%? Anonymkode: 1293c...3c5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #4 Skrevet 26. april 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Praksis er at legeerklæring fra allmennlege ikke holder i slike saker, du må ha erklæring fra spesialist. Og den må inneholde bl.a. at du ikke kan jobbe med noe som helst. Normalt sett er det enklere å få godkjent delvis AAP, altså at man jobber noe og har AAP på resten av tiden. Er du sikker på at du ikke kan jobbe f.eks. 20%? Anonymkode: 1293c...3c5 Jeg har, etter avtale med NAV, forsøkt arbeid flere ganger i løpet av sykemeldingsperioden. Siden yrket er provisjonsbasert, og både jeg og sjefen er avhengig av en viss inntekt, fungerte det veldig dårlig. Jeg har prøvd meg et par timer i uka i en annen jobb også, men også der ble det problematisk og møte opp til en gitt tid, siden magen ikke vil ta hensyn. Har vært hos spesialist, men siden de ikke finner ut rent konkret hva som er galt, holdt ikke den dokumentasjonen for NAV. Jeg har bedt om en legetime i hvert fall, så kan jeg diskutere saken ordentlig med fastlegen. Anonymkode: 913de...9ff
ViljaH Skrevet 26. april 2016 #5 Skrevet 26. april 2016 Er overvekt opphav til problemet, og har du selv gjort noen tiltak dette året på sykemelding for å bedre situasjonen? Det går folk på jobb med smerter hver dag i dette landet. Man må finne ut hvilken arbeidsevne du har, ikke bare kaste inn håndkleet og kjøre deg på ufør uten noe mer. Litt tøft å høre kanskje, og jeg mener ikke å mistenkeliggjøre deg. Jeg gikk selv på jobb med smerter hver dag i 3 mnd ifjor. Ubehagelig men ikke uutholdelig. 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #6 Skrevet 26. april 2016 1 minutt siden, ViljaH skrev: Er overvekt opphav til problemet, og har du selv gjort noen tiltak dette året på sykemelding for å bedre situasjonen? Det går folk på jobb med smerter hver dag i dette landet. Man må finne ut hvilken arbeidsevne du har, ikke bare kaste inn håndkleet og kjøre deg på ufør uten noe mer. Litt tøft å høre kanskje, og jeg mener ikke å mistenkeliggjøre deg. Jeg gikk selv på jobb med smerter hver dag i 3 mnd ifjor. Ubehagelig men ikke uutholdelig. Det er vel nettopp det aap er til for. Å finne ut hvilken arbeidsevne man har.. Ts har vel heller ikke skrevet noenting om uføretrygd. Anonymkode: 3fec5...dda 5
ViljaH Skrevet 26. april 2016 #7 Skrevet 26. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel nettopp det aap er til for. Å finne ut hvilken arbeidsevne man har.. Ts har vel heller ikke skrevet noenting om uføretrygd. Anonymkode: 3fec5...dda AAP er jo ofte forstadiet til ufør, en slumpekategori av folk hvor sykmeldingsperiode er oppbrukt og ufør ikke innvilget. Så de ikke havner på gata. Hvor aktive NAV er på å avklare, vel det har jeg mine tvil om. 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #8 Skrevet 26. april 2016 Helt ærlig så forstår jeg godt at nav gir avslag på aap pga reflux. Hva har du selv gjort? Hvis du er ovevektig er det å gå ned i vekt første bud, du har altså vært sykemeldt ETT ÅR uten å ta tak i dette? Og hvis du er plaget om natten, hvorfor har du ikke skaffet deg regulerbar seng som forebygger dette? Hva med kostholdsendring, gjort noe der? Det er jo helt ekstremt tafatt av deg (og legen din) å bare fortsette med sykemelding uten å gjøre noe som helst selv, men bare satse på at medisiner og nav fikser biffen. Jeg er selv svært plaget med refulx, men det er MYE du kan gjøre for å forbedre egen situasjon. Det er også fult mulig å være i jobb fordi om formen ikke er tipp topp, folk går på jobb med smerter og trøtthet hver dag, sånn er livet. Anonymkode: 68686...58b 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #9 Skrevet 28. april 2016 Den 26. april 2016 at 23.06, AnonymBruker skrev: Helt ærlig så forstår jeg godt at nav gir avslag på aap pga reflux. Hva har du selv gjort? Hvis du er ovevektig er det å gå ned i vekt første bud, du har altså vært sykemeldt ETT ÅR uten å ta tak i dette? Og hvis du er plaget om natten, hvorfor har du ikke skaffet deg regulerbar seng som forebygger dette? Hva med kostholdsendring, gjort noe der? Det er jo helt ekstremt tafatt av deg (og legen din) å bare fortsette med sykemelding uten å gjøre noe som helst selv, men bare satse på at medisiner og nav fikser biffen. Jeg er selv svært plaget med refulx, men det er MYE du kan gjøre for å forbedre egen situasjon. Det er også fult mulig å være i jobb fordi om formen ikke er tipp topp, folk går på jobb med smerter og trøtthet hver dag, sånn er livet. Anonymkode: 68686...58b Regulerbar seng har jeg, det hjelper ikke. Har lagt om kostholdet og kuttet ut fritert, stekt og sterk mat bl.a., men det ga ikke ønsket resultat. Har nå lagt om kostholdet igjen, for å se om det hjelper. Jeg har slanket meg hele tiden, først på en diett med maks 2000 kalorier per dag, men det ga lite vektnedgang. Nå spiser jeg maks 1000 kalorier per dag, og vektnedgangen har endelig startet. Jeg er forresten mann, og 1000 kalorier er langt under anbefalt grense, men det fungerer i hvert fall. Jeg har ingen planer om å bli ufør, men jeg har planer om å bli frisk nok til å jobbe. Det er ikke snakk om at formen ikke er tipptopp, det er snakk om intense, plutselige magesmerter og døgn helt uten søvn. Hverken sjefen, legen eller jeg synes dette er holdbart i mitt yrke. Anonymkode: 913de...9ff
Rosaboble15 Skrevet 28. april 2016 #10 Skrevet 28. april 2016 Den 26. april 2016 at 21.38, ViljaH skrev: AAP er jo ofte forstadiet til ufør, en slumpekategori av folk hvor sykmeldingsperiode er oppbrukt og ufør ikke innvilget. Så de ikke havner på gata. Hvor aktive NAV er på å avklare, vel det har jeg mine tvil om. Jeg går selv på AAP og ser ikke på det som et forstadie til ufør i hvert fall. Jeg får hjelp og oppfølging og en viss grad av trygghet mens jeg finner veien videre. Uten denne muligheten tror jeg at jeg hadde gitt opp for lenge siden. NAV har hjulpet med alt fra karriereveiledning til en liten deltidsjobb som skal være med på å avgjøre hvor mye og med hva jeg realistisk sett kan jobbe i fremtiden. 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #11 Skrevet 28. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har slanket meg hele tiden, først på en diett med maks 2000 kalorier per dag, men det ga lite vektnedgang. Nå spiser jeg maks 1000 kalorier per dag, og vektnedgangen har endelig startet. Jeg er forresten mann, og 1000 kalorier er langt under anbefalt grense, men det fungerer i hvert fall. Anonymkode: 913de...9ff Kan magesmertene komme av at du er sulten? Anonymkode: 68dce...2e2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #12 Skrevet 28. april 2016 Du har rett til hjelp til å utforme din klage hos NAV. https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Nynorsk/klagerettar--352429 Kan nok være lurt å be legen til å skrive en bedre attest angående din helsetilstand. Anonymkode: e039f...128
AnonymBruker Skrevet 29. april 2016 #13 Skrevet 29. april 2016 Den 26. april 2016 at 21.38, ViljaH skrev: AAP er jo ofte forstadiet til ufør, en slumpekategori av folk hvor sykmeldingsperiode er oppbrukt og ufør ikke innvilget. Så de ikke havner på gata. Hvor aktive NAV er på å avklare, vel det har jeg mine tvil om. De fleste jeg vet om som går på aap er folk som må omskoleres pga skader som gjør at de ikke klarer jobben sin lenger. Ingen av de er snakk om uføre. Anonymkode: fcb5d...932
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå