Gå til innhold

Russesønn slått med i natt...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Første kveld som russ.... Han var på vei til T banen, alene, og ble slått ned bakfra. Sparket mens han lå nede. Ringte fra legevakta og jeg hentet han. Er helt knust. Han vil ikke være russ lengre. Jeg har sån angst.... Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 0946b...07b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anmelde. 

Anonymkode: 82dfd...04c

• Liker 9
Skrevet (endret)

...

Endret av Trude.lutt
ønsker å være anonym
AnonymBruker
Skrevet

Dersom han får psykiske ettervirkninger av dette, er fastlege og henvisning til f.eks psykolog en god idé. 

Anonymkode: 82dfd...04c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han snakket med politiet, dette var på Tryvann. Totalt kaos. de kjøre han til majorstua, deretter ambulanse til legevakta. Full undersøkelse, usikker om hjernerystelse. Ringte meg og gråt, jeg råkjørte til oslo og hentet han, Han er ferdig med russetiden. 'Gjerningsmennene; kledd i russedress.....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be han manne opp og kose seg med resten av russe tiden! Om han havner i samme situasjon så ber du han gi alt for å beskytte seg og sloss tilbake. Uansett om han kommer ut seirende eller får juling så er dette en bra ting at han står opp for seg selv! Om han ikke klarer det en gang, jupp da blir han skada for mange år fremover.

Man kan læres å være uredd! Er han en pusssy nå vil han være det resten av livet. Det er helt ok å være redd iblant, det er ikke ok å sloss, MEN må man så må man. Er jo ikke han som er ute etter bråk, men når bråk kommer til han så må han gi alt for å beskytte seg selv.

Hardt og brutalt men er 100% sant åssen han blir de neste årene i livet. En som er redd og ikke klarer å stå opp for seg selv? Eller en med høy selvtillit og alltid tørr å si fra og har litt ben i nesa, BALLER :) 

Anonymkode: d65a2...63b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be han manne opp og kose seg med resten av russe tiden! Om han havner i samme situasjon så ber du han gi alt for å beskytte seg og sloss tilbake. Uansett om han kommer ut seirende eller får juling så er dette en bra ting at han står opp for seg selv! Om han ikke klarer det en gang, jupp da blir han skada for mange år fremover.

Man kan læres å være uredd! Er han en pusssy nå vil han være det resten av livet. Det er helt ok å være redd iblant, det er ikke ok å sloss, MEN må man så må man. Er jo ikke han som er ute etter bråk, men når bråk kommer til han så må han gi alt for å beskytte seg selv.

Hardt og brutalt men er 100% sant åssen han blir de neste årene i livet. En som er redd og ikke klarer å stå opp for seg selv? Eller en med høy selvtillit og alltid tørr å si fra og har litt ben i nesa, BALLER :) 

Dette tar jeg ikke seriøst

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette tar jeg ikke seriøst

Få komme deg ut litt og oppleve litt da vettu, sånn er verdenen, spesielt storbyer som Oslo

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Få komme deg ut litt og oppleve litt da vettu, sånn er verdenen, spesielt storbyer som Oslo

Skjønner ikke helt hva du vil med disse innleggene. Gutten er 18 år, han har vært utsatt vold. Og du mener han må tøffe seg opp? Kommer ikke til å svare deg mer.Hilsen TS

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første kveld som russ.... Han var på vei til T banen, alene, og ble slått ned bakfra. Sparket mens han lå nede. Ringte fra legevakta og jeg hentet han. Er helt knust. Han vil ikke være russ lengre. Jeg har sån angst.... Hva kan jeg gjøre?

Mulig jeg er heeelt på jorde her men..., er han på russebuss/i en russegjeng? Mange russebusser/russegrupper har "rivaler" (idiotisk nok som det høres ut), og det har ikke vært ukjent at det oppstår konflikter av fysisk karakater mellom de ulike "grupperingen". Kanskje du skulle spørre ham om han har noen anelse om hvem det er? Virker litt søkt at noen totalt tilfeldige folk skal slå han ned.. Mulig at noen er ute etter ham/gruppa hans?

Uansett er dette totalt galskap fra russen som slo ham ned, og utrolig feigt! Din sønn alene blir angrepet BAKFRA av flertallige russ, nei blir helt sjokkert altså..

Anonymkode: 96740...cd0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg er heeelt på jorde her men..., er han på russebuss/i en russegjeng? Mange russebusser/russegrupper har "rivaler" (idiotisk nok som det høres ut), og det har ikke vært ukjent at det oppstår konflikter av fysisk karakater mellom de ulike "grupperingen". Kanskje du skulle spørre ham om han har noen anelse om hvem det er? Virker litt søkt at noen totalt tilfeldige folk skal slå han ned.. Mulig at noen er ute etter ham/gruppa hans?

Uansett er dette totalt galskap fra russen som slo ham ned, og utrolig feigt! Din sønn alene blir angrepet BAKFRA av flertallige russ, nei blir helt sjokkert altså..

Anonymkode: 96740...cd0

Han er rusle russ, uten buss. Gikk alene for å ta tbanen, måtte rekke siste toget hjem. Det han vet er at de som slo dessverre var våre nye landsmenn. Han har ikke vært så opptatt av russetiden, men for et par dager sa han at han gledet seg. I natt ble dette ødelagt.Nå vil han ikke dra til landstreff osv...... Dessverre virker det som om det å få på russedress gir en litt mindre hjernekapasitet.....

AnonymBruker
Skrevet

Det samme skjedde meg. Grusom opplevelse og det bør absolutt anmeldes. Det tok litt over et år før vår rettssak var over og det å gå å vente på den var en stor psykisk påkjenning. 

Anonymkode: a7d9f...533

AnonymBruker
Skrevet

Han kan jo være russ uten å dra på de store treffene. Da jeg var russ (riktignok for over 10 år siden) var jeg ikke med på noen sånne store ting, hadde ikke russebil heller, men var med på de tingene som skjedde lokalt. Kanskje litt lettere når man bor på et lite sted. Han høres ut som en fornuftig gutt som ikke legger så mye i russetiden, han har kanskje noen venner som heller ikke bryr seg så mye om det? Det er dumt at blind vold skal ødelegge, skjønner godt at han ikke har lyst mer, men jeg håper han kan ha det gøy med kompisene sine likevel. Du som mamma får trøste så godt du kan og tross alt betyr jo ikke russetiden noe som helst i den store sammenhengen. God bedring til sønnen din!

Anonymkode: ddb62...590

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi snakket sammen i natt. Han gråt mye. Opplevde seg ikke ivaretatt av politiet som kom. De var opptatt med selve treffet. Hadde sagt til han at han ikke kom til å få noe problemer? Han skal kanskje rulle litt i nærmiljøet. Da kan jeg hente han hvor som helst, når som helst. Nå skal jeg prøve å få sove litt, ikke lett...... fryktelig opprørt og full av angst. Han sover nå. Har sjekket han et par ganger...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det må være en sur start på russetida. Verre enn min da jeg ble syk på russedåpen i min tid, og ble sengeliggende første uka. Han er bare rød (eller er han blåruss?) en gang i livet. Han bør prøve å nyte den så godt som mulig. Det er en grunn til at russejenter gjerne oppfordres til å gå ute sammen to og to hele tiden. Selv om det er en forskjell på seksuelle overgrep, og andre fysiske overgrep, så burde dere voksne oppfordre gutterussen til å gå sammen to og to også. Du kan kanskje kontakte lærerne på skolen for å be de ta en alvorsprat med hele kullet om dette på generelt grunnlag, og snakke mer med gutten din om hvilke forhåndsregler han kan ta selv når han er ute (aldri ta i mot drinker fra andre på fest da man ikke kan være sikker på hva som kan være puttet oppi dem etc.). Jeg hadde en veldig artig russetid da jeg var russ, og de fleste av oss var ikke påvirket av alkohol da vi gikk på en kristen vgs. Det går jo an å prøve å ha et mindre alkoholinntak for andre også. Jeg tror det ville forhindret flere slagsmål. Vet han konkret hvem gjerningsmennene er, bortsett fra at de også er russ? Jeg tenker umiddelbart at de må jo være påvirket av alkohol. Det kan nok ikke skade å sende en "ris-melding" til politiet heller om hvordan han følte seg ivaretatt av dem heller. 

Anonymkode: 8b251...33e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han aner hvem hvem de var. Ble slått ned bakfra, og sparket i siden da han lå nede. En annen russ fikk tak i politiet. Ansiktet er et stort skrubbsår, kul i bakhode og vondt i ribben. Legen på legevakta tok bilder av hode. Vi har fått snakket sammen og han er i ok form. Vil ta et par dager til å tenke på resten av russetiden. Flere venner som har kontaktet han.

Skrevet

Hei mor, du skal ikke sutre og si at du "får angst", hva er du egentlig, en umoden mammablogger eller et voksent menneske?

Nå skal du være sterk og støtte sønnen din som nok er skremt & redd. Anmeld hendelsen og kontakt fastlegen som kan henvise til psykolog hvis han trenger å bearbeide dette ytterligere.

Ta deg sammen!!

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Antoinette skrev:

Hei mor, du skal ikke sutre og si at du "får angst", hva er du egentlig, en umoden mammablogger eller et voksent menneske?

Nå skal du være sterk og støtte sønnen din som nok er skremt & redd. Anmeld hendelsen og kontakt fastlegen som kan henvise til psykolog hvis han trenger å bearbeide dette ytterligere.

Ta deg sammen!!

Min reaksjon har ikke han sett. Vet ikke hvordan du hadde reagert på å få telefon midt på natten og så kjøre i 40 min får du fikk sett han. En helt naturlige reaksjon er det vel. Jeg har ikke sutret foran han. Jeg har trøstet og pratet med han. Spurt om han vil til legen i morgen. Det vil han ikke. Politiet kom til stedet, så skadene og kjørte han til sentrum. De har har navn og nr. Han opplevde seg ikke forstått. Legevakta var full av russ som var skadet.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner at du som mamma er redd.

Men. Din sønn er faktisk voksen og deltar på voksenaktiviteter. Og du skriver selv legevakta er full av russ som er skada. Det er trist for ALLE som sitter på legevakta en lørdag. Been there done that - med kronisk syke barn. (1-8 år var vi der ofte...)

Støtter Antoinette her. Ta deg sammen, vær en støttende mor, hjelp han anmelde, ta bilder av skadene, be om kopi fra legevakten, etc. At du mener at din sønn ikke merker at du er redd er jo bare tull. Han er voksen for pokker. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Anmeld så fort som mulig. Alle t-banestasjonene har videoovervåkning, og hvis dere er heldige har de fanget opp gjengen, slik at politiet kan få et signalement å gå etter. Alt hjelper! Husk å notere sånn ca. klokkeslett, ta bilder av skadene, og få med dokumentasjon fra legevakten. 

Anonymkode: 0cfa0...dea

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...