Gå til innhold

Hjelp til IT2!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Er det noen som har løst oppgave 3 på it2-eksamen for høsten 2015, og vil være så grei å dele svaret sitt med meg? :-) Prøver å løse den nå, men står helt fast..:(

"Oppgåve 3

Oppgåve 2 føresette at brukaren kjende sin eigen snittkarakter. Du skal lage ein applikasjon der brukaren kan få berekna snittkarakteren sin ut frå karakterane vedkommande har i dei enkelte faga frå vidaregåande skole, og få berekna poengsummen sin. 

I programmet skal brukaren kunne registrere karakterane i desse faga: 

• -  Engelsk 

• -  Geografi 

• -  Historie Vg3 

• -  Kroppsøving Vg3 

• -  Naturfag 

• -  Matematikk Vg1, Vg2 (eller x fag) 

• -  Norsk hovudmål, skriftleg Vg3 

• -  Norsk sidemål, skriftleg Vg3 

• -  Norsk, munnleg Vg3 

• -  Religion og etikk 

• -  Samfunnsfag i vidaregåande opplæring 

• -  minimum 6 programfag 

• -  minimum 5 eksamenar

Når alle data er registrerte, skal programmet skrive ut ei liste over alle fag og karakterar sorterte etter karakter. Dersom brukaren ser at éin eller fleire karakterar er feil, må det vere mogleg å korrigere dette. 

Programmet skal vidare kunne berekne den totale poengsummen til brukaren ved først å berekne karakterpoeng (snittkarakter x 10) og så leggje til tilleggspoeng (som brukaren må registrere). 

Tips: Under utvikling av applikasjonen kan det vere lurt at du legg opp til å registrere karakterar for berre f.eks. tre fag – for å sleppe å taste ei mengd testdata. Slik kan du spare tid. Når du leverer applikasjonen, skal han kunne berekne snittkarakteren for alle faga. "

På forhånd, tusen takk! :-)

Anonymkode: a7962...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du programmere i et spesifikt språk eller er det pseudokode eller hva? 

Jeg har ikke hatt eller gjort den eksamen selv, men jeg er god i programmering :P hehe

Endret av Faith-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest funderende
6 minutter siden, Faith- skrev:

Skal du programmere i et spesifikt språk eller er det pseudokode eller hva? 

Jeg har ikke hatt eller gjort den eksamen selv, men jeg er god i programmering :P hehe

Eh, skjønner ikke helt hva du mener:vetikke: Vi bruker Flash CS5, også skriver vi koder med if, var, arrays, osv, men som du sikkert skjønner er ikke IT2 helt mitt fag:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, funderende skrev:

Eh, skjønner ikke helt hva du mener:vetikke: Vi bruker Flash CS5, også skriver vi koder med if, var, arrays, osv, men som du sikkert skjønner er ikke IT2 helt mitt fag:ler:

Hvilket nivå er IT2? universitet? om universitet er det et av de første programmeringsfagene eller lengre ut i studieforløpet? Greit å vite hvilket nivå det ligger på (hvor avanserte løsninger de er ute etter). Har selv aldri hørt om Flash CS5, men programmert i Matlab, Python, C, C++, Go og Ada. Så har vært borti mye ulike språk og alle er basert på if og arrays og slikt, bare ulike syntakser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest funderende
Et øyeblikk siden, Faith- skrev:

Hvilket nivå er IT2? universitet? om universitet er det et av de første programmeringsfagene eller lengre ut i studieforløpet? Greit å vite hvilket nivå det ligger på (hvor avanserte løsninger de er ute etter). Har selv aldri hørt om Flash CS5, men programmert i Matlab, Python, C, C++, Go og Ada. Så har vært borti mye ulike språk og alle er basert på if og arrays og slikt, bare ulike syntakser. 

Vg3:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere bruker adobe programmet Flash cs5 til å programmere. 

Hva er det du ikke får til? 

Anonymkode: e2365...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest funderende
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere bruker adobe programmet Flash cs5 til å programmere. 

Hva er det du ikke får til? 

Anonymkode: e2365...8df

Hele oppgaven. Skjønner ikke hvordan jeg skal løse den :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ut fra hva jeg ser etter et google søk ser det ut til at dere programmerer i JavaScript, det har jeg ikke vært borti før. Kan sikkert gi deg en løsning i pseudokode (altså ikke kjørbar kode, men mer en slags røff skisse av koden), men det er kanskje lettere å forstå om noen som er kjent med JavaScript hjelper med riktig syntakse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest funderende
1 minutt siden, Faith- skrev:

Ok, ut fra hva jeg ser etter et google søk ser det ut til at dere programmerer i JavaScript, det har jeg ikke vært borti før. Kan sikkert gi deg en løsning i pseudokode (altså ikke kjørbar kode, men mer en slags røff skisse av koden), men det er kanskje lettere å forstå om noen som er kjent med JavaScript hjelper med riktig syntakse.

Åja, okei! Ja, det hadde vært supert! Tusen takk:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt, og ser at JavaScript ofte er koblet opp til at dere lager noe form for grafikk i tillegg. Altså ikke bare input og output i et kommandovindu. Det har ikke jeg vært borti før, så det kan godt være jeg er helt på jorde ut i fra hva de er ute etter i ditt fag. Men for å ikke lage en for avansert løsning så ville jeg lagd to arrays en for navnene på fagene og en like lang med karakterene hvor jeg satt de lik 0 som en initial verdi:

fag = ['engesk', 'norsk', 'matte'];
karakterer = [ 0, 0, 0];

så ville jeg skrevet ut til skjerm og bedt bruker angi de ulike karakterene:

for i = 1:length(fag)
     karakter(i) = input('Karakter i fag(i):')
end

Her må du nok skrive noe annet som fungere for javaScript, men det linjene over gjør er å skrive ut "Karakter i engelsk:", "Karakter i norsk:" og "Karakter i matte:" og lar brukeren taste inn karakter for hver gang og detter lagres dem i karakterer-listen. 

Så skal vi sortere listen. Vet ikke om JavaScript har noe god innebygd metode for å gjøre dette, men du kan i hvert fall gjøre følgene:
Lage to nye tomme lister :

fag_sortert = [];
karakter_sortert = [];

Så blar vi gjennom å leter etter de ulike karakterene:

for i =1:length(fag)
     for j = 1:6
          if karakter(i) == j
               fag_sortert = [fag_sortert fag(i)]
               karakter_sortert = [ karakter_sortert karakter(i)]
          end
      end
end

Dette vil da gi deg to nye lister som er sotert etter karakter. Så skriver vi dem til skjerm:

disp('Karakterene er som følger:')
for i = 1:length(fag_sortert)
     disp(fag_sortert(i) = karakter_sortert(i));
end

For at bruker skal ha mulighet til å legge inn på nytt om det ikke var riktig, så kan du putte alt i en While-løkke:

legg_inn = 1;
while legg_inn == 1
   *koden over*
   x = input('Ønsker du å legge inn karakterene på nytt? [ja/nei]:')
   if x == 'nei'
        legg_inn = 0;
   elseif x == 'ja'
        legg_inn = 1;
   else
        (en kode som skriver ut feilmelding og ber bruker svare igjen, bør legge inn while-loop som hindrer bruker å gå videre uten å skrive ja eller nei ordentlig)
    end

Regn så ut totalsummen av karakterene:

total_sum = 0;
for i =1:length(fag)
    total_sum = total_sum + karakter(i)
end

Så gjennomsnittskarakter:

gjennomsnitt = total_sum / length(fag);

karakterpoeng = gjennomsnitt * 10;

Tilleggspoeng kan du hente fra bruker på samme måte som karakterene, også legge dem sammen med karakterpoengene til slutt.

Håper dette ga deg en liten pekepinn. Det finnes langt mer elegante løsninger, men jeg valgte å prøve å holde det enkelt. Det jeg har skrevet her er heller ikke kjørbart i noen språk siden jeg valgte å "forenkle" det litt ut fra språkene jeg bruker, men siden jeg ikke kjenner JavaScript syntaksen så kan det godt være dette er helt greskt likevel. :P hehe

Endret av Faith-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...