Gå til innhold

Ned i vekt, men vekta står stille?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på "slankeren" siden desember. Jeg har ikke satset på noen superkur, men å spise sunt og variert, og finne en levemåte som jeg kan leve med for alltid. Dette har jeg gjort siden november, og vekta har gått sakte ned med meg.

Da jeg startet veide jeg 88kg, nå er jeg på 78, så totalt 10kg har jeg altså gått ned. Dette er sikkert utrolig lite for noen, med tanke på at jeg har holdt på i nesten et halvt år, men for meg har det som sagt vært viktig for meg å gå ned på en sunn måte som jeg kan fortsette å leve med etter at jeg har nådd ideal vekt.

Problemet mitt nå er at vekta har stoppet, den har omtrent ikke rikket seg i hele april. Da jeg hadde truffet 83kg (i slutten av januar) begynte jeg å "trene" (gå turer, sykle turer, ski når det er føre, låne nabobikkja, sykle til jobb, bare generelt være veldig mye mer aktiv på alle mulige måter), og det har hjulpet på de siste 5kg, men nå står det altså stille, og jeg begynner å miste motivasjon!!! :-(

Jeg startet med å holde meg på 1300-1500kcal, men da jeg startet å trene passet jeg på å alltid holde meg på 1500-1700kcal. Er dette nok så lenge jeg passer på å få i meg nok proteiner?

Hva kan jeg nå gjøre for å gå ned? Bare vente til kroppen sier "okay da", og lar meg gå ned videre?

Anonymkode: 4d84c...b12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det krever mer nå som du allerede har gått ned. Kaloriinntaket som fungerer når du er 88 kg er selvsagt ikke det samme som når du er 78 kg. 

Du må justere inntak etter vektreduksjon.

Anonymkode: d5870...e6d

Skrevet

Jeg vil tro du skal holde deg på det samme kaloriinntaket som før du begynte å trene, kanskje bare spise litt mer proteinrik mat etter trening, men ikke mer. Jeg steker meg et egg og en brødskive og salat etter trening fek. Du trener kanskje ikke så mye at du trengte å øke inntaket enda. Kjedelig men kanskje verdt et forsøk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 25.4.2016 at 10.34, AnonymBruker skrev:

Har vært på "slankeren" siden desember. Jeg har ikke satset på noen superkur, men å spise sunt og variert, og finne en levemåte som jeg kan leve med for alltid. Dette har jeg gjort siden november, og vekta har gått sakte ned med meg.

Da jeg startet veide jeg 88kg, nå er jeg på 78, så totalt 10kg har jeg altså gått ned. Dette er sikkert utrolig lite for noen, med tanke på at jeg har holdt på i nesten et halvt år, men for meg har det som sagt vært viktig for meg å gå ned på en sunn måte som jeg kan fortsette å leve med etter at jeg har nådd ideal vekt.

Problemet mitt nå er at vekta har stoppet, den har omtrent ikke rikket seg i hele april. Da jeg hadde truffet 83kg (i slutten av januar) begynte jeg å "trene" (gå turer, sykle turer, ski når det er føre, låne nabobikkja, sykle til jobb, bare generelt være veldig mye mer aktiv på alle mulige måter), og det har hjulpet på de siste 5kg, men nå står det altså stille, og jeg begynner å miste motivasjon!!! :-(

Jeg startet med å holde meg på 1300-1500kcal, men da jeg startet å trene passet jeg på å alltid holde meg på 1500-1700kcal. Er dette nok så lenge jeg passer på å få i meg nok proteiner?

Hva kan jeg nå gjøre for å gå ned? Bare vente til kroppen sier "okay da", og lar meg gå ned videre?

Anonymkode: 4d84c...b12

Kalori telling er ikke avgjørende for å gå ned i vekt - du kan bruke det som en referanse men ikke stort mer enn det. 

Det er langt mer komplisert enn som så - dette har jeg skrevet og underbygget i mange tåder her inne allerede også.
Hvis du kjøper noen lærebøker og studerer ernæring så vil du snart skjønne at det er helt andre forhold enn antall kalorier du bør være OBS på og som er avgjørende. Du vil imidlertid ikke ha forutsetninger for å forstå dette med mindre du begynner å studere det på egen hånd.

Du ligger på et kilo kalorinivå til vedlikehold på 1700 / 33 = 51 kg ca og du veier pr idag 78kg. Du må spise mye mer egentlig..
Stop å telle kalorier - kjøp deg en lærebok fra Amazon eller noe som introduserer deg for ernæring på en ordenlig måte.
Bruk 4-5 uker noen timer hver kveld å lær deg det grunnleggende for å skaffe deg selv bedre forutsetninger for å bygge på kunnskapen du trenger.  

Det er bedre at du bruker tiden din nå på å studere dette enn at du bruker den på å trene for mye og telle kalorier. 
Tren 1 time til dagen MEN bruk resten av tiden din foran lærebøkene i noen uker.  Dette vil du faktisk spare tid på iforhold til det å gå ned i vekt da du etterpå vil vite hva du faktisk driver med. Istedenfor å kaste bort tiden med å famle i blinde. 

En annen viktig ting du må huske på at med mindre du VET hva du driver med - så har du ingen garanti for at du vil miste mer nettofettmasse enn muskelmasse, når vekta har beveget seg nedover igjen. Du kan ende opp med å veie mindre men ha en høyere fettprosent.

Så det der skjønner jeg ikke helt at folk vil begi seg ut på. 

Anonymkode: 875c9...ada

Skrevet

Siden vekten står stille og at du trener, så kan det jo være at du bygger muskler. Du går ned i fettprosent med øker med muskler. Bruk målebånd istedenfor vekt, kan være skikkelig positivt det:) Og så er det veldig vanlig å stå stille en periode etter at du har gått ned en del kg, til det plutselig løsner og så går nedover igjen. Er veldig fort gjort å miste motivasjon når du er flink med mat og trening, og vakta ikke viser det. Kroppen prøver vel å holde hardt på de siste kg, men til slutt klarer den ikke mer, og du går videre nedover. 

Ikke gi opp, som sagt, plutselig slipper det taket:) Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...