Gå til innhold

Hvor mye i konfirmasjonsgave?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei kloke mennesker.

Håper dere kan hjelpe meg litt på vei. Er invitert i konfirmasjon til tante/fadderbarn i år. H*n er ikke av den storkrevende typen, men jeg har alltid prøvd å gi så mye som jeg kan i gave. Men dette året et ikke det beste økonomisk. Jeg er student med lønn, men har gått ned ganske mye i inntekt i forhold til når jeg jobbet. Pga uforutsette hendelser har husholdets inntekt sunket ytterligere. Rett og slett et år med en god del mindre penger enn normalt. 

Jeg vil jo ikke at tantebarnet mitt skal "lide" for dette, men sånn er virkeligheten nå. Hvor mye tenker dere at det er greit å gi i vår situasjon? 

Anonymkode: 8660e...4ca

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei kloke mennesker.

Håper dere kan hjelpe meg litt på vei. Er invitert i konfirmasjon til tante/fadderbarn i år. H*n er ikke av den storkrevende typen, men jeg har alltid prøvd å gi så mye som jeg kan i gave. Men dette året et ikke det beste økonomisk. Jeg er student med lønn, men har gått ned ganske mye i inntekt i forhold til når jeg jobbet. Pga uforutsette hendelser har husholdets inntekt sunket ytterligere. Rett og slett et år med en god del mindre penger enn normalt. 

Jeg vil jo ikke at tantebarnet mitt skal "lide" for dette, men sånn er virkeligheten nå. Hvor mye tenker dere at det er greit å gi i vår situasjon? 

Hvor mye sånn konkret er jo vanskelig å si her, syns jeg, da en ikke vet hva inntekten (og andre utgifter) er, vet bare at inntekt er mindre enn før. Du nevner at du alltid har gitt så mye som du kan i gave, hvor mye har summen ligget på da? I utgangspunktet tenker jeg det fornuftige er å gi gave etter hva som passer ens økonomi. Skjønner likevel at du som er både tante og fadder ønsker å gi en fin gave! Har du i utgangspunktet sett for deg en sum du har hatt lyst til å gi? Har du anledning til et lite lån fra eks dine foreldre, som kan nedbetales litt nå og da? Noen vil sikkert mene det er galskap å låne for å gi gave (egentlig inkl.meg selv! -men kunne selv gjort det, om summen ikke var så voldsom høy), men nevner det bare som en evt mulighet, kommer jo an på hvor sterkt ønske du har til å gi akkurat det du ønsker? Hvis du den pengesum du har anledning til å gi, ligger langt under det du normalt ville gitt, hadde jeg satset på en gave av noe slag i stedet. Blir mindre synlig mht verdien, samt at tanken bak gaven ligger det som regel mye omsorg og kjærlighet bak. Jeg tenker at dersom du eks. lager et scrappe album eller bestiller fotobok på nett, med gode minner samlet, så er det en fantastisk minneverdig gave, laget med kjærlighet, noe som overhodet ikke kan måles i kr verdi, og mer verdt enn noe annet! (etter min mening da) Går også an å gi en liten gave med en fint kort, der du skriver på en pengesum også som konfirmanten får av deg. Så kan den pengesummen gis til h*n ved utbetaling av feriepenger, eller etter en stund, slik at du har rukket å spart/lagt til side disse kr. Beskjeden om når kr kommer, og grunn til forsinkelse på det, kan jo fortelles til din søster/bror, slik at h*n kan forklare det for konfirmanten etter festen? Studentsituasjon er noe de fleste har forståelse for! :) Om du ikke vil involvere konfirmanten i dette, kanskje foreldrene til h*n etter en forklaring fra deg, vil legge ut for deg, til du har anledning å gi penger tilbake? Tror uansett det fineste gaven, som jeg personlig holder en knapp på, er en slags minnebok med bilder og koselige ord i (alt fra gullkorn, eller beskrivende ord mht konfirmanten, felles opplevelser osv), -penger forsvinner (selv om de blir fornuftig brukt), men minneboken varer for alltid, og er koselig å bla i, år etter år! :) 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd! Skal se på det å lage minnerik,  for en koslig ide 😊 Kan legge ved et par tusenlapper tenker jeg. Kan ikke låne penger, da vi risikerer å havne i en mye verre situasjon i tiden fremover.

Ble litt urolig og usikker når jeg så at noen besteforeldre gir forskudd på arv (flere titusener kroner). Og da tenkte jeg å sondere terrenget på hvor mye som er normalt å gi 😊

Skrevet

Til mine tantebarn gav jeg dem hvert sitt litografi. Fikk bildene rammet pent inn av en rammemaker.

Så langt jeg vet er de gavene fremdeles noen av de gavene de setter mest pris på :blush:

Så kunne det være en idè som kunne falle i smak for deg også? 

Et seriegrafi ligger på sånn 800 - 1500. Og så kommer en enkel innramming i tillegg.

Et par mulige idèer her:

Nina Due (koldtnål), og dette som jeg er litt småforelsket i selv

Jan Baker: Dette har jeg gitt bort selv. Det ble tatt i mot med jubel. Dette er et annet eksempel.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Mis(s)Understood skrev:

Til mine tantebarn gav jeg dem hvert sitt litografi. Fikk bildene rammet pent inn av en rammemaker.

Så langt jeg vet er de gavene fremdeles noen av de gavene de setter mest pris på :blush:

Så kunne det være en idè som kunne falle i smak for deg også? 

Et seriegrafi ligger på sånn 800 - 1500. Og så kommer en enkel innramming i tillegg.

Et par mulige idèer her:

Nina Due (koldtnål), og dette som jeg er litt småforelsket i selv

Jan Baker: Dette har jeg gitt bort selv. Det ble tatt i mot med jubel. Dette er et annet eksempel.

Vakkert! Det må jeg se mer på i morgen. Tusen takk for fantastisken råd fra dere begge 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...