Sarah1991 Skrevet 24. april 2016 #1 Del Skrevet 24. april 2016 Hei! Nå har jeg bestemt meg for å lage kake til 17. mai (noe som er veldig koselig og jeg ELSKER å bake!) :-) Bare... Jeg får ikke til det der med eggedosis. Vet ikke hva jeg gjør galt... Når jeg stivpisker egg og sukker sammen, så hører jeg sukkekornene i røra, og kjenner at jeg tygger på dem når jeg tar en smaksprøve. Det skal vel ikke være slik? I sukkebrødet skal jeg bruke 150 g sukker til eggedosisen, men kan jeg bruke melis istedenfor? Jeg prøvde det en gang (Jeg husker ikke hva jeg lagde da men), og da gikk det greit, men er redd for å ødelegge sukkerbrødet da det er første gang jeg skal lage det (pleier å kjøpe på butikken). Takk på forhånd for svar :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkee Skrevet 24. april 2016 #2 Del Skrevet 24. april 2016 Jeg har tidligere kjøpt finkornet sukker, det løser seg bedre opp. Og, hvis eggene er tempererte, så er det og noe som hjelper på, eggedosisen blir bedre av det også. Så er det det med å ikke piske for hardt og fort, beste resultat får du hvis du bruker litt tid på piskingen. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #3 Del Skrevet 24. april 2016 Sukker kommer i ulik finhetsgrad. Men du skal piske eggedosisien til sukkeret ikke lenger knaser. Opp mot 10 minutters pisking om du har en dårlig mixer. Anonymkode: f2438...873 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snadder Skrevet 24. april 2016 #4 Del Skrevet 24. april 2016 Hvilken type hvisper har du? Det viktigste er at du ikke gir opp. Du må rett og slett hvispe helt til sukkeret er løst opp. Tenk også på størrelsen på egget. Dersom egget du bruker er veldig smått så burde du dobble :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarah1991 Skrevet 24. april 2016 Forfatter #5 Del Skrevet 24. april 2016 Jeg har kjøkkenmaskin med visper på. Den klarer ikke å piske ved kornene. Ei heller den elektriske håndvisperen. Lot en gang kjøkkenmaskinen stå å gå, bare for å se, da det sto at man kunne risikere å stå å vise i opptil 10 min. Den gikk i 25 min uten at kornene var forsvunnet, ja, det var ikke engang blitt bedre. Fant en annen oppskrift på det samme (det var da risboller som skulle lages til jul), og der sto det at jeg kunne bruke melis istedenfor sukker. Kan jeg gjøre det med sukkerbrød? Jeg bruker også helt vanlig sukker, Dan sukker.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #6 Del Skrevet 24. april 2016 Jeg har aldri pisket til sukkerkornene har vært borte.. sukkerbrødene mine har likevel alltid blitt perfekte Anonymkode: ef357...cd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #7 Del Skrevet 24. april 2016 Dersom vispene ikke er helt fri for fett så er eggedosisen vanskelig å få stiv. Stiv eggedosis skal du kunne snubollen på hodet uten at eggedosisen renner ut. Jeg vil tro at å bruke melis istendfor sukker vil gi en altfor søt smak på sukkerbrødet. Og denne eggedosistråden er den merkeligste tråden i hele dag. Anonymkode: f2438...873 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 24. april 2016 #8 Del Skrevet 24. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom vispene ikke er helt fri for fett så er eggedosisen vanskelig å få stiv. Anonymkode: f2438...873 Hvordan skal man få til det når eggeplommer inneholder fett? Blander du ikke med marengs? Laget faktisk eggedosis i dag og etter 7-8 minutter i Kenwooden hadde jeg fluffy og knasefri eggedosis! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #9 Del Skrevet 25. april 2016 6 timer siden, FantasDick skrev: Hvordan skal man få til det når eggeplommer inneholder fett? Blander du ikke med marengs? Laget faktisk eggedosis i dag og etter 7-8 minutter i Kenwooden hadde jeg fluffy og knasefri eggedosis! Temmelig sikker på at den AB'en blander eggedosis og marengs, ja. Det er ved pisking av eggehviter man må passe på å unngå fett, og det er stivpiskede eggehviter som skal kunne snus opp ned. En annen ting: Melis består av pulverisert sukker, og kan derfor ikke søte mer enn sukker gjør for samme mengde. Bruker man vekt til å måle opp og ikke desilitermål burde det funke helt fint, om man ikke har tålmodighet til å piske eggedosisen til sukkeret løser seg opp. Anonymkode: 249f4...034 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå