Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert teit spørsmål, men må spørre allikevel....

Vi blir nødt til å fikse opp hele badet hjemme, det var såpass mye som måtte gjøres at det ville beløpe seg til over 100.000 kroner. I tillegg er det en del andre rom som godt kunne trengt et malingsstrøk når vi først er i gang, så vi antar vi vil trenge bortimot 200.000 totalt. Badet MÅ tas nå for å unngå enda større vannskader, vi kan altså ikke vente til vi får spart opp disse pengene. Men kan vi egentlig få lån i banken til dette? Tittet litt på Gjensidige NOR sine hjemmesider nå, og de nevnte bare lån til kjøp av bolig og forbrukslån på opp til 100.000 kroner, noe som jo blir for lite for oss. Har vi noen andre muligheter? Helst noe som ikke involverer sånne "vi låner deg en million på minuttet uten sikkerhet mot 100% rente"-typen selskaper da....

Marcia.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det er ganske vanlig å ta opp lån til større oppussingsprosjekter. Dersom du har mulighet til å forhøye boliglånet som du allerede har (altså at du ikke har lånt fullt ut av verditaksten) er det nok ikke et stort problem. gitt at benken mender at dere kan klare å betjene lånet selvfølgelig.

Skrevet

Prøv å refinansiere det lånet dere allerede har på boligen. Få en meglers verdivurdering (dette skal være gratis) om det er lenge siden dere fikk takst på boligen.

Boligen har trolig økt i verdi siden dere kjøpte den, og det billigste alternativet vil uansett være å øke det lånet dere allerede har fremfor et forbrukslån som har mye høyere rente.

Skrevet

Takk for svar!

Problemet er at vi akkurat har gjort om på lånet, vi hadde et med skyhøy rente og refinansierte det for å få en mer levelig rente for bare noen få uker siden. Vi har nok ikke lånt fullt ut av verditaksten, men tror ikke banken er villig til å endre på lånet såpass kort tid etter at vi gjorde det sist?Tipper derfor at vi må holde oppussingen utenfor huslånet. I tillegg står huslånet kun på min samboer, så vi tenkte at jeg kunne stå for et evt. oppussingslån. Men det er kanskje ikke mulig?

Marcia.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Har dere økonomi til å betjene et større lån, så kan vel ikke banken bestemme at dere ikke får ta det inn i huslånet, fordi dere fikset lånet for noen uker siden.

Det er faktisk DERE som betaler de for å gjøre den jobben.

Skrevet

Banken kan ikke nekte dere å endre lånet nå igjen selv om det kun er kort tid siden sist. Om du hadde ønsket å endre det hver uke, er du som kunde fullt berettiget til det :-)

Når det gjelder å ta opp oppussingslån for deg som ikke eier leiligheten, tror jeg vil bli vanskelig da banken ikke har noe å ta pant i... Alternativet vil nok derfor bli forbrukslån, noe som blir svært dyrt i lengden.

Kontakt banken til samboeren din, og hør om det er mulig å øke det boliglånet dere allerede har, da jeg forstod det slik at dere hadde noe å gå på. Man kan låne opptil 80% av boligens verdi inkl fellesgjeld. Noen banker låner bort mer...

Skrevet

Igjen takk for svar! Får vel kontakte banken igjen da. Vi kan forsåvidt betjene et høyere lån, men jeg trodde de kanskje syntes vi var veldig useriøse og vinglete om vi ville endre ting nå igjen, og at de derfor ikke ville låne ut til sånne ustabile typer... I tillegg er de ikke påfallende serviceinnstilte i filialen her, så vi slet skikkelig sist med bare det å få tak i dem på telefon. Vi var ikke så veldig lystne på å begynne og styre sånn en gang til, akkurat.... Men jeg skjønner jo at det er den beste løsningen. Tusen takk alle sammen!

Marcia.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...