AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #21 Skrevet 23. april 2016 29 minutter siden, Pipaluk skrev: cc nei det er ikke så lett å forstå seg på dette. jeg har ikke hatt noen utredning av restarbeidsevne rett og slett fordi jeg ikke har hatt noen jobb. jeg har vært i noen praksissteder, men det kan ikke likestilles med jobb da jeg ikke har hatt arbeidsoppgaver nok til å fylle den stillingen jeg har hatt. Det er først nå hvor jeg har fått jobb, men hvor det ikke er fast, at jeg har begynt å få en ide om hvor mye jeg klarer å jobbe. Det må nevnes at jeg ble syk allerede under studiene. Så jeg har aldri hatt noen hundreprosent jobb eller femtiprosent. før det har jeg kun hatt noen strøjobber. jobboppdragene mine vil Nav at jeg skal slutte med, da de ikke ser at jeg kan få noe fast på sikt. Det hjelper ikke å argumentere med at det er fint å i det hele tatt jobbe for å få en anelse av hvor mye jeg kan jobbe. Om jeg ikke kan få noe fast der jeg jobber så håper jeg å få en god referanse så jeg kan søke meg fast jobb et annet sted. saksbehandler har foreslått at jeg skal jobbe som telefonselger for å få en fast ekstrainntekt. Det er noe jeg Ikke føler for, da jeg sliter med angst og depresjon, og til tider synes det er vanskelig nok å i det hele tatt ringe noen når jeg har det vanskelig. i følge saksbehandler så er det ikke grunnlag for hverken gradert ufør eller fortsatt aap. jeg kan muligens delta på en jobbkklubb i tre måneder, hvor jeg får titakspenger, og da skal tilknyttes en coach som kan hjepe meg med å finne fast jobb. Problemet er at jeg ikke helt ser hvor jeg skal hoppe inn i en fast jobb, uten å ha tilsvarende arbeidserfaring.jeg har også en utdanning som ikke er så alminnelig at jeg kan jobbe med alt som blir foreslått. Helsa setter også noen begrensninger. det jeg jobber med nå tror jeg at jeg kan klare, og kanskje kan det være faste stillinger på sikt men å skulle si opp jobber jeg har fått for å begynne i en jobbklubb virker veldig unødvendig. Først og fremst burde du søke om å få bytte saksbehandler. Det kan faktisk være litt problematisk, men du må uansett begynne med å søke. Så må du be om å få jobbe et sted for å sjekke restarbeidsevne. Dette er et tilbud NAV skal kunne tilby alle, og får du ikke nok arbeid må du klage. Jeg kjenner flere som har hatt problemer med å få arbeidsoppgaver hos slike bedrifter, men det hjelper faktisk å klage. Husk på at du skal klare å balansere jobb og et liv utenom, og at du må være flink å si ifra hvis jobben går ut over resten av livet ditt. (Du skal kunne ha det rent og ryddig og lage middag f.eks., så lenge ikke sykdommen rent fysisk hindrer deg i dette). Du må også klage på avslaget på AAP tidligst mulig. Skriv gjerne om den manglende oppfølgingen og at du virkelig trenger å finne ut av restarbeidsevnen, da du uansett ikke har mulighet til å jobbe nok til å klare deg kun på lønnen. NAV burde også ha satt seg ned sammen med deg og kommet frem til hva du tror du faktisk kan klare å jobbe med, og hvordan dere skal komme dit. Det er ikke sikkert det er saksbehandleren din du skal snakke med om dette, mitt NAV-kontor har i hvert fall et par personer som har mer peiling på dette enn resten. Anonymkode: 2cce5...4be 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #22 Skrevet 23. april 2016 På navkontoret jeg jobbet i var livsopphold på 5600kr for enslig ( mobil og NRK lisens får du ikke ved å levere regning, det er ikke livsnødvendig) , ved siden av fikk man dekket husleie, såfremt denne ikke var for dyr (man skal jo kunne betjene den alene når man skal en dag tjene egne penger) og at utleien var godkjent hos teknisk etat i kommunen. Som andre sier her er livsopphold ment for en kortere periode, men dessverre er det mange som er langt unna arbeidslivet, og ikke krav på aap, dette pga f.eks ikke opparbeida andre rettigheter i nav, eller svært lite eller sprikende jobberfaring e.l. Saksbehandleren din har sikkert søkt råd på sitt team, hos jurist på kontoret, og kanskje til og med nav forvaltning, de som fatter ufør-saker til syvende sist. Og tro meg, det har blitt veldig strengt. at du har gått så lenge på aap er ikke bra, men dessverre er det mange som ender opp slik. Anonymkode: c2211...fcf 2
GammelKaktus Skrevet 23. april 2016 #23 Skrevet 23. april 2016 https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-a-12015-statlige-veiledende-retningslinjer-for-okonomisk-stonad-2016/id2469018/
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #24 Skrevet 23. april 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er litt avhengig av kommunen du bor i, men her i Oslo får man dekket husleie (med eventuell bostøtte om den er høy nok), strøm og livsopphold på nærmere sekstusen kroner. Så kan du søke om penger til julegaver, penger til sommer- og vinterklær, hjelp til tannlegeutgifter eller nødhjelp hvis det virkelig kniper. Det finnes mange flere ting du kan få penger til, men da må du levere søknad for hver enkelt ting og dokumentasjon av behov. Dette er vel det som er mest generelt. Anonymkode: 37092...633 F....da er det ikke vits i å jobbe Anonymkode: 78ff6...831
Kragebein Skrevet 24. april 2016 #25 Skrevet 24. april 2016 Tråden er ryddet for oppfordring til lovbrudd og svar til dette. Kragebein, mod
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #26 Skrevet 24. april 2016 Den 4/23/2016 at 20.09, Pipaluk skrev: cc nei det er ikke så lett å forstå seg på dette. jeg har ikke hatt noen utredning av restarbeidsevne rett og slett fordi jeg ikke har hatt noen jobb. jeg har vært i noen praksissteder, men det kan ikke likestilles med jobb da jeg ikke har hatt arbeidsoppgaver nok til å fylle den stillingen jeg har hatt. Det er først nå hvor jeg har fått jobb, men hvor det ikke er fast, at jeg har begynt å få en ide om hvor mye jeg klarer å jobbe. Det må nevnes at jeg ble syk allerede under studiene. Så jeg har aldri hatt noen hundreprosent jobb eller femtiprosent. før det har jeg kun hatt noen strøjobber. jobboppdragene mine vil Nav at jeg skal slutte med, da de ikke ser at jeg kan få noe fast på sikt. Det hjelper ikke å argumentere med at det er fint å i det hele tatt jobbe for å få en anelse av hvor mye jeg kan jobbe. Om jeg ikke kan få noe fast der jeg jobber så håper jeg å få en god referanse så jeg kan søke meg fast jobb et annet sted. saksbehandler har foreslått at jeg skal jobbe som telefonselger for å få en fast ekstrainntekt. Det er noe jeg Ikke føler for, da jeg sliter med angst og depresjon, og til tider synes det er vanskelig nok å i det hele tatt ringe noen når jeg har det vanskelig. i følge saksbehandler så er det ikke grunnlag for hverken gradert ufør eller fortsatt aap. jeg kan muligens delta på en jobbkklubb i tre måneder, hvor jeg får titakspenger, og da skal tilknyttes en coach som kan hjepe meg med å finne fast jobb. Problemet er at jeg ikke helt ser hvor jeg skal hoppe inn i en fast jobb, uten å ha tilsvarende arbeidserfaring.jeg har også en utdanning som ikke er så alminnelig at jeg kan jobbe med alt som blir foreslått. Helsa setter også noen begrensninger. det jeg jobber med nå tror jeg at jeg kan klare, og kanskje kan det være faste stillinger på sikt men å skulle si opp jobber jeg har fått for å begynne i en jobbklubb virker veldig unødvendig. Jeg har det nesten på samme måte. Jeg går på aap og de går ut neste måned. Jeg vet enda ikke hvor mye jeg kan jobbe og jeg har kun vært i praksisjobb. Jeg står fast og vet ikke hva jeg skal gjøre etter dette. Jeg fyller ikke kravene til utvidet aap og uføretrygd av noe slag er ikke nevnt med et ord. Jeg sliter med angst, depresjon og panikkanfall og det har påvirket arbeidet mitt, da jeg ble ansatt som ekstrahjelp på praksisstedet, men jeg klarer ikke fulltidsjobb, ei heller hver dag, men dette er ikke avklart av lege eller psykolog. Det er bare min personlige oppfattelse, så jeg står egentlig fast. Men sosialstønad får du kun når du har brukt opp alle midler, inkludert sparepenger. og da får du kun støtte til det aller nødvendigste. Og hva du får i støtte baserer seg på hvilke satser som er i din kommune. Anonymkode: dae85...a5b
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #27 Skrevet 25. april 2016 Har du bare kontakt med fastlege? Hvis du lider av angst og depresjon bør du kontakte psykolog/ psykiater, det er bare spesialister NAV kommer til å høre på, en fastlege er en som kan litt om alt og det de kommer med legges nok lite vekt på hos NAV. Dette er fullt forståelig, hvis du for eksempel hadde et meget komplisert brudd i en fot så hadde du ikke tatt kontakt med fastlegen, da måtte du blitt behandlet av en ortoped, det samme gjelder psykiske lidelser. Lykke til ! . Anonymkode: af66c...252 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #28 Skrevet 25. april 2016 Den 4/23/2016 at 1.19, AnonymBruker skrev: F....da er det ikke vits i å jobbe Morsomt. Sosialstønad er ingen dans på roser, akkurat. Anonymkode: 37092...633
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #30 Skrevet 25. april 2016 Den 23.4.2016 at 19.57, AnonymBruker skrev: Hva du kan få i sosialhjelp er helt avhengig av hbilken kommune du bor i. Sosialhjelp får du heller ikke før alt av midler er brukt opp. Å tro at du kan leve på sosialhjelp i månesvis eller på permanent basis er også ganske naivt. Har du gått på AAP i 4 år, så er her noe som ikke stemmer. Du får ta kontakt med en advokat. Anonymkode: c9c19...6ae Hva er naivt med det? Sosialstønad er den laveste formen for stønad i samfunnet vårt, og så lenge man ikke kvalifiserer for andre stønader, og ikke er i stand til å jobbe, vil man ha krav på denne, så lenge situasjonen ikke endrer seg. Det er folk som går på sosialstønad i tjue år, fordi de faller mellom alle stoler, og kun kommer ut av denne ved å bli pensjonister. Man har også i mange kommuner en egen sats for langtidsklienter, dvs de som går i mer enn seks måneder. Anonymkode: cabb0...73c 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #31 Skrevet 25. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er naivt med det? Sosialstønad er den laveste formen for stønad i samfunnet vårt, og så lenge man ikke kvalifiserer for andre stønader, og ikke er i stand til å jobbe, vil man ha krav på denne, så lenge situasjonen ikke endrer seg. Det er folk som går på sosialstønad i tjue år, fordi de faller mellom alle stoler, og kun kommer ut av denne ved å bli pensjonister. Man har også i mange kommuner en egen sats for langtidsklienter, dvs de som går i mer enn seks måneder. Korrekt. Det er en misoppfatning at man ikke kan motta sosialstønad over lengre tid. Jeg blir litt overrasket over hvor mange som tror dette. Anonymkode: 37092...633 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #32 Skrevet 25. april 2016 Den Saturday, April 23, 2016 at 21.33, AnonymBruker skrev: På navkontoret jeg jobbet i var livsopphold på 5600kr for enslig ( mobil og NRK lisens får du ikke ved å levere regning, det er ikke livsnødvendig) , ved siden av fikk man dekket husleie, såfremt denne ikke var for dyr (man skal jo kunne betjene den alene når man skal en dag tjene egne penger) og at utleien var godkjent hos teknisk etat i kommunen. Som andre sier her er livsopphold ment for en kortere periode, men dessverre er det mange som er langt unna arbeidslivet, og ikke krav på aap, dette pga f.eks ikke opparbeida andre rettigheter i nav, eller svært lite eller sprikende jobberfaring e.l. Saksbehandleren din har sikkert søkt råd på sitt team, hos jurist på kontoret, og kanskje til og med nav forvaltning, de som fatter ufør-saker til syvende sist. Og tro meg, det har blitt veldig strengt. at du har gått så lenge på aap er ikke bra, men dessverre er det mange som ender opp slik. Anonymkode: c2211...fcf Mange som bryter loven her. Saksbehandlere som ikke tar med NRK. ..mobil og nett. I dag er det et nødvendig vonde. Anonymkode: 78ff6...831
Pipaluk Skrevet 25. april 2016 #33 Skrevet 25. april 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det nesten på samme måte. Jeg går på aap og de går ut neste måned. Jeg vet enda ikke hvor mye jeg kan jobbe og jeg har kun vært i praksisjobb. Jeg står fast og vet ikke hva jeg skal gjøre etter dette. Jeg fyller ikke kravene til utvidet aap og uføretrygd av noe slag er ikke nevnt med et ord. Jeg sliter med angst, depresjon og panikkanfall og det har påvirket arbeidet mitt, da jeg ble ansatt som ekstrahjelp på praksisstedet, men jeg klarer ikke fulltidsjobb, ei heller hver dag, men dette er ikke avklart av lege eller psykolog. Det er bare min personlige oppfattelse, så jeg står egentlig fast. Men sosialstønad får du kun når du har brukt opp alle midler, inkludert sparepenger. og da får du kun støtte til det aller nødvendigste. Og hva du får i støtte baserer seg på hvilke satser som er i din kommune. Anonymkode: dae85...a5b ja det er harde kår, og argumentasjoner man knapt forstår seg på. Problemet mitt er at Nav vil at jeg skal gå til en psykiater. Det er ikke lett å finne en med avtale. Jeg går allerede til behandler, (behandling er en del av AAP-vedtaket) men han har feil utdannelse, er altså ikke psykolog eller psykiater. Fastlegen har også sagt at det ikke er godt for meg å ha så mange hjelpere rundt meg, og at det gjør jeg mer usikker og forvirret. Jeg vet ikke hva NAV tenker om det. Jeg håpet å kunne komme igang med gruppeterapi, og trodde det var i boks, men så trakk gruppeterapeuten tilbudet i siste liten, da hun likevel ikke hadde plass;( kjipt. Jeg kan betale en psykiater, men dumt å spytte inn så mange penger, hvis NAV likevel er klare på at jeg ikke får utvidet AAP eller får gradert ufør. Hvis Nav får det som de vil så må jeg da altså si opp noen av jobbene jeg har fått ( det har vært svært vanskelig å få jobb i utgangspunktet) for så å få tiltakspenger for å gå på en jobbklubb tre dager i uka. Der skal jeg lære meg å skrive CV og søknader og gjøre meg mer kvalifisert for det ordinære arbeidsliv. Nå er det ikke kvalifikasjonene jeg trenger,men tilrettelegging for å kunne stå i en jobb over tid. Det er heller ikke alle jobber jeg trives med, og tror jeg kan mestre. Jeg ønsker ikke å være telefonselger som saksbehandler foreslår for å få en fast ekstrainntekt. Alt dette for å få en fast jobb. Jobboppdragene jeg har nå, er ikke fast jobb, men ett sted må jeg jo starte. Kanskje kan jeg få fast jobb et annet sted hvis jeg jobber et sted over lengre tid. Eventuelt en aktuell referanse.Jeg skulle gjerne likt å vite hvordan jeg får meg fast jobb sånn helt uten videre? Bør jeg ikke ha arbeidserfaring fra feltet før jeg blir ansatt i en fast stilling? Da tenker jeg ikke på 20 prosent stillinger som er turnus hver tredje helg i en bolig for utviklingshemmede. Hvor kan jeg hoppe inn i en 50 prosent stilling?
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 #34 Skrevet 25. april 2016 Den 23.4.2016 at 19.57, AnonymBruker skrev: Har du gått på AAP i 4 år, så er her noe som ikke stemmer. Du får ta kontakt med en advokat. Anonymkode: c9c19...6ae Hvorfor det? jeg har gått på AAP i 4,5 år og er på vei ut i jobb. Skjønner ikke hvorfor det ikke skulle stemme. Anonymkode: 97748...811 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå