AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #1 Skrevet 24. april 2016 Hvorfor er det positivt? Vil ikke det føre til at de svakeste og "mindre viktige" gruppene på en arbeidsplass taper? Anonymkode: be809...62c
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #2 Skrevet 24. april 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det positivt? Vil ikke det føre til at de svakeste og "mindre viktige" gruppene på en arbeidsplass taper? Anonymkode: be809...62c Det er positivt hvis man har rettferdige sjefer, mindre positivt når trynefaktoren får rå. Anonymkode: b3a1b...7cf 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #3 Skrevet 24. april 2016 Hos oss sier de at det kun er organiserte som får gå opp i lønn ved lokaltoppgjør, det er nå vertfall ikke rettferdig. Er det i det hele tatt lov å nekte ansatte å levere lønnskrav? Anonymkode: 73669...dde
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #4 Skrevet 24. april 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hos oss sier de at det kun er organiserte som får gå opp i lønn ved lokaltoppgjør, det er nå vertfall ikke rettferdig. Er det i det hele tatt lov å nekte ansatte å levere lønnskrav? Anonymkode: 73669...dde Du kan levere lønnskrav hver dag om du vil, men hvorfor skal fagforeningen forhandle på vegne av noen som ikke er medlem? Anonymkode: be809...62c
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #5 Skrevet 24. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er positivt hvis man har rettferdige sjefer, mindre positivt når trynefaktoren får rå. Anonymkode: b3a1b...7cf Det er fagforeninger som forhandler lokalt. Ikke at du forhandler med sjefen selv. Anonymkode: be809...62c
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #6 Skrevet 24. april 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er fagforeninger som forhandler lokalt. Ikke at du forhandler med sjefen selv. Anonymkode: be809...62c Ja, men f.eks. hos oss blir man ledelsen og fagforeninge enige om en flat % alle får, så fordeler ledelsen selvresten av potten. Det er der muligheten for trynefaktor kommer inn. Anonymkode: 68667...f8a
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #7 Skrevet 24. april 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er fagforeninger som forhandler lokalt. Ikke at du forhandler med sjefen selv. Anonymkode: be809...62c Jo, som uorganisert forhandler man selv. Og trynefaktoren kan fort bli avgjørende også for de organiserte. Anonymkode: b3a1b...7cf
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #8 Skrevet 24. april 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, som uorganisert forhandler man selv. Og trynefaktoren kan fort bli avgjørende også for de organiserte. Anonymkode: b3a1b...7cf Det er ikke det jeg lurer på! Nå streiker hotell- og restsurantarbeiderne og et av kravene er at de ønsker mer til lokale forhandlinger. Hvorfor er det bra? Anonymkode: be809...62c
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #9 Skrevet 24. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan levere lønnskrav hver dag om du vil, men hvorfor skal fagforeningen forhandle på vegne av noen som ikke er medlem? Anonymkode: be809...62c Ingen har nevnt at fagforeningen skal forhandle for de som ikke er medlem, men at de som ikke er medlem må få levere eget lønnskrav, eller få forhandle for seg selv. Anonymkode: 73669...dde 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #10 Skrevet 24. april 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke det jeg lurer på! Nå streiker hotell- og restsurantarbeiderne og et av kravene er at de ønsker mer til lokale forhandlinger. Hvorfor er det bra? Anonymkode: be809...62c Da kan man kreve mer av overskuddet/mer lønn når bedriften går bra. Er fordi arbeiderne har vært med og løfta bedriften og vil ha litt av kaka de også, ikke bare eieren. Anonymkode: 29cc2...f80
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #11 Skrevet 24. april 2016 Ut i fra min erfaring handler lokale lønnstillegg kun om trynefaktor. Man må være utadvendt og populær for å få det. Husker for tre år siden satt arbeidsgiver og organisasjon sammen og ble enige om krav til den som skulle få: måtte ha ekstra utdanning, ta på seg ekstra verv osv. Jeg oppfylte alle kravene og sendte inn en solid og velbegrunnet søknad. Jeg fikk ingenting. Derimot fikk jobbens peneste 20000, hun hadde ikke engang nok utdannelse for å kunne jobbe der og hadde ikke søkt en gang. Anonymkode: d92cf...cec 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #12 Skrevet 24. april 2016 En annen gang fikk alle på min avdeling 10-30 000 unntatt meg og en til. Ganske tydelig signal på at man ikke er ønsket Anonymkode: d92cf...cec 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #13 Skrevet 24. april 2016 Det er vel fagforeningen som skal forhandle, så hvordan kan det ha betydning om sjefen liker deg eller ikke? Det med at arbeidstakerne får mer av overskuddet gir mening. Det er positivt. Men hva med statlige arbeidsplasser? Akademikerne går også inn for lokal lønnsdannelse. Anonymkode: be809...62c
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #14 Skrevet 25. april 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: En annen gang fikk alle på min avdeling 10-30 000 unntatt meg og en til. Ganske tydelig signal på at man ikke er ønsket Anonymkode: d92cf...cec Eller at dere ikke har prestert som ønsket? Anonymkode: e7693...d83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå