AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #1 Del Skrevet 23. april 2016 Hvis man som ferdig utdannet ikke får seg jobb innen rimelig tid, hva kan man da gjøre for å tjene penger? Mulig dette er veldig dumt spørsmål, men jeg har aldri skjønt hva de som er arbeidsledig gjør for å ha noen inntekt og dermed leve over. Er jo redd for at jeg ikke skal få noen av jobbene jeg søker på når jeg er ferdig utdannet.. Hva gjør man i slike situasjoner? Anonymkode: 9b6c7...b1f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020783-hvis-man-ikke-f%C3%A5r-seg-jobb-etter-utdannelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zouk Skrevet 23. april 2016 #2 Del Skrevet 23. april 2016 Regner med du spør om hva du gjør hvis du ikke får jobb som er relevant for utdannelsen din innen rimelig tid. Du registrerer deg for eksempel hos alle mulige vikarbyrå og sier du er interessert i alle typer jobber. Kortvarige og langvarige oppdrag. Hvis du har hatt sommerjobber og eventuelt jobbet deltid under studiene: Ta kontakt direkte med de arbeidsgiverne selvom jobbene ikke var relevante for utdannelsen din. Pri en er å få inn penger. Og selvsagt: Bruk nettverket ditt. Jeg var i den situasjonen etter endt utdannelse, det tok over et år før jeg var i nærheten av en jobb (kortvarig vikariat det også) som var relevant for utdannelsen min. Jeg var kraftig overkvalifisert formelt sett, men det var i hvert fall innenfor fagområdet. Det tok 3 år før jeg fikk fast, relevant jobb. Men det ordnet seg til slutt Lykke til. 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020783-hvis-man-ikke-f%C3%A5r-seg-jobb-etter-utdannelse/#findComment-17992349 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #3 Del Skrevet 23. april 2016 13 minutter siden, Zouk skrev: Regner med du spør om hva du gjør hvis du ikke får jobb som er relevant for utdannelsen din innen rimelig tid. Du registrerer deg for eksempel hos alle mulige vikarbyrå og sier du er interessert i alle typer jobber. Kortvarige og langvarige oppdrag. Hvis du har hatt sommerjobber og eventuelt jobbet deltid under studiene: Ta kontakt direkte med de arbeidsgiverne selvom jobbene ikke var relevante for utdannelsen din. Pri en er å få inn penger. Og selvsagt: Bruk nettverket ditt. Jeg var i den situasjonen etter endt utdannelse, det tok over et år før jeg var i nærheten av en jobb (kortvarig vikariat det også) som var relevant for utdannelsen min. Jeg var kraftig overkvalifisert formelt sett, men det var i hvert fall innenfor fagområdet. Det tok 3 år før jeg fikk fast, relevant jobb. Men det ordnet seg til slutt Lykke til. Okei, tusen takk for svar! Jeg har ikke hatt særlig med sommerjobber, dessverre, da jeg har levd på stipendet og sparepenger. Men jeg kan jo evt. registrere meg i vikarbyrå som du sier Men hva om jeg ikke får nok jobb til å tjene nok penger slik at jeg kan leve "vanlig"? Skjønner jo at man ikke kan leve luksus hvis man ikke har fast jobb, men man må jo ha så man kan greier seg. Jeg kommer til å ha ganske lite penger når jeg er ferdig utdannet, siden jeg har brukt opp alt jeg har på konto i løpet av studietiden. I tillegg har jeg jo ei svær studiegjeld som jeg skal begynne å betale ned på. Anonymkode: 9b6c7...b1f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020783-hvis-man-ikke-f%C3%A5r-seg-jobb-etter-utdannelse/#findComment-17992450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zouk Skrevet 23. april 2016 #4 Del Skrevet 23. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Okei, tusen takk for svar! Jeg har ikke hatt særlig med sommerjobber, dessverre, da jeg har levd på stipendet og sparepenger. Men jeg kan jo evt. registrere meg i vikarbyrå som du sier Men hva om jeg ikke får nok jobb til å tjene nok penger slik at jeg kan leve "vanlig"? Skjønner jo at man ikke kan leve luksus hvis man ikke har fast jobb, men man må jo ha så man kan greier seg. Jeg kommer til å ha ganske lite penger når jeg er ferdig utdannet, siden jeg har brukt opp alt jeg har på konto i løpet av studietiden. I tillegg har jeg jo ei svær studiegjeld som jeg skal begynne å betale ned på. Anonymkode: 9b6c7...b1f Det er lenge siden jeg var ferdig utdannet. Men da var det i hvert fall slik at hvis du var registrert som arbeidssøker hos NAV så fikk du rentefritak på studielånet. Hvis det er slik ennå MÅ du sørge for å få fikset det. Med en gang etter avsluttede studier, rentene løper fort. Jeg måtte selv sørge for å dokumentere at jeg var arbeidsledig ovenfor Lånekassen, det holdt ikke å kun registrere seg hos NAV. Man kunne også be om betalingsutsettelse på terminbeløp, men dengang begynte ikke nedbetalingen før ganske lenge etter studiene var avslutte Vet ikke hvordan det er nå. Har du ikke oppsparte midler og ikke klarer å få nok jobb til å forsørge deg er det vel ingen annen råd enn å be om penger til livsopphold vil jeg tro. (men dette vet jeg ikke mye om). Hvis du er bekymret, gå innom NAV-kontoret du hører til og forklar situasjonen. Så får du svar, og har en plan hvis det verste skulle skje. Det er slitsomt å gå rundt og ikke vite. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020783-hvis-man-ikke-f%C3%A5r-seg-jobb-etter-utdannelse/#findComment-17992572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #5 Del Skrevet 23. april 2016 16 minutter siden, Zouk skrev: Det er lenge siden jeg var ferdig utdannet. Men da var det i hvert fall slik at hvis du var registrert som arbeidssøker hos NAV så fikk du rentefritak på studielånet. Hvis det er slik ennå MÅ du sørge for å få fikset det. Med en gang etter avsluttede studier, rentene løper fort. Jeg måtte selv sørge for å dokumentere at jeg var arbeidsledig ovenfor Lånekassen, det holdt ikke å kun registrere seg hos NAV. Man kunne også be om betalingsutsettelse på terminbeløp, men dengang begynte ikke nedbetalingen før ganske lenge etter studiene var avslutte Vet ikke hvordan det er nå. Har du ikke oppsparte midler og ikke klarer å få nok jobb til å forsørge deg er det vel ingen annen råd enn å be om penger til livsopphold vil jeg tro. (men dette vet jeg ikke mye om). Hvis du er bekymret, gå innom NAV-kontoret du hører til og forklar situasjonen. Så får du svar, og har en plan hvis det verste skulle skje. Det er slitsomt å gå rundt og ikke vite. Det eneste jeg vet om nedbetalingen på studielånet er at den begynner et halvt år etter endt utdannelse (tror jeg). Nå er det fortsatt ett år igjen av studietiden min + ett turnusår (håper jeg får turnusplass med en gang), så jeg har jo litt tid igjen ennå, men det er jo greit å vite hva man evt. kan gjøre i fremtiden hvis man skulle slite! Men når det er sagt, så får vel de fleste noen som helst jobb hvis man søker overalt man kan søke (vikarbyråer, butikkjobber, vaskejobber osv.), og tar det man får. Og om stillingen er liten/ustabil, så kanskje man er heldig og får to små stillinger man kan kombinere. Anonymkode: 9b6c7...b1f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020783-hvis-man-ikke-f%C3%A5r-seg-jobb-etter-utdannelse/#findComment-17992670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #6 Del Skrevet 24. april 2016 Lurt å skaffe seg en vikarstilling på f.eks. sykehjem/barnehage/skole. Da er det fortsatt relativt flexi hvis du plutselig får en jobb. Jeg søkte i ett år (!!) før jeg fikk relevant jobb etter studiene og jobbet i barnehage imend. Det var nokså dårlig betalt, men overlevde greit fordi om. Man er jo vant til å være taktisk med penger som student. Men det er jo tungt å holde på motivasjonen som jobbsøker. Jeg følte at min situasjon la en ganske kraftig demper på alle fremtidsplanene til meg og min kjære. For det første fikk jeg ikke lagt av noe særlig med penger, og dessuten måtte vi etter hvert begynne å vurdere å flytte ut av byen vi elsker å bo i. Men det ordnet seg til slutt og da jeg først fikk napp ble det drømmejobben. :-) Anonymkode: fb1f1...ebb Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020783-hvis-man-ikke-f%C3%A5r-seg-jobb-etter-utdannelse/#findComment-17994447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lingua franca Skrevet 24. april 2016 #7 Del Skrevet 24. april 2016 Får du ingen jobb og du ikke har sparepenger, blir du nødt til å søke sosialhjelp. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020783-hvis-man-ikke-f%C3%A5r-seg-jobb-etter-utdannelse/#findComment-17994467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #8 Del Skrevet 24. april 2016 30 minutter siden, lingua franca skrev: Får du ingen jobb og du ikke har sparepenger, blir du nødt til å søke sosialhjelp. Hvordan gjør man det da, og har man automatisk rett på sosialhjelp dersom man ikke har jobb eller sparepenger? Jeg har dessverre veldig lite sparepenger igjen, da jeg har tatt litt og litt av denne kontoen gjennom hele studietiden. Derfor kommer jeg til å stå der som ferdig utdannet, med svært lite penger på konto (det er snakk om kanskje rundt 5000 kroner), og et stort studielån. Jeg vet det er dumt å bruke opp alle sparepengene, men gjort er gjort, og jeg får ikke endret på det nå Anonymkode: 9b6c7...b1f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020783-hvis-man-ikke-f%C3%A5r-seg-jobb-etter-utdannelse/#findComment-17994545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 24. april 2016 #9 Del Skrevet 24. april 2016 (endret) 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det eneste jeg vet om nedbetalingen på studielånet er at den begynner et halvt år etter endt utdannelse (tror jeg) Du søker betalingsutsettelse på lånekassen.no. Du kan få utsettelse for terminbeløpet i opptil tre år - eller 36 ganger. Dette får du med en gang, du må bare huske å logge deg inn og be om utsettelse i tide, ellers har de noen voldsomme gebyrer på purringer. Dersom du har lav inntekt kan du også få rentefritak, dette søker du om på etterskudd slik at renter som allerede er lagt til lånet blir slettet. Du trenger ikke lenger sende inn noe dokumentasjon på inntekt eller at du er tilmeldt som arbeidssøker, dette hentes automatisk fra Skatteetaten og NAV, og søknader blir derfor ikke behandlet før mot slutten av det året du søker om fritak om. De som søkte rentefritak for 2015 får derfor ikke svar før høsten 2016. Det står på nettsidene til Lånekassen at dersom du får rentefritak får du også betalingsutsettelse, om dette betyr at du får 36 utsettelser + for de periodene du har rentefritak er jeg usikker på, men det kan virke slik. Det du bør gjøre når du er ferdig utdannet er å melde deg som arbeidssøker hos NAV. Det kan være mulighet for å få praksisplass, og det er ofte krav om at alt annet skal være prøvd før du får sosialhjelp. Det er ofte ulik praksis på dette mellom kommuner, da det er kommunene, ikke staten, som betaler ut sosialhjelp. Søker du om dette får du søknadsskjema hos NAV, og du må legge ved dokumentasjon på hva du har på konto og forrige års selvangivelse. Men dette er jo siste utvei, og siden du har en stund igjen på skole og i praksis må jo første prioritet være å forsøke å få seg en eller annen midlertidig jobb, sommerjobb eller lignende. Endret 24. april 2016 av applestories Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020783-hvis-man-ikke-f%C3%A5r-seg-jobb-etter-utdannelse/#findComment-17994605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #10 Del Skrevet 24. april 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gjør man det da, og har man automatisk rett på sosialhjelp dersom man ikke har jobb eller sparepenger? Jeg har dessverre veldig lite sparepenger igjen, da jeg har tatt litt og litt av denne kontoen gjennom hele studietiden. Derfor kommer jeg til å stå der som ferdig utdannet, med svært lite penger på konto (det er snakk om kanskje rundt 5000 kroner), og et stort studielån. Jeg vet det er dumt å bruke opp alle sparepengene, men gjort er gjort, og jeg får ikke endret på det nå Anonymkode: 9b6c7...b1f Alle kan få sosialhjelp, men du må ha brukt opp alt du har og solgt alt av verdi først. Det er en nødløsning for folk som risikerer å miste tak over hodet og ikke ha noe å spise. Som en resurssterk person bør du prøve alt du kan å slippe det. Har du jobbet med noe tidligere? Butikk, servering, sykehjem, barnehage? De fleste har jo vært innom et par jobber før de blir ferdigutdannet. Du kan oppsøke noe tisvarende. Vikarbyrå som leier ut folk på korttidskontrakter. Typiske sommerjobber som museer, Tusenfryd, uteservering... Det er lettere å få jobber som åpenbart ikke skal vare så lenge når du åpenbart leter etter noe annet. Og så fortsetter du samtidig å søke alt som er relevant, eller delvis relevant, for utdanningen din. Anonymkode: 3b7da...ba7 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020783-hvis-man-ikke-f%C3%A5r-seg-jobb-etter-utdannelse/#findComment-17994607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #11 Del Skrevet 24. april 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle kan få sosialhjelp, men du må ha brukt opp alt du har og solgt alt av verdi først. Det er en nødløsning for folk som risikerer å miste tak over hodet og ikke ha noe å spise. Som en resurssterk person bør du prøve alt du kan å slippe det. Har du jobbet med noe tidligere? Butikk, servering, sykehjem, barnehage? De fleste har jo vært innom et par jobber før de blir ferdigutdannet. Du kan oppsøke noe tisvarende. Vikarbyrå som leier ut folk på korttidskontrakter. Typiske sommerjobber som museer, Tusenfryd, uteservering... Det er lettere å få jobber som åpenbart ikke skal vare så lenge når du åpenbart leter etter noe annet. Og så fortsetter du samtidig å søke alt som er relevant, eller delvis relevant, for utdanningen din. Anonymkode: 3b7da...ba7 Jeg har jobbet som ekstrahjelp i kiosk, men dette er snart 6 år siden, så jeg stiller liksom ikke så sterkt med den "erfaringen" heller, dersom jeg søker en slik jobb. Men jeg kan jo selvfølgelig prøve! Noe annet har jeg dessverre ikke jobbet som. Føler jeg har tullet til livet mitt litt når jeg risikerer å ende opp som arbeidsløs. Tror nok heller ikke jeg kommer til å få sosialhjelp. Jeg har jo tak over hodet (leier bolig), og lever sånn helt okei, men hvis jeg står der uten inntekt etter endt utdanning, så vil jo det fort snu seg. Det koster å leve, og når man ikke har noe ekstra på konto å bruke i en krisetid, så sitter man liksom i saksa. Anonymkode: 9b6c7...b1f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020783-hvis-man-ikke-f%C3%A5r-seg-jobb-etter-utdannelse/#findComment-17994649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #12 Del Skrevet 24. april 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet som ekstrahjelp i kiosk, men dette er snart 6 år siden, så jeg stiller liksom ikke så sterkt med den "erfaringen" heller, dersom jeg søker en slik jobb. Men jeg kan jo selvfølgelig prøve! Noe annet har jeg dessverre ikke jobbet som. Føler jeg har tullet til livet mitt litt når jeg risikerer å ende opp som arbeidsløs. Tror nok heller ikke jeg kommer til å få sosialhjelp. Jeg har jo tak over hodet (leier bolig), og lever sånn helt okei, men hvis jeg står der uten inntekt etter endt utdanning, så vil jo det fort snu seg. Det koster å leve, og når man ikke har noe ekstra på konto å bruke i en krisetid, så sitter man liksom i saksa. Anonymkode: 9b6c7...b1f Hvis du ikke får betalt husleia, så risikerer du jo å bli husløs... Jeg synes det er litt rart å ha gått gjennom seks år med studier uten en gang å ha hatt en sommerjobb. Hva har du studert? Har du gode resultater fra studiene? Du må nesten tenke gjennom hvilke muligheter du har, hvem du kjenner som kan hjelpe deg inn et sted. Har du familie som kan stille opp? Du må være kreativ og gjøre en innsats. Å prøve å sende inn søknader på utlyste stillinger på kiosker i sentrale strøk vil ikke være tilstrekkelig. Det er vanskelig å gi råd uten å vite hvem du er. Anonymkode: 3b7da...ba7 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020783-hvis-man-ikke-f%C3%A5r-seg-jobb-etter-utdannelse/#findComment-17994770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #13 Del Skrevet 24. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke får betalt husleia, så risikerer du jo å bli husløs... Jeg synes det er litt rart å ha gått gjennom seks år med studier uten en gang å ha hatt en sommerjobb. Hva har du studert? Har du gode resultater fra studiene? Du må nesten tenke gjennom hvilke muligheter du har, hvem du kjenner som kan hjelpe deg inn et sted. Har du familie som kan stille opp? Du må være kreativ og gjøre en innsats. Å prøve å sende inn søknader på utlyste stillinger på kiosker i sentrale strøk vil ikke være tilstrekkelig. Det er vanskelig å gi råd uten å vite hvem du er. Anonymkode: 3b7da...ba7 Jeg har tatt noen ulike årsstudium, og en bachelor i medievitenskap. Har helt greie karakterer, de fleste er B og C, noen D-er, og noen A-er fra årsstudiumene. Har ikke familie som kan stille opp, da faren min er død og moren min ikke har noe mer penger enn det hun trenger for å forsørge seg selv. Har en søster som er alenemor med to barn, så tror ikke hun heller har noe å stille opp med. Jeg ønsker jo å gjøre en innsats og være kreativ, men det er vanskelig å komme på hva. Hvorfor er det ikke tilstrekkelig å søke på utlyste stillinger, for å kunne tjene litt penger mens jeg venter på at jeg forhåpentligvis får en jobb innen utdannelsen min? Anonymkode: 9b6c7...b1f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020783-hvis-man-ikke-f%C3%A5r-seg-jobb-etter-utdannelse/#findComment-17994806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #14 Del Skrevet 24. april 2016 Hvilket svar vil du ha egentlig? Hvorfor skal noen ansette deg, som ikke har jobbet de siste seks årene og kommer til å forsvinne så fort du får relevant jobb? Jeg vet ikke hvor du bor, men arbeidsmarkedet er jevnt over j... tøft i byene. Nytter ikke å sitte og vente på at noe skal skje. I hvert fall ikke med ditt utgangspunkt. Anonymkode: 3b7da...ba7 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020783-hvis-man-ikke-f%C3%A5r-seg-jobb-etter-utdannelse/#findComment-17994902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 24. april 2016 #15 Del Skrevet 24. april 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det ikke tilstrekkelig å søke på utlyste stillinger, for å kunne tjene litt penger mens jeg venter på at jeg forhåpentligvis får en jobb innen utdannelsen min? Fordi arbeidsmarkedet er tøft, og det er mange om beinet. De fleste stillinger blir aldri utlyst, men går gjennom familie, venner og bekjente. Når det er sagt, da jeg studerte var arbeidsmarkedet også tøft. Jeg fant ut at jeg måtte få meg en sommerjobb etter tre år som student, søkte på massevis av jobber og fikk tilbud om to av dem. Tok den ene og beholdt den som deltidsjobb til jeg reiste på utveksling et år senere. Jeg hadde heller ikke hatt jobb tidligere eller noe særlig å vise til, var ikke spesielt sjarmerende på jobbintervju og, i motsetning til mange andre steder, dette var heldigvis ikke steder som gikk etter utseende når de ansatte. Men det hjalp å være litt "på" med akkurat den arbeidsgiveren jeg valgte - jeg måtte ringe og si at jeg måtte ha et svar, ellers kom jeg til å ta den andre jobben, fikk da tilbud om den jeg hadde mest lyst på også. Jeg opplever at arbeidsgivere ofte er runde i kantene når de søker sommerhjelp, deltidshjelp og lignende - kommer selvsagt helt an på arbeidsgiver. De er bare mennesker, akkurat som oss. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020783-hvis-man-ikke-f%C3%A5r-seg-jobb-etter-utdannelse/#findComment-17994908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #16 Del Skrevet 24. april 2016 Får man arbeidsledighetstrygd dersom man ikke har vært ute i full jobb, og hvordan beregner de hvor mye man får da? Snart ferdig utdannet, sliter veldig med å få både jobb som det jeg har utdannet meg som og noen som helst annen jobb - og jeg har søkt alt mulig. Anser meg selv som veldig lite kresen, åpen for vasking og alt, men det hjelper ikke når ingen ansetter meg - mistenker at det er ford jeg er overkvalifisert. Lite lyst til å få trygd også, men noen penger må man jo ha for å overleve... Anonymkode: 4c82b...9d3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020783-hvis-man-ikke-f%C3%A5r-seg-jobb-etter-utdannelse/#findComment-17994939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #17 Del Skrevet 24. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilket svar vil du ha egentlig? Hvorfor skal noen ansette deg, som ikke har jobbet de siste seks årene og kommer til å forsvinne så fort du får relevant jobb? Jeg vet ikke hvor du bor, men arbeidsmarkedet er jevnt over j... tøft i byene. Nytter ikke å sitte og vente på at noe skal skje. I hvert fall ikke med ditt utgangspunkt. Anonymkode: 3b7da...ba7 Jeg skal da vel heller ikke sitte og vente på at noe skal skje? Jeg kommer jo til å søke og søke etter jobb. Men noen inntekt må jeg jo ha dersom jeg ikke får jobb relevant for utdannelsen min. Jeg opprettet denne tråden fordi jeg er bekymret for hva jeg evt. skal gjøre hvis jeg ikke får jobb som nyutdannet. Jeg kommer jo ikke til å sitte på rumpa og ikke gjøre en dritt. Jeg bor i Trondheim, og ja, arbeidsmarkedet er tøft. Jeg har ikke jobbet under studiene, og det er ikke noe jeg får gjort noe med nå. Det er jo ikke snakk om latskap her, men hva man gjør i en situasjon hvor man ikke får jobb som nyutdannet. Anonymkode: 9b6c7...b1f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020783-hvis-man-ikke-f%C3%A5r-seg-jobb-etter-utdannelse/#findComment-17994940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #18 Del Skrevet 24. april 2016 5 minutter siden, applestories skrev: Fordi arbeidsmarkedet er tøft, og det er mange om beinet. De fleste stillinger blir aldri utlyst, men går gjennom familie, venner og bekjente. Når det er sagt, da jeg studerte var arbeidsmarkedet også tøft. Jeg fant ut at jeg måtte få meg en sommerjobb etter tre år som student, søkte på massevis av jobber og fikk tilbud om to av dem. Tok den ene og beholdt den som deltidsjobb til jeg reiste på utveksling et år senere. Jeg hadde heller ikke hatt jobb tidligere eller noe særlig å vise til, var ikke spesielt sjarmerende på jobbintervju og, i motsetning til mange andre steder, dette var heldigvis ikke steder som gikk etter utseende når de ansatte. Men det hjalp å være litt "på" med akkurat den arbeidsgiveren jeg valgte - jeg måtte ringe og si at jeg måtte ha et svar, ellers kom jeg til å ta den andre jobben, fikk da tilbud om den jeg hadde mest lyst på også. Jeg opplever at arbeidsgivere ofte er runde i kantene når de søker sommerhjelp, deltidshjelp og lignende - kommer selvsagt helt an på arbeidsgiver. De er bare mennesker, akkurat som oss. Ja, jeg kommer jo til å være litt "på" og gjøre det jeg kan for at arbeidsgiver skal få et bra inntrykk og velge akkurat meg, selv om jeg ikke har noe mye jobberfaring de siste årene. Jeg vil jo gjøre mitt ytterste, siden jeg vet at man ikke får servert jobber på sølvfat. Anonymkode: 9b6c7...b1f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020783-hvis-man-ikke-f%C3%A5r-seg-jobb-etter-utdannelse/#findComment-17994945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #19 Del Skrevet 24. april 2016 Det er såpass vagt det du har itdannet deg som. Så jeg tror ikke du bare kan lete i nærområdet etter jobb. Sø hele norge og vær klar til å flytte på kort varsel. Det virker jo lett når du bare leier der du bor nå. Lykke til. Anonymkode: 90c76...355 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020783-hvis-man-ikke-f%C3%A5r-seg-jobb-etter-utdannelse/#findComment-17995026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #20 Del Skrevet 24. april 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er såpass vagt det du har itdannet deg som. Så jeg tror ikke du bare kan lete i nærområdet etter jobb. Sø hele norge og vær klar til å flytte på kort varsel. Det virker jo lett når du bare leier der du bor nå. Lykke til. Anonymkode: 90c76...355 Selvfølgelig kommer jeg til å søke overalt, og flytte hvis jeg får jobb et annet sted enn der jeg bor nå. Det må man jo regne med uansett hva man er utdannet som Men likevel kan det jo være vanskelig å få seg jobb, selv om man søker på utlyste stillinger i hele landet. Derfor er jeg nervøs for at jeg skal bli arbeidsledig når jeg nå er snart ferdig utdannet. Hva gjør jeg liksom i den perioden fra jeg er ferdig utdannet til jeg får en relevant jobb, slik at jeg overlever som et normalt menneske. Anonymkode: 9b6c7...b1f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1020783-hvis-man-ikke-f%C3%A5r-seg-jobb-etter-utdannelse/#findComment-17995100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå