Gjest Hubro Skrevet 24. april 2016 #1 Skrevet 24. april 2016 Hvorfor spiser enkelte hunder menneskebæsj? Jeg har dessverre en hund som kaster seg over dette dersom den får muligheten. Og det ser dessverre ut til at folk bæsjer masse i skogen, for det skjer sikkert ukentlig. Pøver jo å forhindre at det skjer, men den er så rask (går i langline). Det er så utrolig ekkelt. Tramper med foten og sier stoppordet, men det hjelper ikke. Den spiser hestebæsj også, men det er menneskebæsj som er det mest motbydelige. Hunden går på Prednisolon, det øker matlysten. Noen som vet årsaker til dette og ikke minst hva man kan gjøre for å forebygge?
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #2 Skrevet 24. april 2016 Hvor i alle dager bor du? Masse menneskebæsj i skogen? Sikker på at det ikke er andre dyr? Anonymkode: 1c8a0...371 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #3 Skrevet 24. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor i alle dager bor du? Masse menneskebæsj i skogen? Sikker på at det ikke er andre dyr? Anonymkode: 1c8a0...371 Hmm det er mulig at det ligger dopair ved bæsjen, og det er vel ikke så mange dyr som bruker dette? Dermed er nok TS temmelig sikker på at det er menneskebæsj... Anonymkode: a9287...4a6 3
Majott Skrevet 24. april 2016 #4 Skrevet 24. april 2016 Jeg har to hunder, og den ene liker menneskebæsj veldig godt, æsj og fy! Ikke noe er mer ekkelt enn det!!! Heldigvis treffer vi ikke så ofte på det, men det hender jeg ønsker at folk fant seg en do istedet for å gjøre fra seg i naturen! Her har vi Forsvaret som er på øvelse hver vinter, og det ser ut til at forsvarets menn må legge fra seg litt av hvert utenfor CV90-en. Tror ikke du kan forebygge, annet enn med et godt inntrent NEI-ord. Det hjelper her, og hun forlater stedet og kommer til meg når jeg roper. Da unngår jeg ofte at hun spiser bæsj, men jeg må være klar over at det er der, hvis ikke blir jeg for sein.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #5 Skrevet 24. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hmm det er mulig at det ligger dopair ved bæsjen, og det er vel ikke så mange dyr som bruker dette? Dermed er nok TS temmelig sikker på at det er menneskebæsj... Anonymkode: a9287...4a6 Hmm det er mulig at det gjør det men jeg kan fortsatt ikke skjønne at det kan være så mange som går oppi en skog og driter Anonymkode: 1c8a0...371
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #6 Skrevet 24. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hmm det er mulig at det gjør det men jeg kan fortsatt ikke skjønne at det kan være så mange som går oppi en skog og driter Anonymkode: 1c8a0...371 Det er faktisk ganske vanlig Anonymkode: a9287...4a6 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #7 Skrevet 24. april 2016 Hvorfor spiser hunden bæsj? Det er bare ekkelt. Anonymkode: 7e20f...6ae
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #8 Skrevet 24. april 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm det er mulig at det ligger dopair ved bæsjen, og det er vel ikke så mange dyr som bruker dette? Dermed er nok TS temmelig sikker på at det er menneskebæsj... Anonymkode: a9287...4a6 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm det er mulig at det gjør det men jeg kan fortsatt ikke skjønne at det kan være så mange som går oppi en skog og driter Anonymkode: 1c8a0...371 http://www.f-b.no/nyheter/nyheter/slutt-a-basje-i-turomradet-vart/s/2-2.952-1.7590239 http://www.nrk.no/trondelag/dumpet-avforing-i-skogen-1.8301702 http://www.nrk.no/telemark/noen-dumpet-600-liter-avforing-pa-tomta-1.12649750 http://www.tb.no/tonsberg/nyheter/motte-en-elv-med-avforing/s/2-2.516-1.7363449 Anonymkode: a9287...4a6 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #9 Skrevet 24. april 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm det er mulig at det gjør det men jeg kan fortsatt ikke skjønne at det kan være så mange som går oppi en skog og driter Anonymkode: 1c8a0...371 Her også http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Svinestien-pa-Helleneset-3167179.html Anonymkode: a9287...4a6 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #10 Skrevet 24. april 2016 Enda et eksempel http://www.osloby.no/nyheter/Tiggere-forsopler-Oslos-friluftsomrader-6568917.html Anonymkode: a9287...4a6
Gjest Evans Skrevet 24. april 2016 #11 Skrevet 24. april 2016 Vår hund har spist det en gang - han løp inn i en hekk og der var det visst noen som hadde vært på do... Kattebæsj er han veldig glad i, ekkelt det også, men menneskebæsj er verre syns jeg... Det kan jo ikke være bra for hunden å spise bæsj? Eneste måten jeg tenker du kan kontrollere det på er å ha han i bånd, så du har kontroll. Øv på passering av store fristelser, så hvis dere går forbi bæsj på stien kan du si i fra at han ikke skall spise det.
Gjest Hubro Skrevet 24. april 2016 #12 Skrevet 24. april 2016 (endret) Takk for svar. Ja, jeg får prøve mer på en slags passeringstrening og ha han i kortere bånd. Er en labrador, og de er vel kjent for å spise det meste. Endret 24. april 2016 av Arconia
Tabris Skrevet 24. april 2016 #13 Skrevet 24. april 2016 Min hund var veldig glad i hestebæsj. Siden vi ofte gikk tur på stedet hvor det red hester, så var det noe jeg ville ta tak i. Så jeg brukte kinderegg/sladremetoden: Hver gang hunden så hestebæsj (før han rakk å komme bort og spise, men bare i det hunden ble oppmerksom på at "der er det bæsj") så klikket jeg og ga godbit. (Hvis du ikke bruker klikker kan du lære inn ordet "Bra!" - og at det alltid etterfølges av godbit). Dette gjentok jeg helt til vi hadde gått forbi bæsjen og var konsekvent på å gjøre det hver gang hunden så bæsj. Det førte først til en fase hvor hunden så bæsj, og hundens første reaksjon var å se på meg ("sladre"), fordi hunden nå hadde assosisert bæsj med godbit fra meg. Da ga jeg selvsagt godbit. Etterhvert kunne jeg fase ut dette, fordi han rett og slett mistet interessen for hestebæsj og gikk forbi dem. Dette må vedlikeholdes innimellom og ser jeg at han begynner å vise interesse igjen, så gjentar jeg bare prosedyren. Det er vanskeligere med menneskebæsj som kan ligge gjemt et stykke inn i skogen og som ikke er lett for oss å se på forhånd. Min hund elsker å spise det han også, og ingenting er eklere enn når han kommer ut fra skogen og stinker utedass. Der har jeg lært inn en knall nødinnkalling, så ser jeg at han setter til skogs så plystrer jeg og da kommer han enten det er bæsj, andre hunder eller katter han vil løpe etter. (Jeg har lært inn denne innkallingen etter metoden fra boka 100% positiv hverdagslydighet, hvis du har den). Ellers er også en god kontaktlyd gull. Gi en lyd (helst ikke et ord, men en lyd). Med en gang hunden reagerer på lyden, om så bare leer et øre, belønn med gode godbiter. Ikke tren dette mer enn et par ganger om dagen (det blir fort "mas" om vi gjentar og gjentar en slik kontaktlyd og da har den ingen effekt). Kontaktlyd og innkalling bør belønnes hver gang, og helst med svært god belønning (spesielt innkalling). Da har det best effekt, siden det da blir automatisert og hunden reagerer uten å "tenke seg om". 1
Gjest Hubro Skrevet 24. april 2016 #14 Skrevet 24. april 2016 (endret) 3 timer siden, Tabris skrev: Min hund var veldig glad i hestebæsj. Siden vi ofte gikk tur på stedet hvor det red hester, så var det noe jeg ville ta tak i. Så jeg brukte kinderegg/sladremetoden: Hver gang hunden så hestebæsj (før han rakk å komme bort og spise, men bare i det hunden ble oppmerksom på at "der er det bæsj") så klikket jeg og ga godbit. (Hvis du ikke bruker klikker kan du lære inn ordet "Bra!" - og at det alltid etterfølges av godbit). Dette gjentok jeg helt til vi hadde gått forbi bæsjen og var konsekvent på å gjøre det hver gang hunden så bæsj. Det førte først til en fase hvor hunden så bæsj, og hundens første reaksjon var å se på meg ("sladre"), fordi hunden nå hadde assosisert bæsj med godbit fra meg. Da ga jeg selvsagt godbit. Etterhvert kunne jeg fase ut dette, fordi han rett og slett mistet interessen for hestebæsj og gikk forbi dem. Dette må vedlikeholdes innimellom og ser jeg at han begynner å vise interesse igjen, så gjentar jeg bare prosedyren. Det er vanskeligere med menneskebæsj som kan ligge gjemt et stykke inn i skogen og som ikke er lett for oss å se på forhånd. Min hund elsker å spise det han også, og ingenting er eklere enn når han kommer ut fra skogen og stinker utedass. Der har jeg lært inn en knall nødinnkalling, så ser jeg at han setter til skogs så plystrer jeg og da kommer han enten det er bæsj, andre hunder eller katter han vil løpe etter. (Jeg har lært inn denne innkallingen etter metoden fra boka 100% positiv hverdagslydighet, hvis du har den). Ellers er også en god kontaktlyd gull. Gi en lyd (helst ikke et ord, men en lyd). Med en gang hunden reagerer på lyden, om så bare leer et øre, belønn med gode godbiter. Ikke tren dette mer enn et par ganger om dagen (det blir fort "mas" om vi gjentar og gjentar en slik kontaktlyd og da har den ingen effekt). Kontaktlyd og innkalling bør belønnes hver gang, og helst med svært god belønning (spesielt innkalling). Da har det best effekt, siden det da blir automatisert og hunden reagerer uten å "tenke seg om". Takk for gode råd! Har trent inn andre øvelser med positiv forsterning, så skal prøve det ut Endret 24. april 2016 av Arconia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå