AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #21 Skrevet 24. april 2016 21 minutter siden, applestories skrev: Fra Skatteetaten.no: " Hvis du har fått betalt for å gjøre en jobb hjemme hos arbeidsgiver, for eksempel utført storrengjøring eller vedlikehold, så kan du tjene inntil 6000 kroner skattefritt. Forutsetningen er at du ikke driver eget firma som leverer slike tjenester. Du kan jobbe for en frivillig organisasjon og ha tjent inntil 8000 kroner i løpet av 2015 uten å måtte betale skatt av denne inntekten. " Er du sikker på at det er utdannelsen som gjør at du må skatte for pengene? Slik jeg leser dette kan du ha utdannelse i og jobbe som f.eks. snekker, men du kan ikke drive eget firma som leverer snekkertjenester. Om du ser linken lengre oppe, så skriver e 24 litt om dette. 😊 Anonymkode: 7bebd...5e6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #22 Skrevet 24. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du ser linken lengre oppe, så skriver e 24 litt om dette. 😊 Anonymkode: 7bebd...5e6 Ja, de sier: " Så lenge det du gjør foregår på fritiden og er noe annet enn ditt daglige arbeid." Men uføre har jo gjerne ikke noe "daglig arbeid" så sånn jeg forstår det, kan man ta stort sett hvilke som helst oppdrag, også innen det man drev med FØR man ble ufør. Har man imidlertid et "vanlig arbeid" som ufør, bør man sikkert ikke utføre noen tjenester innen dette. Virker logisk. Anonymkode: 8311b...e25
applestories Skrevet 24. april 2016 #23 Skrevet 24. april 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du ser linken lengre oppe, så skriver e 24 litt om dette. 😊 Anonymkode: 7bebd...5e6 Jeg ser at e24 skriver det, men kan ikke finne et direkte sitat fra Skatteetaten på det. Artikkelen er fra 2011, usikker på om det har vært noen endringer etter det. Jeg fant en lenke på Skatteetaten som tok meg til nettsiden handlehvitt.no med informasjon fra 2015 om ordningen med beløp under 6000: For at du skal kunne benytte deg av denne skattefrie ordningen må alle kriteriene under oppfylles: Regelen om 6000 kroner gjelder for hver husstand, ikke for hver person i husstanden Arbeidet skjer i hjemmet, på hytta eller på bilen Du betaler som privatperson, ikke som et firma Du avtaler direkte med den som jobber for deg Den som jobber for deg har ikke firma i samme bransje Jeg finner altså ikke noe informasjon direkte fra offentlige etater om at oppdragene må "være noe annet enn ditt daglige arbeid", jeg finner bare informasjon om at du ikke kan ha firma eller være næringsdrivende i samme bransje. I artikkelen hos e24 nevnes det ikke om rørleggeren bare er ansatt som rørlegger, eller om han er selvstendig næringsdrivende - det er jo akkurat det som er spørsmålet, og akkurat det de ikke svarer på. Jeg har også hørt at du ikke kan jobbe som f.eks. rørlegger og ta skattefritt arbeid innenfor det samme. Jeg tenker ofte på denne saken fra noen år siden når det er snakk om skatt og slikt - der var det visst moms, men det går igjen at dersom man er selvstendig næringsdrivende er det helt andre regler enn dersom du kun er arbeidstaker.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #24 Skrevet 24. april 2016 13 minutter siden, applestories skrev: Jeg ser at e24 skriver det, men kan ikke finne et direkte sitat fra Skatteetaten på det. Artikkelen er fra 2011, usikker på om det har vært noen endringer etter det. Jeg fant en lenke på Skatteetaten som tok meg til nettsiden handlehvitt.no med informasjon fra 2015 om ordningen med beløp under 6000: For at du skal kunne benytte deg av denne skattefrie ordningen må alle kriteriene under oppfylles: Regelen om 6000 kroner gjelder for hver husstand, ikke for hver person i husstanden Arbeidet skjer i hjemmet, på hytta eller på bilen Du betaler som privatperson, ikke som et firma Du avtaler direkte med den som jobber for deg Den som jobber for deg har ikke firma i samme bransje Jeg finner altså ikke noe informasjon direkte fra offentlige etater om at oppdragene må "være noe annet enn ditt daglige arbeid", jeg finner bare informasjon om at du ikke kan ha firma eller være næringsdrivende i samme bransje. I artikkelen hos e24 nevnes det ikke om rørleggeren bare er ansatt som rørlegger, eller om han er selvstendig næringsdrivende - det er jo akkurat det som er spørsmålet, og akkurat det de ikke svarer på. Jeg har også hørt at du ikke kan jobbe som f.eks. rørlegger og ta skattefritt arbeid innenfor det samme. Jeg tenker ofte på denne saken fra noen år siden når det er snakk om skatt og slikt - der var det visst moms, men det går igjen at dersom man er selvstendig næringsdrivende er det helt andre regler enn dersom du kun er arbeidstaker. Slik jeg oppfatter det er det det samme om du er ansatt eller selvstendig rørlegger. man kan da ikke ta skattefrie oppdrag på si. Om man derimot er ufør, med rørlegger som tidligere yrke/geskjeft oppfatter jeg det som annerledes...da har man ikke noe yrke lengre, såfremt man da ikke jobber som rørlegger for de 0,4G. Da har man neppe lov å ta rørleggerstuff på si. For min del, altså grunnen til mitt HI, er at jeg er 100% ufør. Jeg var tidligere regnskapsmedarbeider og er nå støttekontakt opp til de tilmålte 0,4G. men det er masse regnskapsoppdrag jeg kunne tatt for ca 6000 kr i året, eks kjøre regnskap for EPF, osv. Jeg jobbet altså med dette før, men ikke de siste årene. Om jeg kan gjøre dette, vil jeg kunne plusse på inntekten med 2-3000 i mnd skattefritt. Anonymkode: 8311b...e25
applestories Skrevet 24. april 2016 #25 Skrevet 24. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg oppfatter det er det det samme om du er ansatt eller selvstendig rørlegger. man kan da ikke ta skattefrie oppdrag på si. Om man derimot er ufør, med rørlegger som tidligere yrke/geskjeft oppfatter jeg det som annerledes...da har man ikke noe yrke lengre, såfremt man da ikke jobber som rørlegger for de 0,4G. Da har man neppe lov å ta rørleggerstuff på si. For min del, altså grunnen til mitt HI, er at jeg er 100% ufør. Jeg var tidligere regnskapsmedarbeider og er nå støttekontakt opp til de tilmålte 0,4G. men det er masse regnskapsoppdrag jeg kunne tatt for ca 6000 kr i året, eks kjøre regnskap for EPF, osv. Jeg jobbet altså med dette før, men ikke de siste årene. Om jeg kan gjøre dette, vil jeg kunne plusse på inntekten med 2-3000 i mnd skattefritt. Anonymkode: 8311b...e25 Men det er jo dette (uthevet) som er interessant - de sier faktisk ingenting om denne rørleggeren er ansatt eller selvstendig. Ingenting på nettsidene til Skatteetaten tilsier at det ikke er mulig å jobbe som rørlegger i et vanlig ansettelsesforhold, og samtidig ta på seg skattefrie, private oppdrag. I forhold til dette med uføretrygd ville jeg ringt NAV. Det er ikke godt å vite hva de mener med inntekter som skal opplyses om. Dersom du allikevel må regne de med vil det lønne seg å rapportere inn disse pengene til Skatteetaten også, da det ser ut til at inntektene kan være pensjonsgivende.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #26 Skrevet 24. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser ut som jeg må ringe i morgen. Om dette stemmer, er det jo en flott måte for trygdede å spe på inntekten sin litt. Det artige blir da også å få svar på (om dette går an, da) Om hvordan de stiller seg til følgende: Om en tidligere rørlegger blir 100% ufør, er personen ikke rørlegger lengre i jobbsammenheng..? Hvordan blir det da om denne uføre personen tar på seg et rørleggeroppdrag, når personen ikke har noen som helst lønnsinntekt eller jobber som rørlegger lengre? En kan selvfølgelig JOBBE som rørlegger opp til de tilmålte 0,4G, men hva om dette ikke er mulig som ansatt, men en bare kan ta 2-4 oppdrag i året..? Anonymkode: 8311b...e25 En uføretrygdet er uføretrygdet fordi han ikke kan jobbe. Det er da irrelevant hva han kan tjene skattefritt. Noen har visst veldig tungt for å forstå at manglende arbeidsevne kommer FØR muligheten for å tjene penger og å vise at d har en arbeidsevne de i forhold til NAV har fått trygd fordi de angivelig ikke har. Dette kalles trygdesvindel på godt norsk. Anonymkode: 1daeb...d40 2
applestories Skrevet 24. april 2016 #27 Skrevet 24. april 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: En uføretrygdet er uføretrygdet fordi han ikke kan jobbe. Det er da irrelevant hva han kan tjene skattefritt. Noen har visst veldig tungt for å forstå at manglende arbeidsevne kommer FØR muligheten for å tjene penger og å vise at d har en arbeidsevne de i forhold til NAV har fått trygd fordi de angivelig ikke har. Dette kalles trygdesvindel på godt norsk. Anonymkode: 1daeb...d40 Selv folk som har uføretrygd har bedre perioder der de kan være aktive og ta på seg småjobber. Mange som er uføre sliter med sykdommer som er uforutsigbare, som kan slå ut når som helst, og som gjør at ingen arbeidsgivere tar sjansen på en arbeidstaker som kan jobbe noen timer her og der, så plutselig være borte i flere uker. Når man så har gode perioder eller bedring i helsetilstanden skal man selvsagt få ha muligheten til å jobbe og tjene litt penger. Opptil en viss grense er dette skattefritt, slik som for resten av oss. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #28 Skrevet 24. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: En uføretrygdet er uføretrygdet fordi han ikke kan jobbe. Det er da irrelevant hva han kan tjene skattefritt. Noen har visst veldig tungt for å forstå at manglende arbeidsevne kommer FØR muligheten for å tjene penger og å vise at d har en arbeidsevne de i forhold til NAV har fått trygd fordi de angivelig ikke har. Dette kalles trygdesvindel på godt norsk. Anonymkode: 1daeb...d40 Et innlegg fullstendig uten mening. Som du bør ha fått med deg, kan uføre tjene opp til 0,4G uten at det berører trygden. Man kan tjene så mye man vil over dette men trygden reduseres da suksessivt. Man kan ha full inntekt i 10 år uten at man mister sin uførerett. Hvor er trygdesvindelen her? Jeg ser heller en bitter person som mener at de uføre skal ha det så vondt som mulig, og slett ikke kunne tjene noen slanter. Anonymkode: 8311b...e25
AnonymBruker Skrevet 24. april 2016 #29 Skrevet 24. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En uføretrygdet er uføretrygdet fordi han ikke kan jobbe. Det er da irrelevant hva han kan tjene skattefritt. Noen har visst veldig tungt for å forstå at manglende arbeidsevne kommer FØR muligheten for å tjene penger og å vise at d har en arbeidsevne de i forhold til NAV har fått trygd fordi de angivelig ikke har. Dette kalles trygdesvindel på godt norsk. Anonymkode: 1daeb...d40 PS: Jeg etterlyser fortsatt dette jeg spurte om tidligere...?: "Det hadde vært ok om du kunne klarlegge litt, linke til relevante sider og ikke minst, eksempler på de sakene du nevnte om Lagmannsretten...? Men det er kanskje ikke så lett"...? Det var nok ikke så lett, nei. Anonymkode: 8311b...e25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå