Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ikke skriv dialekt!!! :dry: Jeg gidder ikke dette mer. Alle har en dialekt, jeg også, men det er ikke i alle sammenhenger det passer å skrive den. Med venner? Ja, hvorfor ikke? Det gjør jeg i blant også. Men du er ikke venner med alle i kommentarfeltet på VG eller TV2, og er det ikke meningen at vi skal forstå hva du skriver? 

Jeg kan lese bokmål og nynorsk, men trøndersk er ikke et skriftspråk. Jeg har ikke lært å lese det på skolen, altså er ikke mentalt forberedt til å lese dialekt. Når du bruker dialekt så hopper jeg ofte over det du skriver fordi jeg vil ikke bruke min tid til å knekke en språkkode fordi du ikke kan holde deg til en standard som vi faktisk bruker her i Norge. Det tar lengre tid å lese dialekt selv om jeg skjønner det til slutt. Jeg velger å ikke bruke tid på det.

Jeg elsker at vi nordmenn har forskjellige dialekter. Jeg syns at alle bør være stolt over dialekten sin, men vi har også to skriftspråk i dette landet. 

Jeg tror du har en bedre sjanse å bli hørt om du skriver på bokmål eller nynorsk, ja til og med om du skriver på engelsk. Du kommentere vel fordi du vil at vi skal lese det? 

Endret av Chiyo
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Æ e uenig med dokker som mene d

Skrevet

Jeg skriver ikke dialekt selv, og hopper ofte over innlegg som er skrevet på dialekt fordi jeg synes det blir for slitsomt å lese. Og så bryr jeg meg ikke noe mer om det. Jeg er ikke så nysgjerrig at jeg må få med meg absolutt alt folk skriver rundt om på internett. Det er ikke sånn at det som skrives her er så veldig viktig, sånn egentlig. Ikke er det noe jobbrelatert eller en skoleoppgave. Ikke skriver disse en artikkel for en avis og i alle fall ikke en forskningsartikkel. Det er absolutt ingen grunn til at disse menneskene ikke skal få skrive dialekt om det er det de ønsker selv, de ytrer kun sin egen mening, tanker og/eller følelser. Det får være grenser på hva vi andre skal bry oss med. 

Du skriver at du ikke gidder å bruke tid på å lese disse innleggene med dialekt, så hvorfor gidde å bruke tid på å irritere deg over dem? Om disse menneskene "taper" lesere og tilbakemeldinger på innleggene sine på grunn av dette, og tenker at dette er et problem, så gjør de sikkert noe med det selv. Men sannsynligvis gir de faen i om du og jeg ikke gidder å lese innleggene deres kun fordi de er skrevet på dialekt. 

Skrevet

Ja, du sier noe der. De skriver nok bare for seg

selv.:rolleyes:

Jeg irriterer meg over det fordi det er mange som gjør det på andre nettsider som er viktige også. På Facebook grupper for eksempel når man gir beskjeder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...