apple Skrevet 26. oktober 2004 #1 Skrevet 26. oktober 2004 Eg elskar kattar, men er allergisk, så eg burde eigentleg ikkje tenkja på å skaffa meg katt ein gong. Men har veldig lyst på. Me hadde katt då eg var liten, men då han forsvann kunne me ikkje få ny, for legen min sa at det burde me ikkje. Nå er det veldig lenge sidan eg fekk påvist den allergien, men eg pleier å få allergiske reaksjonar (klør i nase, hals og auge) når eg har kost med ein katt ei stund (klarer vanlegvis ikkje å dy meg). Så difor vart eg ganske glad då eg i dag såg ein katt til sals på finn.no som var av rasen Bengal, for det stod nemleg dette om rasen: Bengaler av høy kvalitet har en helt annen pelstype og hudtype enn vanlige katter, og det er mange katteelskere med allergi som her har funnet katten de kan leve med! Men dette ser jo ut til å vera skikkeleg kvalitets rase-kattar, så eg er redd for at dei kan vera veldig dyre. Er det nokon som har nokon som hels erfaring med rase-kattar? Kva kan dei kosta? Eg er van med å gå til naboen og få ein kattunge gratis, men det kan eg sjølvsagt ikkje rekna med når det gjeld ein rase-katt. Men kor dyre kan dei vera?
Gjest Hillary.. Skrevet 26. oktober 2004 #2 Skrevet 26. oktober 2004 Alle rasekatter er "skikkelige kvalitetsrasekatter". Jeg tror det er få useriøse oppdrettere i Norge. Prisen bestemmes egentlig av miljøet...og litt av markedet. Det er få bengaloppdrettere i Norge, og jeg har hørt at prisen kan være rundt 9000 for en katt som kan stilles ut og brukes i avl. Dette er en dyr katterase, vil jeg si. Men veldig vakre og spennende. Aktive katter. De er mye på utstillinger nå. Se NRR - www.nrr.no - for å se hvor det er utstillinger nær deg. Da kan du hilse på oppdrettere også. For min britisk korthår betalte jeg 5000, og jeg tror dette er en vanligere pris. I noen rasemiljøer holder man en veldig jevn pris (for å verdsette alle kattene, også de som ikke avles på eller stilles ut). I andre, som perser, tror jeg, kan du få katter i alle prisklasser.
Gjest Hillary.. Skrevet 26. oktober 2004 #3 Skrevet 26. oktober 2004 For den prisen bør du være sikker på at du kan leve med katten. Du får ikke kattungen før den er 12 uker, så du kan jo besøke oppdretter og katten flere ganger før du bestemmer deg. Katteutstilling er også en fin test. Snakk med oppdrettere. Jeg tror ingen katter er "allergiker-katter". Husk at det blir mer støv i huset. Det kan jo hende man bør ha to katter også....
Sheba Skrevet 26. oktober 2004 #4 Skrevet 26. oktober 2004 Det finnes en annen katterase som også skal være meget bra for allergikere, den heter Sibir-katt eller noe sånt (en russisk rase). Den finnes ikke her i Norge såvidt jeg vet, men kan fåes i Sverie. Disse kattene er mer langhårede enn bengal-kattene, og de mangler et enzym eller lignende som ofte gjør folk allergiske mot katter (leste om de i en avis for et par uker siden). Men billige er sikkert ikke disse heller...
Gjest Gjest2 Skrevet 27. oktober 2004 #5 Skrevet 27. oktober 2004 Samboeren min og jeg er i prosessen med å kjøpe en bengal nå, faktisk - får henne om en drøy uke :-) Og gleder oss MASSE!!!! Vi skal ha kosekatt (vet det er dyrere dersom du skal bruke i oppdrett), og vi skal betale 8000,- kr. Det er mye penger, men som vi har tenkt; folk betaler fint det for en hund, så hvorfor kan man ikke gjøre det for en katt..? Vil ikke ha hund, jeg.... :-? Lykke til! (Håper du kjøper en bengal, for vi har forelsket oss skikkelig i den..! Hehe) Ps. Et spørsmål er jo om man VIL betale 8000,- et annet spørsmål er jo om man faktisk HAR 8000,- kr, selvfølgelig..... :-?
apple Skrevet 2. november 2004 Forfatter #6 Skrevet 2. november 2004 Takk for svar alle saman! Synest nok at 8000 er litt mykje for ein katt, særleg sidan eg er van med at ein katt er noko ein får gratis av naboen... Men me får sjå kva me gjer. Eg veit jo at folk betaler mykje for hundar, men det har liksom aldri vore mitt problem, for eg har ikkje noko lyst på hund. Me har nok uansett ikkje 8000 kr som me vil prioritera på katt akkurat nå, så det blir ei stund til dersom me skal kjøpa ein Bengal. Men eg har og klart å forelska meg i dei, og det utan å ha møtt ein einaste ein i levande live, har kun sett bilete. Lukke til Gjest2, håpar de får mykje glede av katten dykkar!
Gjest Abyjenta Skrevet 4. november 2004 #7 Skrevet 4. november 2004 Før vi kjøpte oss katt undersøkte vi litt rundt om forskjellige raser. Var i kontakt med en bengaloppdretter siden vi syntes benglaen hørtes ut som en "bra" katt. Fikk skikkelig bakoversveis når vi hørte pris: Oppdretteren hadde en nydelig hannkatt med visstnok et noe spesielt mønster som vi kunne få kjøpt til den nette sum av 15.000 kr!!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå