Gå til innhold

Pedofil nabo gikk over grensene.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var ca 10 år var jeg og en venninne ute og lekte. Vi merket at naboen (som sjeldent var utenfor husetsvegger) står i nærmeste busk. Der sto denne mannen å onanerte mens han så på oss. Vi ble sinte å løpte hjem til det nærmeste huset og fortalte hva som hadde hendt. Både mine og hennes foreldre skjelte ut denne mannen. Siden hendte det opp til flere ganger at denne mannen dukket opp i vår hage når vi satt ute i sommerklær. Etter disse hendelsene hørte vi noen si at han ble observert på strender når barneskoler var å badet. 

Mange år gikk og i forrige uke hørte jeg at politiet hadde vært hjemme hos ham for å konfiskere dataer og lignende. Som voksen reagerte jeg utrolig merkelig på dette. Jeg gikk i flere dager og var sinna. Sinna fordi vi ikke anmeldte mannen (vi hadde vist ikke ressurser eller overskudd til å gjennomføre dette på den tiden) og for at mine foreldre ikke pakket sakene sine og flyttet. Ja vi hadde tapt penger og fått et dårligere hus men hva med denne utrolig ubehagelige handlingen. Hva med de som har blitt utsatt for dette i ettertid. 

Når jeg skriver dette så kjenner jeg at jeg fortsatt er sinna. Jeg snakket med mine foreldre om det (som er gode foreldre altså) de bortforklarte det hele med at de prøve å snakke til ham og at de ikke kunne flytte eller hadde penger eller ressurser til å gjennomgå en rettsak. Jeg har ikke noe skam over det hele, ikke noe kroppslige problemer, eller lignende og han tok jo ikke på oss så det regnes vel ikke som overgrep. Men Når man leser om disse uskyldige unge jentene som tar alle forholdsregler, men allikevel blir brutalt overfalt, drept og seksuelt misbrukt ofte av folk i nærheten og ofte i nærområdet helt uten forvarsel.( jeg kan nevne flere eksempler). Vi visste/vet om en som var/er i stand til det utenkelig allikevel ble det ikke gjordt noe med (I mine øyne). Jeg føler meg også litt skuffet over mine foreldre. Vi burde ha flyttet. Et barns sikkerhet er viktigere enn ett hus. 

Noen som har opplevd lignende?

Anonymkode: e372a...7fc

Videoannonse
Annonse
Gjest 012345678
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg var ca 10 år var jeg og en venninne ute og lekte. Vi merket at naboen (som sjeldent var utenfor husetsvegger) står i nærmeste busk. Der sto denne mannen å onanerte mens han så på oss. Vi ble sinte å løpte hjem til det nærmeste huset og fortalte hva som hadde hendt. Både mine og hennes foreldre skjelte ut denne mannen. Siden hendte det opp til flere ganger at denne mannen dukket opp i vår hage når vi satt ute i sommerklær. Etter disse hendelsene hørte vi noen si at han ble observert på strender når barneskoler var å badet. 

Mange år gikk og i forrige uke hørte jeg at politiet hadde vært hjemme hos ham for å konfiskere dataer og lignende. Som voksen reagerte jeg utrolig merkelig på dette. Jeg gikk i flere dager og var sinna. Sinna fordi vi ikke anmeldte mannen (vi hadde vist ikke ressurser eller overskudd til å gjennomføre dette på den tiden) og for at mine foreldre ikke pakket sakene sine og flyttet. Ja vi hadde tapt penger og fått et dårligere hus men hva med denne utrolig ubehagelige handlingen. Hva med de som har blitt utsatt for dette i ettertid. 

Når jeg skriver dette så kjenner jeg at jeg fortsatt er sinna. Jeg snakket med mine foreldre om det (som er gode foreldre altså) de bortforklarte det hele med at de prøve å snakke til ham og at de ikke kunne flytte eller hadde penger eller ressurser til å gjennomgå en rettsak. Jeg har ikke noe skam over det hele, ikke noe kroppslige problemer, eller lignende og han tok jo ikke på oss så det regnes vel ikke som overgrep. Men Når man leser om disse uskyldige unge jentene som tar alle forholdsregler, men allikevel blir brutalt overfalt, drept og seksuelt misbrukt ofte av folk i nærheten og ofte i nærområdet helt uten forvarsel.( jeg kan nevne flere eksempler). Vi visste/vet om en som var/er i stand til det utenkelig allikevel ble det ikke gjordt noe med (I mine øyne). Jeg føler meg også litt skuffet over mine foreldre. Vi burde ha flyttet. Et barns sikkerhet er viktigere enn ett hus. 

Noen som har opplevd lignende?

Det er litt rart at dine foreldre ikke vet at det ikke koster penger å ta kontakt med politiet. Dere kunne aldri gått til noen sivil sak om dette uansett, for hva skulle dere kreve? Hadde dere gått til politiet og det ble straffesak mot han på grunn av et eller annet, så er det påtalemyndigheten (politiet) som tar seg av alle kostnader. Verken siktede eller fornærmede betaler noe som helst. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Gjest 012345678 skrev:

Det er litt rart at dine foreldre ikke vet at det ikke koster penger å ta kontakt med politiet. Dere kunne aldri gått til noen sivil sak om dette uansett, for hva skulle dere kreve? Hadde dere gått til politiet og det ble straffesak mot han på grunn av et eller annet, så er det påtalemyndigheten (politiet) som tar seg av alle kostnader. Verken siktede eller fornærmede betaler noe som helst. 

Det var ikke selve anmeldelsen som kunne koste penger, mer prosessen. Dvs fravær fra jobb og lignende for å være deltaker og vintne i en evnt rettsak. Nå kan ikke jeg mye om rettsprosessen men slik jeg har forstått det er det tidkrevende, ressurskrevende og liten sjangs for å gi noe dom eller konsekvenser når man ikke har beviser. Men det at han kunne i det minste bli registrert i politiets registere hadde for meg vært nok. Da er det vel lettere å straffe vedkommende om det gjentar seg. Det er vel det jeg er sinna for. Syns helt klart at mine foreldre burde vist bedre som du sier. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du er sint på at de ikke anmeldte, men at de ikke flyttet? Det virker for meg veldig feil å måtte flytte til et dårligere hus og liv pga en nabo, da bør det heller være naboen som skal flytte, og hvis det var fordi han var farlig for barn hjelper det lite at én familie flytter, da blir det bare et enda større problem for de som blir igjen

Anonymkode: bf915...fa2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at du er sint på at de ikke anmeldte, men at de ikke flyttet? Det virker for meg veldig feil å måtte flytte til et dårligere hus og liv pga en nabo, da bør det heller være naboen som skal flytte, og hvis det var fordi han var farlig for barn hjelper det lite at én familie flytter, da blir det bare et enda større problem for de som blir igjen

Anonymkode: bf915...fa2

Selvfølgelig ville det vært det rette om han flyttet, men nå er det dessverre slik at han aldri kommer til å flytte eller innrømme sine ugjerninger. Faktisk så svarer han ikke en gang når man snakker til ham, han bare står der. 

Nei det har du rett i, men bør ikke en forelder fjerne barn fra en potensiell overgirper? Eller skal man leve i frykt ved siden av dette mennesket, håpe at det ikke skjer og være forsiktig ( i den grad det er mulig). Jeg ville værtfall ikke eksponert mine barn for en slik fare, usikkerhet og frykt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det tar ikke mange økonomiske ressurser å anmelde. En time eller to hos politiet for avhør og anmelelse og så en dag borte fra jobb for å vitne i evt rettssak .Vet ikke hvordan det var på den tiden men i dag så trenger ikke barn vitne i rettssalen, det blir vist opptak eller utskrift av dommeravhør el.l

Jeg skjønner faktisk godt at du reagerer på at dere ikke flyttet. For min del hadde jeg lett tålt å bo i telt hvis det var det som måtte til for at mine barn ikke skulle være i nærheten av en overgriper. 

Jeg vet jo ikke hvor lenge siden dette er, men når jeg var liten, for rundt 30-40 år siden, så så man annerledes på sånt. I hvert fall på små steder. Det var mer sånn "han må dere holde dere borte fra" eller "der får dere IKKE lov å selge lodd". Tror de visste mindre om overgrep og konsekvensene av dette fordi det ikke ble snakket om. Det kan nok gjerne være forklaringen på hvorfor foreldrene dine ikke gjorde noe. . 

Anonymkode: 615b8...5a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge siden er dette? Går du 20-30 år tilbake i tid, var det mer tabu generelt, og forbundet med skam (om ikke for barnet, men å påkalle oppmerksomhet rundt slike ting), og noe man på en måte løste ved å unngå personer - stemple som "han ekle mannen" o.l.. Det gjelder også incest. Foreldregenerasjonen var ikke vant med at slikt ble anmedlt fra de selv var barn. Det er kanskje en formildende omstendigheter. Var det unge foreldre, avr de kanskje mer rådville også?

Nå kan det godt hende de senere års fokus har bidratt til at dine foreldre forstår hvilken feilvurdering de gjorde og skjemmes over det. Jeg tror i alle fall de finner på unnskyldninger for seg selv og deg fordi de har dårlig samvittighet og muligens nå forstår at det var mer flaks enn forstand som gjorde at datteren deres ikke ble offer for direkte overgrep. De tok deg i alle fall på alvor ved å kjefte på ham, det er nok andre som ikke hadde gjort anent enn å holde barnet borte eller inne når han rekte rundt. 

Anonymkode: ebe94...3f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge siden er dette? Går du 20-30 år tilbake i tid, var det mer tabu generelt, og forbundet med skam (om ikke for barnet, men å påkalle oppmerksomhet rundt slike ting), og noe man på en måte løste ved å unngå personer - stemple som "han ekle mannen" o.l.. Det gjelder også incest. Foreldregenerasjonen var ikke vant med at slikt ble anmedlt fra de selv var barn. Det er kanskje en formildende omstendigheter. Var det unge foreldre, avr de kanskje mer rådville også?

Nå kan det godt hende de senere års fokus har bidratt til at dine foreldre forstår hvilken feilvurdering de gjorde og skjemmes over det. Jeg tror i alle fall de finner på unnskyldninger for seg selv og deg fordi de har dårlig samvittighet og muligens nå forstår at det var mer flaks enn forstand som gjorde at datteren deres ikke ble offer for direkte overgrep. De tok deg i alle fall på alvor ved å kjefte på ham, det er nok andre som ikke hadde gjort anent enn å holde barnet borte eller inne når han rekte rundt. 

Anonymkode: ebe94...3f2

Det er ca 15 år siden. Det er egentlig litt rart at jeg plutselig har tenkt så mye på det, men når jeg hørte om konfiskeringen som var gjordt hos han klarte jeg ikke å la tankene ligge om hvor ille det kunne ha godt. Hvordan mine foreldre burde hentet informasjon for å finne en bedre løsning. dere har nok rett i at de ikke visse hva de skulle gjøre, at det var skam og at de var rådville. Vi er nok mye mer opplyste nå samtidig som man lett kan få tilgang til hjelp, informasjon og råd. 

Jeg har iallfall lært hva jeg vil gjøre om mine barn blir utsatt for urett. 

AnonymBruker
Skrevet

Har en lignende historie med mine egne foreldre, men det var en mistanke om overgrep på naboens egne barn.. Mannen var i alle fall ikke riktig god, og det visste "alle". Dette er derimot over 30 år siden, og på den tiden var ikke "ring barnevernet" et selvsagt svar som i dag. Men jeg har også kjent at jeg blir sint på mine foreldre som ikke tok affære og gjorde noe med situasjonen! Huff.. Ekkelt å tenke på selv om mannen flyttet fra familien før jeg i det hele tatt ble født.. :(

Anonymkode: 297c5...ce9

Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Tror noe av utfordringen er at til og med gode foreldre har problemer med å se alvoret i slike saker. At en nabo onanerte foran dere som barn, noe dine foreldre var vel vitende om, samt at han kikket på dere og fulgte med når dere gikk lettkledd, føles selvfølgelig ubehagelig å tenke på i voksen alder når man virkelig forstår hva dette innebærer. Du har lov til å være skuffet, og det er bra du snakker med dine foreldre om det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også det var mer tabu før, eller at andre voksne tenkte "stakkars mann" i stedet for "stakkars barn som evt kan bli ødelagt for livet av denne mannen".

Vi hadde en lærer på barneskolen - dette var 30 år siden. Han var svømmelærer kom inn i dusjen, tafset på oss, ville hjelpe med av- og påkledning av badedrakter, etc. Dette var ikke noe man snakket om med voksne da, aldri et tema på skolen eller noe. Jeg og en venninne satt og tegnet tegninger av ham en dag - vi var kanskje 8-9 år. "Ekle" tegninger av ham naken og av masse små barn nakne i dusjen. Så kastet vi tegningene i ovnen etterpå. Plutselig kom min mot og var kjempesint. Hun hadde funnet dem da hun skulle tenne opp, og kjeftet meg huden full for at vi kunne tegne så stygge tegninger av en lærer. Husker jeg var kjempeflau i lang tid. Nå i dag er jeg ganske sint for at hun ikke faktisk spurte HVORFOR vi tegnet dette, eller tok det som et tegn på noe.

Alle visste at denne mannen tafset på jentene på skolen, men INGEN voksne gjorde noe. I dag vet jeg at flere av skolevenninnene mine har fått store deler av livet ødelagt på grunn av denne mannen, som etterhvert ikke bare nøyde seg med tafsing. :-(

Anonymkode: f67c3...0d3

AnonymBruker
Skrevet

Som noen her sier: det var ikke det samme fokuset på dette for litt tid tilbake, som det er nå. Det var mer noe man ble opprørt over men ikke gikk videre med.

2 venninner av meg opplevde da de var 14 at de var alene hjemme hos hun ene. Plutselig ser de nabomannen stå i vinduet i huset sitt- og de vinket til ham. Troskyldige som de var. Han vinket tilbake, forsvant, og kom tilbake naken med ereksjon og masturberte foran vinduet. De kollapset i sjokk og fnising og kastet seg ned under vinduet. Dette var på et lite sted og alle kjente alle. De sa det selvsagt til foreldrene - men de gjorde ingenting. ANnet enn å bli opprørt. 

NÅ tenker jeg at de burde ha anmeldt ham. Så avvikende atferd kan være et tegn på at man er villig til å gå lengre også. Hadde politiet blitt koblet inn kunne man jo forhindret senere evt overgrep etc..

Ellers opplevde jeg at en voksen fremmed mann sa seksuelle ting til meg da jeg var 15. Han var omreisende selger. Jeg sa det til foreldrene mine og de dro faktisk til politiet og anmeldte ham. Dette var tidlig på 90-tallet og jeg var først flau over at de skulle ta det så langt, han hadde jo ikke GJORT meg noe fysisk. Men så sa de at han KAN jo være en potensiell overgriper som går lengre med andre senere- og da skjønte jeg at de gjorde det rette.

synes klart foreldrene dine burde anmeldt. men terskelen var nok høyere siden det var en en nabo og ikke en fremmed, og en annen tid...

Anonymkode: db9a2...503

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...