Gå til innhold

Salg av varelager ved konkurs.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor meldes det om salg av varelager når et firma har gått konkurs? Det er et firma jeg tror har uten mel i posen, og jeg vil gjerne finne ut når og hvor det ble annonsert at varelageret skulle selges.

Varelageret hadde blitt fylt helt opp dagene før oppbudet ble meldt, og mange av leverandørene ble forbanna og følte seg lurt. Så viste det seg at nytt AS var oppretta og det var dette som skaffe seg det fulle lagret til en god pris. Flere andre var visst også interessert, men det ble solgt så fort til samme person som eide firmaet som gikk konk at ingen andre fikk lagt inn bud. 

Er det noen som har info om dette og hvor en kan finne ut om sånt? Det er vel offentlig innsyn i det siden det er en konkurs.

På forhånd takk! 

Anonymkode: 2eb54...0d7

Skrevet (endret)

Ved konkurs mister den som går konkurs, råderetten over eiendelene sine. Råderetten overtas av konkursboet, som styres av en bostyrer, som er en advokat som tingretten som behandler konkursen, har oppnevnt. Noe av det første bostyreren gjør er å skaffe seg oversikt over eiendeler og gjeld. 

Vanligvis har konkursdebitors bank pant i varelageret, og vanligvis er bankens pengekrav større enn verdien av varelageret, og da opphever bostyreren konkursbeslaget i varelageret. I praksis er det da banken som selger varelageret og som får salgsbeløpet, som går til å innfri bankens krav så langt pengene rekker. Derfor er det lite sannsynlig at det har skjedd noe muffens, for banken har jo ingen interesse i å selge varelageret altfor billig. 

Hvis varelageret derimot ikke er overbeheftet, så er det bostyrerens som bestemmer hvem som skal få kjøpe varelageret. 

Ta kontakt med tingretten som behandler konkursen, så får du opplyst hvilken advokat som er oppnevnt til bostyrer for konkursdebitor, og så kan du kontakte bostyreren og spørre hva som har skjedd.  

Endret av Testosteron
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for et flott svar! ☺

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt stedets Tingrett, få opplyst hvem som er bobestyrer og kontakt vedkommende. Som oftest er bobestyrer en advokat. 

Anonymkode: 724a5...d99

Skrevet

Søk på brreg.no.no på firmaets navn, der skal firmaets konkursbo være oppført med eget org.nr. og du kan finne bobestyrerens navn.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
14 timer siden, Testosteron skrev:

Ved konkurs mister den som går konkurs, råderetten over eiendelene sine. Råderetten overtas av konkursboet, som styres av en bostyrer, som er en advokat som tingretten som behandler konkursen, har oppnevnt. Noe av det første bostyreren gjør er å skaffe seg oversikt over eiendeler og gjeld. 

Vanligvis har konkursdebitors bank pant i varelageret, og vanligvis er bankens pengekrav større enn verdien av varelageret, og da opphever bostyreren konkursbeslaget i varelageret. I praksis er det da banken som selger varelageret og som får salgsbeløpet, som går til å innfri bankens krav så langt pengene rekker. Derfor er det lite sannsynlig at det har skjedd noe muffens, for banken har jo ingen interesse i å selge varelageret altfor billig. 

Hvis varelageret derimot ikke er overbeheftet, så er det bostyrerens som bestemmer hvem som skal få kjøpe varelageret. 

Ta kontakt med tingretten som behandler konkursen, så får du opplyst hvilken advokat som er oppnevnt til bostyrer for konkursdebitor, og så kan du kontakte bostyreren og spørre hva som har skjedd.  

Bobestyrer står også oppført under organisasjonsnummeret i Brønnøysund.

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg ringer bobestyrer så må jeg vel identifisere meg. Jeg vil ikke at disse folka skal vite hva jeg mistenker dem for.

Takk for flere svar!

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg ringer bobestyrer så må jeg vel identifisere meg. Jeg vil ikke at disse folka skal vite hva jeg mistenker dem for.

Takk for flere svar!

En bobestyrer har taushetsplikt. Dette kan du innlede med å spørre om og få forklart før du velger å presentere deg og ta opp temaet du ønsker å prate om. 

AnonymBruker
Skrevet

Det visste jeg ikke! Denne bobestyreren har vært bobestyrer for flere konkurser i denne familien, i tillegg til at han har samme etternavn som eieren. Jeg er redd han er kjøpt og betalt her han også.

Takk for svar! Dette har jeg ikke peiling på.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det visste jeg ikke! Denne bobestyreren har vært bobestyrer for flere konkurser i denne familien, i tillegg til at han har samme etternavn som eieren. Jeg er redd han er kjøpt og betalt her han også.

Kjøpt og betalt er han neppe. Bobestyrere oppnevnes av Tingretten på stedet. Der er faste bobestyrere som tar oppdrag for Retten med fire års "engasjemang" om gangen. Gjør de ikke en god og tilfredstillende ryddig jobb, så får de ikke flere oppdrag, de får heller ikke fortsette etter fireårsperiodens utløp. 

En bobestyrer jobber for Tingretten ikke for den som har styrt et firma el. over styr og inn i konkurs. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis det ikke har vært skiftesamling ennå, så kan du møte opp på skiftesamlingen og høre på bostyrers redegjørelse for bobehandlingen, herunder hvorfor varelageret ble solgt til den det ble solgt til. Hvis bostyrer ikke tar dette opp, så kan du stille spørsmål. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Testosteron skrev:

Hvis det ikke har vært skiftesamling ennå, så kan du møte opp på skiftesamlingen og høre på bostyrers redegjørelse for bobehandlingen, herunder hvorfor varelageret ble solgt til den det ble solgt til. Hvis bostyrer ikke tar dette opp, så kan du stille spørsmål. 

Godt forslag særlig når ts ikke ønsker annet enn å være totalt anonym i saken! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk! Dette skjedde i fjor, men jeg mistenker at de skal kjøre igang en ny konkurs med det nyoppstarta firmaet snart. 

Jeg vet bare ikke hva jeg skal se etter for å oppdage juks, men at det er der er jeg sikker på!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 99% sikker på at jeg vet hvilket firma du mener, men skal ikke nevne navnet og jeg er helt sikker på at alt ikke gikk etter boka i den konkursen og kjøp av varelageret i etterkant. Synes det er viktig at det kommer ut og frem, så stå på! 

Anonymkode: 56f03...30a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Dette skjedde i fjor, men jeg mistenker at de skal kjøre igang en ny konkurs med det nyoppstarta firmaet snart. 

Jeg vet bare ikke hva jeg skal se etter for å oppdage juks, men at det er der er jeg sikker på!

Du kan jo alltids melde fra om mistanke til Skattetaten, så vil de kunne vurdere om de vil foreta et bokettersyn, dersom du mener at han har "falske" konkurs ved at han oppretter nye AS'er for å slippe å betale kreditorer. 

Anonymkode: abcdd...4b0

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du hjelpe med noe, da? Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne engang, for disse folka er rutinerte og kjenner til gamet.

Gjest Blondie65
Skrevet

Er dette en så liten bygd at det ikke går an å rådføre seg med politiet en gang? Det er tross alt Økokrim som etterforsker denne typen svindel. Hva med å tipse skifteretten om mistanke om for nære bånd mellom bobestyrer og konkursfirma? Om ikke annet  får de tildelt annen bobestyrer?

Gjest canacas
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom vedkommende har ett "typisk" norsk navn behøver det ikke bety at de er i slekt egentlig. I en konkurs jeg fulgte litt med på i fjor var det slik, men denne advokaten har vært bobestyrer i mange konkurser - så kan være tilfeldig. 

Dersom du skal tipse skfiteretten eller økokrim bør du være sikker på at det er slektsbånd der. Heter de Olsen, Pettersen, Hansen osv er ikke det nok til å knytte koblingen. Du må nok ha litt mer å gå på.

Konkursryttere har jeg liten sans for, så si fra om du finner ut noe! 

AnonymBruker
Skrevet

TS: har du funnet ut noe mer? 

Anonymkode: e0782...ed6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...