AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #1 Skrevet 24. april 2016 Hvordan er et allergi-utbrudd? Eller.. hvordan vet man at det er allergi, og ikke noe annet? Jeg er ikke allergisk mot noe som helst. Ingenting, nada, niks. Men. Jeg var allergisk mot nikkel - vokste det av meg Tror også jeg er allergisk mot noe som er i teip f.eks. Har tatt 6 tatoveringer. De første timene skal man ha plastikk på, dette festes med teip. Jeg blir ildrød der hvor teipen har vært. Det svir og klør. Får en tydelig hevelse der teipen har vært. Men ikke noe puss eller slikt. Får en slik reaksjon av noen plaster også. Jeg mistenker det er noe i limet jeg reagerer på, for du ser tydelig hvor limet på plasteret er på huden min. Jeg har nå hatt på teip og plastikk i 3 dager - jeg fått et sår og det svir. Akkurat der hvor teipen har vært. Har prøvd flere typer teip, reagerer på alle. Noen mindre enn andre, men får fortsatt en reaksjon. Ubehaget kommer etter en halv time ca. Så blir det verre og verre lengre jeg har det på. Jo lengre teiper er på, jo verre blir det. "merket" etter teipen tar også lengre tid før det forsvinner. Jeg har nå hatt på teip i 3 dager - bytter 3 ganger om dagen. Merket har ikke forsvunnet og det er 2 dager siden jeg tok det av! Har smurt det røde området med helosan men det er der fortsatt, også er det rødt og svir. Er dette allergi? Eller er det noe annet? Anonymkode: 50257...837
Derpia Skrevet 24. april 2016 #2 Skrevet 24. april 2016 (endret) Høres ut som allergi. Jeg får hevelse, bli knallrød og klør som en gal av lim, enten det er fra tape eller plaster. Her er bilde av kneet mitt etter jeg hadde på plaster i tre timer. <fjernet link> Typisk histaminreaksjon da, men ikke farlig så vidt jeg vet. Jeg får aldri arr eller noe, men det er jo veldig ubehagelig. Jeg har brukt xylocaine, kjøpt på apotek, når det har vært virkelig ille, for å ikke klø meg til blods. Mulig allergitabletter hjelper. Jeg tåler forresten disse compeed plasterene, så jeg bruker alltid det i stedet for vanlig. Endret 24. april 2016 av Derpia Fjernet bilde
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #3 Skrevet 24. april 2016 Kan det også være at det er latex i de plastrene som dere reagerer på, og at dere er allergisk mot latex? Anonymkode: 27a6b...ade 2
Sheltay Retrac Skrevet 24. april 2016 #4 Skrevet 24. april 2016 Jeg har plasterallergi! Tåler ikke 3M eller compeed, men har andre merker jeg tåler. Får rød tykk skorpe som er der i ukevis etterpå.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #5 Skrevet 24. april 2016 Mamma tåler ikke plasterlim heller. Det er ett merke hun tåler, men jeg husker ikke hva det heter. Gå på apotektet å spør. Evt kan du bruke/prøve de selvheftende "kompressene" eller hva de heter. Får det rundt armen når jeg gir blod, det setter seg fast i seg selv. Anonymkode: 8f036...213
Sølvrosen Skrevet 24. april 2016 #6 Skrevet 24. april 2016 (endret) Det er fullt mulig å være allergisk mot teip. Det rare er at den eneste typen jeg har reagert på er den de har på legekontoret. Heldigvis har de et annet merke på sykehuset der jeg gir blod. Farmor skulle teste allergi, og det gjorde de ved å dryppe litt væske med allergen på huden og sette plaster over. Full pott på alle testene, inkludert kontrolltestene med rent fysiologisk saltvann Edit: både jeg og farmor har samme reaksjon som du beskriver: rød, hoven og kløende Endret 24. april 2016 av Sølvrosen
Radon Skrevet 24. april 2016 #7 Skrevet 24. april 2016 Høres veldig ut som allergi! Jeg reagerer også på teip, reagerer også på plaster så antar det er noe i limet for min del
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #8 Skrevet 24. april 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det også være at det er latex i de plastrene som dere reagerer på, og at dere er allergisk mot latex? Anonymkode: 27a6b...ade Det er en type latex i både noen plaster og i limet på plaster, tape postitlapper osv. Har du denne typen allergisk reaksjon så kjøper du sensitiv plaster eller silketape på apoteket og tar med deg i vesken. Eller klipper opp og går med i lommeboken/mobilcoveret. Du skal heller ikke kjøpe møbler og ha hjemme som er laget av gummitre, selv om de er malte ller lakkerte. Begynner du å reagere på kivi så er det et signal om at du blir mer allergisk. Ved all allergi så er det viktig så langt mulig å ikke eksponere seg for det man er allergisk mot. Obs. Gummistøvler og gummisko kan du og begynne å reagere på. Anonymkode: 06f3b...3dc 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #9 Skrevet 24. april 2016 5 minutter siden, Derpia skrev: Høres ut som allergi. Jeg får hevelse, bli knallrød og klør som en gal av lim, enten det er fra tape eller plaster. Her er bilde av kneet mitt etter jeg hadde på plaster i tre timer. https://www.dropbox.com/s/0cufpno026rkt2x/IMG_20140707_153739.jpg?dl=0 Typisk histaminreaksjon da, men ikke farlig så vidt jeg vet. Jeg får aldri arr eller noe, men det er jo veldig ubehagelig. Jeg har brukt xylocaine, kjøpt på apotek, når det har vært virkelig ille, for å ikke klø meg til blods. Mulig allergitabletter hjelper. Jeg tåler forresten disse compeed plasterene, så jeg bruker alltid det i stedet for vanlig. Det ser ganske likt ut som mitt, bare du har det "verre". Jeg får en mildere reaksjon. 2 dager etter jeg sluttet med plaster så er hevelsen borte. Men det røde er der enda, ikke like sterkt. Det svir fortsatt. Det minner meg om en "historie". På barneskolen hadde jeg noen kutt fra en kattunge. Det var på overarmen. Dette ble teipet til litt tykke streker. Fikk en reaksjon og det ble en rød hevelse. Læreren sendte inn en bekymringmelding til barnevernet, fordi hun trodde det var merker etter å ha blitt mishandlet. Altså at noen har grepet tak i overarmen min. Det var ikke første gangen jeg hadde hatt slike merker på kroppen, så de merkene var siste dråpen. Får ikke til å ta bilde av det store merket, uten å legge ut hele tatoveringen Her ser du det som har blitt til et lite sår. Det er fortsatt en hevelse på denne. Svir og klør om hverandre. Jeg var dønn sikker på at jeg hadde fått en infeksjon i tatoveringen. Begynte å grine å turte ikke å se på den en gang! For det gjorde så vondt, dunket og svidde nå inni granskogen. Min største frykt er infeksjon i en tatovering. For en jeg kjenner fikk nemlig det, og han har et stort krater i armen! For de måtte fjerne hud og alt, flere uker på sykehus, operasjon. Jævligste jeg har sett. Så da jeg våknet med sterke smerter så var jeg sikker på at det var infeksjon. Men så var det plasteret, dumme plasteret. Det var verre, ildrødt og tydelig helvelse. Dette er 2 dager etter jeg tok av plasteret. Vasket det og har smurt det godt med helosan og aloe vera. Det er litt lim igjen fra plasteret, men det gjør så vondt så jeg klarer ikke å gnikke å gnu. Jeg brukte minimalt med teip, for å unngå store, vonde "sår". Prøvde sportsteip, så nå vet jeg at jeg ikke tåler det. Den fra tatoveringsstudioet er vond, den svir så fort de tar den på. Første gangen jeg tok tatovering så gråt jeg, av smerten fra teipen. Den er blank og litt sånn plastikk aktig. Rar teip som jeg reagerer kraftig på. Så gangene etter ba jeg om å få teipe selv når jeg kom hjem. Det er en teip jeg tåler... men husker ikke hva den heter. Kan man finne ut hva det er man ikke tåler via blodprøve? Altså hva det er i plasteret som jeg ikke tåler? ts Anonymkode: 50257...837
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #10 Skrevet 24. april 2016 24 minutter siden, Derpia skrev: Høres ut som allergi. Jeg får hevelse, bli knallrød og klør som en gal av lim, enten det er fra tape eller plaster. Her er bilde av kneet mitt etter jeg hadde på plaster i tre timer. Typisk histaminreaksjon da, men ikke farlig så vidt jeg vet. Jeg får aldri arr eller noe, men det er jo veldig ubehagelig. Jeg har brukt xylocaine, kjøpt på apotek, når det har vært virkelig ille, for å ikke klø meg til blods. Mulig allergitabletter hjelper. Jeg tåler forresten disse compeed plasterene, så jeg bruker alltid det i stedet for vanlig. Navnet ditt står i dropboxen, hvis du ikke visste det. Anonymkode: d6c89...6e7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #11 Skrevet 24. april 2016 PS: Ikke bry dere om stubbene på bildet. Ny tatovering - ikke lov å barbere med barberskum. Uten barberskum = vondt. Jævlig irriterende. Lite gjennomtenkt jeg vet. Også gjør det for vondt å barbere like ved der det røde er. Gleder meg til det er borte. Anonymkode: 50257...837
Derpia Skrevet 24. april 2016 #12 Skrevet 24. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Navnet ditt står i dropboxen, hvis du ikke visste det. Anonymkode: d6c89...6e7 Takk, det visste jeg ikke! Fjernet link. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #13 Skrevet 24. april 2016 Jeg er allergisk mot all type plasterteip. Har prøvd "alt". Det eneste som fungerer er silikonteip, men den sitter svært dårlig. Jeg får reaksjon etter få minutter. Blir rød, sår og det gjør vondt. Hvis jeg ikke tar det av da så får jeg væskende sår. Jeg har sår i flere dager etter jeg har fjernet teipen. Så å ta kirurgisk teip over arr er helt uaktuelt for min del, men keisersnitt arret mitt er knapt synlig fordet. Anonymkode: 1da80...ac2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #14 Skrevet 24. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det ser ganske likt ut som mitt, bare du har det "verre". Jeg får en mildere reaksjon. 2 dager etter jeg sluttet med plaster så er hevelsen borte. Men det røde er der enda, ikke like sterkt. Det svir fortsatt. Det minner meg om en "historie". På barneskolen hadde jeg noen kutt fra en kattunge. Det var på overarmen. Dette ble teipet til litt tykke streker. Fikk en reaksjon og det ble en rød hevelse. Læreren sendte inn en bekymringmelding til barnevernet, fordi hun trodde det var merker etter å ha blitt mishandlet. Altså at noen har grepet tak i overarmen min. Det var ikke første gangen jeg hadde hatt slike merker på kroppen, så de merkene var siste dråpen. Får ikke til å ta bilde av det store merket, uten å legge ut hele tatoveringen Her ser du det som har blitt til et lite sår. Det er fortsatt en hevelse på denne. Svir og klør om hverandre. Jeg var dønn sikker på at jeg hadde fått en infeksjon i tatoveringen. Begynte å grine å turte ikke å se på den en gang! For det gjorde så vondt, dunket og svidde nå inni granskogen. Min største frykt er infeksjon i en tatovering. For en jeg kjenner fikk nemlig det, og han har et stort krater i armen! For de måtte fjerne hud og alt, flere uker på sykehus, operasjon. Jævligste jeg har sett. Så da jeg våknet med sterke smerter så var jeg sikker på at det var infeksjon. Men så var det plasteret, dumme plasteret. Det var verre, ildrødt og tydelig helvelse. Dette er 2 dager etter jeg tok av plasteret. Vasket det og har smurt det godt med helosan og aloe vera. Det er litt lim igjen fra plasteret, men det gjør så vondt så jeg klarer ikke å gnikke å gnu. Jeg brukte minimalt med teip, for å unngå store, vonde "sår". Prøvde sportsteip, så nå vet jeg at jeg ikke tåler det. Den fra tatoveringsstudioet er vond, den svir så fort de tar den på. Første gangen jeg tok tatovering så gråt jeg, av smerten fra teipen. Den er blank og litt sånn plastikk aktig. Rar teip som jeg reagerer kraftig på. Så gangene etter ba jeg om å få teipe selv når jeg kom hjem. Det er en teip jeg tåler... men husker ikke hva den heter. Kan man finne ut hva det er man ikke tåler via blodprøve? Altså hva det er i plasteret som jeg ikke tåler? ts Anonymkode: 50257...837 Har du utbredt latexallergi vil det slå ut på blodprøve hvis ikke så er det ikke noen grunn til å teste du vet jo hva du reagerer på. Dette er slik det ser ut og du beskriver ikke utbredt. Hva en lege vil gjøre utover å fraråde deg å bruke plaster/tape som ikke er hypersensitiv eller solkeplaster kommer helt an på legen. (Tape og plaster spør du etter på apoteket og forklarer hva du skal ha.) Bildet kan du spare på og vise til legen slik at han forstår og ser hvordan du reagerer. Anonymkode: 06f3b...3dc
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #15 Skrevet 24. april 2016 Prøv å kjøpe silketeip på apoteket, jeg tåler den bedre enn andre typer teip (får utslett og hevelse av den og, men da etter flere dager, ikke ti minutter). Helt vanlig å ikke tåle slik teip. Anonymkode: c7489...603
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #16 Skrevet 24. april 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du utbredt latexallergi vil det slå ut på blodprøve hvis ikke så er det ikke noen grunn til å teste du vet jo hva du reagerer på. Dette er slik det ser ut og du beskriver ikke utbredt. Hva en lege vil gjøre utover å fraråde deg å bruke plaster/tape som ikke er hypersensitiv eller solkeplaster kommer helt an på legen. (Tape og plaster spør du etter på apoteket og forklarer hva du skal ha.) Bildet kan du spare på og vise til legen slik at han forstår og ser hvordan du reagerer. Anonymkode: 06f3b...3dc Skal til fastlegen for å ta min årlige blodprøve (kronisk vitaminmangel aka jævlig dårlig kosthold ) så kan spørre om å få ta en allergitest da. Har prøvd en type silikonplaster, for arr. Den ene reagerte jeg på, den andre ikke. Har igjen av den jeg tåler. Nimcompop eller noe i den duren. Hvit boks, grønn skrift - alt jeg husker i farten Fikk en type fra sykehuset etter en operasjon, også kjøpte jeg en selv. ts Anonymkode: 50257...837
Sheltay Retrac Skrevet 25. april 2016 #17 Skrevet 25. april 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal til fastlegen for å ta min årlige blodprøve (kronisk vitaminmangel aka jævlig dårlig kosthold ) så kan spørre om å få ta en allergitest da. Har prøvd en type silikonplaster, for arr. Den ene reagerte jeg på, den andre ikke. Har igjen av den jeg tåler. Nimcompop eller noe i den duren. Hvit boks, grønn skrift - alt jeg husker i farten Fikk en type fra sykehuset etter en operasjon, også kjøpte jeg en selv. ts Anonymkode: 50257...837 Er det Mepiform du ikke tåler? For det tåler jeg! Virker som at det som er greit for noe, får andre reaksjon av og omvendt. Hmmm.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #18 Skrevet 25. april 2016 1 minutt siden, Sheltay Retrac skrev: Er det Mepiform du ikke tåler? For det tåler jeg! Virker som at det som er greit for noe, får andre reaksjon av og omvendt. Hmmm. Det den heter ja. Jeg var nære da haha. Det er den jeg tåler :D Fikk en annen arr-teip hos sykehuset, den tålte jeg ikke. Men mepiform tåler jeg. ts Anonymkode: 50257...837
nordlending Skrevet 25. april 2016 #19 Skrevet 25. april 2016 Jeg tåler heller ikke "vanlig" teip. Har ett arr jeg må teipe, og silikonteip er tingen! Mepitac Sitter også lenge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå