AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #1 Skrevet 25. april 2016 Buksene er ikke lenger behagelige å ha på seg og jakken fra i fjord sommer passer ikke. Jeg vet hva jeg må gjøre. Jeg har fått det til før, men da var jeg alene. Nå som kjæresten er inne i bildet blir det vanskeligere. Mye kos i mat og drikke. Han trenger ikke å gå ned i vekt... Planen er å telle kalorier spise mindre, magert og oftere. Jeg trenger en slags motivasjon. Hvordan gjør dere det , med samboer som er glad i smør og fløte? Og du egentlig er glad i det selv også. Tips til veltreduksjon? Jeg føler meg så uvel i vekta mi nå at jeg bor i digre oggebukser og tør ikke gå på vekta. Motivasjon kom til meg!!! Anonymkode: 67551...d48
Pringle Skrevet 25. april 2016 #2 Skrevet 25. april 2016 Jeg tenker at når man skriver et innlegg på et nettforum, så er man allerede på et vis motivert for endring. Utover det, er det bare å sette i gang. Jeg ville ha droppet fokus på både magert og ofte, og heller spist mat jeg liker og når det passer meg, og lagt "vekt" (hehe) på å telle kalorier, nøyaktig og konsistent. En plan er bra, men en god plan er etter min mening helt sentralt - sjekk om planen din fyller "SMART"-kriteriene: http://topachievement.com/smart.html 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #3 Skrevet 25. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Buksene er ikke lenger behagelige å ha på seg og jakken fra i fjord sommer passer ikke. Jeg vet hva jeg må gjøre. Jeg har fått det til før, men da var jeg alene. Nå som kjæresten er inne i bildet blir det vanskeligere. Mye kos i mat og drikke. Han trenger ikke å gå ned i vekt... Planen er å telle kalorier spise mindre, magert og oftere. Jeg trenger en slags motivasjon. Hvordan gjør dere det , med samboer som er glad i smør og fløte? Og du egentlig er glad i det selv også. Tips til veltreduksjon? Jeg føler meg så uvel i vekta mi nå at jeg bor i digre oggebukser og tør ikke gå på vekta. Motivasjon kom til meg!!! Anonymkode: 67551...d48 Helt klart kroppen som vokser. Klærne krymper ikke, ikke alle sammen samtidig. Anonymkode: 5aa1c...9d5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #4 Skrevet 25. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt klart kroppen som vokser. Klærne krymper ikke, ikke alle sammen samtidig. Anonymkode: 5aa1c...9d5 Hahaha:) Anonymkode: 5b245...d59 1
Gjest Kaffekrus Skrevet 25. april 2016 #5 Skrevet 25. april 2016 Jeg synes det er på tide å avlive myten om at man må spise magert og ofte om man skal slanke seg. For noen fungerer det, men for en del fungerer det faktisk bedre å spise færre måltider og mer om gangen. Fett er viktig for å sette smak på maten, for å gi langvarig metthetsfølelse, og for opptak av næringsstoffer. Det er heller ikke sånn at du må spise kjedelig mat for å bli sunn og slank - sunn mat kan være veldig godt! Vektnedgang bør dreie seg om en livsstilsendring. Strengt tatt trenger du ikke spise annerledes enn du gjør i dag, du må bare redusere mengdene. For helsa sin skyld derimot, kan noen endringer være nødvendig. Noen generelle råd: Kutt ut/reduser godteri i hverdagen. Få inn mer frukt og grønt i kostholdet - spesielt grønnsaker gir mye metthetsfølelse for få kalorier. Prøv å lage mest mulig mat fra bunn, da har du mer kontroll over hva du får i deg. Hvert måltid bør bestå av proteiner (rent, ubearbeidet kjøtt, fisk/sjømat, egg, meieriprodukter, bønner, linser, kikerter), sunt fett (avokado, gode oljer, nøtter, smør, fet fisk) og gjerne grove/trege karbohydrater (grovt brød, fullkornspasta/-ris, frukt, grønnsaker). Prøv å få inn noe frukt eller grønt i hvert måltid, om det fungerer for deg. Personlig er jeg tilhenger av å spise en del fullfete meieriprodukter, siden det gir mer metthetsfølelse, mer smak, og ofte færre tilsetningsstoffer, men dette er det uenighet om. Prøv deg fram og se hva som fungerer for deg Ønsker deg masse lykke til!
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #6 Skrevet 25. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hahaha:) Anonymkode: 5b245...d59 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helt klart kroppen som vokser. Klærne krymper ikke, ikke alle sammen Du takk for at du svarte så flott på spørsmålet. Anonymkode: 67551...d48
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #7 Skrevet 25. april 2016 Jeg har fått det til før med magert og lite hyppig. Nå går det mye i kosemat. Vil heller bli mett på grønsaker og magert kjøtt i stedet for 3 bitt av en kaloririk burger som jeg ikke blir mett av. Skal også sies at jeg overspiser en god del når jeg er alene. vil så gjerne slutte med det. En del vin blir det også. Jævla psyke. Anonymkode: 67551...d48
Gjest Plastic Heart Skrevet 25. april 2016 #8 Skrevet 25. april 2016 Burde ikke det at du bor i joggebukse og er redd for å gå på vekta være motivasjon nok?
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #9 Skrevet 25. april 2016 Det er mye som burde vært. Håper jeg får gubben med på det også. Anonymkode: 67551...d48
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #10 Skrevet 25. april 2016 Hva tenker du er den største utfordringen i at dere er to? Er det maten dere spiser, eller mer at dere spiser for å kose dere? Er det sistnevnte, så bør dere finne andre ting å kose der med, som ikke involverer mat. Er det førstnevnte, og du ønsker å spise mer magert enn ham, så kan du jo enkelt gjøre noen tilpasninger? type lage to porsjonspizza i stedet for én stor på deling, der du ikke tar ost på din, eventuelt bruker lompe i stedet for pizzabunn. bruke salat/spinat/squashatrimler i stedet for pasta (det kan han ta) sammen med tomatbasert kjøttsaus (ikke fløtebasert saus). lage saus ved siden av kjøtt- og kyllingretter, så dropper du sauen. Spis kokte poteter, så kan han ha fløtegratinerte eller ha på smeltet smør. Spis tacosalat, overlat lefsene til ham. Dropp dessert og den type mat. Spis mer fisk og igjen; du dropper sausen. lag to varianter av ting som tar kort tid. Eggerøre/omelett uten fløte/smør til deg, men med til ham. når det gjelder andre måltid enn middag, så kan du jo uten problem spise knekkebrød med magert pålegg. Jeg synes i alle fall selv at det er helt uproblematisk å spise litt annerledes enn mannen min. Han er slank, men spiser mye fett og sukker. Jeg er slank, men spiser magert og aldri/sjeldent snop. Men vi spiser alltid sammen, jeg bare gjør noen tilpasninger. Anonymkode: f7c9e...3c2
Tekopper Skrevet 25. april 2016 #11 Skrevet 25. april 2016 Appropo smør og fløte: http://www.quickanddirtytips.com/health-fitness/weight-loss/can-whole-milk-keep-you-thin Magre produkter kan være negativt fordi det gir mindre metthetsfølelse. Så moralen er: mindre men ikke kjipern kalorier inn, mer ut. Evt, kjøp deg klær som passer og nyt livet. En kilo eller tre ekstra er ikke verdens undergang.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #12 Skrevet 25. april 2016 Takk for supre tips! Få den feite ræva mi opp fra sofan nå så 😃 Problemet er at han gjerne putter smør i ting som ikke trenger smør i seg. En ting er å steke i smør en annen er å bruke fløte i potetstappe eller ha oppi litt ekstra smør i sausen for det smaker så godt. Anonymkode: 67551...d48
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #13 Skrevet 25. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for supre tips! Få den feite ræva mi opp fra sofan nå så 😃 Problemet er at han gjerne putter smør i ting som ikke trenger smør i seg. En ting er å steke i smør en annen er å bruke fløte i potetstappe eller ha oppi litt ekstra smør i sausen for det smaker så godt. Anonymkode: 67551...d48 Be ham slutte med det, eller dropp saus/potetstappe. Eller ta ut din mengde først, før han tilsetter mer smør/fløte. Det går bra:) Anonymkode: f7c9e...3c2
Pringle Skrevet 26. april 2016 #14 Skrevet 26. april 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått det til før med magert og lite hyppig. Nå går det mye i kosemat. Vil heller bli mett på grønsaker og magert kjøtt i stedet for 3 bitt av en kaloririk burger som jeg ikke blir mett av. Skal også sies at jeg overspiser en god del når jeg er alene. vil så gjerne slutte med det. En del vin blir det også. Jævla psyke. Anonymkode: 67551...d48 Den ultimate slankekuren skal du bare behøve å gjøre én gang Nettopp det at "det virker fordi du har gjort det før" betyr at det slett ikke virker. Og kaloritelling anbefales fordi det kan gi noen ahaopplevelser på hvor kalorifellene er. Lavkarbo er ikke tatt ut av løse lufta: stivelse er utrolig kaloririkt og mange sparer inn mye på å kutte ned på brød og poteter, uten å gå på akkord med smaken. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at han gjerne putter smør i ting som ikke trenger smør i seg. En ting er å steke i smør en annen er å bruke fløte i potetstappe eller ha oppi litt ekstra smør i sausen for det smaker så godt. Anonymkode: 67551...d48 Hvis det ikke hadde smakt godt, hadde det vært et problem. Mat skal smake godt. Jeg foreslår også at du jobber litt med måltidsrytme, altså bare spise til måltidene, og hvis du vil fortsette med vin, ta ett glass til maten og bare en gang i uka. Og med innstilling/holdninger til mat/kropp/lykke. Poenget er at man skal fortsette å nyte mat (og drikke), men uten at det går på bekostning av helsa. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #15 Skrevet 26. april 2016 Takk for svar. Men hvordan burde jeg gjøre det da? Jeg holdt planen med å ikke spise så mye og mye grønsaker i flere mnd helt til jeg begynte med overspisingen igjen. Får sånne raid kjøper inn mye søppelmat og bare spiser og spiser. Anonymkode: 67551...d48
Pringle Skrevet 26. april 2016 #16 Skrevet 26. april 2016 Du må bare la være å kjøpe inn søppelmat (og kanskje finne ut hva som faktisk er søppel, og ikke), men ellers spise sånn som du kunne tenke deg å gjøre resten av livet. Disse raidene og overspisingen kommer veldig ofte av at man har spist for lite over tid, enten absolutt, i form av for få kalorier, eller ved at man har fått for lite av ett eller flere næringsstoffer, eller fordi man rett og slett har spist mat man synes er kjedelig, og savner det man liker. Det er en balansegang mellom smak og næring, selvdisiplin og livsglede, men den kan absolutt finnes.
OPIgirl Skrevet 26. april 2016 #17 Skrevet 26. april 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Buksene er ikke lenger behagelige å ha på seg og jakken fra i fjord sommer passer ikke. Jeg vet hva jeg må gjøre. Jeg har fått det til før, men da var jeg alene. Nå som kjæresten er inne i bildet blir det vanskeligere. Mye kos i mat og drikke. Han trenger ikke å gå ned i vekt... Planen er å telle kalorier spise mindre, magert og oftere. Jeg trenger en slags motivasjon. Hvordan gjør dere det , med samboer som er glad i smør og fløte? Og du egentlig er glad i det selv også. Tips til veltreduksjon? Jeg føler meg så uvel i vekta mi nå at jeg bor i digre oggebukser og tør ikke gå på vekta. Motivasjon kom til meg!!! Anonymkode: 67551...d48 Klærne krymper ikke. Det er nok du som legger på deg.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #18 Skrevet 26. april 2016 Her er det mange som tar alt bokstavelig! Å si at klærne krymper er en vanlig humoristisk beskrivelse for vektøkning. Til Trådstarter. Det som er motiverende for meg, er aktivitetsarmbånd. Det motiverer til en sunnere livsstil, både når det kommer til kosthold og aktivitet. Anonymkode: 2ad55...606
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #19 Skrevet 26. april 2016 1 time siden, OPIgirl skrev: Klærne krymper ikke. Det er nok du som legger på deg. Sier du det sa du Ikke lov å dra en spøk her altså. Har du lest innlegget? Anonymkode: 67551...d48 1
Gjest Kaffekrus Skrevet 26. april 2016 #20 Skrevet 26. april 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått det til før med magert og lite hyppig. Nå går det mye i kosemat. Vil heller bli mett på grønsaker og magert kjøtt i stedet for 3 bitt av en kaloririk burger som jeg ikke blir mett av. Skal også sies at jeg overspiser en god del når jeg er alene. vil så gjerne slutte med det. En del vin blir det også. Jævla psyke. Anonymkode: 67551...d48 Det @Pringle skriver om at det ikke "virker fordi det har virket før" er faktisk et viktig poeng! Målet med vektnedgang må jo være nettopp det å holde vekta nede. Selvsagt vil du ikke klare det om du spiser magert til tross for at du egentlig er glad i fløte og smør, for da vil du før eller siden gå lei. Det finnes mellomting mellom å spise magert, og det å "spise 3 bitt av en kaloririk burger du ikke blir mett av". Om du spiser en middag bestående av kjøtt, grønnsaker og potetmos med smør og fløte (for eksempel), kan du faktisk klare å bli mett på samme antall kalorier som uten fløten, fordi du kanskje totalt sett spiser mindre. Du vil dessuten høyst sannsynlig være mett lenger, og dermed unngår du å snoke i skapene på kvelden - det totale kaloriinntaket blir da mindre. I tillegg er et måltid med mye smak langt mer tilfredsstillende enn typisk mager mat, synes jeg Sånn ellers kan det være et godt råd å ikke ha snacks/godteri i skapene, slik at du ikke har det lett tilgjengelig når du får lyst på - det krever litt mindre viljestyrke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå