Gå til innhold

Hvorfor vil man ha med små barn i kirken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gitt pent beskjed til de 3 parene med barn som kommer i vår bryllup om at vi ønsker et barnefritt bryllup. Det ene paret viste full forståelse, men de to andre parene  sa: det er greit, men i vielsen kan de bli med for kirken er jo åpen for alle som vil se. Og jeg ble litt satt ut og visste ikke helt hva jeg skulle svare. Kan jeg fortsatt si si at jeg ikke ønsker at de skal komme i vielsen? Som vi vet kommer det bare 1 voksent par som ikke er bedt som kommer kun i kirken, og vi skal heller ikke annonsere i avisen at vi skal gifte oss.

Det ene paret har to tvillinger på 1,5 år pluss en datter på 3 år. Det andre paret har 3 barn i alder 6,3 og 1. Hvorfor vil man egentlig ha med så små barn i en vielse som varer i en time? Tenker at det blir bare stress for foreldrene når de må skynde seg hjem etter vielsen å lever barna til barnepassen også komme til lokalet. Vi skal ta bilder før vielsen så alle drar til lokalet rett etter kirken. 

Og begge parene har mulighet til å få barnepass hele dagen om de ønsker, så det er ikke sånn at de MÅ ha med barna. 

Anonymkode: ea508...03c

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet, egentlig? Vil du ikke ha ungene i kirka fordi du tror det blir stress for foreldrene? Det får vel bli opp til dem å avgjøre... 

Anonymkode: 560f1...81d

• Liker 18
Skrevet

Kanskje barna har lyst til å være med?

Om jeg skulle bli invitert til en religiøs sermoni, ville jeg uten tvil ha tatt med meg barnet mitt. Vil at de skal voksne opp vitende om hva som skjer i kirka. Det er viktig å inkludere!

Skjønner forøvrig ikke hvorfor du har noe imot dette? Jeg KAN skjønne selve bryllupsfesten, siden ikke alt som skjer nødvendigvis er så barnevennlig.

Det er dritkjedelig for en fem-åring å høre på taler og sitte ved et middagsbord i to timer, og det blir gjerne en del fyll. Også vil man kanskje at foreldrene til barnet skal kose seg med alkohol og vie oppmerksomhet til brudeparet og festen, og ikke må løpe rundt å underholde barnehagegutten.

• Liker 4
Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Ville tatt det som en ære at foreldre orker å pine seg gjennom opplevelsen av å ha med barn i ei kirke bare for å se at jeg ble gift. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gitt pent beskjed til de 3 parene med barn som kommer i vår bryllup om at vi ønsker et barnefritt bryllup. Det ene paret viste full forståelse, men de to andre parene  sa: det er greit, men i vielsen kan de bli med for kirken er jo åpen for alle som vil se. Og jeg ble litt satt ut og visste ikke helt hva jeg skulle svare. Kan jeg fortsatt si si at jeg ikke ønsker at de skal komme i vielsen? Som vi vet kommer det bare 1 voksent par som ikke er bedt som kommer kun i kirken, og vi skal heller ikke annonsere i avisen at vi skal gifte oss.

Det ene paret har to tvillinger på 1,5 år pluss en datter på 3 år. Det andre paret har 3 barn i alder 6,3 og 1. Hvorfor vil man egentlig ha med så små barn i en vielse som varer i en time? Tenker at det blir bare stress for foreldrene når de må skynde seg hjem etter vielsen å lever barna til barnepassen også komme til lokalet. Vi skal ta bilder før vielsen så alle drar til lokalet rett etter kirken. 

Og begge parene har mulighet til å få barnepass hele dagen om de ønsker, så det er ikke sånn at de MÅ ha med barna. 

Kan dere ikke slutte med dette tullet om at barn ikke er velkomne? Vi kommer med tvillingene og søstermor!

La de små barn komme til meg.... 

Anonymkode: 5764d...64f

• Liker 16
Skrevet

Skjønner godt at du ikke orker styret og bråket som gjerne følger med barn i kirka. Utrolig kjedelig når trassige småunger ødelegger en seremoni.  

Vet ikke helt om en diplomatisk måte å si det til småbarnsforeldre på, annet enn å komme med noen skrekkhistorier og forklare at du ikke ønsker å oppleve noe slikt. 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Tibbie skrev:

Kanskje barna har lyst til å være med?

Om jeg skulle bli invitert til en religiøs sermoni, ville jeg uten tvil ha tatt med meg barnet mitt. Vil at de skal voksne opp vitende om hva som skjer i kirka. Det er viktig å inkludere!

Skjønner forøvrig ikke hvorfor du har noe imot dette? Jeg KAN skjønne selve bryllupsfesten, siden ikke alt som skjer nødvendigvis er så barnevennlig.

Det er dritkjedelig for en fem-åring å høre på taler og sitte ved et middagsbord i to timer, og det blir gjerne en del fyll. Også vil man kanskje at foreldrene til barnet skal kose seg med alkohol og vie oppmerksomhet til brudeparet og festen, og ikke må løpe rundt å underholde barnehagegutten.

Men hva skjer i kirken som er så barnevennlig da? Det er jo bare prating å synging. Og så små barn har ikke lyst til  være med!  De kan jo nesten ikke snakke en gang utenom han 6 åringen. 

Grunnen til at vi ikke vil ha med barn er for at vi virkelig ikke liker barn og vil ikke ha barne gråt/skriking eller at de løper rundt. De kommer jo garantert til å kjede seg. 

• Liker 11
Skrevet

Du kan strengt talt ikke nekte noen å ta med seg unger i kirken, siden en vielse i en offentlig kirke regnes som åpen for alle. Du kan komme med ønsker, men du har ingen makt til å bestemme dette. Alle vielser i DNK er åpne for allmennheten. Er jo noen som dukker opp i absolutt alle vielser i område, type ensomme gamlinger og sånt. Nettopp fordi det er åpent for alle.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vielsen er åpen for alle, selv om du ikke har annonsert det. Kanskje barnepasseren er med også? Jeg har vært i bryllup av typen "bilder tas først så det er fest med en gang etter kirken", men så er det noen bilder av brudeparet på kirketrappa, og så ett med foreldre og så var det visst forlovere som også måtte tas bilder av, og bestemor, venninnegjengen og gutteklubben grei, for ikke å glemme presten. Plutselig er det gått to timer, og slettes ikke noe "rett etter" kirken...

Anonymkode: d099c...e10

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vielsen er åpen for alle, selv om du ikke har annonsert det. Kanskje barnepasseren er med også? Jeg har vært i bryllup av typen "bilder tas først så det er fest med en gang etter kirken", men så er det noen bilder av brudeparet på kirketrappa, og så ett med foreldre og så var det visst forlovere som også måtte tas bilder av, og bestemor, venninnegjengen og gutteklubben grei, for ikke å glemme presten. Plutselig er det gått to timer, og slettes ikke noe "rett etter" kirken...

Barnepasserene er ikke med nei, og det skal være felles transport etter vielsen som kjører alle gjestene, så det blir ikke så mye bilder utenfor kirken.

Gjest Margit Spat
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær ærlig nå: det er ikke foreldrenes stress du tenker mest på, er det vel? ;) Jeg mistenker i alle fall at det er forstyrrelser som er årsaken. Det er i alle fall det jeg ville bekymret meg for. 
Og det at man har mulighet til barnepass hele dagen betyr ikke nødvendigvis at man selv ønsker at barna skal være sammen med andre hele dagen. Kanskje foreldrene rett og slett har lyst til å være sammen med barna sine så lenge som mulig denne dagen? 

Skrevet

Skjønner deg faktisk. Barn på under 3 kommer ikke til å huske det kirkebesøket uansett så man kan ikke si at de er med for opplevelsen. Det eneste du kan gjøre er vel å si til dem at du håper de setter seg nærme utgangen og tar med seg barna om de blir urolige. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Margit Spat skrev:

Vær ærlig nå: det er ikke foreldrenes stress du tenker mest på, er det vel? ;) Jeg mistenker i alle fall at det er forstyrrelser som er årsaken. Det er i alle fall det jeg ville bekymret meg for. 
Og det at man har mulighet til barnepass hele dagen betyr ikke nødvendigvis at man selv ønsker at barna skal være sammen med andre hele dagen. Kanskje foreldrene rett og slett har lyst til å være sammen med barna sine så lenge som mulig denne dagen? 

Ja det er selvfølgelig forstyrrelser jeg ikke vil ha, det med at det blir stress for foreldrene er bare noen tanker jeg har selv. 

Men når man er sammen med barna sine hele tiden så må man kunne klare seg uten dem en dag.  

• Liker 5
Skrevet

Jeg skal i bryllup om noen uker og tar med sønnen i kirka. Vi setter oss bakerst og går ut om det blir trøbbel. 

Hvorfor? Jo, fordi helgene er de verdifulle dagene hvor jeg vanligvis kan være sammen med ham hele tiden. Hverdager er han i barnehagen og vi på jobb. Bryllup er selvfølgelig hyggelig, men da er jeg borte fra ham i mange timer. Når han kan være med på en del av dagen vil jeg gjerne det - fordi for meg er barnet mitt viktigere enn bryllupet ditt. Og så gjør vi vårt aller beste for å ikke skape trøbbel under vielsen din.  ;)

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men når man er sammen med barna sine hele tiden så må man kunne klare seg uten dem en dag.  

Det tror jeg de fleste foreldre klarer, derimot er det mange barn som ikke klarer en hel dag uten foreldre. F.eks ville det for en venninne av meg vært valget mellom å være i kirka uten barn og så gå hjem, eller å ha med barnet i kirka og så være med på festen. Husk det er kun for deg og din mann denne dagen er det største i livet, for alle andre er det bare en fest (faktisk), om enn litt fancy. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes du burde stille deg selv spørsmål om hvorfor du mener at et perfekt bryllup er kontrollert og "perfekt".  Livet er ikke slik, men består av barn som bæsjer seg ut når de ikke skulle, gammeltanter med nesedråper og onkelen med Kols som hoster og harker.  Er du glad i dem, så bør det være plass til dem alle. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er kjipt å være i en kirke med barn, og det er kjipt å være barn i en kirke. De eneste som faktisk vil ha det er foreldrene, så det er ikke dem du tar hensyn til her.

Anonymkode: 2658a...cc2

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Zienna skrev:

Jeg synes du burde stille deg selv spørsmål om hvorfor du mener at et perfekt bryllup er kontrollert og "perfekt".  Livet er ikke slik, men består av barn som bæsjer seg ut når de ikke skulle, gammeltanter med nesedråper og onkelen med Kols som hoster og harker.  Er du glad i dem, så bør det være plass til dem alle. 

Det er vel forskjell på om noen tar nesedråper og barn som gråter/ skriker? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel forskjell på om noen tar nesedråper og barn som gråter/ skriker? 

Du er sikker på at de kommer til å skrike?

Hva med å ha forståelse for at foreldrene ønsker å være med barnet sitt. Barnet er mye viktigere enn bryllupet ditt!!

Anonymkode: bc424...a80

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er enig med TS. Barn bråker ukontrollert, onkler og tanter prøver å holde kolsen inne. 

Anonymkode: ae91f...445

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...