Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #1 Skrevet 26. oktober 2004 http://www.dagbladet.no/dinside/2004/10/26/412468.html Det var det jeg viste!!
Martha Stewart Skrevet 26. oktober 2004 #2 Skrevet 26. oktober 2004 http://www.dagbladet.no/dinside/2004/10/26/412468.html Det var det jeg viste!! Jeg tror du må ha lest den saken litt for raskt... Det står tvertimot at menn med høyere utdanning stifter familie flere ganger enn menn med lav utdanning. Jeg har selv høyere utdanning og skulle gjerne ønske at det var slik du trodde, at jeg da hadde mindre sjanse for skilsmisse...
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #3 Skrevet 26. oktober 2004 Siden enkelte har problemer med å se hva jeg sikter til, legger jeg inn dette direkte kopierte sitatet; "Sannsynligheten for skilsmisse reduseres med økende utdanning for ektefellene, sier Skrede."
Arkana Skrevet 26. oktober 2004 #4 Skrevet 26. oktober 2004 Tror også du, The Bride, burde lese artikkelen litt nøyere for Gjest har faktisk helt rett. Det står nemlig at sannsynligheten for skillsmisse reduseres med økende utdanning hos ektefellene (siste avsnitt rett over "Erfaring er et pluss").
Martha Stewart Skrevet 26. oktober 2004 #5 Skrevet 26. oktober 2004 Siden enkelte har problemer med å se hva jeg sikter til, legger jeg inn dette direkte kopierte sitatet; "Sannsynligheten for skilsmisse reduseres med økende utdanning for ektefellene, sier Skrede." Unnskyld - du har helt rett, artikkelen er slik du sier. Men samtidig er forskningen det refereres til litt forvirrende - Dagsavisen (som jeg leste først) har nemlig i dag en liknende artikkel med tittelen Gjenbruk av attraktive menn, der konklusjonen er at høyt utdannede menn gjerne får flere barn med flere kvinner. Og det stemmer vel ikke helt med at høy utdanning=lave skilsmissetall - eller? :klø: Dagsavisen refererer til samme forsker som Dagbladet.
Gjest Ethereal Skrevet 26. oktober 2004 #6 Skrevet 26. oktober 2004 Jeg har IKKE lest artikkelen, men vil bidra med litt synsing/observasjoner. Det virker som om det er slik at jo høyere utdanning, jo senere gifter man seg/stifter familie. Kanskje det også spiller inn? For å mislese statistikken: jeg kommer til å være utrolig heldig den dagen jeg eventuelt gifter meg. Med doktorgrad burde vel risikoen for skilsmisse være bortimot null (det var en spøk)
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #7 Skrevet 26. oktober 2004 Gjenbruk av attraktive menn, der konklusjonen er at høyt utdannede menn gjerne får flere barn med flere kvinner. Og det stemmer vel ikke helt med at høy utdanning=lave skilsmissetall - eller? :klø: . Ser ikke helt hvorfor ikke? Høyere utdanning kan jo redusere sjangsen for skilsmisse samtidig som det øker menns sjangse til å stifte familie for andre gang om de er skilt. Det er jo tendenser og sannsynligheter det er snakk om, ikke noe deterministisk.
Martha Stewart Skrevet 26. oktober 2004 #8 Skrevet 26. oktober 2004 For å mislese statistikken: jeg kommer til å være utrolig heldig den dagen jeg eventuelt gifter meg. Med doktorgrad burde vel risikoen for skilsmisse være bortimot null (det var en spøk) Kan jo være selvoppfyllende også da...
Martha Stewart Skrevet 26. oktober 2004 #9 Skrevet 26. oktober 2004 Det er jo tendenser og sannsynligheter det er snakk om' date=' ikke noe deterministisk.[/quote'] Tror jeg velger uansett å tro at jeg med høy utdanning har lav risiko for å bli skilt. Pluss at jeg gifter meg og evt får barn relativt sent (over tredve) og det er visst også en fordel... Er ihvertfall optimistisk ut fra valget jeg har gjort av mann!
Gjest Ethereal Skrevet 26. oktober 2004 #10 Skrevet 26. oktober 2004 Kan jo være selvoppfyllende også da... Som i "vil aldri bli gift" :o ...Jaja, jeg har samboer (med høy utdanning), så får vi se hva livet bringer Mitt eksempel brukte jeg bare for å vise at statistikk kan brukes til å få fram det du VIL få fram.
Martha Stewart Skrevet 26. oktober 2004 #11 Skrevet 26. oktober 2004 Mitt eksempel brukte jeg bare for å vise at statistikk kan brukes til å få fram det du VIL få fram. Ja akkurat. Statistikk skal man lese kritisk og man ser jo tydelig ut fra eksemplene i Dagbladet og Dagsavisen i dag at journalister gjerne velger ulike (tabloide) vinklinger som kan gi leseren helt ulike inntrykk.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #12 Skrevet 26. oktober 2004 Statistikk skal man lese kritisk og man ser jo tydelig ut fra eksemplene i Dagbladet og Dagsavisen i dag at journalister gjerne velger ulike (tabloide) vinklinger som kan gi leseren helt ulike inntrykk. Man skal definitivt lese statistikk kritisk, men det at det er sammenheng mellom lengde på utdannelse i et par og deres sjangse for å unngå skilsmisse er jo både logisk og har en statistisk sammenheng.. så jeg tror på det..
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #14 Skrevet 26. oktober 2004 Og logikken er? :o Vel. De som velger å ta høyere utdannelse er vant til og villige til å legge inn stor innsats for å nå sine mål. Og har alt måtte være uholdende. De er ingen "skrotinger" i gruppen av høyt utdannede. Forhold bland høyere utdannede har mindre tradisjonelt kjønnsrollemønster enn bland dem med lavere utdannelse osv osv. Hvilke valg man tar sier noe om hvem man er. Og jeg tror at det er helt ulike typer mennesker med helt ulik innstilling til mye i livet som velger å ta høyrer utdannelse enn dem som ikke velger det.
ivanka Skrevet 26. oktober 2004 #15 Skrevet 26. oktober 2004 oi. jeg hadde akseptert argumenter som 'går inn i ekteskapet i mer moden alder' etc, men logikken i dette her slo meg ikke akkurat i bakken.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #16 Skrevet 26. oktober 2004 oi. jeg hadde akseptert argumenter som 'går inn i ekteskapet i mer moden alder' etc' date=' men logikken i dette her slo meg ikke akkurat i bakken.[/quote'] Alder er jo en helt annen faktor enn utdannelse. Nå må vi ikke blande kortene her da ..
ivanka Skrevet 26. oktober 2004 #17 Skrevet 26. oktober 2004 ah, du har altså ikke fått med deg at det er en statistisk sammenheng mellom høyere utdannelse og høyere alder ved ekteskapsinngåelse. tok det liksom for gitt at det var kjent for de fleste.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #18 Skrevet 26. oktober 2004 ah, du har altså ikke fått med deg at det er en statistisk sammenheng mellom høyere utdannelse og høyere alder ved ekteskapsinngåelse. tok det liksom for gitt at det var kjent for de fleste. Jo. Høyre utdannelse øker også den forventede alderen ved ekteskap. Men igjen må vi se på de enkelte faktorene ved de enkelte sannsynligeheten. Statistikk fungerer ikke på det viset du anntyder.
Gjest Ethereal Skrevet 26. oktober 2004 #19 Skrevet 26. oktober 2004 At noe er logisk innebærer vel strengt tatt at det følger som en naturlig konsekvens av premissene, uten at andre faktorer enn de allerede gitt tas inn i kalkulasjonen? Du kan kanskje hevde at det er naturlig, men LOGISK er det ikke (annet enn muligens i en dagligtale-bruk av ordet logisk). Så det spørs hvem som blander kortene...
ivanka Skrevet 26. oktober 2004 #20 Skrevet 26. oktober 2004 Jo. Høyre utdannelse øker også den forventede alderen ved ekteskap. Men igjen må vi se på de enkelte faktorene ved de enkelte sannsynligeheten. Statistikk fungerer ikke på det viset du anntyder. så lenge de to faktorene ikke er skilt i kildematerialet, velger jeg å regne med at et representativt utvalg i undersøkelsen vil gi høy korrelasjon mellom de to faktorene og rimelig grunnlag for å argumentere slik jeg demonstrerer som kontrast til argumentasjonen jeg kommenterte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå