AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #1 Skrevet 23. april 2016 Ble sykemeldt FØR jeg gikk ned i stillingsprosent, arbeidsstedet betaler ut sykepenger. I følge NAV regnes dette ut fra tidligerer inntekt bak i tid, fikk utbetalt det som skulle tilsvares ny lønn( da jeg gikk ned i prosent ) Arbeidgiver får jo dette igjen fra NAV ( derfor forstår jeg ikke problemet, mulig arbeidsgiver tar resten av pengene selv? er troendes til det. Hva gjøres i slike saker? Anonymkode: 5aa55...e96
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #2 Skrevet 23. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Arbeidgiver får jo dette igjen fra NAV ( derfor forstår jeg ikke problemet, mulig arbeidsgiver tar resten av pengene selv? er troendes til det. Det er vel litt mer kontroll enn at arbeidsgiver kan jukse på denne måten. Anonymkode: c535d...4bc 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #3 Skrevet 23. april 2016 Ring NAV og snakk med dem. Ha alle dokumenter tilgjengelig. Lønnsslipper med gammel/ny lønn og arbeidskontrakten din. Anonymkode: 752a9...dec
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #4 Skrevet 23. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er vel litt mer kontroll enn at arbeidsgiver kan jukse på denne måten. Anonymkode: c535d...4bc Håper virkelig det. Har slitt med å mottatt lønnslipper i et par år nå ( de har trekt meg for barnebidrag- jeg har hatt så mye på meg/dobbelt opp av jobb og skole) at jeg har ikke hatt tid til å følge med. Fikk pliutselig faktureaer fra NAV (barnebidrag ) og beskjed om at det ikke var betalt.../ likevel stod det trekt på lønnslippen ( som jeg fikk av og til ) at de hadde betalt det. Anonymkode: 5aa55...e96
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #5 Skrevet 23. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ring NAV og snakk med dem. Ha alle dokumenter tilgjengelig. Lønnsslipper med gammel/ny lønn og arbeidskontrakten din. Anonymkode: 752a9...dec Gikk ned til en 70 prosent stilling for 2 år siden- fikk ingen ny arbeidskontrakt. Anonymkode: 5aa55...e96
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #6 Skrevet 23. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Håper virkelig det. Har slitt med å mottatt lønnslipper i et par år nå ( de har trekt meg for barnebidrag- jeg har hatt så mye på meg/dobbelt opp av jobb og skole) at jeg har ikke hatt tid til å følge med. Fikk pliutselig faktureaer fra NAV (barnebidrag ) og beskjed om at det ikke var betalt.../ likevel stod det trekt på lønnslippen ( som jeg fikk av og til ) at de hadde betalt det. Anonymkode: 5aa55...e96 Meld arbeidsgiveren din til Arbeidstilsynet og NAV, slik skal ikke en bedrift holde på. De stjeler jo penger av deg?! Anonymkode: 752a9...dec
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #7 Skrevet 23. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Meld arbeidsgiveren din til Arbeidstilsynet og NAV, slik skal ikke en bedrift holde på. De stjeler jo penger av deg?! Anonymkode: 752a9...dec Ja, men er redd jeg ikke får attest for arbeidsoppgaver jeg har utført. Anonymkode: 5aa55...e96
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #8 Skrevet 23. april 2016 Dessuten er jeg bekymret for arbeidsgiver psykiske helse, tenk hvis de kommer med sanksjoner ( hvis du forstår ) Anonymkode: 5aa55...e96
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #9 Skrevet 23. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Dessuten er jeg bekymret for arbeidsgiver psykiske helse, tenk hvis de kommer med sanksjoner ( hvis du forstår ) Anonymkode: 5aa55...e96 Det tror jeg ærlig talt du bare må blåse i. Arbeidsgiveren har selv satt seg i denne situasjonen, og du kan ikke la det gå ut over deg lenger. Attest er det ikke sikkert du får, men da får du heller forklare situasjonen til den neste arbeidsgiveren. Har du ikke en kollega som kan gi deg referanser f.eks.? Anonymkode: 752a9...dec
Mis(s)Understood Skrevet 23. april 2016 #10 Skrevet 23. april 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men er redd jeg ikke får attest for arbeidsoppgaver jeg har utført. Anonymkode: 5aa55...e96 Attest har du krav på, ref. AML §15-15
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #11 Skrevet 23. april 2016 Kjære dere. Dere aner ikke hva det betyr av meg å få slike svar fra dere, føler meg så alene oppi alt. Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gå frem, men men. Tusen takk for svar! Anonymkode: 5aa55...e96
Gjest Blondie65 Skrevet 23. april 2016 #12 Skrevet 23. april 2016 Har du vurdert å organisere deg? Attest, lønnsslipp, arbeidskontrakt som forteller hvor mye du arbeider - alt dette har du krav på etter arbeidsmiljøloven. Og ja, jeg er helt enig i at det er risikosport med arbeidsgivere som bryter loven systematisk. Man kan virkelig ikke vite hva de finner på i neste omgang. Men du har nettopp fått en selvangivelse. På denne står det hvor mye du har hatt i lønn og gjelden din - også til NAV. Du har også krav på lønns- og trekkoppgave som viser hva arbeidsgiver har trukket i skatt, feriepenger til gode, m.m. Hvis du forklarer NAV at du er trukket i lønn og at arbeidsgiver ikke har overført pengene til NAV så tror jeg denne arbeidsgiveren skal få noen tøffe tak fremover. MEN: gå sammen med dine kolleger og krev at dere får lønnslipp hver måned. Det er ikke et tema en gang at dere ikke skal ha det, da det som sagt er brudd på arbeidsmiljøloven.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #13 Skrevet 23. april 2016 Jeg er organisert i pedagogstudentene. Siden jeg betaler barnebidrag, har jeg måtte sende inn lønnslipper- NAV ser jeg har fått for lite utbetalt sykepenger, de ser også at de har latt være å betale inn bidrag tidsnok. ( Likevel er det trekt fra min lønn ) Det er blitt mystisk stille fra NAV........... ps, alt jeg har ønsket meg er vanlige arbeidsforhold og et vanlig liv-har stått på og vært på et ødeleggende sted i åresvis, jeg har vært for snill- det blir jeg straffet for nå-ALDRI MER slike arbeidsforhold. Anonymkode: 5aa55...e96
Mis(s)Understood Skrevet 23. april 2016 #14 Skrevet 23. april 2016 Det du forteller nå er jo i praksis at Staten ikke få de pengene de skal ha av dette firmaet, - og det er fort en sak for kemneren og/eller økokrim. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #15 Skrevet 23. april 2016 25 minutter siden, Mis(s)Understood skrev: Det du forteller nå er jo i praksis at Staten ikke få de pengene de skal ha av dette firmaet, - og det er fort en sak for kemneren og/eller økokrim. jeg har fått bidragsgjeld etter dette ( er ikke så veldig mye ) men likevel, hadde jeg fått lønnslippene mine som jeg ba om hadde dette vært unngått- jeg kunne fulgt bedre med ( blitt stille fra nav ) kunne så inderlig ønske jeg slapp dette her, men men-det er ikke min feil. Anonymkode: 5aa55...e96
Mis(s)Understood Skrevet 24. april 2016 #16 Skrevet 24. april 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg har fått bidragsgjeld etter dette ( er ikke så veldig mye ) men likevel, hadde jeg fått lønnslippene mine som jeg ba om hadde dette vært unngått- jeg kunne fulgt bedre med ( blitt stille fra nav ) kunne så inderlig ønske jeg slapp dette her, men men-det er ikke min feil. Anonymkode: 5aa55...e96 Det er ikke deg jeg anser som en potensiell sak for hverken kemner eller økokrim, vennen. Det er din arbeidsgiver som kunne være et interessant case for de 2 nevnte instanser. Og 'nei', det er ikke din feil.
applestories Skrevet 24. april 2016 #17 Skrevet 24. april 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg har fått bidragsgjeld etter dette ( er ikke så veldig mye ) men likevel, hadde jeg fått lønnslippene mine som jeg ba om hadde dette vært unngått- jeg kunne fulgt bedre med ( blitt stille fra nav ) kunne så inderlig ønske jeg slapp dette her, men men-det er ikke min feil. Anonymkode: 5aa55...e96 Dette med bidrag - lokalkontorene jobber svært lite med bidrag. Innkreving er det NAV Innkreving som står for, de er egen underavdeling av NAV ganske separat fra "resten" av NAV. Dersom der er problemer med innbetaling må du ringe dem, de holder til i Kirkenes og nås på 21 05 11 00. Det er de som kan fortelle deg hva som går inn og ut av konto. NAV-kontoret ditt har ikke noe med dette å gjøre, men de skal selvsagt hjelpe deg å kontakte NAV Innkreving dersom du trenger hjelp til det. Sykepenger derimot, der er det lokalkontoret som skal hjelpe deg - det er jo de som skal følge deg opp når du er sykmeldt. Jeg ville ringt NAV og spurt om hva dagsatsen din er, og sammenligne dette med hva du får fra arbeidsgiver. Ser du hva arbeidsgiver får utbetalt dersom du logger inn på NAV.no? Dersom du får mindre utbetalt kan du be NAV utbetale sykepengene direkte til deg. Usikker på hvordan det ordnes i praksis, men det må da være mulig å få til.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #18 Skrevet 24. april 2016 Nav har ikke fulgt meg opp under sykemelding i det hele tatt. Har ringt og spurt om de har sendt inn inntektsopplysninger på meg, får bare til svar at det har arebidsgiver ikke. Har ikke hørt en lyd faktisk. Eneste de har gjort,er å skrive i loggen min: Hun er fortvilet fordi hun ikke har mottatt lønnslipper. Thats it. Folk kan holde på med meg som de vil, tråkke på meg. Det føles så sårt. Anonymkode: 5aa55...e96
Mis(s)Understood Skrevet 24. april 2016 #19 Skrevet 24. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nav har ikke fulgt meg opp under sykemelding i det hele tatt. Har ringt og spurt om de har sendt inn inntektsopplysninger på meg, får bare til svar at det har arebidsgiver ikke. Har ikke hørt en lyd faktisk. Eneste de har gjort,er å skrive i loggen min: Hun er fortvilet fordi hun ikke har mottatt lønnslipper. Thats it. Folk kan holde på med meg som de vil, tråkke på meg. Det føles så sårt. Anonymkode: 5aa55...e96 Normalt er det arbeidsgiver som skal holde kontakt med sin ansatte under lengre sykemelding. Synes du det er greit det du sier om at du er tidenes dørmatte? - Problemet ditt er nok at det er du selv som må sette ned foten for den typen tull du beskriver. Alternativet er liksom å legge seg ned for å dø. I morgen ringer du Arbeidstilsynet og forteller dem hva som foregår hos din arbeidsgiver, - og si gjerne at du lurer på om det også kan være en sak for økokrim eller kemnern. Da har du tatt første skritt på veien 1
applestories Skrevet 24. april 2016 #20 Skrevet 24. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nav har ikke fulgt meg opp under sykemelding i det hele tatt. Har ringt og spurt om de har sendt inn inntektsopplysninger på meg, får bare til svar at det har arebidsgiver ikke. Har ikke hørt en lyd faktisk. Eneste de har gjort,er å skrive i loggen min: Hun er fortvilet fordi hun ikke har mottatt lønnslipper. Thats it. Folk kan holde på med meg som de vil, tråkke på meg. Det føles så sårt. Anonymkode: 5aa55...e96 Hvor lenge har du vært sykmeldt? Dersom du er 100% sykmeldt er det krav til at lege og arbeidsgiver leverer dokumentasjon på at det ikke kan tilrettelegges for deg på arbeidsplassen, til NAV. Vet du om dette er blitt gjort? Leverer du D-deler til NAV eller arbeidsgiver?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå