Gå til innhold

Lykkeligere uten godteri?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har helt sluttet med godteri og føler seg lykkeligere uten?

I såfall hvordan og hvorfor?

Anonymkode: 55361...6a3

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg kan si at jeg har sluttet med godteri, men jeg kjøper ikke lenger typisk godteri på jevnlig basis. Kan heller ikke si om jeg føler meg lykkerligere nå, men det er definitivt mye mindre stress. Hvordan, ikke kjøpe; hvorfor, slippe søtsug.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke spist godteri på 6 uker, og kan si at jeg føler meg lykkeligereuten. Grunnen til dette er fordi jeg slet veldig mye med redsel for å legge på meg og dårlig samvittighet når jeg spiste usunt, så jeg tror det har mye med det å gjøre også.

Anonymkode: 76d9d...ab1

Skrevet

Akkurat som å slutte med tobakk; Man sparer masse penger!

AnonymBruker
Skrevet

Godteri er det eneste som gjør meg lykkelig, så nei, ikke lykkeligere uten.

Anonymkode: d7425...879

AnonymBruker
Skrevet

Det er to år siden jeg sluttet med godteri og jeg har det mye bedre nå. Grunnen er at det er en smal sak å holde meg slank hvis jeg ikke spiser godteri. Er avhengig av godteri og må ha full stopp. Deilig å være slank og bruke S i størrelser. Jeg har gått ned 85kg  og holdt vekta i snart ett år:) 

Anonymkode: 7ebdf...fd3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Godteri er det eneste som gjør meg lykkelig, så nei, ikke lykkeligere uten.

Anonymkode: d7425...879

Godteri gjør meg lykkelig også, men jeg legger på meg veldig lett så jeg har sluttet med:sjokolade:

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke spist godteri på 6 uker, og kan si at jeg føler meg lykkeligereuten. Grunnen til dette er fordi jeg slet veldig mye med redsel for å legge på meg og dårlig samvittighet når jeg spiste usunt, så jeg tror det har mye med det å gjøre også.

Anonymkode: 76d9d...ab1

Er litt derfor jeg vurderer kutt også.

Den ekstremt dårlige samvittigheten gnager på meg hver gang jeg spiser mer enn to biter sjokolade. Tenkte det da var bedre å kutte ut. Men er avhengig ac den kosen i helgene så spørs vel om jeg får til.

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er litt derfor jeg vurderer kutt også.

Den ekstremt dårlige samvittigheten gnager på meg hver gang jeg spiser mer enn to biter sjokolade. Tenkte det da var bedre å kutte ut. Men er avhengig ac den kosen i helgene så spørs vel om jeg får til.

Hvorfor har du dårlig samvittighet for å spise mer enn to biter sjokolade? Jeg tror ikke det er godteriet her som er problemet, men selvtilliten din.

Anonymkode: fc5ef...387

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du dårlig samvittighet for å spise mer enn to biter sjokolade? Jeg tror ikke det er godteriet her som er problemet, men selvtilliten din.

Anonymkode: fc5ef...387

Helg for meg er godteri, i mengder. Klarer ikke kose meg uten. Prøvd å ha normalt forhold til dette, men det går ikke. Og blir fysisk dårlig av dette hver helg :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lykkeligere uten godteri. Men det er fordi jeg alltid får en vondt og ubehagelig følelse inni meg etter jeg har spist godteri. Kuttet jeg godteri får jeg jo aldri den vonde følelsen av å ha spist godteri. Men det er bare noe som går på meg selv og på ingen måte fordi jeg har kuttet søtningsstoffer, sukker og lignende.

Anonymkode: 50ffa...cb1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ærlig talt ikke greia med godteri. Jeg spiser det i besøk, men kommer aldri på å kjøpe det selv. Samme med dessert. Det er noe som hører til selskap. Akkurat som jeg spiser stek eller raspeballer når jeg får det servert. Men jeg lager det aldri selv. Og jeg spiser heller ikke hele steken, bare fordi jeg smakte 2-3 skiver av den. 

Greit nok, i tenårene hadde jeg et annet forhold til godteri og kunne spise mengder. Men jeg gjorde mye rart den tiden som jeg ikke ville ha gjort som voksen. Nå har jeg kunnskap og impulskontroll. Lykkelig er jeg, men det har ingenting med mat/ikke-mat å gjøre. Jeg har ikke kuttet ut noe for godt, det bare er som det er. Spiste sjokolade i et besøk for to uker siden. Spiser det igjen, det er jo godt, men har ikke planlagt når. 

Anonymkode: d28c6...a08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lykkeligere uten godteri. Men det er fordi jeg alltid får en vondt og ubehagelig følelse inni meg etter jeg har spist godteri. Kuttet jeg godteri får jeg jo aldri den vonde følelsen av å ha spist godteri. Men det er bare noe som går på meg selv og på ingen måte fordi jeg har kuttet søtningsstoffer, sukker og lignende.

Anonymkode: 50ffa...cb1

Samme som jeg tenker. Slutte gi meg selv den ekle følelsen. 

Jeg spiser sjokolade til kaffen hver dag etter middag, og det har jeg tenkt til å fortsette meg. For det er bare kos. Mens helgefråtsing bare er tull, gir meg hodepine, gjør meg slapp og irritabel og en forferdelig ekkel følelse i kroppen. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godteri gjør meg lykkelig også, men jeg legger på meg veldig lett så jeg har sluttet med:sjokolade:

Samme her men har sikkert drukket 4 liter alkohol i helga så fikk skikkelig dårlig samvittighet tok meg en lang fjelltur igår.

Anonymkode: 8a969...f99

AnonymBruker
Skrevet

Det blir som med vin. Det er veldig godt, men jeg kan jo ikke drikke det flere ganger om dagen, ei heller tre flasker om gangen. Og jeg drikker stort sett kun vin sammen med andre, i selskap, eller hvis jeg virkelig skal ha en kosekveld for meg selv. Jeg kommer aldri til å slutte tvert å drikke vin, heller ikke ha dårlig samvittighet pga det. Blir faktisk helt likt med godteri for min del. 

Anonymkode: 275c6...215

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde ikke jeg kunne leve uten godteri. spiste et par sjokolader hver dag samt to-tre boller og masse brus. Levde på raske carbs. Jeg tenkte jeg skulle prøve to uker uten, bare for å se, for jeg var lei av svingende blodsukker, skjelvinger og evinnelig søtsug. Innbilte meg at det ville være forferdelig, og at jeg ville telle dagene fram til jeg kunne ta den første sjokoladebiten igjen. I stedet følte jeg meg bedre enn noen gang. Blodsukkeret ble stabilt, humøret og konsentrasjonen ble bedre. Jeg begynte å glede meg over skikkelig mat for første gang i mitt liv. Så det var ingen grunn til å gå tilbake til de dårlige vanene. Jeg bare fortsatte med et liv uten sukker. Dette er ett år siden, og jeg er lykkelig uten.

Når jeg spiser kaker eller andre ting jeg får servert syns jeg det smaker kvalmende søtt. Kjenner liksom et belegg i munnen og får hjertebank av sukkerrusen. Jeg har rett og slett vent meg helt av med det. 

Anonymkode: 43d06...3f9

• Liker 1
Gjest Lite nytt
Skrevet

Har det helt klart best uten godteri. Det er veldig godt, men når man ikke har impulskotrollen for å begrense seg, så må jeg barekutte det ut. Har heldigvis mistet mye av søtsuget. Spiste forresten rester av en kake i dag (ikke rørt den tidligere), oreokake. Blir både oppblåst og forhøyet blodsukker. Ikke gøy.

Har begynt å spise moderat lavkarbo, det gjør susen hos meg.

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som har helt sluttet med godteri og føler seg lykkeligere uten?

I såfall hvordan og hvorfor?

Er oppriktig mye mer lykkelig uten godteri. Har ikke spist det på flere år. Ikke bakst med sukker i heller. Kroppen har det bedre, slipper ustabilt blodsukker, slipper å sitte med vondt i magen på lørdagskvelden...og så sparer man penger

Det hender en sjelden gang, typ 1 gang annenhvert år, hvor jeg blir sugen på godteri. Etter er par biter så skyller kvalmen over meg og jeg blir kjempedårlig. 

Skrevet

Hvorvidt jeg er lykkelig, avhenger heldigvis ikke av om hvorvidt jeg spiser eller ikke spiser noe spesifikt. Men å velge bort godteri helt, bortsett fra et par unntak i året, planlagt lang tid i forveien, gir meg færre bekymringer i hverdagen. Jeg slipper den indre diskusjonen type "skal, skal ikke" når jeg er godtesyk, jeg har allerede bestemt at jeg ikke skal.

Siden å spise godteri ofte fører meg seg et sug som gjør at jeg helst vil ha mer usunn mat, som pizza og potetgull (spesielt fordi jeg ofte før fikk en sånn "nå har jeg først ødelagt dietten for dagen, så nå kan jeg like gjerne bare spise alt jeg har savnet), unngår jeg den problemstillingen også nå. Å spise sunt går mer på automatikk og krever mindre arbeid når godteri er tatt ut av regnestykket.

Lykkeligere uten godteri, nja, jeg savner det noen ganger, og føler at jeg har tatt litt glede ut av livet med det. Mesteparten av tiden gjør denne beslutningen dog livet, og det å holde vekta, så mye enklere at det er verdt det.

• Liker 1
Skrevet

Godt skrevet, @fashionatisk - det er nok mange som kjenner seg igjen. For meg er det også slik. Det er lettere uten, og når det ikke er der, savner jeg det heller ikke. Et sunt kosthold og en sunn livsstil handler i bunn og grunn om vaner og valg. Når man vet hva som fungerer best foe en selv og hva som eventuelt ikke fungerer, nå man tilpasse valgene deretter. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...