Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er 16 år og vegetarianer, har vært det i 1 år. Men i det siste har jeg plutselig fått voldsomme cravings for kjøtt. Har mest lyst på kylling, salami, kjøtt, leverpostei, skinke osv...Kan det være tegn på at jeg har noen vitaminmangeler?? Evt tips til hva jeg bør gjøre? Frister å gi etter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo være noe du mangler. Enkelte aminosyrer er vanskelig å få nok av som vegetarianer.

Du trenger jo ikke gi opp helt, men tillate f.eks. fisk, egg eller melk.

Egg og melk er begge gode proteinkilder, og skal inneholde alle det 20 aminosyrene kroppen trenger.

Skrevet

Mørkegrønne grønnsaker, fettholdig mat, nøtter og frø er de tingene jeg tenker du spiser for lite av om du craver kjøtt. 

Så mer spinat, brokkoli, grønnkål, gresskaret, solsikkefrø, valnøtter, paranøtter, hasselnøtter, tahini (sesam) og avokado.

Kosttilskudd spesielt beregnet på veggiser og et variert kosthold er lurt. Produkter som nutritional yeast kan også være smart (og godt, ikke minst, jeg bruker det som smak på popcorn ).

AnonymBruker
Skrevet

Spis kjøtt om du vil, ingen som nekter deg

Anonymkode: 060c6...454

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Spis kjøtt, da!! :)

Anonymkode: 4d236...67a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Tekopper skrev:

Mørkegrønne grønnsaker, fettholdig mat, nøtter og frø er de tingene jeg tenker du spiser for lite av om du craver kjøtt. 

Så mer spinat, brokkoli, grønnkål, gresskaret, solsikkefrø, valnøtter, paranøtter, hasselnøtter, tahini (sesam) og avokado.

Kosttilskudd spesielt beregnet på veggiser og et variert kosthold er lurt. Produkter som nutritional yeast kan også være smart (og godt, ikke minst, jeg bruker det som smak på popcorn ).

Bra svart :)

Hilsen en kjøtt eter som repsektere andres valg om å være vegetarianer.

Anonymkode: cf15d...d17

• Liker 8
Skrevet

Jeg har prøvd å være vegetarianer, jeg vet ganske mye om kosthold og spiser nøtter, frø, grønnsaker, grønne bladgrønnsaker både rå og kokt, bønner, linser etc, likevel fungerte det IKKE for meg rent fysisk, jeg må spise kjøtt og fisk. Om jeg ikke gjør det virker all annen mat bare ekkel og jeg klarer ikke spise. Så lytt til kroppen og ikke ideologien er mitt råd. Men jeg velger økologisk kjøtt når jeg kan, det føles hakket bedre siden dyra har det bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at her kommer det litt an på motivene dine for å være vegetarianer. Jeg spiser ikke kjøtt av etiske årsaker, og fordi jeg er opptatt av miljøet (ønsker ingen debatt her, jeg har nok med å stadig måtte forsvare mine prinsipper i det daglige). Venninnen er fof vegetarianer fordi hun ikke liker kjøtt. For henne er det ikke et offer, for meg er det til tider vanskelig fordi jeg liker kjøtt og savner det innimellom. Om du er som meg så syns jeg du skal holde på prinsippene dine, og prøve å jobbe deg gjennom cravingsene.

Som andre nevner; fyll på med grønne grønnsaker for jernet, spis nok fett, nøtter, frø og bønner. Men ta deg en tur til legen for å sjekke deg for mangelstoffer. 

Anonymkode: 67e17...279

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke at jeg har så veldig peiling, men er det ikke slik at vi får bl.a B12 vitaminer fra kjøtt og at vegetarianere derfor bør ta B12 tilskudd? Vet ikke om dette har noe å si på lysten til å spise kjøtt men :vetikke:

Anonymkode: a829b...b9e

AnonymBruker
Skrevet

Det er naturlig for mennesker å spise kjøtt. Derfor synes jeg du skal lytte til kroppen og spise litt kjøtt. Ingen vits å være helt strikt, det er bedre å være litt avslappet. 

Og så synes jeg du skal ta en tur til legen og sjekke B12 og andre ting. :)

Anonymkode: 4d236...67a

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det er forskjell på mennesker om de trenger kjøtt eller ikke. Det er ikke èn ting som er riktig for alle mennesker. Noen kutter ut kjøtt og savner det ikke, mens andre faktisk trenger det. Man må finne ut hva som er riktig for en selv, om man trives best som veganer, vetetarianer eller kjøtteter. Man trenger ikke spise kjøtt hver eneste dag heller, det tror jeg mest er et utslag av dårlig oppfinnsomhet.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er bakgrunnen for at du er vegetarianer. Dersom det er medisinsk betinget er det noe helt annet enn om du bare synes synd på dyra.

Anonymkode: 40eeb...18a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er bakgrunnen for at du er vegetarianer. Dersom det er medisinsk betinget er det noe helt annet enn om du bare synes synd på dyra.

Anonymkode: 40eeb...18a

Er kun etisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare en overgang. Noen takler overganger i livet generelt dårlig og gir opp ved første kneik. Når man craver spesielle typer mat sier kroppen i fra at man trenger f.eks jern, andre mineraler, fett, proteiner eller karbohydrater, det kan man få fra mange kilder, utenom kjøtt. Selve kjøtt preferansen er bare vane. 

Anonymkode: a2fc9...0a0

Skrevet

Jeg er selv veggis på 10. året. Dersom du craver kjøtt så spiser du kjøtt. Innimellom har jeg en fryktelig craving etter kylling, men greier likevel ikke å spise det når jeg står der og har muligheten. Har fått en mental sperre, om du skjønner.

Jeg leste en undersøkelse fra UK om at 1/3 veggiser spiser kjøtt når de er ute på byen, og at de aller fleste av dem holder det hemmelig for sine bekjente. Altså blir det som når du jukser på en diett og spiser noe du vanligvis ikke skal tillate deg selv.

Ingenting stopper deg, og ingenting tilsier at du ikke kan gå tilbake til å være veggis etterpå. Hvis du virkelig vil spise kjøtt så gjør du det. :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Isabel70 skrev:

Jeg tror det er forskjell på mennesker om de trenger kjøtt eller ikke. Det er ikke èn ting som er riktig for alle mennesker. Noen kutter ut kjøtt og savner det ikke, mens andre faktisk trenger det. Man må finne ut hva som er riktig for en selv, om man trives best som veganer, vetetarianer eller kjøtteter. Man trenger ikke spise kjøtt hver eneste dag heller, det tror jeg mest er et utslag av dårlig oppfinnsomhet.

Vanskelig å skille de som spiser dårlig og de som faktisk trenger det. Mange kutter kjøtt og fortsetter å spise "tilbehøret", de får da raskt ikke i seg alt de trenger.

Bønner, linser, nøtter burde man spise en del av. Er man vegetarianer spiser man ofte ost og den slasg, så som undervektig veganer som er kronisk syk og spiser lite og aldri har fått mangler, så syns jeg det er ganske merkelig at vegetarianere klarer å få det. (Eneste tilskuddet jeg tar er b12 og d vitamin på vinteren). Man må spise veldig merkelig eller ha en merkelig fungerende tarm om man klarer å spise så feil som vegetarianer.

Anonymkode: 26497...c22

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke at jeg har så veldig peiling, men er det ikke slik at vi får bl.a B12 vitaminer fra kjøtt og at vegetarianere derfor bør ta B12 tilskudd? Vet ikke om dette har noe å si på lysten til å spise kjøtt men :vetikke:

B12 mangel gjør deg stort sett bare slapp og treg i topplokket, gir ikke folk craving på kjøtt. Jern og enkelte mineraler kan derimot gi folk kjøtt craving. 

Alle, uavhengig av om man spiser kjøtt eller ikke burde sjekke b12, jern og dvitamin av og til, moderne kosthold (og mangel på sollys om vinteren) gir deg gjerne mangler på disse tingene. Den beste kilden på b12 er innmaten på dyret, noe folk flest ikke spiser lengre.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

B12 mangel gjør deg stort sett bare slapp og treg i topplokket, gir ikke folk craving på kjøtt. Jern og enkelte mineraler kan derimot gi folk kjøtt craving. 

Alle, uavhengig av om man spiser kjøtt eller ikke burde sjekke b12, jern og dvitamin av og til, moderne kosthold (og mangel på sollys om vinteren) gir deg gjerne mangler på disse tingene. Den beste kilden på b12 er innmaten på dyret, noe folk flest ikke spiser lengre.

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å skille de som spiser dårlig og de som faktisk trenger det. Mange kutter kjøtt og fortsetter å spise "tilbehøret", de får da raskt ikke i seg alt de trenger.

Bønner, linser, nøtter burde man spise en del av. Er man vegetarianer spiser man ofte ost og den slasg, så som undervektig veganer som er kronisk syk og spiser lite og aldri har fått mangler, så syns jeg det er ganske merkelig at vegetarianere klarer å få det. (Eneste tilskuddet jeg tar er b12 og d vitamin på vinteren). Man må spise veldig merkelig eller ha en merkelig fungerende tarm om man klarer å spise så feil som vegetarianer.

Vel, det fungerer ikke på meg, etter en stund får jeg ikke ned en eneste linse mere og må ha kjøtt og fisk, og jeg spiser alt man skal som vegetarianer, har vegetarianervenner som har vært det i mange år og ikke savner kjøtt etc.

En venninne av meg ble syk som veganer, og hennes veganervenner sluttet å plage henne (veganere kan være litt intolerante mot kjøttetere) når de så hvor syk hun ble. Hun vet at hun må ha kjøtt innimellom, og hun vet mye om mat.

Ikke for å bli personlig men er du undervektig veganer og kronisk syk, men har ingen mangler? Har du testet om du har mangler?

Jeg bryr meg ikke om hva noen spiser, og fikk ikke noe pes fra kjøttetere da jeg var vegetarianer, men hva der dette med at det virker som at "alle" veganere mener at alle mennesker er skapt for å være veganere?

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Isabel70 skrev:

Ikke for å bli personlig men er du undervektig veganer og kronisk syk, men har ingen mangler? Har du testet om du har mangler?

Jeg bryr meg ikke om hva noen spiser, og fikk ikke noe pes fra kjøttetere da jeg var vegetarianer, men hva der dette med at det virker som at "alle" veganere mener at alle mennesker er skapt for å være veganere?

Du har aldri fått pes fra kjøttspisere? Heldig! jeg har begynt å lyve om at jeg ikke er veganer da alle skal kommentere på det når de finner det ut. De kan også gjerne begynne å si at det er kostholdet som er grunnen til min kroniske sykdom. Som om kjøttspisere ikke har leddgikt, ms og slike ting...

Sjekket mangler for ikke så lenge siden og alt var bra. Samme resultat som ifjor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...