AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #1 Skrevet 23. april 2016 Hva gjør man hvis barnet på 17 bor hos moren og er helt på bærtur. Drikker en del, røyker hæsj, skulker skolen og henger med eldre venner ute på byen hele natt i helgene. Moren er sånn ,,det går over,, og setter ingen grenser. De holder seg sammen og ekskluderer meg helt ut. Jeg kan ikke bare sitte og se barnet mitt ødelegge livet sitt. Moren vil ikke snakke om det og gadd ikke å dukke opp på familiekontoret når vi fikk time. Hva kan jeg gjøre ? Det er jeg som gir lommepenger og er økonomisk støtte. Er det lurt å kutte ut lommepenger, planer om å betale lappen osv ? Jeg har prøvd med å sette krav, med belønning ,men datteren min bryr seg bare ikke. Anonymkode: 37b87...e3b
ajarRun Skrevet 23. april 2016 #2 Skrevet 23. april 2016 Høres helt normalt ut, ikke vær så streng. "ødelegger livet sitt", c'mon, hun er 17. Hvem gjorde ikke noe dumt når de var 17? Du er litt vel dramatisk. Slapp av, ta deg et glass vin, og nyt livet. Genialt å kutte lommepenger og slikt dersom du ikke ønsker å være del av hennes liv.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #3 Skrevet 23. april 2016 Jeg ville kuttet lappen om mitt barn røyka hasj, og heller få muligheten til å få den igjen om hun kutter ut hasj. Det er jo ulovlig, og ikke alltid like heldig. For selv om mange som bruker hasj påstår at det ikke er bivirkninger av det, så er det faktisk det. Både kortsiktige og langsiktige. Dessuten er det ofte ikke lange veien til å prøve andre rusmidler når man først har startet på ett. Husk også at det er lommepenger fra deg som gjør at ditt barn har råd til hasj og alkohol, som det er du som må bestemme om du skal kutte dette eller ikke. Det kan være en fase, men det behøver ikke å være det. Jeg hang i litt ulike miljø da jeg var ung, hadde venner over alt. Men opp i gjennom årene har jeg sett at mange av de vennene som har kommet litt skjevt ut i ungdommen også sliter i voksen alder med ett eller annet, gjerne angst eller inn og ut av rehab. Jeg ville i alle fall satt strengere krav til mitt barn. Anonymkode: 1cd20...575 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #4 Skrevet 23. april 2016 Jeg hadde aldri betalt lappen for noen som holder på med hasj i alle fall! Holder de først på med det, ser jeg for meg at de ikke kan ha så høy etikk med tanke på trafikksikkerhet heller. Hadde ikke vært forsvarlig. Jeg hadde nok også tatt en tur til familievernkontoret for å få profesjonelle råd. Kvinneguiden kan være bra, men i visse tilfeller er det best med hjelp fra folk som kan henvise til riktige fagpersoner å snakke med. Anonymkode: 4273a...bf9
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #5 Skrevet 23. april 2016 1 time siden, ambivalentReaction skrev: Høres helt normalt ut, ikke vær så streng. "ødelegger livet sitt", c'mon, hun er 17. Hvem gjorde ikke noe dumt når de var 17? Du er litt vel dramatisk. Slapp av, ta deg et glass vin, og nyt livet. Genialt å kutte lommepenger og slikt dersom du ikke ønsker å være del av hennes liv. Det er en viss forskjell på å gjøre rampestreker mot alle og enhver, og på å dra hasj inn i bildet. Anonymkode: 4273a...bf9
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #6 Skrevet 23. april 2016 Jeg hadde ikke giddet å gi økonomisk støtte til en person som røyker og drikker opp pengene hun får. Anonymkode: e3220...ab9
ajarRun Skrevet 23. april 2016 #7 Skrevet 23. april 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en viss forskjell på å gjøre rampestreker mot alle og enhver, og på å dra hasj inn i bildet. Anonymkode: 4273a...bf9 Ja, den ene skader andre den andre skader ingen. Ville heller prøvd å brukt litt kvalitetstid sammen med henne enn å dytte henne unna.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #8 Skrevet 23. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør man hvis barnet på 17 bor hos moren og er helt på bærtur. Drikker en del, røyker hæsj, skulker skolen og henger med eldre venner ute på byen hele natt i helgene. Moren er sånn ,,det går over,, og setter ingen grenser. De holder seg sammen og ekskluderer meg helt ut. Jeg kan ikke bare sitte og se barnet mitt ødelegge livet sitt. Moren vil ikke snakke om det og gadd ikke å dukke opp på familiekontoret når vi fikk time. Hva kan jeg gjøre ? Det er jeg som gir lommepenger og er økonomisk støtte. Er det lurt å kutte ut lommepenger, planer om å betale lappen osv ? Jeg har prøvd med å sette krav, med belønning ,men datteren min bryr seg bare ikke. Anonymkode: 37b87...e3b Hva sa dem på Familievernkontoret da? Vi har gått ut på byen og hentet tenåringen hjem til oss for noe tid tilbake. Gir ikke tenåringen beskjed om hvor h*n er, og holder seg unna ugreie/forbudte saker, så blir alle goder fjernet og vi fortsetter å hente og kontrollere inntil forstanden vender tilbake. Vi har og tatt tenåringen med til ulike personer ror å gi forståelsen av alvoret og hva som skjer om ikke aktiviteten stopper. Mye og tett oppfølging og i dag har vi en tenåring av et helt annet mentalt kaliber enn vi hadde i den utagerende perioden. Å ikke bry seg er faktisk å snu glat til virkelig galt. Alle vil at noen viser at de bryr seg uansett hva og hvilke grenser som blir tetstet ut. Lappen får de vente med til hasj og dop er avsluttet, blir de tatt med hasj får de uansett sperretid, så det får du gi klar beskjed om. Tilby å øvelseskjøre på betingelse av..... Anonymkode: 355b6...3d0
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #9 Skrevet 23. april 2016 jeg fikk ingen råd på familiekontoret. De var mer opptatt å få meg og moren til å samarbeide,men hun vil ikke . ts Anonymkode: 37b87...e3b
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #10 Skrevet 23. april 2016 46 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Ja, den ene skader andre den andre skader ingen. Ville heller prøvd å brukt litt kvalitetstid sammen med henne enn å dytte henne unna. Hun vil ikke tilbringe tiden sammen med meg. Bare hvis det er shopping eller trenger penger til noe ts Anonymkode: 37b87...e3b
ajarRun Skrevet 23. april 2016 #11 Skrevet 23. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hun vil ikke tilbringe tiden sammen med meg. Bare hvis det er shopping eller trenger penger til noe ts Anonymkode: 37b87...e3b Da kanskje det er like godt å kutte tapene og gå videre.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #12 Skrevet 23. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun vil ikke tilbringe tiden sammen med meg. Bare hvis det er shopping eller trenger penger til noe ts Anonymkode: 37b87...e3b Du er hennes pappa, ikke hennes pengeutdeler. Du kan heller ikke begynne din papparolle når barnet er nesten voksent, uten at jeg vet hvilket forhold dere har hatt tidligere. Men noe har ikke vært gjort forståelig tidligere i livet til dette barnet. Husk og at du kan ikke tvingen henne til,å ha det hyggelig sammen med deg. Stop pengeutdelingen, øvelseskjør med henne om mulig for å vise at du stiller opp, eller vis dette på andre konstruktive måter. Anonymkode: 355b6...3d0 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #13 Skrevet 24. april 2016 Hasj er ulovlig - meld fra til politi eller barnevernet.. Så blir jenta flyttet over til deg Anonymkode: d05d3...d98
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #14 Skrevet 24. april 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg fikk ingen råd på familiekontoret. De var mer opptatt å få meg og moren til å samarbeide,men hun vil ikke . ts Anonymkode: 37b87...e3b Si at du ikke vil betale lappen for henne før hun tar seg sammen og viser at hun kan ta ansvar. Man kan ikke kjøre rundt i harsjrus. Med moren ville jeg bare ha sagt at jeg kom til å kontakte bv om hun ikke møter opp på fvk. Deretter ville jeg vært den flaue faren som kjører rundt å leter etter datteren i helgene. Forhåpentligvis tar hun seg sammen fordi hun blir jævlig flau. Anonymkode: 39d02...d22
Peter007 Skrevet 24. april 2016 #15 Skrevet 24. april 2016 (endret) 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør man hvis barnet på 17 bor hos moren og er helt på bærtur. Drikker en del, røyker hæsj, skulker skolen og henger med eldre venner ute på byen hele natt i helgene. Moren er sånn ,,det går over,, og setter ingen grenser. De holder seg sammen og ekskluderer meg helt ut. Jeg kan ikke bare sitte og se barnet mitt ødelegge livet sitt. Moren vil ikke snakke om det og gadd ikke å dukke opp på familiekontoret når vi fikk time. Hva kan jeg gjøre ? Det er jeg som gir lommepenger og er økonomisk støtte. Er det lurt å kutte ut lommepenger, planer om å betale lappen osv ? Jeg har prøvd med å sette krav, med belønning ,men datteren min bryr seg bare ikke. Anonymkode: 37b87...e3b Barnevernet. De kan hjelpe frem til 18 år. Det er bedre du tar dette nå så det ikke utvikler seg. Livet kan fort ende på skråplanet til datter. Dette er skummelt med tanke på fremiden. Det er ikke langt fra pikerommet til Oslo S, og prostitusjon for å skaffe midler om det utvikler seg. Før hun er 18 har du muligheten. Fra 18 år har du ikke noe å si. Stopp lommepenger og det du kan. Det er mors oppgave når du har betalt barnebidraget. Endret 24. april 2016 av Peter007
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #16 Skrevet 24. april 2016 Jeg traff henne i dag. Hun var veldig snuffsete, hadde det sløve blikket og snakket veldig sakte. Jeg ble satt ut og da skjønte jeg alvoret. Mitt barn er på vei til å bli narkoman! Jeg kan ingenting om narkotika,men jeg føler at det ikke var bare hæsj. I morgen kontakter jeg skolen og gjør det jeg må gjøre. Jeg tror ikke helt på det at det er bare en periode som går over osv ts Anonymkode: 37b87...e3b
Gjest 012345678 Skrevet 24. april 2016 #17 Skrevet 24. april 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg traff henne i dag. Hun var veldig snuffsete, hadde det sløve blikket og snakket veldig sakte. Jeg ble satt ut og da skjønte jeg alvoret. Mitt barn er på vei til å bli narkoman! Jeg kan ingenting om narkotika,men jeg føler at det ikke var bare hæsj. I morgen kontakter jeg skolen og gjør det jeg må gjøre. Jeg tror ikke helt på det at det er bare en periode som går over osv ts Anonymkode: 37b87...e3b Bra at du tar kontakt med skolen. Greit at tenåringer kan være litt opprørske, men de fleste henter seg faktisk inn når de går på VGS. Uansett hva man mener om hasj, så er det faktisk ulovlig. For å kjøpe hasj må du altså ta kontakt med folk i et nettverk som gjør business ut av å selge hasj. Da kan man jo tenke seg til hvilke folk det er. Uansett er det et dårlig tegn når man skulker skolen. Da jeg var 17 (for mange år siden) var det vanlig at vi festet selv om vi ikke var gamle nok til å kjøpe alkohol. Vi var en vennegjeng på 15-20 stk som vorset sammen hos den som var alene hjemme. Vi hang ikke med eldre folk, vi drakk ikke i ukedager, vi skulket ikke skolen og vi rørte ikke hasj. Tror en gjennomsnittlig 17 åring gjør ca det samme i dag (så har du litt sammenligningsgrunnlag på hva som er normalt).
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #18 Skrevet 25. april 2016 Hun sier hun liker rus og det er helt forferdelig å høre noe sånt som forelder. Hun vil ikke ha hjelp eller snakke med noen. Det største problemet er at jeg ikke får en skikkelig dialog med moren. Hun stoler på datteren og lar henne holde på rundt. Leste på nettet at det finnes noe som heter utekontakten. Skal kontakte dem også. ts Anonymkode: 37b87...e3b
Kittykat Skrevet 25. april 2016 #19 Skrevet 25. april 2016 Den 4/23/2016 at 21.25, ambivalentReaction skrev: Høres helt normalt ut, ikke vær så streng. "ødelegger livet sitt", c'mon, hun er 17. Hvem gjorde ikke noe dumt når de var 17? Du er litt vel dramatisk. Slapp av, ta deg et glass vin, og nyt livet. Genialt å kutte lommepenger og slikt dersom du ikke ønsker å være del av hennes liv. Høres det normalt ut at en 17 åring røyker hasj? Ikke i min verden iallefall. Og selvfølgelig skal det være konsekvenser for dette.
Kittykat Skrevet 25. april 2016 #20 Skrevet 25. april 2016 Hadde dette vært mitt barn, så hadde jeg forlangt at datteren min hadde sluttet tvert med hasj og lagt seg inn for avrusning eventuelt. Jeg hadde også kuttet ut all økonomisk støtte inntil videre, for det kan jo være de pengene hun bruker. Jeg hadde også ringt til barnevernet og forklart situasjonen. Så får en sinna mor og datter, være en sinna mor og datter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå