Gå til innhold

Tok inn og omplasserte katt - var visst ikke hjemløs likevel...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært en katt som har hengt hos oss en stund, og ved nærmere ettersyn så den ikke veldig stelt ut. Det rant gul gugge fra øynene dens, pelsen så fettete/flakete ut, og den kom til alle døgnets tider. Fikk til slutt tak i den, og fikk kjørt den til veterinær for sjekk av chip - noe den ikke hadde. Valgte så å ta den inn. La ut annonse på dyrebar og diverse grupper på Facebook, og kikket aktivt etter savnet-annonse, både i nabolaget og på nettet, men ingen eiere meldte seg. Omplasserte så katten for én måned siden, etter at den hadde vært inne hos meg i to uker. Var hos veterinær med den før omplasseringen for kastrering, chip og vaksine, mens veterinæren mente katten var for syk til å få vaksine, og at den hadde veldig dårlig immunforsvar. Han så også at flere tenner måtte trekkes. Det tok ytterligere 4 uker før katten var frisk nok til å få vaksinen sin, som da nye eier ordnet. Med andre ord, kattens helse var ikke bra. 

I går ble jeg oppmerksom på en savnetlapp i nabolaget, hvor da nevnte katt er savnet. Nå ligger det flere annonser ute av samme katt på nettet også. Den har noen spesielle kjennetegn, som gjør at jeg er 98 % sikker på at det er snakk om samme katt. Eierne har da altså ventet flere uker med å savne den, og de har oppført en savnetdato som er to-tre uker etter at jeg tok den inn, og etter at katten ble omplassert. 

Nå er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre. Katten har det helt supert hos ny eier, og vil her bli ivaretatt på beste måte. Men på en annen side, har den hatt et hjem, og eiere som savner den - til tross for meget sene savnetmeldinger. Men den har ikke blitt ivaretatt godt nok. Ut ifra hva veterinæren har sagt, og hvordan katten så ut, vil jeg tro de har en "katten klarer seg selv"-innstilling. Jeg føler at det blir feil uansett hva jeg gjør. Noen som har vært borte i lignende situsjoner eller har tips/råd til hva jeg kan gjøre? 

Anonymkode: c2b68...bbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gjør noe som helst. Katten har det bra nå, kan umulig ha hatt det bra før. Drit i de gamle eierene. Synd for dem. Tenk på katten sitt velvære.

• Liker 40
Skrevet

Tror faktisk jeg hadde latt katten bli i sitt nye hjem. Det tok den gamle eieren alt for lang tid å merke at den stakkars katten var borte, i tillegg var den syk. Nei fysj!

• Liker 23
Skrevet

Uten chip har (tidligere) eie

1 minutt siden, StineN skrev:

Ikke gjør noe som helst. Katten har det bra nå, kan umulig ha hatt det bra før. Drit i de gamle eierene. Synd for dem. Tenk på katten sitt velvære.

Dette. Hadde de brydd seg om katten ville den ha hatt chip, vært kastrert og fått helsestell.

• Liker 15
Skrevet

Sånn jeg forstår det, tok det over 6 uker før de etterlyste katten sin? 

La den være i sitt nye hjem. De forrige eierne brydde seg tydeligvis ikke særlig om den.  

De har  savnet den før, og den hadde ikke vært i så dårlig forfatning. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, MissPierce skrev:

Sånn jeg forstår det, tok det over 6 uker før de etterlyste katten sin? 

La den være i sitt nye hjem. De forrige eierne brydde seg tydeligvis ikke særlig om den.  

De har  savnet den før, og den hadde ikke vært i så dårlig forfatning. 

Ja, eller i alle fall fem uker. Synes det er grådig lenge før man savner katten sin. Jeg lager savnetlapper om katten min er borte over natten omtrent! 

Katten kom oftere og oftere til oss, til tross for at både vi og katten vår jaget den bort hver gang. Dette varte helt til jeg begynte å lure på om den var hjemløs, siden den kom til alle døgnets tider. Vi måtte trekke ned alt av persienner og gardiner, da kattene satt og hylte til hverandre gjennom vinduene. 

Sukk, dere har rett alle sammen. Jeg sliter bare med dårlig samvittighet overfor tidligere eiere... 

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Synes ikke du trenger å ha dårlig samvittighet, det høres ikke ut som mennesker som fortjener å ha et kjæledyr. Det beste for katten er nok å bli der den er, det er det viktigste. Synes forresten det er kjempefint at du fanget inn pus, flere skulle vært som deg :) 

Skrevet

Ikke gjør noen ting.

Om den måtte trekke tenner så kan det tyde på langvarig vanskjøtsel.

Jeg trodde ingen slapp ut kattene sine før de var chippet. Min eldste er bare øretatovert for det var mest vanlig for 14 år siden men det er tydelig nr i øret fremdeles.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som de andre sier så har pus det mye bedre nå. Du gjorde det eneste rette og i mine øyne har du reddet denne katten fra et dårlig liv. All ære til deg :smilyblomst:

Anonymkode: b20f8...21b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk, dere hjelper meg med å lette på den dårlige samvittigheten min :)

En annen ting jeg tenkte på, var at katten faktisk lå rett ut og sov i nesten 1,5 uke sammenhengende etter at jeg fikk den inn. Først da det nærmet seg to uker, begynte den å vise litt personlighet, og ønske om å komme ut av badet. Den var heller ikke vant med å gå på kattedo, og tisset på gulvet første kvelden (rett ved siden av kattedoen). Fikk heldigvis satt den i kattedoen dagen etter, da den satte seg til i dusjen for å tisse. Ingen uhell etter det, men det viser jo at den ikke har vært borti kattedo før. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå hører vi bare din versjon av saken. Har selv tatt inn bortkomne katter, har da sendt ut funnet annonse, og ført de hjem igjen. At det ikke falt deg inn, er uansvarlig. Hadde jeg fått vite at du hadde omplassert min katt, så hadde du blitt anmeldt. 

Anonymkode: 531db...ca8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå hører vi bare din versjon av saken. Har selv tatt inn bortkomne katter, har da sendt ut funnet annonse, og ført de hjem igjen. At det ikke falt deg inn, er uansvarlig. Hadde jeg fått vite at du hadde omplassert min katt, så hadde du blitt anmeldt. 

Jeg har laget funnet-annonse, og lett aktivt etter en savnet-annonse. Som jeg fant. 5 uker etter at katten ble tatt inn av meg... 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du hadde hatt noe å anmelde dersom du ikke aktivt hadde etterlyst katten før det hadde gått over en måned etter den var forsvunnet, og den attpåtil var vanskjøttet...

Finner ikke link nå, men jeg har lest et sted at man lovlig kan anse en katt som sin egen etter to-tre uker dersom man i denne i tiden har aktivt lett etter opprinnelig eier uten hell. Uansett, hvis denne katten skulle vært levert tilbake til opprinnelig eier, noe jeg tviler på er til kattens beste, ville jeg ha krevd tilbake absolutt alle veterinærutgifter. Tipper de er lite villig til å ta katten tilbake da.

Anonymkode: fca8d...32b

• Liker 13
Gjest chisandra
Skrevet

Enig med de andre her. Ikke gjør noe. La katten få være i ro og ha det godt der den er. :)

Skrevet

Jeg hadde latt katten være hvor han er og har det bra. :) Katten er jo tydeligvis blitt vanskjøttet over lengre tid og da er det dyreplageri å sende den tilbake til tidligere eiere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du hadde hatt noe å anmelde dersom du ikke aktivt hadde etterlyst katten før det hadde gått over en måned etter den var forsvunnet, og den attpåtil var vanskjøttet...

Finner ikke link nå, men jeg har lest et sted at man lovlig kan anse en katt som sin egen etter to-tre uker dersom man i denne i tiden har aktivt lett etter opprinnelig eier uten hell. Uansett, hvis denne katten skulle vært levert tilbake til opprinnelig eier, noe jeg tviler på er til kattens beste, ville jeg ha krevd tilbake absolutt alle veterinærutgifter. Tipper de er lite villig til å ta katten tilbake da.

Har hatt en savnet katt som var etterlyst i to omganger. Er ikke slik at det er bevist at TS har full oversikt over andres etterlysninger. Når jeg til slutt fant min katt etter omfattende etterlysninger, inkludert i avisen, var han i svært avmagret og i dårlig forfatning, da han ikke søkte til andre mennesker. At en katt blir svekket av å være bortkommet er ikke uvanlig. Kjenner også til katter som har tannproblemer, selv om de blir svært godt tatt vare på, også av veterinær. 

Man kan faktisk ikke bare ta andres kjæledyr og gjøre som det passer en uten å melde i fra, det er tyveri. 

Du skal lete lenge etter en lovhjemmel som gir deg rett til andres eiendom etter å ha stålet det i 2-3 uker. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan faktisk ikke bare ta andres kjæledyr og gjøre som det passer en uten å melde i fra, det er tyveri. 

Du skal lete lenge etter en lovhjemmel som gir deg rett til andres eiendom etter å ha stålet det i 2-3 uker. 

Nå har jo ikke TS bare tatt katten uten å melde fra, hun har etterlyst eier via flere kanaler og også lett etter savnet-annonser fra eier. Tidligere eier har oppretter savnet-annonse først fem uker etter at TS tok inn katten, altså er det minst fem uker siden tidligere eier så katten sin sist. Hvor lenge mener du at man skal lete etter eier på en tilsynelatende hjemløs katt før man skal kunne ta ansvar for den som om man selv eier den? Skal fortsette å lete etter den linken, så du forhåpentligvis får lese selv.

Og: om man er redd for at andre skal tro at katten er hjemløs (aller helst uansett!), får man ta ansvar og merke den med chip og noe synlig, som halsbånd eller øremerke. Da skal det mye mer til før noen feilaktig tror at katten er hjemløs. Skulle ønske det var obligatorisk merking og helst kastrering av huskatter, det hadde løst veldig mange av slike problemer!

• Liker 12
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så godt å vite at det er andres kjæledyr når eieren ikke gidder å ta seg bryderiet med å merke dyret... Og hvem skal man melde fra til mener du? Ut over å henge opp lapper, etterlyse eier på FB osv. Når katten ikke er merket, blir det også svært vanskelig for (tidligere) eier å bevis at h*n eier katten siden de som kjent ofte er til forveksling like.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

I dette innlegget på facebook skriver Norsk Huskattforening at "dersom den som finner en katt går ut og etterlyser eier mens man ikke kan finne dokumentasjon på et en eier har etterlyst, taper opprinnelig eier retten til dyret etter kort tid". De linker videre til en utredning fra Regjeringen ang dette temaet, hvor dette langt på vei bekreftes:

Sitat

Dersom dyret ikke er merket eller andre forhold ved dyret tilsier et eierforhold, kan det ikke utelukkes at det vil være tilstrekkelig fra organisasjonens side at det i en rimelig tidsperiode og innenfor det området hvor dyret ble funnet, undersøkes om det er blitt satt opp plakater eller lignende med etterlysning av dyret, eller om dyret er etterlyst på internett. Det bør også undersøkes om dyret kan være meldt savnet til politiet eller et vaktselskap innenfor et aktuelt tidsrom. Samtidig kan det ha betydning for vurderingen hva slags dyr det dreier seg om, og hvilken forfatning dyret var i da det ble funnet.

Videre står det at etter dyrevernslovens § 26 skal midlertidig forvaring av dyr normalt skal vare i høyst tre uker, og at hovedpoenget er at tidligere eier har rimelig tid til å ettersøke dyret. Dersom man likevel skulle ende opp med å bli erstatningspliktig i en sak der man har tatt til seg eller omplassert en katt som viser seg å ha en eier, vil en uansett med veldig liten sannsynlighet måtte ut med de helt store summene: 

Sitat

For det tilfellet at en organisasjon som omplasserer et dyr blir erstatningsansvarlig, er det den opprinnelige eierens økonomiske tap som skal erstattes. Dette vil normalt omfatte gjenanskaffelsesverdien for et tilsvarende dyr. Vi tar ikke stilling til om det er grunnlag for å gjøre fradrag for utgifter som eieren ville ha hatt til dyreholdet. Affeksjonsverdi har ikke erstatningsrettslig vern i norsk rett.

Gjenskaffelsesverdien til en vanlig norsk huskatt er som de fleste vet dessverre sjelden veldig høy, og altfor ofte nede i null kroner...

Konklusjonen: om man ønsker å ha retten på sin side dersom noen tror katten er hjemløs og omplasserer den, bør man 1: merke den, og 2: etterlyse den så fort som mulig og på flest mulig måter dersom den forsvinner. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt en savnet katt som var etterlyst i to omganger. Er ikke slik at det er bevist at TS har full oversikt over andres etterlysninger. Når jeg til slutt fant min katt etter omfattende etterlysninger, inkludert i avisen, var han i svært avmagret og i dårlig forfatning, da han ikke søkte til andre mennesker. At en katt blir svekket av å være bortkommet er ikke uvanlig. Kjenner også til katter som har tannproblemer, selv om de blir svært godt tatt vare på, også av veterinær. 

Jeg gikk gjennom samtlige annonser på dyrebar, både i kommunen jeg bor i, og nabokommunene, sånn i tilfelle. Jeg sjekket også på forskjellige facebook-grupper, samt så etter oppslag i nærmiljøet (lokalbutikken, bussholdeplasser mm.). Hadde katten vært chippet i første omgang, hadde jeg kommet i kontakt med eierne samme dag jeg fikk fanget den inn. Det er flere katter i nabolaget her, så jeg tar ikke og fanger inn alle fremmede katter jeg ser. Nevnte katt var veldig frem og tilbake gjennom hele vinteren, før den begynte å komme hele tiden da vinteren var på hell. Jeg oppfattet katten som hjemløs, da den ikke så veldig stelt ut. 

Og hvor lenge mener du man bør søke etter eier før man evt. omplasserer noe man antar er en hjemløs katt? Jeg hadde ikke mulighet til å ha den lenger. Her er det snakk om eiere som ikke etterlyste katten før det hadde gått fem uker siden jeg tok den inn... 

TS

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...