AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #1 Skrevet 24. april 2016 Jeg er 30 år, men har lyst å forbedre hurtigheten min. Jeg er langtifra lynrask, men har bl.a løpt 60-meteren på 8,3 sek. Helt OK, med andre ord. Har aldri trent spesifikt mot hurtighet, men har nok hjulpet en del med kantspill i fotballen. Spørsmålet mitt er da om det er fysisk mulig i min alder å kunne forbedre en 60-meter fra 8,3 til 7,9, f.eks? Har så lyst til å se 7-tallet, noe jeg mener man må klare for å kunne karakteriseres som rask. Jeg har aldri trent styrke i beina, f.eks. Kan dette bidra til noen hundredeler mindre? Hva slags øvelse bør jeg isåfall trene, og hvordan bør jeg trene? Anonymkode: 530e0...9ba
Gjest Runforit Skrevet 25. april 2016 #2 Skrevet 25. april 2016 http://www.runnersworld.no/artikler/slik-blir-du-raskere.htm
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #3 Skrevet 25. april 2016 Ingen problem. Jeg øker hurtigheten jevnt og trutt. Og jeg er 50 år. Så man kan fint ha progresjon i treningen selv om man begynner å bli voksen Anonymkode: f38e6...975
Sommerfuglen Skrevet 25. april 2016 #4 Skrevet 25. april 2016 Nå trodde jeg du var mye eldre enn 30 år! Jeg fylte selv 30 i fjor sommer, og på bursdagen min meldte jeg meg på et løp hvor jeg skulle løpe 10 km. I løpet av de to månedene jeg trente frem mot løpet, forbedret jeg tiden min på 10 km med nesten 15 min, så det bør absolutt være mulig å forbedre tiden sin på 60-meteren også Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #5 Skrevet 25. april 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen problem. Jeg øker hurtigheten jevnt og trutt. Og jeg er 50 år. Så man kan fint ha progresjon i treningen selv om man begynner å bli voksen Anonymkode: f38e6...975 Men du tar neppe rekord på 60 meteren som 50-åring? Jeg snakker om å forbedre en rekord i spurt, det blir jo litt annerledes. 1 time siden, Sommerfuglen skrev: Nå trodde jeg du var mye eldre enn 30 år! Jeg fylte selv 30 i fjor sommer, og på bursdagen min meldte jeg meg på et løp hvor jeg skulle løpe 10 km. I løpet av de to månedene jeg trente frem mot løpet, forbedret jeg tiden min på 10 km med nesten 15 min, så det bør absolutt være mulig å forbedre tiden sin på 60-meteren også Lykke til! 10 km er langdistanse, mens 60 meter er sprint. Og faktum er jo at de fysiske forutsetningene for å løpe raskt går nedover etter fylte 30, kanskje enda tidligere. Innen langdistanse er jo de beste løperne ofte i 40-åra. Anonymkode: 530e0...9ba
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #6 Skrevet 25. april 2016 4 timer siden, Runforit skrev: http://www.runnersworld.no/artikler/slik-blir-du-raskere.htm Takk takk! Anonymkode: 530e0...9ba
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #7 Skrevet 26. april 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Men du tar neppe rekord på 60 meteren som 50-åring? Jeg snakker om å forbedre en rekord i spurt, det blir jo litt annerledes. 10 km er langdistanse, mens 60 meter er sprint. Og faktum er jo at de fysiske forutsetningene for å løpe raskt går nedover etter fylte 30, kanskje enda tidligere. Innen langdistanse er jo de beste løperne ofte i 40-åra. Anonymkode: 530e0...9ba Du tok ikke poenget i det hele tatt. Klart du kan forbedre tiden din. Men første bud er å tro på det. I hvert fall ikke gi opp fordi du er "gammel". Ja jeg løper 60-meteren mye raskere nå enn da jeg var tenåring. Anonymkode: f38e6...975 1
OPIgirl Skrevet 26. april 2016 #8 Skrevet 26. april 2016 18 timer siden, Sommerfuglen skrev: Nå trodde jeg du var mye eldre enn 30 år! Jeg fylte selv 30 i fjor sommer, og på bursdagen min meldte jeg meg på et løp hvor jeg skulle løpe 10 km. I løpet av de to månedene jeg trente frem mot løpet, forbedret jeg tiden min på 10 km med nesten 15 min, så det bør absolutt være mulig å forbedre tiden sin på 60-meteren også Lykke til! Den Sunday, April 24, 2016 at 0.45, AnonymBruker skrev: Jeg er 30 år, men har lyst å forbedre hurtigheten min. Jeg er langtifra lynrask, men har bl.a løpt 60-meteren på 8,3 sek. Helt OK, med andre ord. Har aldri trent spesifikt mot hurtighet, men har nok hjulpet en del med kantspill i fotballen. Spørsmålet mitt er da om det er fysisk mulig i min alder å kunne forbedre en 60-meter fra 8,3 til 7,9, f.eks? Har så lyst til å se 7-tallet, noe jeg mener man må klare for å kunne karakteriseres som rask. Jeg har aldri trent styrke i beina, f.eks. Kan dette bidra til noen hundredeler mindre? Hva slags øvelse bør jeg isåfall trene, og hvordan bør jeg trene? Anonymkode: 530e0...9ba Jeg var 46 år da jeg begynte å løpe. Jeg har forbedret tiden på 10 km med hele 10 min. Så ja, det er fullt mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #9 Skrevet 26. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du tok ikke poenget i det hele tatt. Klart du kan forbedre tiden din. Men første bud er å tro på det. I hvert fall ikke gi opp fordi du er "gammel". Ja jeg løper 60-meteren mye raskere nå enn da jeg var tenåring. Anonymkode: f38e6...975 Jeg tror på marginale forbedringer, men 0.4 sekunder er ganske mye. Jeg tror det KAN være mulig i et par år til.. Er derfor jeg spør om spesifikke treningsmetoder for å forbedre hurtigheten, og ikke bare få forsikringer om at det går an. HVORDAN forbedret du hurtigheten? Trente du styrke i beina? Hadde du et spesielt treningsopplegg? Når det gjelder 60-meter kan du umulig ha vært rask som tenåring, hvis du løper raskere som 50-åring. Om man har hatt et tålig nivå på hurtigheten tidligere (som jeg har), er det dog vanskeligere å utvikle seg med alderen. Enkelte fotballspillere har mistet farten helt plutselig, i slutten av 20-åra. De fysiske lovene sier at man mister hurtighet og muskelmasse etter fylte 30. Merlene Ottey (sprinter) er vel et unikum innen hurtighet, men selv henne måtte resignere etter fylte 50. Anonymkode: 530e0...9ba
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #10 Skrevet 27. april 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror på marginale forbedringer, men 0.4 sekunder er ganske mye. Jeg tror det KAN være mulig i et par år til.. Er derfor jeg spør om spesifikke treningsmetoder for å forbedre hurtigheten, og ikke bare få forsikringer om at det går an. HVORDAN forbedret du hurtigheten? Trente du styrke i beina? Hadde du et spesielt treningsopplegg? Når det gjelder 60-meter kan du umulig ha vært rask som tenåring, hvis du løper raskere som 50-åring. Om man har hatt et tålig nivå på hurtigheten tidligere (som jeg har), er det dog vanskeligere å utvikle seg med alderen. Enkelte fotballspillere har mistet farten helt plutselig, i slutten av 20-åra. De fysiske lovene sier at man mister hurtighet og muskelmasse etter fylte 30. Merlene Ottey (sprinter) er vel et unikum innen hurtighet, men selv henne måtte resignere etter fylte 50. Anonymkode: 530e0...9ba Du har fortsatt progresjon i trening til du bikker 50-60. Etter dette er trening vedlikehold. Hvordan du skal trene hurtighet vet jeg ikke. Jeg vet bare at jeg er mye raskere nå. Trener variert men ingen fokus på hurtighet. Du må i hvert fall slutte å tro at du ikke får til fordi du er gammel. Anonymkode: f38e6...975
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #11 Skrevet 27. april 2016 Begynn å trene tung styrke på bein og rumpemuskulatur. Fokuser gjerne på at kontraksjonsfasen (altså på opp når du tar knebøy f.eks) skal gå så fort som mulig. Gjør du dette i tillegg til å trene spesifikt på sprintløping, tenker jeg du kan nå målet ditt. Det er lurt å trene på alle delene av 60 m løpet også. Både reaksjonstid fra start, akselerasjonshurtigheten, den maksimale hurtigheten og den utholdende hurtigheten (altså evnen til å unngå at farten går ned mot slutten av løpet). For sistnevnte kan det være lurt å kanskje løpe noen 100 m drag. DU finner sikkert tips på youtube når det kommer til optimal løpsteknikk osv. Håper du ble litt klokere Anonymkode: eee88...f7c
Gjest Runforit Skrevet 27. april 2016 #13 Skrevet 27. april 2016 19 minutter siden, OPIgirl skrev: Som løper skal man ikke trene tung styrke. For sprint skal man det. Så om man vil bli hurtig på kort distanse så er markløft tingen. http://www.martinnorum.no/raske-tips-12-idrettspesifikk-trening-for-sprinting-og-noen-tanker-om-riskbenefit/
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #14 Skrevet 28. april 2016 Om du ikke har trent noe spesielt før mtp sprint, så kan du fint forbedre deg i en alder av 30 år. Kanskje ikke like mye som da du var 25, men det er fortsatt mulig. Fokuser på spensttrening, teknikk og hurtighet. Du bør også inkludere markløft, cleans og muligens litt knebøy for større styrke også. Anonymkode: 9e1cf...c63
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #15 Skrevet 28. april 2016 22 timer siden, OPIgirl skrev: Som løper skal man ikke trene tung styrke. Hvorfor ikke? (Har nettopp begynt å løpe, drev med tung styrketrening før.) Anonymkode: 7b38b...76a
OPIgirl Skrevet 28. april 2016 #16 Skrevet 28. april 2016 22 timer siden, Runforit skrev: For sprint skal man det. Så om man vil bli hurtig på kort distanse så er markløft tingen. http://www.martinnorum.no/raske-tips-12-idrettspesifikk-trening-for-sprinting-og-noen-tanker-om-riskbenefit/ Greit det. Jeg sa det fordi jeg driver ikke med sprint😊Elsker derimot lange joggeturer 🏃🏼
Marthos Skrevet 28. april 2016 #17 Skrevet 28. april 2016 Ezinne Okparaebo har den norske kvinne-rekorden på 60 meter: 7.10. Hun tar 140 kg i knebøy, 100 kg i markløft og 75 kg i frivending.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #18 Skrevet 28. april 2016 2 timer siden, Marthos skrev: Ezinne Okparaebo har den norske kvinne-rekorden på 60 meter: 7.10. Hun tar 140 kg i knebøy, 100 kg i markløft og 75 kg i frivending. Tar hun seriøst 140kg i knebøy og bare 100kg i markløft? Det virker rart. De aller fleste har en sterkere markløft enn knebøy frem til man bikker 250+kg, da grepet ikke holder lenger. Anonymkode: 9e1cf...c63
Marthos Skrevet 29. april 2016 #19 Skrevet 29. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Tar hun seriøst 140kg i knebøy og bare 100kg i markløft? Det virker rart. De aller fleste har en sterkere markløft enn knebøy frem til man bikker 250+kg, da grepet ikke holder lenger. Anonymkode: 9e1cf...c63 Leste det nettopp i et intervju, så tipper det stemmer. Er nok bare det at det er gunstig for hurtigheten hennes, ikke at det er hennes maksimale løft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå