Gå til innhold

Hvis man ikke får seg jobb etter utdannelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal da vel heller ikke sitte og vente på at noe skal skje? Jeg kommer jo til å søke og søke etter jobb. Men noen inntekt må jeg jo ha dersom jeg ikke får jobb relevant for utdannelsen min. Jeg opprettet denne tråden fordi jeg er bekymret for hva jeg evt. skal gjøre hvis jeg ikke får jobb som nyutdannet. Jeg kommer jo ikke til å sitte på rumpa og ikke gjøre en dritt. 

Jeg bor i Trondheim, og ja, arbeidsmarkedet er tøft. Jeg har ikke jobbet under studiene, og det er ikke noe jeg får gjort noe med nå. 

Det er jo ikke snakk om latskap her, men hva man gjør i en situasjon hvor man ikke får jobb som nyutdannet. 

Anonymkode: 9b6c7...b1f

Og da er svaret mitt at du må bruke alt du har av kanaler og kreativitet. Det er vanskelig å få utlyste stillinger fordi det vil være mange søkere med erfaring. Jeg prøver ikke å anklage deg for å være lat, men realiteten er at det kan bli skikkelig vanskelig for deg. Ingen vits i å pynte på sannheten, men heller mentalt forberede deg på at det kommer til å kreve mye av deg.

Anonymkode: 3b7da...ba7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da er svaret mitt at du må bruke alt du har av kanaler og kreativitet. Det er vanskelig å få utlyste stillinger fordi det vil være mange søkere med erfaring. Jeg prøver ikke å anklage deg for å være lat, men realiteten er at det kan bli skikkelig vanskelig for deg. Ingen vits i å pynte på sannheten, men heller mentalt forberede deg på at det kommer til å kreve mye av deg.

Anonymkode: 3b7da...ba7

Men hva mener du med kanaler og kreativitet? Jeg har ikke mange gode venner rundt meg som kan hjelpe meg å skaffe jobb, dessverre. På hvilken måte kan jeg være kreativ når jeg skal prøve å få meg en jobb, annet enn å søke på det som utlyses, levere søknad og CV på steder jeg kunne tenkt meg å jobbe og muligens har en liten sjanse (vanlige butikker etc.) og registrere meg hos vikarbyrå? Mulig jeg er trangsynt, men jeg aner ikke hvordan jeg gjør dette... I en periode hvor jeg er på utkikk etter en relevant og varig jobb innenfor utdannelsen min, så er jeg jo villig til å ta det meste, så lenge det hjelper meg med å kunne leve normalt, betale regninger, husleie osv. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva mener du med kanaler og kreativitet? Jeg har ikke mange gode venner rundt meg som kan hjelpe meg å skaffe jobb, dessverre. På hvilken måte kan jeg være kreativ når jeg skal prøve å få meg en jobb, annet enn å søke på det som utlyses, levere søknad og CV på steder jeg kunne tenkt meg å jobbe og muligens har en liten sjanse (vanlige butikker etc.) og registrere meg hos vikarbyrå? Mulig jeg er trangsynt, men jeg aner ikke hvordan jeg gjør dette... I en periode hvor jeg er på utkikk etter en relevant og varig jobb innenfor utdannelsen min, så er jeg jo villig til å ta det meste, så lenge det hjelper meg med å kunne leve normalt, betale regninger, husleie osv. 

Det menes vel at du må prøve å bruke kontaktene dine til å få deg jobb. Har du familie eller venner eller bekjente som jobber en plass, kan du "bruke" disse til å få en fot innenfor. Kanskje du har noen som kan anbefale deg. Veldig mange får jobb på denne måten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, lingua franca skrev:

Det menes vel at du må prøve å bruke kontaktene dine til å få deg jobb. Har du familie eller venner eller bekjente som jobber en plass, kan du "bruke" disse til å få en fot innenfor. Kanskje du har noen som kan anbefale deg. Veldig mange får jobb på denne måten.

Som jeg skrev så har jeg dessverre ingen gode venner rundt meg som kan hjelpe meg på denne måten. Føler det blir litt feil å ta kontakt med en jeg egentlig ikke kjenner så godt, for å "bruke" denne personen til å få meg jobb. Jeg har jo foreldre og søsken, men ingen av dem heller har jobb innenfor et relevant område hvor de kan hjelpe meg (moren min er advokat, faren min jobber i en landbruksbutikk, og søsteren min er jobber i en skjønnhetssalong). Kanskje jeg tenker vanskelig... De eneste vennene jeg har er de jeg studerer med, og de er jo på lik linje med meg, hvis du skjønner. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev så har jeg dessverre ingen gode venner rundt meg som kan hjelpe meg på denne måten. Føler det blir litt feil å ta kontakt med en jeg egentlig ikke kjenner så godt, for å "bruke" denne personen til å få meg jobb. Jeg har jo foreldre og søsken, men ingen av dem heller har jobb innenfor et relevant område hvor de kan hjelpe meg (moren min er advokat, faren min jobber i en landbruksbutikk, og søsteren min er jobber i en skjønnhetssalong). Kanskje jeg tenker vanskelig... De eneste vennene jeg har er de jeg studerer med, og de er jo på lik linje med meg, hvis du skjønner. 

Var ikke faren din død..?

Selvsagt kan du kontakte folk du ikke kjenner så godt, og spørre om de trenger folk. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, lingua franca skrev:

Var ikke faren din død..?

Selvsagt kan du kontakte folk du ikke kjenner så godt, og spørre om de trenger folk. 

Jo, faren min døde da jeg var 1 år gammel, men "faren min" (altså han som har vært sammen med moren min siden jeg var liten), jobber i en landbruksbutikk. Han har liksom vært faren min nesten hele livet, men likevel er han jo ikke min biologiske far som har noen uformell "plikt" til å hjelpe meg i en krisesituasjon angående jobb. De siste årene har han og moren min også hatt et turbulent forhold, og flyttet litt til og fra hverandre, og bor per dags dato ikke sammen. Men likevel er han jo en person i livet mitt, siden han har vært "faren min" så lenge jeg kan huske. 

Ja, det er jo selvfølgelig mulig, men akkurat nå aner jeg ikke hvem det eventuelt skulle være... 

AnonymBruker
Skrevet

Siden det er to år til du er ferdig utdannet bør du benytte tiden til å gjøre deg selv mest mulig ansettbar. Få deg en deltidsjobb sånn at du har en fersk referanse på at du er en grei arbeidstaker uansett hva jobben går ut på. Bli aktiv i studentforeningen eller en annen forening som er relevant for faget ditt, for da får du både nyttige kontakter og erfaring med å løse relevante oppgaver. Hvis du får en mulighet til et semester i utlandet, så grip den med alt du har, for det vil både være interessant på CVen og du vil lære masse av det. Les deg opp på sidene til levo.com, se TED talks og kom deg på LinkedIn.

Anonymkode: 318e5...3cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var selv nervøs ang å få jobb etter endt studie. Har heller ikke den enkleste utdanningen å få jobb innen. Men jeg søkte "over alt". Var heldig og fikk jobb på en helt ok plass til slutt:) Selv om jeg ikke var på mange intervjuer. 

Hadde jeg ikke fått noe jobb i det hele tatt, hadde jeg enten flyttet inn hos kjæresten eller foreldrene mine, og bare søkt over alt på bensinstasjon, butikk, tilkallingsvikar... 

Anonymkode: 61db9...915

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo tabbet deg ut med å ikke jobbe ved siden av studier. Det potensielle arbeidsgivere tenker år de ser cv'en din er at du er lat og lite smart, beklager, men sånn er det. Du har heller ikke gått et spesilt krevende studie, og har heller ikke strålende resultater, noe som kunne forsvart at du ikke jobbet i semstrene, men sommerjobb er det bare slurvete å ikke ha som student. Så du bør absolutt begynne å søke jobber med en gang, og få deg en ekstrajobb den tiden du har igjen. 

Anonymkode: b3f66...c87

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...