Gå til innhold

Legitimasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om du hadde jobbet på resturant og hadde fått en familie på feks 5. Der mor, far, mormor, morfar og ei jente på 19 som hadde sett betraktelig yngre ut. 

Og de alle hadde bestilt alkohol. Hadde du spurt om leg da?

Anonymkode: a5855...94f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis den som bestiller ikke er 19 åringen, så nei. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

Anonymkode: 69df0...84b

Gjest Dwight
Skrevet

Ja hvis alle bestiller en enhet, så hadde jeg spurt minstemann. Har selv opplevdt å bli spurt om legg fordi vi hadde med en som var en del yngre. 

Skrevet

Du skal påse at mindreårige ikke nyter alkohol. Jeg ville spurt om legitimasjon om jeg var av den oppfatning at det ble bestilt alkohol til noen som, i mine øyne, ikke oppfyller alderskravet i alkoholloven. 

Skrevet

Du har rett og plikt til å sjekke ID, og mange har praksis å spørre om id selv om personen ikke drikker. Da kan man informere næringsetaten om at man har sjekket og at hen ikke har drukket alkohol.

Jeg ville neppe sjekket hvis hun var søt da.

Skrevet

Det er jo et skjønnsmessig spørsmål. Jeg kan faktisk ikke huske å noen sinne ha blitt spurt om legitimasjon som mindreårig på restaurant med mine foreldre. Men man må jo i slike tilfeller følge med på antall enheter som bestilles, og eventuelt følge det opp om man får inntrykk av at noen som kan være mindreårige skal drikke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde barn (ikke yngre enn 16) fikk lov til å drikke med foreldrene tilstede? 

Anonymkode: c41fc...bb5

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde barn (ikke yngre enn 16) fikk lov til å drikke med foreldrene tilstede? 

Hva mener du nå? En mellom 16 og 18 år har ikke lov å nyte alkohol, uavhengig om foreldrene er tilstede eller ei.

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er straffbart å selge, skjenke eller utlevere alkohol til personer under 18 år, og alkohol med en styrke på mer enn 22 prosent til personer under 20 år.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Fireball skrev:

Hva mener du nå? En mellom 16 og 18 år har ikke lov å nyte alkohol, uavhengig om foreldrene er tilstede eller ei.

Så man kan ikke la 16+ ha et lite glass på nyttårsaften?

Gjest New Girl
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan, men det er ikke lovlig. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I selskaper innenfor hjemmets 4 vegger eller bygdefest på lokalet der alle har med egen alkohol skjer vel dette ganske ofte, men om noen med skjenkebevilgning lar en 16-åring drikke alkohol i sine lokaler mister de bevilgningen om det blir oppdaget. Hva foreldrene mener har ingenting å si. (Loven er absolutt og gir ikke noe slingrinsmonn, men det er bare så mye vanskeligere å håndheve den på private arrangementer.)

Anonymkode: 4bb79...59e

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I selskaper innenfor hjemmets 4 vegger eller bygdefest på lokalet der alle har med egen alkohol skjer vel dette ganske ofte, men om noen med skjenkebevilgning lar en 16-åring drikke alkohol i sine lokaler mister de bevilgningen om det blir oppdaget. Hva foreldrene mener har ingenting å si. (Loven er absolutt og gir ikke noe slingrinsmonn, men det er bare så mye vanskeligere å håndheve den på private arrangementer.)

Man mister ikke bevillingen fordi man lar en 16-åring drikke alkohol. Man får åtte prikker med det nye prikksystemet, og om man da får fire prikker til i løpet av to år, så mister man bevillingen for en periode. Det er ingen enkeltovertredelse som kan gi inndragning lenger, men som oftest kommer jo brudd på skjenkebestemmelsene sammen.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, nordpedant skrev:

Man mister ikke bevillingen fordi man lar en 16-åring drikke alkohol. Man får åtte prikker med det nye prikksystemet, og om man da får fire prikker til i løpet av to år, så mister man bevillingen for en periode. Det er ingen enkeltovertredelse som kan gi inndragning lenger, men som oftest kommer jo brudd på skjenkebestemmelsene sammen.

Her var jeg for rask, ja. Takk for rettelsen! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...