AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #1 Skrevet 23. april 2016 jeg har gått på AAP lenge. jeg fikk forlengelse over fireårsperioden og får siste utbetaling i mai. Jeg har en omfattende sykdomshistorikk men jeg har uheldigvis en saksbehandler som bare er opptatt av å få meg i fast jobb, uten at jeg har noen som helst formening om hvor mye jeg klarer å jobbe. Fastlegen støtter meg full og helt, men tror han også er litt overveldet av NAV-systemet og saksbehandleren som ikke vil ha legeerklæringer og heller ikke synes det er noe vits å komme på en legetime. Jeg er derfor helt klar over at dette med å forlenge AAP over unntak kan gi avslag, og også dette med å søke gradert ufør, kan bli en utfordring. Så kanskje jeg likegodt kan klare meg uten Nav? hvor mye får jeg da å leve for? Anonymkode: ad3ee...72e
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #2 Skrevet 23. april 2016 Du må be om ny saksbehandler. Sosialhjelp er en midlertidig hjelp, så kan ikke basere deg å gå på det over tid. Hva du kan forvente å få i sosialhjelp i kr og øre har jeg ikke peiling på. Anonymkode: 286a1...059 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #3 Skrevet 23. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så kanskje jeg likegodt kan klare meg uten Nav? hvor mye får jeg da å leve for? Det er litt avhengig av kommunen du bor i, men her i Oslo får man dekket husleie (med eventuell bostøtte om den er høy nok), strøm og livsopphold på nærmere sekstusen kroner. Så kan du søke om penger til julegaver, penger til sommer- og vinterklær, hjelp til tannlegeutgifter eller nødhjelp hvis det virkelig kniper. Det finnes mange flere ting du kan få penger til, men da må du levere søknad for hver enkelt ting og dokumentasjon av behov. Dette er vel det som er mest generelt. Anonymkode: 37092...633 4
Pipaluk Skrevet 23. april 2016 #4 Skrevet 23. april 2016 jeg fikk et råd om at å be om bytte saksbehandler nå ikke talte til min fordel. Jeg trodde at vanskelige saksbehandlere var en myte, men det var før jeg traff henne. Så her må jeg ta høyde for at AAP kan ta slutt, men egentlig er det vel det samme hvor de pengene kommer fra. Jeg skal prøve å jobbe det jeg klarer i tilegg men nå jobber jeg ikke mer enn 40 prosent og tjener ikke all verdens Må jeg bruke opp alle sparepengene mine før jeg får sosialhjelp?
ajarRun Skrevet 23. april 2016 #5 Skrevet 23. april 2016 Finnes det sosialkontorer ennå? Jeg trodde de la ned sosialkontoret, aetat og så videre og lagde NAV? Hvorfor bryr du deg om hva saksbehandler sier? Be henne om en hjemlet begrunnelse og så tar du det med til advokaten din. Hun som råder deg til å overføre sparepenger til noen andre ville jeg ikke hørt på, det er jo åpenbart straffbart. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #6 Skrevet 23. april 2016 6 minutter siden, Pipaluk skrev: jeg fikk et råd om at å be om bytte saksbehandler nå ikke talte til min fordel. Jeg trodde at vanskelige saksbehandlere var en myte, men det var før jeg traff henne. Så her må jeg ta høyde for at AAP kan ta slutt, men egentlig er det vel det samme hvor de pengene kommer fra. Jeg skal prøve å jobbe det jeg klarer i tilegg men nå jobber jeg ikke mer enn 40 prosent og tjener ikke all verdens Må jeg bruke opp alle sparepengene mine før jeg får sosialhjelp? Kan du ikke søke om delvis ufør? Har du ikke hatt utredning om restarbeidsevne mens du gikk på AAP? Har du hatt noe som helst oppfølging av saksbehandler egentlig? Beklager alle spørsmålene. Jeg går også på AAP, og det virker som om ting har foregått på en annen måte for deg. Anonymkode: 2cce5...4be 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #7 Skrevet 23. april 2016 1 minutt siden, ambivalentReaction skrev: Finnes det sosialkontorer ennå? Jeg trodde de la ned sosialkontoret, aetat og så videre og lagde NAV? NAV er tredelt; sosial, arbeid og trygd. Anonymkode: 37092...633 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #8 Skrevet 23. april 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sosialhjelp er en midlertidig hjelp Som for mange varer i årevis. Anonymkode: 37092...633 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #9 Skrevet 23. april 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg har gått på AAP lenge. jeg fikk forlengelse over fireårsperioden og får siste utbetaling i mai. Jeg har en omfattende sykdomshistorikk men jeg har uheldigvis en saksbehandler som bare er opptatt av å få meg i fast jobb, uten at jeg har noen som helst formening om hvor mye jeg klarer å jobbe. Fastlegen støtter meg full og helt, men tror han også er litt overveldet av NAV-systemet og saksbehandleren som ikke vil ha legeerklæringer og heller ikke synes det er noe vits å komme på en legetime. Jeg er derfor helt klar over at dette med å forlenge AAP over unntak kan gi avslag, og også dette med å søke gradert ufør, kan bli en utfordring. Så kanskje jeg likegodt kan klare meg uten Nav? hvor mye får jeg da å leve for? Anonymkode: ad3ee...72e Hva du kan få i sosialhjelp er helt avhengig av hbilken kommune du bor i. Sosialhjelp får du heller ikke før alt av midler er brukt opp. Å tro at du kan leve på sosialhjelp i månesvis eller på permanent basis er også ganske naivt. Har du gått på AAP i 4 år, så er her noe som ikke stemmer. Du får ta kontakt med en advokat. Anonymkode: c9c19...6ae 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #10 Skrevet 23. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Å tro at du kan leve på sosialhjelp i månesvis eller på permanent basis er også ganske naivt. Nei, det er det ikke. Sosialhjelp er en lovhjemlet rettighet og det er ingen som kan nekte TS å motta denne over en lengre periode. Det kan stilles krav til sosialhjelp, men det er av typen «søk fem jobber i uka og skriv jobbsøkerlogg». Anonymkode: 37092...633 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #11 Skrevet 23. april 2016 Sosialhjelp skal være midlertidig men det er null problem å leve på det i årevis. Så lenge man ikke har jobb og penger så kaster de ingen på gaten. Så sånn er det. Anonymkode: d36d9...ec5 1
Gjest O.G. Skrevet 23. april 2016 #12 Skrevet 23. april 2016 Du kan klage på avslaget, den behandles i administrasjonen for fylket du bor i, ikke på ditt lokale navkontor.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #13 Skrevet 23. april 2016 1 minutt siden, O.G. skrev: Du kan klage på avslaget, den behandles i administrasjonen for fylket du bor i, ikke på ditt lokale navkontor. Nettopp derfor bernjeg henne søke hjelp hos adbokat. Får hunnda medhold, så får hun og dekket advokatutgifter fullt ut etter Forvaltningslovens par. 36. Anonymkode: c9c19...6ae 2
Pipaluk Skrevet 23. april 2016 #14 Skrevet 23. april 2016 cc 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke søke om delvis ufør? Har du ikke hatt utredning om restarbeidsevne mens du gikk på AAP? Har du hatt noe som helst oppfølging av saksbehandler egentlig? Beklager alle spørsmålene. Jeg går også på AAP, og det virker som om ting har foregått på en annen måte for deg. Anonymkode: 2cce5...4be nei det er ikke så lett å forstå seg på dette. jeg har ikke hatt noen utredning av restarbeidsevne rett og slett fordi jeg ikke har hatt noen jobb. jeg har vært i noen praksissteder, men det kan ikke likestilles med jobb da jeg ikke har hatt arbeidsoppgaver nok til å fylle den stillingen jeg har hatt. Det er først nå hvor jeg har fått jobb, men hvor det ikke er fast, at jeg har begynt å få en ide om hvor mye jeg klarer å jobbe. Det må nevnes at jeg ble syk allerede under studiene. Så jeg har aldri hatt noen hundreprosent jobb eller femtiprosent. før det har jeg kun hatt noen strøjobber. jobboppdragene mine vil Nav at jeg skal slutte med, da de ikke ser at jeg kan få noe fast på sikt. Det hjelper ikke å argumentere med at det er fint å i det hele tatt jobbe for å få en anelse av hvor mye jeg kan jobbe. Om jeg ikke kan få noe fast der jeg jobber så håper jeg å få en god referanse så jeg kan søke meg fast jobb et annet sted. saksbehandler har foreslått at jeg skal jobbe som telefonselger for å få en fast ekstrainntekt. Det er noe jeg Ikke føler for, da jeg sliter med angst og depresjon, og til tider synes det er vanskelig nok å i det hele tatt ringe noen når jeg har det vanskelig. i følge saksbehandler så er det ikke grunnlag for hverken gradert ufør eller fortsatt aap. jeg kan muligens delta på en jobbkklubb i tre måneder, hvor jeg får titakspenger, og da skal tilknyttes en coach som kan hjepe meg med å finne fast jobb. Problemet er at jeg ikke helt ser hvor jeg skal hoppe inn i en fast jobb, uten å ha tilsvarende arbeidserfaring.jeg har også en utdanning som ikke er så alminnelig at jeg kan jobbe med alt som blir foreslått. Helsa setter også noen begrensninger. det jeg jobber med nå tror jeg at jeg kan klare, og kanskje kan det være faste stillinger på sikt men å skulle si opp jobber jeg har fått for å begynne i en jobbklubb virker veldig unødvendig.
Pipaluk Skrevet 23. april 2016 #15 Skrevet 23. april 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sosialhjelp skal være midlertidig men det er null problem å leve på det i årevis. Så lenge man ikke har jobb og penger så kaster de ingen på gaten. Så sånn er det. Anonymkode: d36d9...ec5 men hvis jeg har en deltidsjobb så får jeg ikke sosialhjelp eller?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #16 Skrevet 23. april 2016 1 minutt siden, Pipaluk skrev: men hvis jeg har en deltidsjobb så får jeg ikke sosialhjelp eller? Du kan få supplerende sosialhjelp. Enkelt og greit gjør NAV sosial en utregning på hva du ville hatt krav på i sosialpenger og trekker fra det du har i inntekt. Anonymkode: 37092...633 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #17 Skrevet 23. april 2016 26 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Finnes det sosialkontorer ennå? Jeg trodde de la ned sosialkontoret, aetat og så videre og lagde NAV? Hvorfor bryr du deg om hva saksbehandler sier? Be henne om en hjemlet begrunnelse og så tar du det med til advokaten din. Hun som råder deg til å overføre sparepenger til noen andre ville jeg ikke hørt på, det er jo åpenbart straffbart. Så lenge NAV tilhører både kommunen og staten, har to forskjellige budsjetter, forskjellige ansatte og forskjellige rutiner så vil man alltid måtte skille mellom dem selvom de ligger under samme tak. Men jeg er enig med deg i det med sparepengene. Anonymkode: 620a5...bec 1
Pipaluk Skrevet 23. april 2016 #18 Skrevet 23. april 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp derfor bernjeg henne søke hjelp hos adbokat. Får hunnda medhold, så får hun og dekket advokatutgifter fullt ut etter Forvaltningslovens par. 36. Anonymkode: c9c19...6ae er det også advokater som gjør dette i regi av fri rettshjelp? Det er dyrt med advokat.
ajarRun Skrevet 23. april 2016 #19 Skrevet 23. april 2016 Et øyeblikk siden, Pipaluk skrev: er det også advokater som gjør dette i regi av fri rettshjelp? Det er dyrt med advokat. Aner ikke. Alternativet er jo bare å lese reglene selv, de er ikke så fryktelig kompliserte (NAV-ansatte klarer det jo). 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #20 Skrevet 23. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du lønnsinntekt som overstiger satsene for sosialtrygd får du selvsagt ingenting. Så må jeg selvsagt legge til, man kan få nødhjelp til mat. Det får man uansett, hvis man hevder seg blakk og sulten. Anonymkode: 37092...633
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå