Loppa123 Skrevet 24. april 2016 #1 Del Skrevet 24. april 2016 Hei , noen som er flinke på dette område , som vil komme med noen tips Jeg har limt inn oppgaven og svarene jeg hittil har kommet frem til, men hvordan vet jeg hvilke farge det er? Er det rikitg at nr 1 blir sort. nr 2 hvit og nr 3 sort siden S er et dominant gen ? Vi ser på gener til rotter. Stor S er genet som betyr sort pelsfarge, og dette er et dominant gen. Liten s betyr hvit pelsfarge som er et recessivt gen. Hvilken farge får avkommet hvis foreldrene har: a) SS og Ss? SSSs b) Ss og ss? Ssss c) Ss og Ss? SSss SS Ss sS ss SS SSSS SSSs SsSS SsSS Ss SSSs SSss SsSs Ssss sS SsSS SsSs ssSS ssSS ss SsSs Ssss ssSS ssss Tips! For å løse denne oppgaven bør du lage et krysningsskjema. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 24. april 2016 #2 Del Skrevet 24. april 2016 a) Sort, fordi uansett vil det være med en S. Halvparten SS og halvparten Ss. b) Ss og ss vil gi 50 % av hver, Ss og ss hos avkommet. c) Ss og Ss vil gi 25 % hvit. Resten vil ha fenotypen sort. 50% vil være Ss og 25% SS Den tabellen gir ikke mye mening eller hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 24. april 2016 #3 Del Skrevet 24. april 2016 Krysningskjemaet ditt gir ikke mening, siden det der sier at alle avkom skal ha 4 varianter av hvert gen. Ta oppgave a f.eks, SS og Ss. Hver rotte gir da fra seg bare én variant, S eller S for den første, og S eller s for den andre. Siden S her viser dominant gen, vil alle avkom ha minst en S, og alle vil derfor være svarte. Ellers har @stan gitt korrekte svar, men er jo fint hvis du skjønner hvordan du skal sette opp slike skjema for fremtiden 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #4 Del Skrevet 24. april 2016 Signerer de andre, krysningsskjemaet er satt opp helt feil. Dette er basic genetikk, viktig at du lærer deg å sette opp skjemaet riktig og skjønner bakgrunnen før du evt går videre i faget. Anonymkode: b650b...44e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå