Snuppelure Skrevet 26. oktober 2004 #1 Skrevet 26. oktober 2004 Jo, det gjør jeg. Og hvorfor i alle dager skulle ejg ikke gjøre det. Da jeg var liten handlet vi aldri på samvirkelaget. Mamma sa at det var fordi de sammarbeidet, og gjorde det vanskelig for kjøpmannen på hjørnet. Som 5-åring kjøpte jeg denne forklaringen, og handlet siden aldri på Samvirkelaget o.l Men nå finnes det jo nesten ingen kjøpmenn på hjørnet lengre. Nå er jo alle kjeder som sammarbeider på en eller annen måte. For et par dager siden åpnet det en Coop Mega nedenfor der hvor jeg bor. Og den er jo kjempe fin! Stor flott ferskvare og hyggelig betjeneing. Stor koser meg der jeg. Og siden det er min nærmeste dagligvare fant jeg ut at joda medlemskort skulle jeg også ha. Jeg får 1 % utbytte på det jeg handler, og det kan jo bli en del i løpet av et år. Og noe greier til som jeg ikke husker.... Så forteller jeg pappa om den nye fine butikken i nabolaget mitt. Og Han ser rart på meg å sier nærmest oppdragende til meg: "Du handler vel ikke på Samvirkelaget!" Og så ble jeg litt stum da... for jeg skjønte egentlig ikke hvorfor jeg skulle la være...
Gjest Ethereal Skrevet 26. oktober 2004 #2 Skrevet 26. oktober 2004 Det skjønner ikke jeg heller.... Vi har Prix rett ved der vi bor, så vi handler for det meste der. Det blir nesten som en nærbutikk der man kjenner de ansatte. I tillegg har Obs faktisk en god del OK varer, og godt utvalg i for eksempel treningstøy fra Nike osv. Som medlem opparbeider man seg i tillegg bonus.
Gjest lilletroll Skrevet 26. oktober 2004 #3 Skrevet 26. oktober 2004 For faren din så henger vel fortsatt den gamle tanken fra den gang da igjen.....Men sånn ut av nyskjerrighet...hvor handler HAN da?? Er ikke alt kjeder nå??
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #4 Skrevet 26. oktober 2004 ..og enten er coop flinke til å markedsføre dette, eller så tror jeg de faktisk er en av de kjedene som er littegranne moralske - både med tanke på at de selger en god del økologiske og rettferdige produkter, samt det der med eierskap og kjøpsutbytte.
Nilma Skrevet 26. oktober 2004 #5 Skrevet 26. oktober 2004 Du verden, for en merkelig tankegang! Ja, Coop-butikkene samarbeider, men det er jo faktisk medlemmene som "eier" butikkene, det er jo ingen Hagen eller Reitan som sitter på toppen og håver inn overskuddet for å skvise "kjøpmannen på hjørnet". Og som lilletroll sier, hvor handler faren din da, dersom han vil unngå kjedebutikker i det hele tatt? :klø: ..og enten er coop flinke til å markedsføre dette' date=' eller så tror jeg de faktisk er en av de kjedene som er littegranne moralske - både med tanke på at de selger en god del økologiske og rettferdige produkter, samt det der med eierskap og kjøpsutbytte.[/quote'] Nettopp! Et veldig godt poeng. I tillegg synes jeg Coop har absolutt best kvalitet på produktene sine av kjedebutikkene. Jeg jobber altså ikke i Coop, selv om jeg forsvarer dem varmt.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #6 Skrevet 26. oktober 2004 Jeg handler på Coop Mega og er såre fornøyd. Men da jeg ble medlem for 9 år siden var kjøpeutbyttet på 3 % så der er jeg ikke så fornøyd lenger. :veldigsur:
Gjest gjest1 Skrevet 26. oktober 2004 #7 Skrevet 26. oktober 2004 Jeg handler på Coop Mega og er såre fornøyd. Men da jeg ble medlem for 9 år siden var kjøpeutbyttet på 3 % så der er jeg ikke så fornøyd lenger. :veldigsur: Dette ble jeg skuffet over da jeg fant det ut også, så nå gidder jeg ikke anstrenge meg med å gå de ekstra meterne bort til Prix. Nå handler jeg hos Reitan. De 2 % i minus utgjør for meg faktisk femten hundre kroner sånn i snitt, så når jeg nå i løpet av et helt år ikke opparbeider meg mer enn en drøy femhundrelapp så kan det være samme f***.
Gjest Emera Skrevet 26. oktober 2004 #8 Skrevet 26. oktober 2004 Jeg handler med glede hos Coop. Har en Prix-butikk rett i nærheten. Der er det veldig koselig å handle, den er en nærbutikk hvor man blir "kjent" med personalet. Her i Trøndelag er det fremdeles 3 % kjøpeutbytte, og det blir det en del penger av, faktisk!
Gjest Valhalla Skrevet 26. oktober 2004 #9 Skrevet 26. oktober 2004 Er litt synd at de gamle butikkene nærmest blir utryddet, men jaja. Man må tilpasse seg tiden man lever i, spesialisering på bedre produkter enn kjedene f.eks.
Gjest Eir Skrevet 26. oktober 2004 #10 Skrevet 26. oktober 2004 Da jeg vokste opp var holdningen at "selvsagt handler vi på samvirkelaget" så folk er tydeligvis forskjellige. Og da det åpnet en Rimi-butikk rett over gata ble den nærmest boikottet, fordi folk ikke ville sende pengene sine rett i lomma på kjedeeierne. Handler fortsatt på Coop, litt fordi jeg er medlem, men mest fordi de har god kvalitet og godt utvalg på økologiske varer. Synes også de har bedre utvalg på kjedens egne "billigprodukter". Mitt Coop-medlemsskap gir også 3% kjøpeutbytte i "lokale" butikker, og 1% hos alle andre.
koldbruna Skrevet 26. oktober 2004 #11 Skrevet 26. oktober 2004 Jeg handler det aller meste jeg skal ha på Prix eller Mega!! Dette fordi at Prix ligger 10 min gange fra oss.Og det er best ferskvare disk på Mega,her jeg bor. Men handler også litt på Rimi og Bunnpris innimellom. Koldbruna
Elle Melle Skrevet 26. oktober 2004 #12 Skrevet 26. oktober 2004 Mine høyst bevisste arbeiderbesteforeldre, gikk tre ganger så langt som de trengte for å handle på Samvirkelaget (som var et kooperativ) fremfor å handle hos den private kjøpmannen som lå på veien dit. Han er ikke litt "mørkeblå" politisk han faren din?
Suzy Skrevet 27. oktober 2004 #13 Skrevet 27. oktober 2004 Han er ikke litt "mørkeblå" politisk han faren din? Det slo meg også! Jeg kan ikke huske å ha sett innsiden av en annen butikk enn Domus (som Samvirkelaget het da jeg var liten) før jeg var tenåring jeg! Foreldrene mine og besteforeldrene mine handlet alltid der.
Gjest Tabby Skrevet 27. oktober 2004 #14 Skrevet 27. oktober 2004 Jeg handler med glede hos Coop. Har en Prix-butikk rett i nærheten. Der er det veldig koselig å handle' date=' den er en nærbutikk hvor man blir "kjent" med personalet.[/quote'] Sånn er det her også, og OBS ikke langt unna heller. OBS her har både mat og klær, leker og alt mulig av "inne"elektriske ting som dvd og kjøkkenmaskiner og sånt. I tillegg har de en byggeavdeling med alt man trenger for å pusse opp. Dette er viktig for oss, derfor var det veldig kjekt å få litt bonus på det i tillegg.
Gjest Anonymous Skrevet 27. oktober 2004 #15 Skrevet 27. oktober 2004 Der jeg voks opp gikk almuen og handlet på Samvirkelaget som det var mange små filialer av, og ingeniørene, lærerne og direktørene handlet på privatbutikken........ Gjett hvor gammel jeg var før jeg så innsiden av den private butikken.... min gamle bestemor fikk nesten sjokk da jeg sa jeg hadde vært der......
Gjest Anonymous Skrevet 27. oktober 2004 #16 Skrevet 27. oktober 2004 Ser det er litt forskjellsbehandling ute og går her, med prosenten, skal vi finne oss i det? Hvorfor skal trønderne få mere enn meg? Min Coop mega butikk ligger rett over veien og er den nærmeste butikken her, og det burde jo kunne kalles lokalt?! Og hvorfor får jeg da bare 1% nå mot 3% tidligere? Dårlig gjort! :evil: hilsen ex-trønder
Gjest Ethereal Skrevet 27. oktober 2004 #17 Skrevet 27. oktober 2004 Hvor mye kjøpsutbytte du får, er avhengig av økonomien til det samvirkelaget du er medlem i. Går det bra, får du mer kjøpsutbytte.
Monstermagnet Skrevet 27. oktober 2004 #18 Skrevet 27. oktober 2004 Her er en god grunn til å ikke handle på Coop http://www.dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID.../110270375/1001
jordbær Skrevet 27. oktober 2004 #19 Skrevet 27. oktober 2004 Lettlurte mennesker. Tror dere at dere vil tjene opp i opp på kjøpeutbyttet? Gang på gang er det bevist at REMA er MYE billigere enn Coop. Det utgjør ca 100kr i forskjell, på en handlevogn som koster 5-600kr hos Coop.. Tror dere ikke at dere ville spart mer om dere handlet billig hele året? Og kanskje tatt turen innom stormarked en gang i blant, for å få med dere det "lille ekstra", som ikke fins i dagligvarebutikker?
Gjest Ethereal Skrevet 27. oktober 2004 #20 Skrevet 27. oktober 2004 Rema har ganske kjipt utvalg; dit drar vi kun for å kjøpe basisvarer i stort. Dårlig frukt/grønnsaker har de også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå