AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #1 Del Skrevet 24. april 2016 Hjelp! Jeg skal lage en kake til bursdag i dag og den skulle være laktosefri. Så jeg har skaffet laktosefri kremfløte, melk og rømme, men hva med smøret? Er det laktose i smøret? Er det i såfall så lite at det går bra, eller er laktoseintoleranse like sensitivt som cøliaki og nøtteallergi? Anonymkode: bdb88...615 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #2 Del Skrevet 24. april 2016 Jeg reagerer ikke på smør. De fleste tåler litt laktose, og smør har ikke mye av det. Men dette er vanskelig å svare på da vi alle er så forskjellige. Det hadde nok gått bra for de fleste, men det hjelper jo ikke om den du lager til ikke tåler noe. Kan du spørre personen? Anonymkode: 310e6...3ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #3 Del Skrevet 24. april 2016 Det finnes laktosefritt smør/margarin. Ellers er det variabelt hvor sensitive vi med laktoseintoleranse er. Jeg tåler en liten klatt smør/margarin i maten, andre gjør det ikke. Spør hvis du er usikker, ellers ville jeg gått for en laktosefri variant for sikkerhets skyld. Anonymkode: 34f92...a9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 24. april 2016 #4 Del Skrevet 24. april 2016 De fleste laktoseintolerante tåler en viss mengde (inntil 12 gram, tror jeg) laktose pr. dag uten å bli dårlige. Det er ikke en allergi, men om man får i seg for mye laktose, gir det luftsmerter og av og til diare. Personlig tåler jeg smør og harde oster (Norvegia osv), og smør inneholder ekstremt små mengder laktose. Se her for litt mer info. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #5 Del Skrevet 24. april 2016 Det finnes laktosefri margarin. Jeg bruker vanlig margarin, og det går helt fint. Anonymkode: d4787...bd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 24. april 2016 #6 Del Skrevet 24. april 2016 Husker ikke, men jeg tror det går å lage ghee og at det da blir bedre for laktoseintolerante Ghee er når man smelter smøret og kun bruker den blanke delen, men ikke det "grumset" som legger seg i bunnen Lager det ofte selv og mener jeg har hørt at laktoseintolerante kan spise det uten problemer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #7 Del Skrevet 24. april 2016 Laktose kommer fra melk og smør er laget av melk. Hva tror du, egentlig? Det er lett å få tak i margarin som er laget på soya, så bruk det i kaken. Anonymkode: 69a36...4f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gulsofa Skrevet 24. april 2016 #8 Del Skrevet 24. april 2016 Jeg tåler ikke smør, men melange har margarin uten melk (laktose). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #9 Del Skrevet 24. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Laktose kommer fra melk og smør er laget av melk. Hva tror du, egentlig? Det er lett å få tak i margarin som er laget på soya, så bruk det i kaken. Anonymkode: 69a36...4f4 Ikke rart folk kvier seg på å lage mat til allergigere/intolerante når det er slike svar de får når de faktisk spør om råd og veiledning. Anonymkode: 310e6...3ae 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 24. april 2016 #10 Del Skrevet 24. april 2016 Bruk margarin, funker like bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 24. april 2016 #11 Del Skrevet 24. april 2016 Jeg ville ikke ha sjanset på om vedkommende som har laktoseintoleranse reagerer på smør eller ei. Så; hvis det er søndagsåpen butikk i nærheten så tror jeg at jeg hadde dratt dit og kjøpt melkefri melange. Hvis eneste alternativet er det smøret som du har i hus så lag kaken som planlagt og heller si ifra til vedkomende at det er litt smør i kaken så får det være opp til han om han vil spise den Det er utrolig kjipt å spise noe som man tror man tåler (har fått beskjed om at det er lakosefritt) for så å reagere med luftsmerter og diare. Særlig hvis man er i selskap.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruBeist Skrevet 24. april 2016 #12 Del Skrevet 24. april 2016 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 24. april 2016 #13 Del Skrevet 24. april 2016 De fleste laktoseintolerante tåler smør, da det ikke er mye laktose i ekte smør. Det er ikke så enkelt som at "det inneholder melk, ergo er det mye laktose" som noen her prøver seg på. Men noen laktoseintolerante er jo veldig, veldig sensitive, så jeg ville ikke tatt sjansen uten å spørre. Margarin på soya inneholder også melk, så skal man ha det laktosefritt må man gå for margarinvarianten uten melk. Nytter ikke å bare se etter soyamargarin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå