Gå til innhold

Bra kilder til proteiner, fett og karbs

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg driver å endrer kostholdet mitt som har vært horribelt de siste årene. Skulle gjerne hatt noen tips til bra matvarer. Har en del allergier, blant annet løk, bønner, linser, citrus, nøtter, alt av fisk og skalldyr samt tomat og sylteagurk. 

Kilder jeg bruker for å få i meg protein nå: egg, kylling, karbonadedeig, skyr, kesam

Kilder til karbs nå: rugbrød, knekkebrød, havregryn, fullkornsris og fullkornspasta, frukt og grønnsaker

Kilder til fett: smør(vita hjertego)

Noen som har noen tips å komme med? 

Prøver å spise 5 måltider om dagen, ligger på ca 1900-2000 kcal. Skal ned 20 kg. Fra 100-80 kg, er 180 høy :)

Anonymkode: f5164...7d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gode kilder til fett; kaldpresset olivenolje, flax-olje, solsikkefrø, sesamfrø, hamp, avokado. Du kan f.eks lage pålegg av solsikkefrø, blir litt ala peanøttsmør, bare uten nøtter. Du kan lage pesto og dressing med oljer og urter, osv. 

Proteiner: Kikerter (mange tåler disse selv om de ikke tåler bønner), hamp, quinoa, avokado. 

Skrevet

I tillegg til det du lister opp, spiser jeg også tunfisk og cottage cheese for proteiner. Og mtp fett; hva med litt majones på kyllingen/tunfisken, avokado på knekkebrødet og fløte i omeletten?

Skrevet

Hvis du spiser mye animalsk mtp protein, så burde du balansere med fett fra planter fremfor å bruke animalsk som fettkilde også. Det er viktig å spise balansert, for mye animalsk er ikke bra.

Skrevet (endret)

Du har en del begrensninger. Jeg ville spist så variert som mulig av alt det jeg kunne spise, lagd et system for å gå gjennom alle matvareguppene daglig, og variert innholdet fra uke til uke. Hva kan du spise av kjøtt, frukt, grønnsaker, melkeprodukter, korn og gryn? Alt av normal mat som du kan spise, vil være bra mat for deg. Og glemte, du må nok belage deg på å lage en god del av maten din selv. Google oppskrifter, feks ingrediens+oppskrift eller oppskrift+rett, og bytt ut det du evt ikke kan spise med noe du kan spise. 

Vita hjertego er margarin, jeg ville ha valgt smør og olje istedenfor.

Spis 5 måltider om dagen hvis det passer for deg, men det er ikke noe "helsekrav".

Endret av Pringle
Skrevet

Kanskje ekte smør framfor vita hjertegod? Hvis det er fett som er målet. 

Ellers er laks og avokado hode kilder til fett

Skrevet

Makrell i tomat!! 

Skrevet (endret)
1 time siden, minister-mio skrev:

Kanskje ekte smør framfor vita hjertegod? Hvis det er fett som er målet. 

Ellers er laks og avokado hode kilder til fett

1 time siden, Knaggrekke skrev:

Makrell i tomat!! 

TS sier i hovedinnlegg at h*n ikke tåler fisk og tomat!

Endret av 2shy
Skrevet
8 minutter siden, 2shy skrev:

TS sier i hovedinnlegg at h*n ikke tåler fisk og tomat!

Herlighet, godt poeng! Jeg er bare så unormalt glad i det! Men shit. ELENDIG RÅD!!

ts, sorry! Ikke hør på meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...