AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #1 Skrevet 24. april 2016 Tenkte jeg bare skulle kjøpe det som var best i test, men ser ut som det er en del kriterier... Dette er fra Forbrukerrådet sine sider. Hva betyr dette med base-modell etc? Hva er vanlig? Vi har isofix i den ene bilen, men ikke i den andre... Men da kjøper man et som passer til begge bilene? De aller beste Babystoler Beste frittstående modell festet med bilbelter: Cybex Aton Q: 79 poeng Beste base-modell festet med bilbelter: Cybex Aton Q: 81 poeng Beste base-modell festet med isofix: Recaro Privia: 86 poeng og anbefalt av AMS Småbarnstoler Beste isofix-modeller (til 18 kg):Concord Reverso: 76 poeng og Plus Test-sertifisert og Britax Max-Fix II: 73 poeng og Plus Test-sertifisert Beste modell festet med bilbelter (til 25 kg): BeSafe iZi Plus: Ikke testet av ADAC/ICRT, men Plus Test-sertifisert og anbefalt av AMS Beltestoler Beste modell festet med bilbelter: Kiddy Guardian Pro: 75 poeng Beste modell festet med isofix: Cybex Solution X2-fix: 78 poeng Anonymkode: e6da3...9a4
ablaze Skrevet 24. april 2016 #2 Skrevet 24. april 2016 Vi har BeSafe Izi Go til baby. Kan brukes med isofixbase eller festes med seler. Passer på vogna med adapter (genialt). Veldig lett og god å bære.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #3 Skrevet 24. april 2016 Jeg har bilseteavtale med If og er utrolig fornøyd. Billig og alltid et sete som er best i test. Får tilsendt nytt sete etterhvert som barnet vokser sammen med embalasje for å sende det brukte tilbake. Det siste setet får man til odel og eie. Anonymkode: 5b189...d20
FantasDick Skrevet 24. april 2016 #4 Skrevet 24. april 2016 (endret) Hvis dere skal ha best i test fra den testen og ikke har isofix i begge bilene er det Cybex Aton Q dere skal gå for. Den kan festes med både isofix og belter, etter der jeg leser. Recaro Privia krever isofix - vi hadde den da lille A var bitteliten. Edit; nå gikk jeg ut fra ar det var babystol dere skulle ha og ikke barnestol. Endret 24. april 2016 av FantasDick
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #5 Skrevet 24. april 2016 5 minutter siden, FantasDick skrev: Hvis dere skal ha best i test fra den testen og ikke har isofix i begge bilene er det Cybex Aton Q dere skal gå for. Den kan festes med både isofix og belter, etter der jeg leser. Recaro Privia krever isofix - vi hadde den da lille A var bitteliten. Edit; nå gikk jeg ut fra ar det var babystol dere skulle ha og ikke barnestol. Takk for hjelpen! Anonymkode: e6da3...9a4
mimmis25 Skrevet 24. april 2016 #6 Skrevet 24. april 2016 Vi har Cybex Aton Q. Veldig fornøyd. Brukes mest med isofix, men veldig lett å feste med bilbelte også!
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #7 Skrevet 24. april 2016 51 minutter siden, mimmis25 skrev: Vi har Cybex Aton Q. Veldig fornøyd. Brukes mest med isofix, men veldig lett å feste med bilbelte også! Takk! Hvor kjøpte dere det? Jeg har sett på en del nettsider nå, men finner bare den som heter Cybex Aton?/ Anonymkode: e6da3...9a4
mimmis25 Skrevet 24. april 2016 #8 Skrevet 24. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk! Hvor kjøpte dere det? Jeg har sett på en del nettsider nå, men finner bare den som heter Cybex Aton?/ Anonymkode: e6da3...9a4 Kjøpte det på Barnas Hus. Må visst kjøpes i butikk, og ikke på nettbutikken deres. Mener det er flere butikker som har det
Amarone Skrevet 24. april 2016 #9 Skrevet 24. april 2016 (endret) 10 timer siden, FantasDick skrev: Recaro Privia krever isofix - vi hadde den da lille A var bitteliten. Recaro Privia kan også festes med belte i følge bruksanvisningen. Jeg vet ikke hvordan den da kommer ut i testene. Vi hadde den som babystol (med base og isofix), og var kjempefornøyd. Brukte den en gang med belte i taxi - det var enkelt å feste sete med belte. Endret 24. april 2016 av Amarone Skrivefeil
Gjest Sobril Skrevet 24. april 2016 #10 Skrevet 24. april 2016 10 timer siden, mimmis25 skrev: Vi har Cybex Aton Q. Veldig fornøyd. Brukes mest med isofix, men veldig lett å feste med bilbelte også! Vi har denne vi også. Bruker den med både isofix og belte på én gang
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #11 Skrevet 24. april 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenkte jeg bare skulle kjøpe det som var best i test, men ser ut som det er en del kriterier... Dette er fra Forbrukerrådet sine sider. Hva betyr dette med base-modell etc? Hva er vanlig? Vi har isofix i den ene bilen, men ikke i den andre... Men da kjøper man et som passer til begge bilene? De aller beste Babystoler Beste frittstående modell festet med bilbelter: Cybex Aton Q: 79 poeng Beste base-modell festet med bilbelter: Cybex Aton Q: 81 poeng Beste base-modell festet med isofix: Recaro Privia: 86 poeng og anbefalt av AMS Småbarnstoler Beste isofix-modeller (til 18 kg):Concord Reverso: 76 poeng og Plus Test-sertifisert og Britax Max-Fix II: 73 poeng og Plus Test-sertifisert Beste modell festet med bilbelter (til 25 kg): BeSafe iZi Plus: Ikke testet av ADAC/ICRT, men Plus Test-sertifisert og anbefalt av AMS Beltestoler Beste modell festet med bilbelter: Kiddy Guardian Pro: 75 poeng Beste modell festet med isofix: Cybex Solution X2-fix: 78 poeng Anonymkode: e6da3...9a4 Problemet med å velge best i test fra en test, er at du ikke vet om setet passer i den bilen det skal brukes i. For noen uker siden var det tråd her inne der en bruker hadde gjort nettopp dette. Når hun så skulle montere setet så passet det ikke i noen av de to bilene hun skulle bruke setet i. Derfor ta turen til en butikk og prøv setet i bilen før du kjøper. Og der var en test for litt siden, der biste det seg at isofix festene på flere seter ikke var gode nok til å holde ved en kraftig kollisjon. Bruk derfor både isofix og bilens bilbelte. Anonymkode: e887e...fec
FantasDick Skrevet 24. april 2016 #12 Skrevet 24. april 2016 1 time siden, Amarone skrev: Recaro Privia kan også festes med belte i følge bruksanvisningen. Jeg vet ikke hvordan den da kommer ut i testene. Vi hadde den som babystol (med base og isofix), og var kjempefornøyd. Brukte den en gang med belte i taxi - det var enkelt å feste sete med belte. Ja jøss, det har du helt rett i! Har alltid vært helt sikker på at den må ha base, jeg - men ser jo nå at den kan festes med belte. Hvordan sikkerheten blir da vet jeg ikke, da alle testene spesifiserer "med isofixbase".
Amarone Skrevet 24. april 2016 #13 Skrevet 24. april 2016 Vi byttet til Concord Reverso som småbarnsstol. Den kom med et nyfødtinnlegg, så det er mulig å bruke det setet hele tiden, selv om det er anbefalt å bruke babystol. Også veldig fornøyd med dette setet.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #14 Skrevet 25. april 2016 15 timer siden, Amarone skrev: Vi byttet til Concord Reverso som småbarnsstol. Den kom med et nyfødtinnlegg, så det er mulig å bruke det setet hele tiden, selv om det er anbefalt å bruke babystol. Også veldig fornøyd med dette setet. Å bruke et sånt sete til nyfødt høres ikke mye fornuftig ut. Selv med nyfødtinnlegg i. Det blir ingen god posisjon for en liten baby. Man mister dessuten muligheten til å bære setet rundt. Her er det i alle fall veldig kjekt å la babyen sitte i setet om man skal inn på butikken feks. Med dette setet blir man avhengig av å ha vogn og evt vekke baby. I forhold til tester så har de høstet endel kritikk i forhold til at setene er testet mot feks tyske veistandarder, noe som er ganske ulikt de vi har i Norge. I tillegg er det mange av de populære setene i Norge som virker overraskende skrøpelige. Feks har de bare isopor akkurat der det er påbudt og ellers finner du bare plast hele veien. Det har vært sånn på de cybex- og maxi cosi-setene jeg har sett i alle fall. For meg har Besafe vært de eneste som har skilt seg positivt ut i forhold til at de er norske, lager seter til nordiske veier, har mye isopor og annet i setene. Et annet viktig poeng synes jeg er at man har fempunktssele mot trepunkts i mange av de andre populære setene, noe som kan utgjøre en forskjell i kollisjon. Bilsetejungelen er vanskelig :-) I forhold til å ha isofix og ikke så er det i utgangspunktet ingen forskjell sikkerhetsmessig i en kollisjon. Det er derimot mye større sjans for feilmontering om man bruker belter og da vil det jo utgjøre en forskjell allikevel. Anonymkode: cb267...48c
Gjest Sisti Skrevet 25. april 2016 #15 Skrevet 25. april 2016 Dere som har Recaro Privia - finnes det adapter til denne så den kan festes til vogn? Hva med Cybex? Mange sier det er SÅ praktisk å kunne ha bilstolen på vogna, men etter mitt inntrykk er det vanskelig å finne adapter hvis man ikke går for de mest kjente merkene som BeSafe, Maxi Cosi og Britax? Men Recaro er jo best i test, så vet ikke helt om vi virkelig skal prioritere "praktisk" over "mest sikkert".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå