Gå til innhold

Å fjerne mellom-etternavn (mors etternavn)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på å endre fornavnet mitt, som jeg føler at vil gjøre det mer komplett. Nå heter jeg Sandra, men vil gjerne endre det til Cassandra fordi det for meg høres mer ut som et helt navn, mens Sandra da føles mer som et kallenavn.

Men så vil jeg gjøre en endring til.. jeg har to etternavn, og jeg opplever det som veldig slitsomt egentlig. Jeg har tenkt på det med at navnet kanskje skal forbinde meg med mamma, men det føler jeg ikke at det gjør så lenge det er ett av Norges mest vanlige etternavn.. det er i samme kategori som Olsen og Jensen. Og når så mange andre tusen mennesker heter det, så føler jeg uansett ikke at navnet gir meg noen personlig tilknytning til moren min. 

Så tenkte jeg litt på å heller dele opp fornavnet hennes som jeg kan bruke som et vanlig mellomnavn, bare for å ha en del av henne med meg i navnet, hvis det var det som var tanken bak å gi meg et mellometternavn. Hun har Mari i navnet sitt, så jeg tenkte litt på Marí, fordi det høres bedre ut sammen med Cassandra enn bare Mari. Hva syns dere om det? 

Også har jeg hørt at det er litt strenge regler på det med å bytte navn.. er det noen som har litt greie på det, som kanskje har gjort det selv? 

Takk for alle tanker og råd :)

Anonymkode: 8baf9...ec1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes i grunnen du skal tenke deg litt bedre om før du går i gang med å endre navnet ditt så drastisk. Husk og på at vitnemål får du ikke endret navnet ditt på, mens pass og annen id må endres straks navnebyttet har gått i gjennom.  

Anonymkode: 1113a...b3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes i grunnen du skal tenke deg litt bedre om før du går i gang med å endre navnet ditt så drastisk. Husk og på at vitnemål får du ikke endret navnet ditt på, mens pass og annen id må endres straks navnebyttet har gått i gjennom.  

Hun vil få et dokument med evt navneendring som kan benyttes til å dokumentere riktig person i forbindelse med vitnemål. Ikke verre enn det.

Jeg syns Cassandra Mari + ditt etternavn høres ut som en fin kombinasjon. Men tror Mari kan kun plasseres i fornavn gruppen. Hvis du ikke har endret navn før, og du ikke skal endre til beskyttede etternavn skal prosessen være enkel. 

Selv endret jeg hele navnet av div årsaker. Det var enkelt, men brukte dog ett år betenkningstid først.

Anonymkode: 70c6f...db4

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan da ikke vite noe om hvor mye eller lite jeg har tenkt meg om på dette. Å endre navnet mitt har vært et ønske siden jeg var tidlig ungdom, rundt 12/13 år gammel, så jeg har tenkt på dette helt siden den gangen. Det er først nå jeg føler jeg har funnet en god kombinasjon som høres mer ut som meg enn mitt nåværende navn. Pass og slikt er jo ikke noe problem, det må uansett byttes snart. 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun vil få et dokument med evt navneendring som kan benyttes til å dokumentere riktig person i forbindelse med vitnemål. Ikke verre enn det.

Jeg syns Cassandra Mari + ditt etternavn høres ut som en fin kombinasjon. Men tror Mari kan kun plasseres i fornavn gruppen. Hvis du ikke har endret navn før, og du ikke skal endre til beskyttede etternavn skal prosessen være enkel. 

Selv endret jeg hele navnet av div årsaker. Det var enkelt, men brukte dog ett år betenkningstid først.

Ja jeg tenkte på Mari som et andre fornavn etter Cassandra, så det blir Cassandra Mari + fars etternavn. Jeg ønsker ikke å få noe nytt etternavn, bare å fjerne mamma sitt. 

Går det an å gjøre det på nettet? 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan da ikke vite noe om hvor mye eller lite jeg har tenkt meg om på dette. Å endre navnet mitt har vært et ønske siden jeg var tidlig ungdom, rundt 12/13 år gammel, så jeg har tenkt på dette helt siden den gangen. Det er først nå jeg føler jeg har funnet en god kombinasjon som høres mer ut som meg enn mitt nåværende navn. Pass og slikt er jo ikke noe problem, det må uansett byttes snart. 

Ja jeg tenkte på Mari som et andre fornavn etter Cassandra, så det blir Cassandra Mari + fars etternavn. Jeg ønsker ikke å få noe nytt etternavn, bare å fjerne mamma sitt. 

Går det an å gjøre det på nettet? 

Ja, det er bare å logge inn på din side på altinn. Du blir veiledet igjennom prosessen steg for steg. Du kan og begrunne hvorfor du ønsker forandringen, men jeg kan ikke tenke meg at du vil få avslag på dette. Bare husk at det er ti år til du kan ta nytt navn, om du ikke går tilbake til ordinært navn, eller gifter/skiller deg da :) Lykke til!

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er bare å logge inn på din side på altinn. Du blir veiledet igjennom prosessen steg for steg. Du kan og begrunne hvorfor du ønsker forandringen, men jeg kan ikke tenke meg at du vil få avslag på dette. Bare husk at det er ti år til du kan ta nytt navn, om du ikke går tilbake til ordinært navn, eller gifter/skiller deg da :) Lykke til!

Takk, og takk for alle råd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...