Gå til innhold

Stadig økt kredittgrense, hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For et par år siden skaffet jeg meg er kredittkort. Nærmere bestem fra Bank Norwegian. Tanken var å bruke det på reise og på større innkjøp, slik at jeg kunne tjene opp cash points. Da jeg søkte om kortet, fikk jeg 20 000 i kredittgrense, mer enn nok for mitt bruk. Jeg har brukt korter som keg planla og har aldri betalt renter. 

Så over til spørsmålet. To ganger i løpet av tiden jeg har hatt kortet, har jeg fått økt kredittgrense uten å ha bedt om det. Jeg har bare fått en mail om at de nå kan tilby meg mer kreditt. Først økte det til 30 000 og nå sist 50 000. Hvorfor får jeg mer kreditt enn jeg har bedt om og trenger? Jeg kunne helt sikkert ha gitt beskjed om at jeg ikke ønsket mer enn 20 000, det er ikke det som er poenget. Jeg lurer bare på hvorfor bankene opererer på denne måten.

Anonymkode: 83faf...a45

AnonymBruker
Skrevet

De satser på at du ikke kan betale det du bruker,  og at du må betale renter slik at de tjener penger. 

Anonymkode: 76426...da9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har inntektene dine økt i tilknytning til kredittrammeøkningen? Kommer mailene like etter at du har fått skatteoppgjøret? 

Anonymkode: 25904...16e

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bare reservere deg mot økning av kredittgrense. Jeg har gjort det med mitt og trenger ikke å tenke mer på det. 

Anonymkode: 5f798...55b

Skrevet

Den viktigste indikatoren på om du vil gjøre opp gjelden din er betalingsvilje. Hvis du konsekvent betaler regningene dine i tide har de større tiltro til at du har orden i økonomien, og da øker de grensene. Det er vanlig at kredittkortene gir deg lavere grense de første 6 månedene, fram til de ser at du faktisk betaler. Slik får de silt ut de som søker etter kredittkort fordi de har økonomiske vanskeligheter og uorden i økonomien. En person med rusproblemer, eller spillegjeld eller masse inkassogjeld vil slite med å betale faktura, da er det mye bedre at de bare har 20 000 i kreditt enn at de får 200 000, derfor begynner de lavt og øker gradvis.

Automatisk økning er praktisk både for kunden og for banken. Jeg kan ikke se noen ulemper med det for noen med orden i økonomien. Jeg vil heller ha 10 000 for mye i kreditt enn 10 000 for lite, og finnes det virkelig folk med så lite kontroll at de må få "Ikke godkjent" før de slutter å bruke penger? Det er også greit å slippe å søke, jeg vet jo aldri når banken mener jeg er klar for mer kreditt, da foretrekker jeg at de sier i fra framfor å prøve hver måned. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har inntektene dine økt i tilknytning til kredittrammeøkningen? Kommer mailene like etter at du har fått skatteoppgjøret? 

TS her. 

Inntekten min er uendret og siste økning kom i midten av februar. 

Jeg forstår jo at kredittselskapet ønsker å tjene penger, men så langt har jo jeg vært dårlig butikk. 

AnonymBruker
Skrevet

"Led oss ikke inn i fristelse
Men frels oss fra det onde"

Send dem en bønn.

Anonymkode: 67ce2...1cc

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Jeg forstår jo at kredittselskapet ønsker å tjene penger, men så langt har jo jeg vært dårlig butikk. 

Du er ikke så dårlig butikk selv om du betaler i tide. Kredittkorttransaksjoner (typisk VISA eller Mastercard) har gjerne et par prosents gebyr i forhold debitkort som er nesten gratis. Det er bare at butikken betaler dette, så du ser det ikke.

Se f.eks. her

Sitat

Mens BankAxept gjerne har en transaksjonskostnad på 10-20 øre, må butikken vanligvis betale rundt to prosent for hver Visa eller Mastercard-betaling. Det betyr at hvis du kjøper varer for hundre kroner, koster det butikken 10-20 øre at du betaler med BankAxept, mens de betaler 2 kroner hvis du bruker Visa eller Mastercard.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, kgus skrev:

Du er ikke så dårlig butikk selv om du betaler i tide. Kredittkorttransaksjoner (typisk VISA eller Mastercard) har gjerne et par prosents gebyr i forhold debitkort som er nesten gratis. Det er bare at butikken betaler dette, så du ser det ikke.

Se f.eks. her

Det er riktig at butikkene betaler mer for VISA og Mastercard enn Bankaxept. Men den kostnaden blir betalt gjennom høyere pris på varene. Hvis alle hadde betalt med Bankaxept, hadde vareprisene vært litt lavere. Men det kommer kkke til å skje. Så lenge situasjonen er som den er, så lønner det seg å betale med kredittkort. På den måten kan man være gratispassasjer med dem som betamer med bankaxept eller kontanter.

Anonymkode: 00f46...aa3

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Dette blir interessant å følge med på. Jeg fikk Norwegian kredittkort i vinter. Foreløpig har de ikke økt kredittgrensen. Mastercardene mine er uforandret kredittkrense på sinden jeg fikk dem for flere år siden. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Tviler på at inntekt spiller noen rolle, så vidt jeg forstår må de gjennomføre kredittsjekk for å sjekke inntekten din, og da ville du mottatt gjenpartsbrev.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig at butikkene betaler mer for VISA og Mastercard enn Bankaxept. Men den kostnaden blir betalt gjennom høyere pris på varene. Hvis alle hadde betalt med Bankaxept, hadde vareprisene vært litt lavere. Men det kommer kkke til å skje. Så lenge situasjonen er som den er, så lønner det seg å betale med kredittkort. På den måten kan man være gratispassasjer med dem som betamer med bankaxept eller kontanter.

Anonymkode: 00f46...aa3

For det første er det 2-3 ganger dyrere for butikken å ta i mot kontanter, så dersom noen er gratispassasjerer er det de som betaler kontant. Det er det desidert dyreste betalingsmiddelet. Dersom alle hadde gått fra kontanter til kredittkort ville butikkene spart enormt mye penger.

Bankaxept er mye billigere, men det er en særnorsk greie, og da må butikkene tilby betaling med VISA/MasterCard hvis de vil ha utenlandske kunder. Egentlig burde alle bruke kredittkort, det er jo mange fine bonuser der, og så blir det så oversiktlig. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir interessant å følge med på. Jeg fikk Norwegian kredittkort i vinter. Foreløpig har de ikke økt kredittgrensen. Mastercardene mine er uforandret kredittkrense på sinden jeg fikk dem for flere år siden. 

Er det MasterCard fra tradisjonelle banker (DNB, DanskeBank, Nordea) eller fra utlånsbanker (Santander, Bank Norwegian, Ya Bank)? Jeg har aldri opplevd at en tradisjonell bank øker kredittgrensen, men Santander økte kredittgrensen etter 8 måneder. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Er det MasterCard fra tradisjonelle banker (DNB, DanskeBank, Nordea) eller fra utlånsbanker (Santander, Bank Norwegian, Ya Bank)? Jeg har aldri opplevd at en tradisjonell bank øker kredittgrensen, men Santander økte kredittgrensen etter 8 måneder. 

Tradisjonell bank. Betaler alltid inn før rentene begynner å løpe. (Les: Gallopere.)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også Bank Norwegian, og bruker det på samme måte som deg. I løpet av de årene jeg har hatt kortet har kredittgrensa økt fra 20 000 til 75 000. Jeg har bare antatt at det er fordi jeg alltid betaler i tide, men jeg har jo ikke behov for så høy grense. 

Anonymkode: 9b274...0e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...