AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #1 Skrevet 24. april 2016 Har kjøpt oss en shih tzu valp nå. Den er 8 uker. Det som bekymrer meg er at den er forferdelig liten. Veier 900 gram!!! Oppdretter vet at vi ville ha utstillingshund og bedyret at den ikke ville bli for liten som voksen. Hva tror dere? Normal vekt ved 8 uker er vel 1.5-2 kg? Anonymkode: 1e2ae...365
ArtyFarty Skrevet 24. april 2016 #2 Skrevet 24. april 2016 Hvorfor kjøpte dere valpen om dere ikke stoler på oppdretter? Da er det vel bedre å si fra seg den og finne en annen? 2
Tekopper Skrevet 24. april 2016 #3 Skrevet 24. april 2016 Jeg tenker at det var et bomkjøp. Blir hunden for liten for rasestandard kan du stort sett se langt etter de virkelig gjeve titlene. Er det tispe er det også ugunstig med tanke på avl at hunden er så liten. Returner valpen og få pengene tilbake, så skaffer dere en fra en oppdretter som faktisk gir dere det dere vil ha.
Subtessa Skrevet 24. april 2016 #4 Skrevet 24. april 2016 33 minutter siden, ArtyFarty skrev: Hvorfor kjøpte dere valpen om dere ikke stoler på oppdretter? Da er det vel bedre å si fra seg den og finne en annen? Vi har nå gått og ventet på denne valpen i 4 mnd (siden parring) og siden jeg knytter meg fort til dyrene så klarer ikke jeg å bare slippe den fra meg. Og håndpenger var betalt, så da ville vi jo ha mistet en del tusen der.. Har ikke noe med tillit til oppdretter å gjøre. Men har en fra før, som ikke ble noe å ha på utstilling da den er alt for underbitt. Var heller ingen andre valg der nå. Var denne eller ingen pga kjønn. Den er etter gode utstillingslinjer.
Tekopper Skrevet 25. april 2016 #6 Skrevet 25. april 2016 6 timer siden, Subtessa skrev: Vi har nå gått og ventet på denne valpen i 4 mnd (siden parring) og siden jeg knytter meg fort til dyrene så klarer ikke jeg å bare slippe den fra meg. Og håndpenger var betalt, så da ville vi jo ha mistet en del tusen der.. Har ikke noe med tillit til oppdretter å gjøre. Men har en fra før, som ikke ble noe å ha på utstilling da den er alt for underbitt. Var heller ingen andre valg der nå. Var denne eller ingen pga kjønn. Den er etter gode utstillingslinjer. En god oppdretter hadde betalt tilbake hele summen, inkludert reservasjonsgebyret når noen andre kjøpte valpen. Det er vanlig. Oppdretter burde ha informert om at valpen ikke kom innafor standard. Gode utstillingslinjer? Er foreldremøtene verdensvinnere eller? 1
Subtessa Skrevet 25. april 2016 #7 Skrevet 25. april 2016 8 timer siden, ArtyFarty skrev: Hvorfor kjøpte dere valpen om dere ikke stoler på oppdretter? Da er det vel bedre å si fra seg den og finne en annen? Vi har nå gått og ventet på denne valpen i 4 mnd (siden parring) og siden jeg knytter meg fort til dyrene så klarer ikke jeg å bare slippe den fra meg. Og håndpenger var betalt, så da ville vi jo ha mistet en del tusen der.. Har ikke noe med tillit til oppdretter å gjøre. Men har en fra før, som ikke ble noe å ha på utstilling da den er alt for underbitt. Var heller ingen andre valg der nå. Var denne eller ingen pga kjønn. Den er etter gode utstillingslinjer. Hele slekta til faren har i hvertfall gjort det veldig bra og er fra en meget anerkjent oppdretter i Norge. Mor er også premiert. Begge foreldrene er normale i str.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #8 Skrevet 25. april 2016 Her kan du gjøre en beregning av hva valpen din kommer til å veie som voksen, og hvorvidt dette er innenfor rasestandarden. Hvor pålitelig denne kalkulatoren er har jeg ikke peiling på da http://www.puppychart.com/ Anonymkode: 54fab...7c0
ArtyFarty Skrevet 25. april 2016 #9 Skrevet 25. april 2016 8 timer siden, Subtessa skrev: Vi har nå gått og ventet på denne valpen i 4 mnd (siden parring) og siden jeg knytter meg fort til dyrene så klarer ikke jeg å bare slippe den fra meg. Og håndpenger var betalt, så da ville vi jo ha mistet en del tusen der.. Har ikke noe med tillit til oppdretter å gjøre. Men har en fra før, som ikke ble noe å ha på utstilling da den er alt for underbitt. Var heller ingen andre valg der nå. Var denne eller ingen pga kjønn. Den er etter gode utstillingslinjer. Altså, enten så må du stole på at det oppdretter sier stemmer, eller du må si fra deg valpen. Jeg oppfatter deg som at du stiller spørsmål ved sannhetsgestalten i det oppdretter sier, når du starter en tråd på et forum for å få andre, vilkårlige menneskers mening om oppdretters utsagn. Fire måneder er ikke lenge å vente på en god utstillingshund. Jeg har valpekjøpere nå som har ventet i hhv 2 år, et år, og 8 måneder, og selv har jeg ventet i 14 måneder. Man venter så lenge det er behov dersom man har spesifikke ønsker som skal oppfylles. Forøvrig kan oppdretter kun beholde faktiske utgifter av håndpengene. Om de har flere som venter og valpen heller kunne gått til en annen, så skal dere ha hele depositumet tilbake.
Tekopper Skrevet 25. april 2016 #10 Skrevet 25. april 2016 26 minutter siden, Subtessa skrev: Hele slekta til faren har i hvertfall gjort det veldig bra og er fra en meget anerkjent oppdretter i Norge. Mor er også premiert. Begge foreldrene er normale i str. Mor er premiert? Det vil si at hun har noen blå sløyfer? Eller championat? eller? En greier du bør vurdere, er at om valpen er såpass liten, og rasen i utgangspunktet er en liten rase, så kan valpen få/ha helseproblemer på bakgrunn av størrelsen sin. Vil du eventuelt bli enda mer knytta til hunden, gå gjennom alt stresset og bruke en liten formue hos dyrlegen?
Subtessa Skrevet 3. mai 2016 #11 Skrevet 3. mai 2016 Samme folka som er her som på shih tzu gruppene på facebook skjønner jeg. Jeg er utdannet innen hund og har da litt greie på hund. Men dette er en ny rase for meg. Om tispa har noen blåsløyfer så er vel ikke hunden godt premiert? Blir så lei denne sarkastiske holdningen til shih tzu folk!
ArtyFarty Skrevet 3. mai 2016 #12 Skrevet 3. mai 2016 3 timer siden, Subtessa skrev: Samme folka som er her som på shih tzu gruppene på facebook skjønner jeg. Jeg er utdannet innen hund og har da litt greie på hund. Men dette er en ny rase for meg. Om tispa har noen blåsløyfer så er vel ikke hunden godt premiert? Blir så lei denne sarkastiske holdningen til shih tzu folk! Det er da helt legitime spørsmål og kommentarer som har kommet her, lite sarkasme å spore - det handler nok om hvordan du velger å lese det som er skrevet
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #13 Skrevet 6. mai 2016 Hva ER det for et fullstendig forkastelig syn på dyr som kommer frem!? "Bare lever vraket tilbake, hunden er som dritt å beregne, med null egenverdi". FY F, er en grunn til at jeg finner oppdrettere OG endel krek av hundeeiere amoralske inn til benet!. TS kan da ikke en gang vurdere å bare sende antageligvis denne valpen inn i døden (JA, typiske oppdretter driter i hundene sine, de er kun pengemaskiner), hva slags kjærlighet er dette?? Anonymkode: 9a51c...072
Ulven Skrevet 6. mai 2016 #14 Skrevet 6. mai 2016 Om den blir korrekt i følge rasestandarden vil bare tiden vise selv om man for mange raser har ca målinger for høyde og vekt i valpetiden. Da vi kjøpte vår andre hund, en colliehanne, var den størst i kullet og burde ha blitt en stor flott hanne. Den ble en feminin liten hanne som knapt kom seg innenfor rasestandarden. Nå har vi byttet rase og valpen var liten da den kom, ca 500g mindre enn søsknene. Den er nå akkurat innenfor rasestandard, men blir en petit hanne i størrelse. De tre andre hundene vi har hatt som var av samme rase, var akkurat like store ved levering. Som voksne skilte det 10 kg på hannene.
ArtyFarty Skrevet 6. mai 2016 #15 Skrevet 6. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva ER det for et fullstendig forkastelig syn på dyr som kommer frem!? "Bare lever vraket tilbake, hunden er som dritt å beregne, med null egenverdi". FY F, er en grunn til at jeg finner oppdrettere OG endel krek av hundeeiere amoralske inn til benet!. TS kan da ikke en gang vurdere å bare sende antageligvis denne valpen inn i døden (JA, typiske oppdretter driter i hundene sine, de er kun pengemaskiner), hva slags kjærlighet er dette?? Anonymkode: 9a51c...072 Ingen seriøse oppdrettere avliver valper som blir levert tilbake. De har normalt ventelister på valper, og de finner nye hjem til dem. En hund lever forhåpentligvis i 10-15 år, og da er det jo greit at hunden fungerer til det den er tiltenkt til. Det er vel forøvrig ingen som har kalt valpen et vrak, dritt eller uten egenverdi. Greit å være litt redelig i måte man diskuterer på, selv om man skjuler seg bak anonym bruker?..
Tekopper Skrevet 7. mai 2016 #16 Skrevet 7. mai 2016 Den 6.5.2016 at 10.35, AnonymBruker skrev: Hva ER det for et fullstendig forkastelig syn på dyr som kommer frem!? "Bare lever vraket tilbake, hunden er som dritt å beregne, med null egenverdi". FY F, er en grunn til at jeg finner oppdrettere OG endel krek av hundeeiere amoralske inn til benet!. TS kan da ikke en gang vurdere å bare sende antageligvis denne valpen inn i døden (JA, typiske oppdretter driter i hundene sine, de er kun pengemaskiner), hva slags kjærlighet er dette?? Anonymkode: 9a51c...072 Kjøper man hunden inn for ett bestemt bruksområde er det lurt at den er i stand til å oppfylle dette. Derav min kommentar om at det var bomkjøp. Leveres hunden tilbake til oppdretter får den garantert ett nytt hjem i løpet av svært kort tid. Små, renrasa valper ligger ikke lenge ute på finn akkurat. Oppdretter avliver ikke en frisk hund som de kan tjene (mye) penger på å selge. Hunden har masse egenverdi, og fortjener ett fantastisk hjem, men det er ønskelig at det er en god match mellom det valpekjøper ønsker og det de får. Det jeg syns er ille i dette tilfellet er at oppdretter selger en valp som ikke er det kjøper ønsker. En mer ansvarlig oppdretter hadde sagt "Sorry, det ble ingen valper som oppfyller dine kriterier hos oss, men kontakt x, y og z fordi de planlegger kull fremover som kan passe".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå