Gå til innhold

Kjeven min "knekker"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når jeg spiser eller gjesper så kjenner jeg kjevebena slå seg sammen på den ene siden av munnen, og det er utrolig ubehagelig (for å ikke snakke om den motbydelige lyden som kommer).

Noen som har noen kjerringråd eller andre råd til hvordan jeg blir kvitt denne "knekkingen"?

(Utenom å la være å spise og gjespe naturligvis,..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dessverre ikke noe godt råd til deg, men jeg skal følge med videre på denne tråden, for min venninde har det samme problemet.

Det knekker høyt når hun tygger, og noen ganger kan folk se rart på henne (de som ikke vet det fra før)...

Gjest Pamella (ikke innlogget)
Skrevet

Kjærsten min har store problemer med at det knekker så høyt når han spiser at folk på andre siden av rommet (en normal stue) hører det!! :o Det er helt sant! og kjempeirriterende å høre på... Jeg synes det høres ut som om han smatter veldig og smatting er noe av det værste jeg vet! :evil:

Jeg har hørt at det ikke er noe å gjøre med det... :-?

Pam

Gjest Anonymous
Skrevet

Har det samme problemet, men hvet ikke om det er noe som kan gjøres

Gjest Étoile
Skrevet

Tror du må til tannlege med problemet. Var til undersøkelse på tannlegehøyskolen her forleden, og der sjekker de alt mulig rart som det ikke er rutine å sjekke hos andre tannleger dersom man ikke spør om det spesifikt. De sjekket bla etter slik "klikking" og om jeg hadde spenninger i kjevemuskulatur, tror det er noen sammenhenger der. Jeg hadde ikke store nok problemer til at det var noe vits å fikse på, så jeg vet heller ikke hvordan de fikser det, men ta en tur til tannlegen! (Evt tannlegehøyskolen - de er ekstremt grundige!)

Skrevet

Jeg har det samme!!! Eller rettere sagt hadde! For det er ikke så ille lenger! Men før så måtte jeg nesten spise alene så jeg ikke skulle irritere folk gale!

Jeg var et sted som heter tannakademiet (tror jeg) og de oppererer dette. De sa at dersom man gikk slik lenge så kunne man få slitasjegikt, og det er sikkert ikke så stas! Han kan godt sjekke ut det, kjæresten din.

Jeg valgte å ikke gjøre noe med det, det koster 1000,- -vis av penger!

Og jeg fikk dette etter at jeg trakk visdomstennene, så mulig noe forskjøv seg da. Men som sagt, det er mye bedre, ikke merket noe til gikt heller. Og sånn helt personlig så mener jeg at dersom dette skulle bli et medisinsk problem så skal helsevesenet i Norge ta seg av meg, ikke en privat tannklinikk som er døds-dyr.

(det har hjulpet meg å bli bevisst på at jeg bet tennene sammen når munnen var lukket, selv når jeg skulle sove. Da strammer du muskler i kjeven, og sliter på "strikken" som sitter i dette leddet. Så slappe av og ikke bite sammen, hjalp meg. Og jammen hjalp det ikke pa spenningshodepine og nakken og.... :ler: )

Skrevet
Tror du må til tannlege med problemet.  
:o

Jeg var til "spesialist" for noen år tilbake, pga at kjeven min er feil bygd. Da ville han bende tennene mine utover og operere kjeven fremover. Jeg turde ikke, og avbestilte,... (han hadde dårlig rykte)

Han sa at jeg kunne oppleve å få problem med "knekking",...men jeg trodde da at han mente det ville bli ett par 20 år til,. :-?

Jeg får bestille meg en time hos tannlegen jeg tror jeg,.....

(Mesteparten av operasjonen skulle staten betale,..sa han)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har også problem med "klikkelyder" på den ene siden av kjeven, virker nesten som at det er noe som er ute av ledd der, men det kan det vel ikke være? I en kort periode forsvant lydene, men da klarte jeg ikke gape særlig høyt, følte at alt hadde låst seg der. En operasjon høres voldsomt ut..

Gjest Anonymous
Skrevet

oppdaget at det blir mindre knekking når jeg stresser ned, så det kan også være muskulært. Snakket med en fysioterapeut om dette, som mente at noen kan få spenningene fra nakke til å slå ut på stramme muskler i kjeven.

Min tannlege foreslo biteskinne, men jeg som brekker meg ved bare tanke på røntgen hos ham, har hvertfall ikke orket tanken på å ligge med noe i munnen om natten...

Skrevet

Jeg hadde noen veldig gode kjeve-øvelser på et ark en gang, som jeg hadde fått av en dame som hadde problemer med spenningshodepine og kjeveklikking.

Dessverre har jeg kastet dem, men det er sikkert mulig å få tak i slike hos tannlegen sin.

Det er lett å merke at man har stive muskler i kjeven når man gjør disse øvelsene, og de hjelper!

Enkelt og billig i alle fall, og verd et forsøk!

Skrevet

De internett-sidene var interessanne! Jeg kjente igjen flere av symptomene,.... samt at jeg tror jeg vet årsakene til at kjeven "knakk" ekstra i helgen som var. (Jeg tyggde hard lakris hele fredags-kvelden,...)

Nå har "knekkingen" heldigvis roet seg ned til normalen, og det verker mindre, *pjuh*.

Takk for svar alle sammen :)

Skrevet

Kjenner meg veldig godt igjen! For et par år tilbake var jeg på ferie i Frankrike, og ble rammet av akkurat det samme. Det var såpass kritisk, at jeg måtte på sykehuset for å få hjelp til å åpne kjeven (som hadde låst seg totalt). Fikk noen tabletter med navnet Nifluril, som jeg ikke tror er å finne i Norge, men de funket som bare det! Ble utsatt for det samme litt i ettertid, og da tok jeg også en tablett. Problemet har deretter ikke vist seg igjen, men kjeven min har fortsatt påkjennelser fra den tiden. Kan feks. ikke åpne munnen fullstendig (selv om det egentlig ikke har gitt meg noen plager.)

Skrevet

etter at jeg sluttet å tygge tyggegummi har det blitt bedre (sammen med å stresse ned). merker nå at hvis jeg blir tilbudt tyggis spytter jeg den ut nesten med en gang... Heller et drops enn å tygge "unødvendig"

Gjest Étoile
Skrevet

Tok med meg et ark med øvelser for tyggemuskler og kjeveledd fra tannlegen i dag. Tenkte jeg skulle prøve dem av og til og se om det hjelper. Her er øvelsene:

- Pass på ve alle øvelser at nakkemuskulatur er avspent. Ikke glem å puste!

- Ved øvelse 5 og 6 kontroller i speil at kjeven beveger seg langs en rett linje

- Etter øvelsesprogrammet: La underkjeven hvile.

Husk!! Tenner skal bare være i kontakt når du tygger og svelger, ca 17 1/2 min pr døgn.

1. Sitt på en stol. Løft skuldrene rolig opp mot ørene - hold - før rolig tilbake. Slip pusten. Gjenta 4-5 g.

2. Bit tennene sammen - hold - slipp. La underkjeven hvile. Kjenn forskjellen mellom spenning og avspenning. Gjenta 4-6 g.

3. Utfør små åpne - og lukkebevegelser med underkjeven 10 - 12 ganger. Øvelsene utføres i rolig tempo så avslappet som mulig uten at tennene kommer i kontakt,. Unngå fremoverføring av kjeven.

4. Før kjeven til venstre side - og til høyre side. 4-6 g.

5. Gap høyt - hold gapehøyden i ca 20 sek. Lukk forsiktig. V/ nedsatt bevegelighet - press med fingrene mellom overkjevens og underkjevens tenner. 4-6 g.

6. Før underkjeven så langt frem som mulig - hold - før rolig tilbake. (4-6 g)

7. Nakkeøvelser. Fatt rundt nakken med begge hender. Bøy hodet frem. Trekk haken inn - hold. Bøyningen skal skje mellom hodet og nakken.

• 6 år senere...
Skrevet

Har hatt samme problemet. Da jeg var hos kiropraktoren min sa han at spenninger i kjevemusklene var årsaken og at de kan ha kommet som en følge av at jeg har hatt regulering på tennene. Han "masserer" disse musklene ved å stikke lillefingeren inn bak den bakerste tannen min i overkjeven samtidig som han prøver å få meg til å slappe av, og "masserer" denne muskelen i ca 1 min på hver side. Ubehagelig ja, men det funker!

Så mitt tips er å gå til kiropraktoren og få han til å hjelpe deg. I Oslo kan jeg anbefale kiropraktorene på Klinikk for Alle på Majorstua.

Det kan også være bittfeil som er årsaken, da bør du snakke med tannlegen din....

Skrevet

Jeg fikk ekstrem knekking i kjeven mens jeg hadde regulering og etterpå mens jeg brukte plate. I tillegg låste kjeven seg ofte på morgenen og jeg måtte bruke litt tid på å myke den opp før jeg kunne spise. Nå har jeg det ikke i det hele tatt, og klarer ikke fremprovosere knekking (ikke akkurat nå i alle fall) slik jeg kunne før. Stress, anstrengthet og stram muskulatur har nok mye å si, og også det å konstant bite/trykke kjeven sammen (som man gjerne gjør når man bruker plate).

Skrevet

jeg har hatt samme problemet for en flere år siden. tok det opp med tannlegen. om jeg ikke husker heilt feil fikk jeg en plastavstøpning av tennene i overkjeven som jeg skulle sove med (så ut som sånn beskyttelse boksere bruker på tennene...). I tillegg fikk jeg noen øvelser som jeg kjenner igjen fra "gjest-Étoile". Husker jeg bevegde kjeven ut mot sidene og gapte også opp. Men jeg knyttet den ene hånda og presset mot slik at kjeven jobbet med mer motstand. hadde veldig god effekt av dette!!

skikkelig ubehagelig å spise når det knekker slik så kan absolutt anbefale å prøve øvelsene om du har problemet :)

Skrevet

Samme problem her! Til tider må jeg bare gi opp å spise :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...