Gå til innhold

Hagearbeid for nybegynner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har nylig begynt å interessere meg for hagearbeid, men siden jeg er nybegynner uten erfaring har jeg mange spørsmål. 1. Går det fint an å så frø i jorden jeg har i andre bed eller må jeg kjøpe ny jord? 2. Hvis jeg graver hull i jorda, legger i frøet og tar over den nye jorden hvor skal jeg da gjøre av den gamle jorda med gress? Jeg fikk aldri lært dette av moren min så håper dere svarer.

Anonymkode: 5dd84...cd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Spe på med litt ny jord og gjødsel. Men bland det inn I den gamle. Kompost kan være for næringsrik for mange planter.

2. Hagekompost 😊 man har alltid en haug for Hagekompost (eller en skikkelig binge om du vil).

Skrevet

Jeg startet ut med frø, sånn som du nå.  Det ble fiasko hos meg, kom noen tynne stengler opp.  Så forsto jeg at det var bedre å kjøpe de som var blitt større på gartneriet. 
Enda senere forsto jeg at frøblomstene bare varte en sesong, at det fantes stauder, som kom opp av seg selv hvert år.  Så nå har jeg ettårige kun i potter på terrasse og trapp, og stauder ellers i hagen.  Det fine med stauder er at de fleste kan deles opp, så man får mye igjen for den ene planten man kjøpte :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også stor tilhenger av flerårige planter ("perennials" på engelsk). De er mer robuste, trenger mindre pleie, men leverer til gjengjeld ofte mindre store utbytte.

Enkle vekster er bærbusker. Vil du formere de så klipper du bare av en gren på sensommeren, stikker den i bakken et skyggefult sted, og så har du en ny plante til neste sesong.

En "frøplante" jeg bruker mye er erter. Superenkelt, og frø er bortimot gratis på Rema - kjøp tørka erter og ha de i vann et par dager (skift vannet daglig). Erter kan du plante innimellom det meste, og de tiltrekker seg bakterier som produserer nitrogen - automatisk gjødsling. :)

Lykke til! :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kompost er flott. Men ikke putt alt mulig i bingen dersom du har kaldkompost. Muggent brød, kjøtt og slikt skal ikke i kaldkompost.

Anonymkode: 718a3...dec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...