Gjest Tenåringsmor Skrevet 26. oktober 2004 #1 Skrevet 26. oktober 2004 Sønnen min på 17 år har en kjæreste på 15 år som han har vært sammen med i snart 5 måneder. For kort tid siden fortalte han meg og min mann at han og kjæresten hadde hatt sex noen få ganger, og at de kom til å fortsette med det. Hun er bare 15 år, så jeg liker det ikke helt. Samtidig vet jeg også at dette er noe som jeg ikke kan forhindre. Mannen min har hatt den obligatoriske praten om sex og prevensjonsmidler med han tidligere, og vi minnet han på det igjen hvor viktig det er. Der føler vi at han er ansvarsbevisst, for kondomer hadde han kjøpt. Men så er ikke kondomer alltid like sikkert heller. Er livredd for at det skal ende opp i en graviditet. Men så kommer dilemmaet. Kjæresten er under seksuell lavalder, og moren (hun er alenemor) har ingen anelse om at datteren ikke er jomfru lenger. Hun har ikke et forhold til moren som gjør at hun kan fortelle det til henne, i følge vår sønn. Vi har ikke snakket med kjæresten hans om dette. Jeg føler at vi godtar (les: ikke kan forhindre)at de har sex, uten at hennes mor har peiling på hva som foregår. Jeg føler ikke at jeg kan ta kontakt med moren hennes og "sladre" heller. Jeg har forresten aldri møtt moren. Hva ville dere gjort/ikke gjort?
Gjest Molly mus Skrevet 26. oktober 2004 #2 Skrevet 26. oktober 2004 Har dere et godt forhold til jenta? Kan dere snakke med begge om det? Tror jeg hadde snakka med jenta og fått henne til legen for p-piller eller annan prev.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #3 Skrevet 26. oktober 2004 Si klart fra til sønnen din at det ikke er akseptabelt å bedrive slike ulovligheter i ditt hus! Om du tillater dette er du medskyldig i denne kriminaliteten.
ivanka Skrevet 26. oktober 2004 #4 Skrevet 26. oktober 2004 'denne kriminaliteten'... altså, poenget med seksuell lavalder er å kunne gripe inn overfor voksne mennesker som forgriper seg på barn, ikke å kriminalisere en 17-åring. skjerp deg gjest.
Gjest Tenåringsmor Skrevet 26. oktober 2004 #5 Skrevet 26. oktober 2004 Problemet er vel at dette ikke er ulovlig så lenge han ikke er mer enn to år eldre og det er frivillig. Dessuten kan vi ikke forhindre at det skjer. Tror ikke det nytter med trusler av noe slag.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #6 Skrevet 26. oktober 2004 Si klart fra til sønnen din at det ikke er akseptabelt å bedrive slike ulovligheter i ditt hus! Om du tillater dette er du medskyldig i denne kriminaliteten. Det åpner jo for en god kommunikasjon med sønnen hjelpes meg
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #7 Skrevet 26. oktober 2004 Dessuten kan vi ikke forhindre at det skjer. . Dette er et typisk utsagn fra noen som ikke vil gjøre noe med det. Forelde har mye de skulle ha sagt i sine barns liv. Det er ditt ansvar, enten du liker det eller ei.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #8 Skrevet 26. oktober 2004 Problemet er vel at dette ikke er ulovlig så lenge han ikke er mer enn to år eldre og det er frivillig. Dessuten kan vi ikke forhindre at det skjer. Tror ikke det nytter med trusler av noe slag. Du virker på meg som en reflektert og flott mor som har en sønn som stoler på deg og mannen din såpass mye at han har vært åpen om dette , det synes jeg er flott og det ska dere være stolte av. Hvis du kjenner denne moren så ville jeg kanskje tatt en prat med henne , hvis ikke, lær kjæresten til sønnen deres bedre og kjenne og prøv og prat med henne ang prevesjon :-)
Gjest Tenåringsmor Skrevet 26. oktober 2004 #9 Skrevet 26. oktober 2004 Har dere et godt forhold til jenta? Kan dere snakke med begge om det? Tror jeg hadde snakka med jenta og fått henne til legen for p-piller eller annan prev. Vi foreslo for sønnen vår at hun burde bruke P-piller i tillegg til at han bruker kondom. For å være på den sikre siden. Men dette er også vanskelig si noe om når moren hennes ikke vet noe. Uff, føler virkelig at vi har gått bak ryggen hennes. :-?
Gjest Tenåringsmor Skrevet 26. oktober 2004 #10 Skrevet 26. oktober 2004 Dette er et typisk utsagn fra noen som ikke vil gjøre noe med det. Forelde har mye de skulle ha sagt i sine barns liv. Det er ditt ansvar, enten du liker det eller ei. Når "barnet" er blitt 17 år, er det sannelig ikke enkelt å ha kontroll på alt.
ivanka Skrevet 26. oktober 2004 #11 Skrevet 26. oktober 2004 ikke alle tenåringer er så heldige som sønnen din som kan kommunisere med foreldrene om sex. om jenta blir gravid angår det også dere, og å forsøke å forsikre seg om at tilstrekkelig prevensjon blir tatt i bruk, er slett ikke å gå bak noens rygg. hadde du kjent jentas mor hadde det vært en litt annen sak, men jeg synes slett ikke du har noen opplysningsplikt her.
LilleBille Skrevet 26. oktober 2004 #12 Skrevet 26. oktober 2004 Vi foreslo for sønnen vår at hun burde bruke P-piller i tillegg til at han bruker kondom. For å være på den sikre siden. Men dette er også vanskelig si noe om når moren hennes ikke vet noe. Uff, føler virkelig at vi har gått bak ryggen hennes. :-? .. er det ikke noen helsestasjon for ungdom i nærheten. Der vil hun hvertfall kunne få litt hjelp og råd. Vær glad for at dere har en såpass åpen kommunikasjon med sønnen deres - at han kan komme til dere.
Gjest Melk Skrevet 26. oktober 2004 #13 Skrevet 26. oktober 2004 Jeg hadde DØDD om noen hadde sagt dette til mine foreldre, og jeg hadde selv sex da jeg var 15. Fortsett å ha god kommunikasjon med deres sønn, dere har mye dere skulle ha sagt. Dere trenger ikke akkurat å oppmuntre til overnatting, men oppmuntre til bruk av p-piller, både til han og kanskje henne. Dere kan også forklare han hva hennes mor evt vil synes om dette. Mange er svært hårsåre for slikt, selv om det ikke er ulovlig per ce. Selv hadde jeg foreldre som klart sa fra at de ønsket å anmelde de eldre som evt hadde sex med meg. (Som om det hjalp. Men det fikk jo tankene mine litt på gli).
Gjest Tenåringsmor Skrevet 26. oktober 2004 #14 Skrevet 26. oktober 2004 .. er det ikke noen helsestasjon for ungdom i nærheten. Der vil hun hvertfall kunne få litt hjelp og råd. Det eneste jeg vet om er helsesøster på skolen. Kanskje hun burde ta kontakt der ja.
Gjest Tenåringsmor Skrevet 26. oktober 2004 #15 Skrevet 26. oktober 2004 Dere trenger ikke akkurat å oppmuntre til overnatting, men oppmuntre til bruk av p-piller, både til han og kanskje henne. De har aldri overnattet hos hverandre. Han har spurt en gang, og da var selvsagt svaret nei. Dette har skjedd når de har vært alene hjemme om kvelden.
Gjest gjest1 Skrevet 26. oktober 2004 #16 Skrevet 26. oktober 2004 Ser av et par av svarene her at vi fremdeles ikke har kommet lenger enn til at sex er noe usjent og fysjent som man helst ikke skal drive med før man er godt voksen og helst gift. Jeg ser over hodet ikke noe problem i at to som faktisk er sammen også kan eksperimentere med sex, så lenge de sørger for at sjansen for uønsket graviditet er lik null. Sex er ikke farlig, dere! Ikke er det ekkelt eller ulovlig heller. Kom dere ned fra deres puritanske hester - reaksjonen deres er bare dum. Det er sånn tankegang som stempler enkelte som billige og gir jenter dårlig selvtillit når det kommer til sex. Hvorfor reagerer dere med sinne når dere hører at ei jente på femten har sex med kjæresten sin?
Gjest ung mor Skrevet 26. oktober 2004 #17 Skrevet 26. oktober 2004 ok! IKKE finn på å prate med moren! ABSOLUTT IKKE!!! så lenge du ikke kjenner moren og tydeligvis ikke kjenner datteren ordentlig kan det være MYE du ikke vet. Vanskelige forhold. Du kan heller ikke si til sønnen din at "dette kan dere ikke gjøre her i huset".. det vet vi begge at ikke funer evt de kommer ikke til å være i huset deres så mye lenger pga. at de føler seg urettferdigbehandlet. selvsagt er det ikke slik at dere tror de bare har sex. 15 år er veldig ungt, men siden du har et såpass godt forhold til sønnen din at han forteller dere slike ting, ser nok hun også på dere som litt "kule". Ta en jente prat med henne (kanskje hun tom. ønsker og trenger det, nå som hun er blitt seksuell aktiv) - på to mannshånd! det er det eneste vettuge du kan gjøre (sett fra et ungt menneskes perspektiv)..
:-) anna Skrevet 26. oktober 2004 #18 Skrevet 26. oktober 2004 Så flott at dere har et så godt forhold til sønnen deres. Og så flott at han tydeligvis er en ordentelig fyr på dette området. Faktisk er vel dette langt fra en tragedie, men trolig en veldig fin måte for to unge mennesker å starte sin seksuelle karriære. (Med noen man er sammen med, glad i og trygg på - i stedet for full i baksetet på en bil f.eks) Jeg synes dere skal være like oppriktige tilbake, og snakke voksent til ham. Si at dere skjønner det han sier, og at dere ikke kommer til å gjøre noe drastisk. Men at det ville være lurt å vente til hun var 16, ettersom det er den seksuelle lavalderen her i landet. Også snakke om prevensjon, og ikke minst viktigheten av å være sikker på at den andre er like klar som en selv, og å respektere et nei. Og at dette er ekstra viktig når hun bare er 15 år (du sier ikke noe om hvor lenge det er til hun blir 16) Jeg synes godt du kan si til ham at hun bare må komme til deg om hun ønsker det, og at du ikke skal hverken fordømme eller ringe foreldrene hennes. Men det er nok bedre at HAN sier det enn at du gjør det.
Gjest Mimi Skrevet 26. oktober 2004 #19 Skrevet 26. oktober 2004 Lillesøstern min fikk for et par tre år siden p-piller av helsesøster på skolen. Kanskje det kan være noe og tipse sønnen din om? Ellers så tror jeg faktisk jenta kan oppsøke fastlegen og få p-piller uten at moren vet det... Jeg synes ikke du skal blande deg noe mer inn i dette enn å fortelle dem hvordan dem kan beskytte seg og hvordan dem får tak i beskyttelse. Det er nok ikke noe sjakktrekk og snakke med moren hennes. Snarere tvert i mot.... Du har en fin sønn som tør og snakke med dere om dette! Ta vare på det du...
Gjest sexysadie Skrevet 26. oktober 2004 #20 Skrevet 26. oktober 2004 Kan ikke forfatter av hovedinnlegg ta prevensjonsspørsmålet opp med jentungen da? Det er enklere å snakke med en annen enn moren sin om slikt i den alderen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå