Gå til innhold

Sykkel som framkomstmiddel


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt å bytte ut bilen med sykkel. Må sykle ca 17 km per dag. Ingen tanker om pris - annet enn at jeg ikke vil bruke mer enn 15000. Skal sykle asfaltert vei med tre tunge oppoverkbakker/bratte nedoverbakker. Jeg er ikke særlig fit i utgangspunktet, men blir gjerne det :) Hva bør jeg gå for? Noen sier elsykkel, men jeg ønsker helst treningsutbytte.

Anonymkode: 4c3ae...473

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp brukt sykkel gjennom Finn eller på Politiauksjon, og legg heller penger i gode sykkelklær

Anonymkode: 7bb12...a03

Gjest Tigress
Skrevet

Kjøp deg ein sykkelcrossykkel, det er ein litt solid racer der det mellom anna er plass til piggdekk om vinteren. Bør ikkje koste meir enn ein 10 000,-. Kjøp ein skikkeleg hjelm, klikkpedalar og sko, og sykkelbukse. Resten kan du ønske deg til jul, og det er: tjukk sykkeljakke til vinterbruk, tettsitjande vinterbukse og truleg vil du ha hummerhansker. Eller, eigentleg, det er heilt gull å kjøpe vintersykkelklede no, no er det sal. 

Skrevet

Jeg er totalt uenig i at du skal kjøpe en sykkel på  politiauksjon når du har såpass lang arbeidsvei. Da bør du ha en sykkel som er både slitesterk og som bringer deg raskt fram.

Jeg er enig med Tigress i at du bør gå for en cyclocross-sykkel, eller muligens en hybridsykkel, det avhenger av om du er komfortabel med å sykle med bukkestyre eller om du ønsker et vanlig styre. Med ditt budsjett bør du kunne få en sykkel som veier mindre enn 10 kg. Dempegaffel trenger du absolutt ikke hvis du skal sykle på asfalt, det er bare unødvendig vekt. Det er enorm forskjell på å sykle på en sykkel som veier 9,5 kg og en som veier 14 kg.

Når man har såpass lang vei bør man passe på at man holder varmen på hode, fingre og tær. Det er helt forferdelig å sykle når man fryser på et eller flere av de stedene. På treningsturene i går og i dag opplevde jeg hagl, snø og sludd. Grunnen til at jeg ikke frøs var:
- undertrøye under sykkeltrøya (spesiell undertrøye for sykkel som er tett foran med lufting på ryggen)
- buf under hjelmen og rundt halsen
- løsermer (det vil du ikke trenge som jobbsyklist, bare hvis du skal trene i tillegg)
- gode hansker, de er både veldig gode og ikke så veldig dyre: http://www.gonso.de/en/produkte/accessoires/catalogue/gloves/thermo-bike-glove-windster/#.Vx0iSXrvi4M disse får du kjøpt på Fast-bikes i Oslo til rundt kr 300. De er ikke 100% vanntette, men de holder varmen selv om de blir våte.
- En sykkelregnjakke som jeg hadde i baklomma og tok fram da det begynte å sludde. Sykkelregnjakker har ikke hette (man har da hjelm på hodet) og er lengre bak, siden man sitter framoverbøyd på sykkelen.
- Skotrekk utapå sykkelskoa. Du får vurdere om du skal sykle med sykkelsko eller ikke. Jeg har hatt lengre vei til jobb enn deg og sykla med joggesko på vanlige pedaler (brukssykkelen), men du kan jo gjøre en gardering og kjøpe pedaler som er vanlige på en side og har SPD-lås på den andre, så kan du velge utifra dagsform og vær.

Mine erfaringer som mangeårig jobbsyklist er at det er noe dritt å bli våt når man har såpass lang vei til jobben. Særlig nå på våren kan været være ustabilt, så jeg har som regel regnbukse liggende i sekken (du nå selvsagt kjøpe deg en liten sekk som har plass til lås, regntøy, matpakke og litt til).

Jeg har aldri sykla med treningstøy til og fra jobben, jeg har sykla i vanlige klær. Litt svett blir man, men jeg er ikke blant dem som blir klissvåte. Du får se hva du foretrekker. Jeg sjekker selvsagt værmeldinga nøye, spesielt time for time-varselet, og tar på meg gummistøvler hvis det er meldt noe særlig regn. På jobben har jeg sandaler stående.

Når du har såpass lang vei vil jeg også anbefale deg å kjøpe deg et par sykkelbriller som passer til din ansiktsfasong. Menneskets øyne er ikke tilpasset å få mye vind på seg over lengre tid, noe man lett får når man sykler. Dessuten er det ikke behagelig å få en flue eller det som verre er i øyet mens man sykler.

Med så lang vei kan det også være lurt å ha flaskeholder og en sykkelflaske, særlig på varme dager.

Til sist er det viktig at du har tilstrekkelig trykk i dekkene. Med lavt trykk blir det mye mer friksjon mot underlaget, og det går saktere. Det står på dekkene hvor stort trykk de tåler. Kjøp deg en manometerpumpe slik at du kan få riktig trykk. Den koster 4-500, men det er det verdt. Du får aldri så mye trykk inn med en gammeldags håndpumpe. Trykket faller fortere enn du tror, pump opp minst en gang i uka hvis du vil ha optimalt trykk og dermed minst mulig rullemostand.

Siden du har 17 km til og fra jobb vil det også være veldig kjedelig å punktere. Kjøp en liten pumpe som får plass i sekken, ta med dekkspaker og en ekstra slange. Det er forskjell på småpumper; med noen får man så vidt to bar i dekket, med andre kan man 4-5 bar. To bar blir for lite i et racerdekk og mest sannsynlig i et cyclocrossdekk. Det er ikke ofte jeg har punktert til og fra jobb, men de 2-3 gangene har det vært bra å ha reserveslange og pumpe.

  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, Wiggins skrev:

Jeg er totalt uenig i at du skal kjøpe en sykkel på  politiauksjon når du har såpass lang arbeidsvei. Da bør du ha en sykkel som er både slitesterk og som bringer deg raskt fram.

Jeg er enig med Tigress i at du bør gå for en cyclocross-sykkel, eller muligens en hybridsykkel, det avhenger av om du er komfortabel med å sykle med bukkestyre eller om du ønsker et vanlig styre. Med ditt budsjett bør du kunne få en sykkel som veier mindre enn 10 kg. Dempegaffel trenger du absolutt ikke hvis du skal sykle på asfalt, det er bare unødvendig vekt. Det er enorm forskjell på å sykle på en sykkel som veier 9,5 kg og en som veier 14 kg.

Når man har såpass lang vei bør man passe på at man holder varmen på hode, fingre og tær. Det er helt forferdelig å sykle når man fryser på et eller flere av de stedene. På treningsturene i går og i dag opplevde jeg hagl, snø og sludd. Grunnen til at jeg ikke frøs var:
- undertrøye under sykkeltrøya (spesiell undertrøye for sykkel som er tett foran med lufting på ryggen)
- buf under hjelmen og rundt halsen
- løsermer (det vil du ikke trenge som jobbsyklist, bare hvis du skal trene i tillegg)
- gode hansker, de er både veldig gode og ikke så veldig dyre: http://www.gonso.de/en/produkte/accessoires/catalogue/gloves/thermo-bike-glove-windster/#.Vx0iSXrvi4M disse får du kjøpt på Fast-bikes i Oslo til rundt kr 300. De er ikke 100% vanntette, men de holder varmen selv om de blir våte.
- En sykkelregnjakke som jeg hadde i baklomma og tok fram da det begynte å sludde. Sykkelregnjakker har ikke hette (man har da hjelm på hodet) og er lengre bak, siden man sitter framoverbøyd på sykkelen.
- Skotrekk utapå sykkelskoa. Du får vurdere om du skal sykle med sykkelsko eller ikke. Jeg har hatt lengre vei til jobb enn deg og sykla med joggesko på vanlige pedaler (brukssykkelen), men du kan jo gjøre en gardering og kjøpe pedaler som er vanlige på en side og har SPD-lås på den andre, så kan du velge utifra dagsform og vær.

Mine erfaringer som mangeårig jobbsyklist er at det er noe dritt å bli våt når man har såpass lang vei til jobben. Særlig nå på våren kan været være ustabilt, så jeg har som regel regnbukse liggende i sekken (du nå selvsagt kjøpe deg en liten sekk som har plass til lås, regntøy, matpakke og litt til).

Jeg har aldri sykla med treningstøy til og fra jobben, jeg har sykla i vanlige klær. Litt svett blir man, men jeg er ikke blant dem som blir klissvåte. Du får se hva du foretrekker. Jeg sjekker selvsagt værmeldinga nøye, spesielt time for time-varselet, og tar på meg gummistøvler hvis det er meldt noe særlig regn. På jobben har jeg sandaler stående.

Når du har såpass lang vei vil jeg også anbefale deg å kjøpe deg et par sykkelbriller som passer til din ansiktsfasong. Menneskets øyne er ikke tilpasset å få mye vind på seg over lengre tid, noe man lett får når man sykler. Dessuten er det ikke behagelig å få en flue eller det som verre er i øyet mens man sykler.

Med så lang vei kan det også være lurt å ha flaskeholder og en sykkelflaske, særlig på varme dager.

Til sist er det viktig at du har tilstrekkelig trykk i dekkene. Med lavt trykk blir det mye mer friksjon mot underlaget, og det går saktere. Det står på dekkene hvor stort trykk de tåler. Kjøp deg en manometerpumpe slik at du kan få riktig trykk. Den koster 4-500, men det er det verdt. Du får aldri så mye trykk inn med en gammeldags håndpumpe. Trykket faller fortere enn du tror, pump opp minst en gang i uka hvis du vil ha optimalt trykk og dermed minst mulig rullemostand.

Siden du har 17 km til og fra jobb vil det også være veldig kjedelig å punktere. Kjøp en liten pumpe som får plass i sekken, ta med dekkspaker og en ekstra slange. Det er forskjell på småpumper; med noen får man så vidt to bar i dekket, med andre kan man 4-5 bar. To bar blir for lite i et racerdekk og mest sannsynlig i et cyclocrossdekk. Det er ikke ofte jeg har punktert til og fra jobb, men de 2-3 gangene har det vært bra å ha reserveslange og pumpe.

For et utrolig bra og utfyllende innlegg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...